Du har inte kopplat in router bak-o-fram? Alltså kopplat in BBB på LAN-porten och ditt lokala nätverk på WAN-porten? Sorry, men man måste ju få fråga för din felbeskrivning låter ju så "far out" då en hel hög med användare kör utan några större problem.
Hehe, nej allt är inkopplat rätt.
Jag pratade alltså med supporten och de sa att felet som jag beskrev* var en känd bugg som många med den fw-versionen hade rapporterat. Eftersom USA-kontoret, som sköter allt sånt, bara bryr sig om ditt eget land, har de inte brytt sig om att lösa buggen förrän till nyligen då problemet börjat rapporteras även där - alltså kan det komma en uppdatering snart.
Dessutom så funkar ju allt som det ska när det funkar - det är bara det att man måste gå in i routerns inställningar och trycka på Apply-knappen några gånger per dag när all trafik plötsligt blockerats.
Så det är alltså inte jag som har gjort något fel.
Så är det med tekniken per se: Du kan bara skicka vidare trafiken på en protokollport till en, unik, IP-adress åt gången. Jag tror ingen i konsument-skiktet klarar av någor mer avancerat.
Det är just såna här saker som gör att jag helst vill stänga av brandväggen helt och hållet ... Men det går väl inte, för isf skulle det finnas en synlig sådan inställning någonstans.
Låt gärna någon polare ta en frisk och opåverkad titt på din router så kanske det löser sig. Troligen har du låst dig för en orsak som gör att du inte ser den verkliga.
Det är i princip bara jag i hela min bekantskapskrets som är teknikkunnig ...
*Ser nu att jag inte har beskrivit alla fel här. Problemen är alltså att routern plötsligt blockerar all trafik då och då och man löser det så att det funkar igen i några timmar, genom att gå in i routerns webbgränssnitt och trycka på någon Apply-knapp så att allt uppdateras. Ibland är det bara all trafik utom vanligt surfande som blockeras och det löses genom att skriva in mailportarna etc i Port Forwarding (eller, om de redan står där, bara trycka på Apply-knappen i Port Forwarding-inställningarna). Ibland när man trycker på Apply-knappen så låser sig allt och det löser man genom att starta om routern och sen försöka med Apply igen.
Det är alltså dessa problem som jag syftar på när jag pratar om de som beror på en känd bugg som inte kan åtgärdas än.