Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Insamling till BigBertha

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Just nu pågår en insamling till BigBertha - servern som driver bland annat iPod.se och Offtopic.se

Sedan ett par månader tillbaka har vi haft en del serverproblem som drabbat våra systersidor iPod.se och Offtopic.se. Problemen består i att sidorna blivit alltmer populära och servern BigBertha orkar inte längre med nuvarande specifikationer. En insamling med målet att nå 5.791 kronor pågår just nu och även om vi 99mac:are inte drabbas direkt är alla bidrag välkomna.

Läs mer om insamlingen

Skrivet av: Martin Björnström

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=878

Jag skrev i en annan tråd att ett byte till Xserve G5 skulle ju vara uppskattat men ligger utanför vår budget. Om vi skulle nå 10.000 - 12.000 kronor med denna insamling ska jag dra igång lite lobbyverksamhet för ett byte ifrån HP Proliant.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-02-19 15:47

Så har då jag bidragit en smula.........
Stafettpinnen går vidare!

Skänkt 40¢ nu, har nog inte råd med mer är jag rädd....

Var det där ens ett euro-tecken? Och ska det vara innan eller efter antalet? Svårt

Grymt Patrik! Ditt namn står överst på listan nu (i högerspalten).

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-02-19 17:06
Ursprungligen av Björnström:

Grymt Patrik! Ditt namn står överst på listan nu (i högerspalten).

Och jag som var först - men inte störst?!
Måste jag alltså bjuda över Leftrustle? Var det så du tänkte din fuling........?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-19 16:09

För alla boende på den i form av vältränad tvättmage varande framsidan av göta rike:
(*) och (*)

Le, då får du sno dig på. 500 kronor lämnar nu ( eg. 22 februari ) mitt balanskonto. Släpper iväg ca: en tredjedel av vad jag beräknar få i OB ersättning då jag snart ska jobba Påsken. Satt in dom som 99mac-medlem, är sällan på någon av Martins andra siter men tycker att den totala verksamheten emellanåt behöver lite stöd, hur sedan pengarna disponeras är för mig helt ointresant.

Mvh,
Olle Jonsson [ Göteborgsregionen av 99mac - eg. numera norr om Borås ]

Not: Får vi se er andra i Göteborg släppa iväg några kronor ??? Vore det inte bra om Martin kunde få ihop till en XServer istället ???
+++

Vad behöver ni för hårdvara? Jag har ett gäng IBM servrar hemma.

Ursprungligen av DeeJam:

Vad behöver ni för hårdvara? Jag har ett gäng IBM servrar hemma.

Om du klickar på "Läs mer"-länken i första inlägget så ser du vad som behöver införskaffas.

500 kronor överfört....

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Om du klickar på "Läs mer"-länken i första inlägget så ser du vad som behöver införskaffas.

500 kronor överfört....

Det jag skulle kunna bidra med är ett gäng Netfinity 5000 M2's för att användas i kluster.

Ursprungligen av DeeJam:

Det jag skulle kunna bidra med är ett gäng Netfinity 5000 M2's för att användas i kluster.

Berätta mer

(Vi har inte hur mycket plats som helst i racket dock)

Ursprungligen av Björnström:

Berätta mer

(Vi har inte hur mycket plats som helst i racket dock)

Jag föreslog NF5000 just pga platsbegränsningen som jag uppfattat att ni har istället för NF5500 (4 x Xeon PIII 550) eller den ännu större NF7100.

Jag kan eventuellt fixa några IBM Netfinity 5000 M2's med 512 i ram och 1 CPU. Uppgradera 4 till dualcpu kostar 1600:-. Minnen till bra pris kan eventuellt fixas. Någon större presentation av servern i sig behövs inte - en gång IBM alltid IBM... Har ni plats så skulle jag kunna föreslå 4 st i kluster för både redundans och lastbalansering. Förutom redundansen och lastbalanseringen så ger ett kluster en anna stor föredel iom att det är lätt att bygga ut med fler servrar utan driftstopp. Antagligen blir det towermodell utan rackmonteringskit. Servrarna skulle isf sponsras av Krang Organization i Sundsvall, arrangör av Krangparty (lite smygreklam där).

Dom servrar jag har hemma nu används eller är defekta. Har fler på lager men dom måste fraktas hem och gås igenom, därav kan jag inte ange en leveranstid.

Om intresse finns kan en admin skicka mig ett PM.

Edit: Väljer man att göra ett kluster kan Bigbertha användas även i framtiden = bättre utnyttjande av resurserna.

Senast redigerat 2005-02-19 19:35
Ursprungligen av Olle@mac:

Not: Får vi se er andra i Göteborg släppa iväg några kronor ??? Vore det inte bra om Martin kunde få ihop till en XServer istället ???
+++

Och nu har mitt bidrag på 550 kronor skickat.

