Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Imac G5 startar inte

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-17 21:41

Har sökt runt lite på forumet utan att hitta något svar på mitt problem...
Jag märkte att datorn kändes seg och beslöt mig för att göra en omstart. Väljer "shut down" men den vill inte stänga av sig. står och tuggar på den blå avstängningsskrärmen i 5 minuter. Till slut tappar jag tålamodet och håller inne powerknappen för att tvinga den att stängas. Detta funkar självklart men nu vill den inte starta. jag får upp den gråskärmen med ett äpple. där står den och tuggar ett tag. sen går fläktarna på högvarv! Den vill inte starta!

Detta är väldigt frustrerande! Vad ska jag göra? finns det nåt fint knep för att fixa det?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-17 22:20

Prova om den startar från installationsCD:n (håll ner äpple C , tror jag, när du startar).
Beroende på om den startar då eller ej kan man gå vidare och hitta felet.
Du kan även starta med äpple V och se vart det "skiter sig" i OS-laddningen (om den kommer så långt)

  • Oregistrerad
  • 2005-02-17 22:43

tack för ditt svar..
datorn verkar inte vilja starta från cd-skivan heller
det hela började faktiskt tror jag när datorn hängde sig när den höll på att optimera systemet efter installation av iwork...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-17 22:56

Inte äpple c, endast c när du startar med cd-skivan. Testa att starta med äpple+s och kör fsck (följ instruktionerna i texten på skärmen, skriv reboot när den är klar), kan hjälpa ibland. "Zappa pramet" dvs håll ner alt+äpple+p+r och låt start ackordet ljud minst 3 gånger, 4 brukar jag köra. Om det inte går rekommenderar jag disk warrior värt att köpa, har hjälpt mig i många krascher t o m floppy diskar har jag fixat med detta utmärkta program.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-18 16:45

Har provat alla era tips nu... när jag kör fsck så kommer texten "disk 0s3: I/0 error" upp. och till sist står det volume could not be repaired. jag fattar ingenting... datorn ska ju fan inte bara paja sådär...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-18 16:49

Nu försökte jag starta från skivan genom att hålla inne alt.. jag kommer till äpplet och sen byts äpplet ut mot ett varningsmärkte.. (en sån där cirkel med ett streck snett igenom) vad är felet?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-18 18:10

'disk 0s3 i/o error' tycker jag tyder på att disken rasat ihop (eller sladden till SATA hoppat ur).
Kolla sladden sälv, disk får du väl en på garantin lämpligen (hör med stället där du köpte den, annars är det en 3.5" SATA vilken som).

  • Oregistrerad
  • 2005-02-18 19:56
Ursprungligen av Pär:

'disk 0s3 i/o error' tycker jag tyder på att disken rasat ihop (eller sladden till SATA hoppat ur).
Kolla sladden sälv, disk får du väl en på garantin lämpligen (hör med stället där du köpte den, annars är det en 3.5" SATA vilken som).

Tror detsamma, verkar vara disken (hårdvarufel) har du kört diskwarrior? Om inte föreslår jag att du testar detta, om du inte har det så är det väl värt att köpa hos närmsta macåterförsäljare

  • Oregistrerad
  • 2005-02-18 20:00
Ursprungligen av Hogge:

Tror detsamma, verkar vara disken (hårdvarufel) har du kört diskwarrior? Om inte föreslår jag att du testar detta, om du inte har det så är det väl värt att köpa hos närmsta macåterförsäljare

Diskwarrior kostar väl nästan mer än en rätt rejält stor SATA

[Men visst gör Alsoft bra program… Men det borde fortfarande starta från CD:n]

  • Oregistrerad
  • 2005-02-18 21:21

Har du kört hardware test cd:n, inte installationsskivan utan den med extra programinstall eller nåt sånt? Håll ner alt vid uppstart och kör utökad test.

men även om det är hårddisken som pajat så borde väl datorn starta från startskivan... en polare snackade om att man kanske ska testa reset firmware men det är inget jag kan nåt om....nån annan kanske vet lite mer...

När du startar datorn ska du hålla fyra tangenter nedtryckta
alt äpple p och r låt startljudet plinga 3 ggr, släpp upp tangenterna och låt datorn fortsätta uppstarten

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-02-19 20:03

samma problem

Ursprungligen av MB1256:

Har sökt runt lite på forumet utan att hitta något svar på mitt problem...
Jag märkte att datorn kändes seg och beslöt mig för att göra en omstart. Väljer "shut down" men den vill inte stänga av sig. står och tuggar på den blå avstängningsskrärmen i 5 minuter. Till slut tappar jag tålamodet och håller inne powerknappen för att tvinga den att stängas. Detta funkar självklart men nu vill den inte starta. jag får upp den gråskärmen med ett äpple. där står den och tuggar ett tag. sen går fläktarna på högvarv! Den vill inte starta!

Detta är väldigt frustrerande! Vad ska jag göra? finns det nåt fint knep för att fixa det?

Hej, jag kan säga att jag har samma problem med min 17'' 1.8. Jag har provat allt som man ska göra även eraise and install. Har varit i Kontakt med Apple 3 gågnger och de sa att det nu bara återstår att lämna in den på grantin. Så mitt råd är att lämna in den för det ska jag göra.

/loskan

  • Oregistrerad
  • 2005-02-21 00:23

jag har lyckats lösa det nu.. jag vet inte hur men det gick på nåt sätt.. provade allt... jag kunde boota från cdskivan som kom till datorn provade med en inköpt variant tidigare..
försökte installera systemet ovanpå det gamla så att jag på så sätt kunde återskapa mina dokument men det blev error i installationen(jag provade två ggr). till slut lyckades jag hitta en firewirekabel att koppla in imacen som extra hårddisk (t under uppstart) till min gamla g4 och dra över lite dokument som inte fick gå förlorade. sen formaterade jag disken och installerade om systemet och det funkar galant (än sålänge).

1
Bevaka tråden