Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple förhandlar om att köpa iTunes.se

Tråden skapades och har fått 68 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Från www.musikindustrin.nu

"Svenska Pama Records förhandlar med Apple Computers angående Pamas innehav av domänen itunes.se då Apple förbereder införandet av iTunes Musicstore i Sverige. De två siterna itunes.se och swetunes.se är tänkta att ligga till grund för Rock the Phone, en mjukvara för mobiltelefoner som hanterar ringtoner, nedladdningar av musik, video och annan digital media som man just nu gör tester av"

Antagligen ännu ett av skälen till att iTunes start dröjt i Sverige

  • Oregistrerad
  • 2005-02-18 17:27
Ursprungligen av Simon Templar:

Från www.musikindustrin.nu

"Svenska Pama Records förhandlar med Apple Computers angående Pamas innehav av domänen itunes.se då Apple förbereder införandet av iTunes Musicstore i Sverige. De två siterna itunes.se och swetunes.se är tänkta att ligga till grund för Rock the Phone, en mjukvara för mobiltelefoner som hanterar ringtoner, nedladdningar av musik, video och annan digital media som man just nu gör tester av"

Antagligen ännu ett av skälen till att iTunes start dröjt i Sverige

Ja jag såg precis mailet från Pama. Mycket glädjande nyheter måste jag säga.
Att de överhuvud går ut med ett mail betyder förmodligen att sverigeintroduktionen sker mycket snart. Redan på Tisdag?

Varför registrerade inte jag itunes.se???? Jag hade inte krävt mycket för att ge bort den till Apple......en timmes tid med Steve plus en G5:a hade räckt för mig!

  • Oregistrerad
  • 2005-02-18 18:09

vad tusan ska du med steve till en timma?

Ursprungligen av eleven:

vad tusan ska du med steve till en timma?

För att visa foton på mig och honom tillsammans här på 99mac......vad trodde du?

Ursprungligen av eleven:

vad tusan ska du med steve till en timma?

Alla har vi våra böjelser. Respektera andras !

Den enda .se-domän med anknytning till mac/apple som inte björnström registrerat?

Ursprungligen av Kristofer:

Den enda .se-domän med anknytning till mac/apple som inte björnström registrerat?

Haha, jag har inte Macintosh.se (den har István) eller AppleStore.se (den har Kullander och Kullander)

  • Oregistrerad
  • 2005-02-18 18:26

Dum fråga: vad har itunes.se med itms att göra? Varför vill Apple ha den?

Ursprungligen av DaPhox:

Dum fråga: vad har itunes.se med itms att göra? Varför vill Apple ha den?

Det är väl så att Apple inte vill att andra än Apple ska ha landets officiella iTunes domänadress. Alltså en trovärdighets och marknadsföringsfråga

  • Oregistrerad
  • 2005-02-18 19:24
Ursprungligen av Simon Templar:

Det är väl så att Apple inte vill att andra än Apple ska ha landets officiella iTunes domänadress. Alltså en trovärdighets och marknadsföringsfråga

Sant.

Dock, detta borde ju inte va nåt hinder för itms. Jag menar man använder ju just itunes att handla med. Verkar ju segt & vänta på just domänen. (Inte för jag tror det är den de väntar på)...

vilka har du då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-18 19:17

gissa...

Ursprungligen av thevil:

Tror inte det behöver vara mycket till förhandling. Domän-napping är väl inte tillåtet i Sverige. De har ju registrerat itunes.se för att surfa på Apples varumärke. Fast Apple SE måste försvara sina varumärken, vilket de inte verkar ha fattat.

Samma gäller väl Björnström isf? ipod.se, powerbook.se, ibook.se osv har ju han reggat.

Ursprungligen av Rickard A:

Samma gäller väl Björnström isf? ipod.se, powerbook.se, ibook.se osv har ju han reggat.

För att inte glömma ipodshuffle.se, ipodphoto.se, ipodmini.se och ipodu2 med flera...

Ursprungligen av thevil:

Tror inte det behöver vara mycket till förhandling. Domän-napping är väl inte tillåtet i Sverige. De har ju registrerat itunes.se för att surfa på Apples varumärke. Fast Apple SE måste försvara sina varumärken, vilket de inte verkar ha fattat.

Har för mig att det är först till kvarn. Med tanke på att man ändrade reglerna föra året på nic-se.

En Svensk Tiger

Ursprungligen av thevil:

Tror inte det behöver vara mycket till förhandling. Domän-napping är väl inte tillåtet i Sverige. De har ju registrerat itunes.se för att surfa på Apples varumärke. Fast Apple SE måste försvara sina varumärken, vilket de inte verkar ha fattat.

Apple skulle nog kunna få iTunes.se "gratis" den rättsliga vägen men det är nog billigare och går framförallt snabbare att görs upp i godo.

Ursprungligen av thevil:

Tror inte det behöver vara mycket till förhandling. Domän-napping är väl inte tillåtet i Sverige. De har ju registrerat itunes.se för att surfa på Apples varumärke. Fast Apple SE måste försvara sina varumärken, vilket de inte verkar ha fattat.

I vissa fall kan man göra det med tillåtelse såklart. Jag har klartecken ifrån Apple Europe i Paris att använda dom domäner vi registrerat (jag var där nere och skakade hand). Samma sak gäller med ett annat projekt vi jobbar med just nu där jag fick klartecken ifrån deras europeiska huvudkontor.