Någon talade om att ordna en "insamlingspub" för att få in mer pengar. En annan idé är att gå på after work på fredagar på Lipp. Där kostar ett glas vin, öl eller cider 29 kronor och till detta kan man förtära ett tapasbuffé. Om man räknar med att en öl i vanliga fall kostar ca. 45 kronor så blir det ju 36 kronor till 99mac för varje öl man häver i sig. Om man sedan räknar in att själva buffén inte kostar något så kan man ju säga att man "tjänar in" ca. 150 kronor på mat.
Är man sedan riktigt sparsam så kommer man dit utan ytterkläder och behöver då inte lägga 30 kronor på garderoben.
Summa ca. 250 kronor per person som vi kan skicka in till serverfonden.

/Anders I

PS
Är man in i h'vete snål så kan man gå in och ta ett glas vatten i baren (0 kronor) och sedan äta buffé utan att betala ett öre. Blir ju ytterligare 58 kronor
DS

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-19 17:53

Jag avrundade mitt sparkonto till en lite jämnare summa (och var ju tvungen att ge över 10€ i värde) så 119,44 är överfört.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-19 18:47

Varför inte en begagnad Xserve G4?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-19 22:49

50 Euro lämnat...:)

Gav mitt lilla bidrag. 10€, men det blir säkert mer när CSN-pengarna dyker upp om en vecka.

Många stora bidrag här ifrån! Jag ser tyvärr ingenting förrän om några dagar eftersom bankgirot inte är blixtsnabbt som Paypal. Jättekul att så många ställer upp!

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-02-20 11:06

Sådär, nu har jag satt in 9 euro igenom paypal, hoppas att pengarna kommer till nytta!

20 Euro inbetalade via PayPal - köp något kul för dom!

/CX

Mitt bidrag är 10€ med förhoppningen att 'plattforms-evangelismen' skall minska och att ödmjukheten skall öka. Då kanske kommentarer som:

Ursprungligen av Tobias Thor:

..//: Offentliga institutioner samt kortsiktigt tänkande företag satsar på billigare och mindre prisvärda system som Windows och Linux i stället för kvalitativa MacOS X och liknande system som skulle kunna komma (hö hö). //..

kan reduceras. 'Big Bertha' är väl inte i kategorin 'mindre prisvärda' och/eller ett 'kortsiktigt tänkande företag'! Det visar väl generositeten i denna tråd!
Datorer är bara prylar trots allt! Rätt pryl för jobbet säger jag. Ibland överlappar prylarna varann, ibland inte. Det är helt OK att framföra kritik/beröm i enstaka faktafrågor (när man har på fötterna), men generaliserande och bredsvepande över den berömda kammen önskar jag skall minska!
Lycka till med 'Big Bertha' !

Man skulle inte kunna tänka sig att dom som hänger på iPod.se och Offtopic.se betalar för sig. En medlemsavgift skulle väl kunna betala både hårdvara och driften av densamma?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2005-02-20 18:22

Mycket bra sidor, och fantastiskt jobb... Men jag tycker i alla fall det är lite magstarkt att skapa insamlingar när det inte postats några nyheter sedan den 8/2 på 99mac, vad har hänt?

Ursprungligen av Crafty:

Mycket bra sidor, och fantastiskt jobb... Men jag tycker i alla fall det är lite magstarkt att skapa insamlingar när det inte postats några nyheter sedan den 8/2 på 99mac, vad har hänt?

Intressant feedback, jag startar en speciell tråd kring detta för att diskutera igenom detta!

Kommentera & diskutera just detta här:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=67552

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-02-20 20:34

Björnström.

Är det en ML350 G3 på bilden?
I sådana fall kanske jag kan bistå med hjälp angående uppgradering, kanske rent av en extra cpu vilket jag antar behövs.
Vad är det för cpu i den nu? Kanske kan skaka fram lite minne också.
Skall inte lova för mycket, men om jag får reda på vad som behövs uppgraderas så kanske jag kan hjälpa till.

Edit. om du kunde slänga ut HP part No. så vore det bra också.

Ursprungligen av Banano:

Edit. om du kunde slänga ut HP part No. så vore det bra också.

Borde vara 314763-B21 för processorn och 287497-B21 för minnet.

/JD

Det är en HP Proliant ML370G3 med 2.8GHz Intel Xeon:

1GB REG DDR PC2100 (2x512MB) ML370 G3 / DL 380 G3 / BL20P G2
Pris 2.500,00
Scribona artnr 1110006970
Tillverkar artnr 300679-B21

2.8 GHz-512kB 400MHz Intel Xeon ML370 G3 / DL 380 G3
Pris 3.291,00
Scribona artnr 1110007172
Tillverkar artnr 257915-B21

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-02-21 08:19
Ursprungligen av Björnström:

Det är en HP Proliant ML370G3 med 2.8GHz Intel Xeon:

1GB REG DDR PC2100 (2x512MB) ML370 G3 / DL 380 G3 / BL20P G2
Pris 2.500,00
Scribona artnr 1110006970
Tillverkar artnr 300679-B21

2.8 GHz-512kB 400MHz Intel Xeon ML370 G3 / DL 380 G3
Pris 3.291,00
Scribona artnr 1110007172
Tillverkar artnr 257915-B21

Uppfattat.
Skall kolla när jag kommer till jobbet, vi har ett par servrar som skall slängas som jag kan slakta, förhoppningsvis finns det ni söker.

Ah, tittade på ML 350 G3 gjorde jag.

/JD

Bevaka tråden