Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Total nybörjare söker trådlös assistans

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-20 10:30

Hej!
Kan ingenting!
Vill ha trådlöst Internet i huset och dessutom spela musik från datorn via stereon.
För det första: hur vet man ifall man har Airport-kort inbyggt i datorn (jag har iBook G4)?
För det andra: exakt vilka prylar ska man beställa? Det känns väligt osäkert för mig när jag ser "stereo connection kit" och antenner och fjärrkontroller. Om jag beställer en trådlös apparat vill jag helst att jag har dom rätta sakerna för att få igång det hela.
I dagsläget har jag Telia bredband via ett ZyXel modem.
Tacksam för all hjälp på förhand.
Nocke - Kalmar

Ursprungligen av nocke:

För det första: hur vet man ifall man har Airport-kort inbyggt i datorn?

Äpple > Om den här datorn > Mer Info... > Maskinvara > AirPort-kort

Ursprungligen av nocke:

För det andra: exakt vilka prylar ska man beställa? Det känns väligt osäkert för mig när jag ser "stereo connection kit"...

En AirPort Express. "Stereo connection kit" är bara en massa dyra sladdar som du kan köpa billigare på Clas Ohlson (om du skulle behöva dem.)

Ursprungligen av nocke:

I dagsläget har jag Telia bredband via ett ZyXel modem.

Den ethernetsladd som du idag pluggar in i datorn pluggar du istället in i din AirPort Express.

(Någon får väl rätta mig om jag har fel.)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-20 11:00

Från airport express till steteon ska du ha en sladd som ser ut som en liten hörlurspropp i ena änden och i andra änden ska den se ut som sladden som går mellan CDn och förstärkaren i stereon. Finns som sagt på Clas Ohlson.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-20 11:32

aha - men om man då vill få det att låta i en stereo som inte står bredvid airportexpressapparaten utan står någonannastans i huset? Vad gör man då?
följdfråga från /nocke/

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-02-20 11:48

Då sätter du ju Airporten där du har stereon och ber en bön för att datorn och Airporten når varandra.

Eller köper en till AirPort Express, tanken med denna är ju att man kan ha en vid varje anläggning i huset och på så sätt strömma ljud till olika ställen.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-20 12:30

Okej - med två eller flera Airport Expressenheter så kan man enkelt strömma ljud till vilken stereo som helst i huset, bara att plocka med sig och plugga in alltså. Det låter inte så svårt - då beställer jag två såna. 1000 tack för hjälpen. Möjligtvis måste jag ställa fler frågor när paktet kommer men den dagen den sorgen.
Hälsn. /nocke/

Vad har du för väggar i huset? Är det betong kan du få väldigt stora problem med trådlösa nätverk. Trä/gipsväggar är nästan ett måste om det ska fungera bra.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-20 12:53

Hej! Vi har trä och gips, och rätt öppen planlösning. Så jag är vid gott mod att det ska funka. Särskilt nu när jag vet vad det är för saker jag behöver!
/nocke/

1
Bevaka tråden