I just vårt fall så är vi ju deras största Skandinaviska affiliate som länkar in strax under 150.000 besökare per år till deras AppleStore, varför skulle dom inte vara nöjda?

Det vore skillnad om vi startade en Mac-bashing sida eller la upp porr på sajterna, då skulle det nog inte ta många veckor innan man fick ett litet brev ifrån Cupertino.

Domänen mac.se är registrerad före dom nya domännamnsreglerna som NIC-SE presenterade förra året och är godkänt efter särskild prövning av NIC-SE (dom har kontaktat PRV och Apple såvitt jag förstår). Vi har ett aktiebolag som heter mäc fruktförsäljning AB som äger domänen.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-19 16:34

Jag är inte så säker på att en förhandling om domännamnet itunes.se har så mycket med lanseringen av iTunes Music Store i Sverige att gör. Självklart hoppas jag att man öppnar upp även för oss i Snedala att handla som andra civiliserade människor, men att skydda domännamn är nog en annan process inom Apple. Tyvärr.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-19 17:48
Ursprungligen av Macx:

Jag är inte så säker på att en förhandling om domännamnet itunes.se har så mycket med lanseringen av iTunes Music Store i Sverige att gör. Självklart hoppas jag att man öppnar upp även för oss i Snedala att handla som andra civiliserade människor, men att skydda domännamn är nog en annan process inom Apple. Tyvärr.

Fick en pressrealese från Pama Records i fredags där de tydligt hänvisar till sverigelansering av ITMS. De har säkert klartecken från Apple att släppa realesen just nu. "itunes.se" är inte längre uppe utan man kommer nu direkt till Pamas huvudsite.
Ur mailet "Svenska Pama Records är under förhandling med Apple Computers Inc. angående Pama Records innehav av domänen itunes.se. Apple vill nu överta domänamnet då man förbereder för Sverigeintroduktionen av iTunes Musicstore. Maxe Axelsson, VD för Pama Records, är övertygad att man kommer att nå en fullgod lösning för bägge parter."

  • Oregistrerad
  • 2005-02-20 12:21

Underbart i så fall, VISA-kortet är redo

  • Oregistrerad
  • 2005-02-22 16:07
Ursprungligen av kjelle:

Fick en pressrealese från Pama Records i fredags där de tydligt hänvisar till sverigelansering av ITMS. De har säkert klartecken från Apple att släppa realesen just nu. "itunes.se" är inte längre uppe utan man kommer nu direkt till Pamas huvudsite.
Ur mailet "Svenska Pama Records är under förhandling med Apple Computers Inc. angående Pama Records innehav av domänen itunes.se. Apple vill nu överta domänamnet då man förbereder för Sverigeintroduktionen av iTunes Musicstore. Maxe Axelsson, VD för Pama Records, är övertygad att man kommer att nå en fullgod lösning för bägge parter."

*hjärtflimmer*

Nåja, jag kanske ska lugna mig, det är ju tisdag men inget har hänt än...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-22 16:38
Ursprungligen av *djärvhamster:

*hjärtflimmer*

Nåja, jag kanske ska lugna mig, det är ju tisdag men inget har hänt än...

Vissa talar nu om onsdag eftersom måndagen tydligen var helgdag i US.

Ursprungligen av Björnström:

Vi har ett aktiebolag som heter mäc fruktförsäljning AB som äger domänen.

Mycket pengar i omlopp hör jag, 100.000 kr för en domän (investeringen i AB:t)

Ursprungligen av statemachine:

Mycket pengar i omlopp hör jag, 100.000 kr för en domän (investeringen i AB:t)

Du kan köpa ett aktiebolag billigare än så. Och med de fördelarna som finna med AB så kan det vara värt att köpa ett billiggt av i vissa lägen.

/Martin

  • Oregistrerad
  • 2005-02-19 16:48
Ursprungligen av thevil:

Tror inte det behöver vara mycket till förhandling. Domän-napping är väl inte tillåtet i Sverige. De har ju registrerat itunes.se för att surfa på Apples varumärke. Fast Apple SE måste försvara sina varumärken, vilket de inte verkar ha fattat.

Helt utanför tråden... men en kund till mig ringde och berättade att en tjej från ett företag i Malmö, Euroweb eller liknande hade ringt precis och talade om att en kund till henne (rörigt det här) hade hört av sig och ville registrera min kunds domän-namn fast .com. Nu gav hon min kund "chansen" att registrera .com-adressen. Jag tycker det låter väldigt mycket som att damen som ringde i fråga själv hade tagit reda på att min kund inte hade reggat .com och ville spela på min kunds osäkerhet... "Smart" affärsidé måste man säga... säger 10 osäkra .se ägare ja till henne per dag så gör hon x-antal tusen...

Fula fiskar finns det fullt av...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-19 11:19

jo... vi får väl se om detta är sant nästa vecka.... kanske på tisdag

Varför just "tisdag" ??? Händer det något då ???

Ursprungligen av Olle@mac:

Varför just "tisdag" ??? Händer det något då ???

Inte nödvändigtvis, men Apple verkar ha en fäbless för att hålla produktlanseringar på tisdagar. Men de nya powerbookarna lanserades ju på en måndag, så de kanske har ändrat favoritdag på sistone

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-02-19 14:02

vad jag vet, är de kära i sina tisdagar men att även måndagar används till nya lanseringar -även onsdagar och torsdagar om jag inte minns fel.

vi måste vara sjuka som vet vilka dagar ett företag släpper sina nya prylar...

Bevaka tråden