Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

zsh, problem med DISPLAY

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-18 10:57

Jag har en del frågor om hur man ställer in DISPLAY i zsh. Problemet är att om jag kör bash så kan jag i terminalen använda xclock ( eller annan process som använder X11) utan problem, men om jag ändrar till zsh kan jag inte använda terminalen ( error cant open DISPLAY), men det fungerar om jag skriver direkt i X11 fönstret. Är det någon som vet hur jag får allt att rulla på i zsh.

/thomas

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-18 11:08

du kommer med lite kort om detaljer, när du säger att du skriver direkt i X11 fönstret menar du att du gör något som följande:
export DISPLAY=":0.0"
xclock

i en xterm i X11 applikationen?
för min del fungerar zsh som det ska, å andra sidan har jag satt zsh som loginskal det kan bete sig annorlunda om man startar det ovanpå ett annat kan jag tänka mig.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-18 12:39

Jag har det också som login, i xterm i X11 fungerar det som det ska men om jag gör samma sak från terminalen så fungerar det inte. Dock fungerar det felfritt om jag kör med bash

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-18 13:38

det kanske beror på att terminalen i sig inte klarar av att köra X11 program, utan du måste köra dom via X11 applikationen?
Sedan kan det även påverka att bash är standard skal i OS X och därmed få vissa förinställningar som de andra skalen inte får.
det enklaste är väl att i sin .zshrc lägga in en rad som kontrollerar om DISPLAY är satt eller ej och om den inte är det sätta den till ett godtagbart default värde.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-18 14:20

Jag vet att jag är beroende av x11 för att köra programmen problemen är att det ser ut som DISPLAY har rätt variabel och det fungerar om jag är X11 skal och kör kommandona men inte frpn terminalen

1
Bevaka tråden