Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stänga av routerns brandvägg?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-10 17:44

Finns det något sätt att stänga av brandväggen i en Netgear-router?

Jag orkar nämligen inte med att fixa med den precis hela tiden. Den blockerar ju precis alla portar - jag måste öppna portar för att ens kunna hämta posten etc! Dessutom verkar det inte gå att öppna samma portar för flera datorer, vilket bla innebär att man bara kan hämta post på en dator i nätverket.
Och varannan gång jag försöker ändra någon inställning i routern, så låser den sig, så att man måste dra ur sladden...
Nej, jag vill bara att allt brandväggs-skräp ska bort, så jag kan göra vad jag vill på internet utan vidare och så får jag hoppas att routern i övrigt funkar utan strul.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-10 18:32

Det där låter ju inte helt friskt.. Ska inte behöva öppna upp en massa portar bara för att kolla mailen.

Bäst är nog om du kontaktar Netgear direkt 0200-298298 (kl.08-21)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-10 18:43

Ja, kanske är det något fel, men jag skulle ändå vilja stänga av brandväggen, för jag vill helst slippa portblockeringen helt och hållet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-18 23:59

Jag har nu pratat med Netgear teknisk support.

Tro det eller ej, men det FINNS INGEN lösning alls på mina problem med blockerade portar.
Det är ett känt fel som alla Netgear-routrar med den firmwareversionen lider av - "du kan ju felanmäla den och få den utbytt, men då får du bara en till med samma fel". Det har inte kommit en ny fwversion där felen är åtgärdade och det går inte att säga när eller om det kommer en ny version. Allt de kan säga är att problemet just börjat sprida sig i USA, vilket antagligen får ledningen att skynda på lite med uppdateringen - alltså får jag avvakta ett tag för att se om en uppdaterad firmware släpps.

Ska man skratta eller gråta?

En D-link hade jag innan jag köpte denna router, men den krånglade också jättemycket på ett sätt som inte var buggar, utan bara dålig kvalité (tex överhettning etc) ... Det finns alltså ingen bra (eller ens användbar) router öht?
Man kan ju köpa "ett tredje märke" från Clas Olsson eller nåt, men då lär man väl få nåt inkompatibelt skräp som faller i bitar bara man petar på det ...
Jag kan inte hjälpa att jag ser en väldigt stor likhet mellan detta och USAs tvåpartisystem.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-19 12:14
Ursprungligen av Rajje:

Jag har nu pratat med Netgear teknisk support.
Man kan ju köpa "ett tredje märke" från Clas Olsson eller nåt, men då lär man väl få nåt inkompatibelt skräp som faller i bitar bara man petar på det ...
Jag kan inte hjälpa att jag ser en väldigt stor likhet mellan detta och USAs tvåpartisystem.

Trist. Har själv haft en del trassel med såväl D-link som Netgear (iof gamla prylar). Om du är intresserad av att köpa nytt finns det masor - utan att starta en megadiskussion om partisystemet i USA (som jag tycker har sina poänger ) kan jag påpeka att du inte alls är utelämnad till dessa två aktörer.

3com, Linksys, Zyxel eller Cisco är alla alternativ, varpå åtminstone de tre senaste exemplen är riktigt bra, ledande och proffisga produkter.

Kolla under Router/NAT på www.mycom.se så hittar du säkerligen något som passar dina behov och din prisklass, utan att vara utelämnad till Netgear och D-link.

mvh
FrrH

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-02-19 14:58
Ursprungligen av Rajje:

Jag har nu pratat med Netgear teknisk support.

Tro det eller ej, men det FINNS INGEN lösning alls på mina problem med blockerade portar.
Det är ett känt fel som alla Netgear-routrar med den firmwareversionen lider av.

För att hjälpa oss andra konsumenter kan du gärna få komma med lite fler detaljer om vilken modell och vilken firmware-version som det handlar om.

