Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5:or styr Melodifestivalen på Lördag .

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I en artikel om melodifestivalen på lördag i Scandinavium i dagens GP ser man tydligt tre stycken G5:or bakifrån . Jag antar att dessa styr ljus/ljudeffekter utan att veta.
Tyvärr är bilden på webben bara en fjärdedel i storlek mot den i tidningen så det kanske är lite svårt att se : http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=286&a=201004

Om jag inte minns fel så var det ett reportage ifjol i macworld eller Cap Design angående melodifestivalen och vilken utrustning som styr ljud&ljus. Och det var nästan bara PowerMac G5 som användes.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-09 09:11

Ja, faran med stora uppfinningar är ju att de kan komma i orätta händer och användas för onda syften. Som atomklyvningen t.ex. Och nu detta.

Ursprungligen av lilledanne:

I en artikel om melodifestivalen på lördag i Scandinavium i dagens GP ser man tydligt tre stycken G5:or bakifrån . Jag antar att dessa styr ljus/ljudeffekter utan att veta.
Tyvärr är bilden på webben bara en fjärdedel i storlek mot den i tidningen så det kanske är lite svårt att se : http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=286&a=201004

Ursprungligen av petsematary:

Ja, faran med stora uppfinningar är ju att de kan komma i orätta händer och användas för onda syften. Som atomklyvningen t.ex. Och nu detta.

hehehe...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-09 09:29

Läs mer om ljus på Melodifeltival/Eurovision song contest på:
http://www.spectraplus.se/

Ljuset som körs via G5:or är antaglien ett Catalystsystem från Highend...
Det är videoprojektorer vars bild kan flyttas runt i lokalen med hjälp av en spegel (scanner)
G5:orna utför t.ex. positionering, videomixning, keystonekorrigering och videoeffekter...

mer info på http://www.highend.com/ (verkar tyvärr nere just nu)

  • Oregistrerad
  • 2005-02-09 09:44

Gött! Då kan man lita på att rätt låt vinner...!

Ursprungligen av schmuck:

Gött! Då kan man lita på att rätt låt vinner...!

Det kan man aldrig, hur många G5:or de än använder :eek:

  • Oregistrerad
  • 2005-02-09 11:16

Vänta nu, är inte Beacon inblandade i det där också? Det hade jag då för mig.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-19 00:03
Ursprungligen av JonesH:

Vänta nu, är inte Beacon inblandade i det där också? Det hade jag då för mig.

Det stämmer. Vi gör all grafik för scenen. Vi har med oss våra G5:or och hakar på Catalyst G5orna för nät renderingar. Det var ganska behagligt med 18 st i Turkiet Alla bidrag fick en egen design, under ledning av Per Sundin (i Turkiet, här i Sverige är Fredrik Jönsson LD), som vi till största delen gjorde på plats innan och under repetitionerna. Det är oftast 10 till 30 sekunders animerade filmloopar som ljusteknikerna kan styra direkt från ljusbordet via dmx protokollet.
90 procent av materialet görs i Cinema 4D (av mig) och AfterEffects (av Peppe). Resten är Combustion, PhotoShop och en massa obskyra apps som ArtMatic.

mvh
Lennart

Senast redigerat 2005-02-27 14:24
  • Oregistrerad
  • 2005-02-09 11:29

Jag vet iof inte till 100% om Spectra kör svenska Melodifestivalen, men eftersom dom är världsledande på produktioner med rörlig video så är dom nog med på ett hörn.
Dom ska iaf köra Eurovisionsfestivalen i Kiev enligt deras hemsida.

Ursprungligen av carma:

Jag vet iof inte till 100% om Spectra kör svenska Melodifestivalen, men eftersom dom är världsledande på produktioner med rörlig video så är dom nog med på ett hörn.
Dom ska iaf köra Eurovisionsfestivalen i Kiev enligt deras hemsida.

Då kör de garanterat Melodifestivalen, då det i stort sett är samma produktion bakom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-10 17:33

Nope, Det är fd Vari-Lite... numera Starlight som gör svenska melodifestivlalen. De har de gjort i ett par år nu, precis som att spectra+ kört Eurovision ett par år.. olika slutkunder, och olika ljusdesigners.

Macarna används för att kontrollera video via just Catalysten...
Ljuset kontrolleras med ett system som är en äkta DOS-applikation

Spectra kör dessutom med macar på kontoret...

  • Medlem
  • Oskarshamn
  • 2005-02-18 23:24

Catalyst

Det stämmer att det är Vari-lite som kör melodifestivalen och att Beacon står som leverantör av all grafik. År 2002 i Estland så användes 15 Catalystsystem som kördes via dåvarande fetaste G4orna. Spectra hade då en tekniker från High End som satt hos dem under 3 veckor och kodade i källkoderna för OS så att det passade Catalysterna perfekt. Detta är den hittills största produktionen då man har använt sig av denna typen av grafisk projektion.

Efter det så har alla större bolag världen över köpt in dessa system och de används på så gott som alla produktioner för TV mm. tex. Sen kväll med Luuk då projektonen på bollarna vid scenen körs via Catalyster på G5or.

Senast redigerat 2005-02-23 18:19

Det finns fler Macar än så i den där produktionen.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-02-09 19:16

Är det Melodifestival nu igen?

/nillon, som hänger me'

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-09 22:03
Ursprungligen av nillon:

Är det Melodifestival nu igen?

/nillon, som hänger me'

Känns som det är melodifestival året runt.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-18 23:36

jagvar på ett genrep vid göteborgsoperan och där styrdes det mesta med en freakin' powerbook. det var lite tufft.

1
Bevaka tråden