Jag använder själv en WGR614v4 och har råkat ut för att senaste firmware-versionen (v5-nånting) har en allvarligt fel med DHCP-servern som delar ut DNS-inställningen som default router-dito. Och det är över ett halvt år sedan och ingen ny firmware i sikte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-19 14:40

Jovisst jag överdriver, det finns säkert andra märken som fungerar.

Men finns det något som inte krånglar alls? Och som samtidigt är litet, billigt och inte extremt fult? Och som dessutom kanske går att använda UTAN brandvägg om man vill?

Och även om det fanns det, så skulle jag inte ha råd med det ... Och även om jag kan få routern utbytt gratis så har jag ingen lust eller tid att vara utan en router under flera månader (den tid som det alltid tar att få trasiga saker utbytta) ...

Kämpar man lite så kan man säkert ordna allt, men jag är så j...a trött på att kämpa med sådant här nu - trött på att precis alla produkter eller tjänster som man köper ska krångla vid något tillfälle så att man måste sitta i telefonkö och lyssna på pojkbandsballader eller julmusik i flera timmar och sedan klara sig utan produkten medan de fixar den (eller medan de inte fixar den) ... Varför kan inte allt bara funka, likt en nyuppackad Mac mini?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-19 14:56

Vilken modell har du? Jag köpte nyligen en Netgear RP614v3 router som funkar bra. Inga konstigheter med att öppna portar utåt, bara att köra programmen (antar att den inte blockerar något som kommer inifrån). Däremot är alla portar blockerade utifrån, förutom de specifika jag öppnat. Men det är överkurs.

Ganska snygg är den också. Fast jag har inte fått min Mac mini än, så än så länge är den bara testad med en PC. 329:- kostade den.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-19 23:13

Om du inte vill ha en hårdvarubrandvägg kan du ju köpa en switch. Den lär bara fungera, och inga brandväggsregler som ställer till det.

Personligen ställer jag ingen dator oskyddat mot nätet, oavsett vilket os den kör.

Mvh
FrrH

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-20 00:51
Ursprungligen av FrrH:

Om du inte vill ha en hårdvarubrandvägg kan du ju köpa en switch. Den lär bara fungera, och inga brandväggsregler som ställer till det.

Personligen ställer jag ingen dator oskyddat mot nätet, oavsett vilket os den kör.

Mvh
FrrH

Men vad jag har förstått så måste man ha en router om flera datorer ska kunna dela på en internetanslutning med DHCP samtidigt som de kan ha lokalt nätverk?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-19 15:50

Jag har inte routern här just nu, men det var nog denna som jag köpte.

På måndag kan jag kolla vad det var.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-19 16:58

Prexis en sån jag har och kör problemfritt. Den hanterar tom min PPPoE-inloggning på bredbandet.
Min firmware version är V6.0NA Sep 03 2004

Vi får väl se hur den funkar när jag fått minin.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-19 19:50
Ursprungligen av oskard:

Prexis en sån jag har och kör problemfritt. Den hanterar tom min PPPoE-inloggning på bredbandet.
Min firmware version är V6.0NA Sep 03 2004

Vi får väl se hur den funkar när jag fått minin.

Ja, just den fw-verisonen var det ju jag hade.

Jag kör inte med PPPoE, utan DHCP (BBB ADSL2+ 24 Mbit/s) och med en PM G4 Digital Audio - men det spelar väl ingen roll för brandväggen?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-19 23:09
Ursprungligen av oskard:

Prexis en sån jag har och kör problemfritt. Den hanterar tom min PPPoE-inloggning på bredbandet.
Min firmware version är V6.0NA Sep 03 2004

Vi får väl se hur den funkar när jag fått minin.

Det ska nog gå bra. En router är inget som är pc/mac-baserad, det spelar inte så stor roll vad för hårdvara som sitter bakom routern - så länge den har ett ethernetkort

mvh
FrrH

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-02-19 20:30
Ursprungligen av Rajje:

Jag orkar nämligen inte med att fixa med den precis hela tiden. Den blockerar ju precis alla portar - jag måste öppna portar för att ens kunna hämta posten etc!

Du har inte kopplat in router bak-o-fram? Alltså kopplat in BBB på LAN-porten och ditt lokala nätverk på WAN-porten? Sorry, men man måste ju få fråga för din felbeskrivning låter ju så "far out" då en hel hög med användare kör utan några större problem.

Ursprungligen av Rajje:

Dessutom verkar det inte gå att öppna samma portar för flera datorer, vilket bla innebär att man bara kan hämta post på en dator i nätverket.

Så är det med tekniken per se: Du kan bara skicka vidare trafiken på en protokollport till en, unik, IP-adress åt gången. Jag tror ingen i konsument-skiktet klarar av någor mer avancerat.

Ursprungligen av Rajje:

Och varannan gång jag försöker ändra någon inställning i routern, så låser den sig, så att man måste dra ur sladden...

Fast om du säger att du kan ställa in funktioner i routern via webgränssnittet så verkar det ju som om du har kopplat in den rätt... Hur som helst så känns det mer som något, om än så förargligt litet, fel har gjort att du upplever det hela som helt bakvänt.

Låt gärna någon polare ta en frisk och opåverkad titt på din router så kanske det löser sig. Troligen har du låst dig för en orsak som gör att du inte ser den verkliga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-19 22:38
Ursprungligen av frazze:

Du har inte kopplat in router bak-o-fram? Alltså kopplat in BBB på LAN-porten och ditt lokala nätverk på WAN-porten? Sorry, men man måste ju få fråga för din felbeskrivning låter ju så "far out" då en hel hög med användare kör utan några större problem.

Hehe, nej allt är inkopplat rätt.

Jag pratade alltså med supporten och de sa att felet som jag beskrev* var en känd bugg som många med den fw-versionen hade rapporterat. Eftersom USA-kontoret, som sköter allt sånt, bara bryr sig om ditt eget land, har de inte brytt sig om att lösa buggen förrän till nyligen då problemet börjat rapporteras även där - alltså kan det komma en uppdatering snart.

Dessutom så funkar ju allt som det ska när det funkar - det är bara det att man måste gå in i routerns inställningar och trycka på Apply-knappen några gånger per dag när all trafik plötsligt blockerats.

Så det är alltså inte jag som har gjort något fel.

Ursprungligen av frazze:

Så är det med tekniken per se: Du kan bara skicka vidare trafiken på en protokollport till en, unik, IP-adress åt gången. Jag tror ingen i konsument-skiktet klarar av någor mer avancerat.

Det är just såna här saker som gör att jag helst vill stänga av brandväggen helt och hållet ... Men det går väl inte, för isf skulle det finnas en synlig sådan inställning någonstans.

Ursprungligen av frazze:

Låt gärna någon polare ta en frisk och opåverkad titt på din router så kanske det löser sig. Troligen har du låst dig för en orsak som gör att du inte ser den verkliga.

Det är i princip bara jag i hela min bekantskapskrets som är teknikkunnig ...

*Ser nu att jag inte har beskrivit alla fel här. Problemen är alltså att routern plötsligt blockerar all trafik då och då och man löser det så att det funkar igen i några timmar, genom att gå in i routerns webbgränssnitt och trycka på någon Apply-knapp så att allt uppdateras. Ibland är det bara all trafik utom vanligt surfande som blockeras och det löses genom att skriva in mailportarna etc i Port Forwarding (eller, om de redan står där, bara trycka på Apply-knappen i Port Forwarding-inställningarna). Ibland när man trycker på Apply-knappen så låser sig allt och det löser man genom att starta om routern och sen försöka med Apply igen.

Det är alltså dessa problem som jag syftar på när jag pratar om de som beror på en känd bugg som inte kan åtgärdas än.

1
Bevaka tråden