Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sätta i DVDbrännare efteråt?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

https://eshop.macsales.com/shop/item/7472/PIODVRK04L/

Pioneer 'SuperDrive' upgrade for Mac Mini; PowerBook G4 12/15/17" Aluminum; PowerBook G4 15" Titanium Models now equipped w/CDRW or DVD-R. Burn up to 8X DVD-/+R&RW, 2.4X DVD+R Dual Layer, 24X CD-R/RW. New w/1yr Warranty (PIODVRK04L)

Någon som vet mer ?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-05 14:01

Funkar förmodligen, men har hört nåt om att ATA-bussen i minina är lite "konstig" på nåt sätt, kommer inte riktigt ihåg vad det var, men det var något med master/slave på nåt sätt.
Vidare så låter det dyrt. Du hittar ju lätt en extern DVD-brännare för USB2 eller FireWire billigare än den utbytesenheten du har länkat till.
Och varför inte köpa en mini med SuperDrive från början så är ju problemet ur världen

Ursprungligen av nubi:

Funkar förmodligen, men har hört nåt om att ATA-bussen i minina är lite "konstig" på nåt sätt, kommer inte riktigt ihåg vad det var, men det var något med master/slave på nåt sätt.
Vidare så låter det dyrt. Du hittar ju lätt en extern DVD-brännare för USB2 eller FireWire billigare än den utbytesenheten du har länkat till.
Och varför inte köpa en mini med SuperDrive från början så är ju problemet ur världen

För att

1.. det finns inga med DVD brännare tillgängliga NU
2.. Köpa en extern är knappast ngt man vill

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-05 16:57
Ursprungligen av motif:

För att

1.. det finns inga med DVD brännare tillgängliga NU
2.. Köpa en extern är knappast ngt man vill

Då finns ju det tredje alternativet....
Att vänta tills du får en med SuperDrive. Det har jag gjort och jag är så nöjd så. Å andra sidan skulle du säkert inte få en lös DVD-brännare NU heller utan fått vänta på den, så det kanske är värt att vänta på en fullutrustad mini.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-05 18:50
Ursprungligen av nubi:

Då finns ju det tredje alternativet....
Att vänta tills du får en med SuperDrive. Det har jag gjort och jag är så nöjd så. Å andra sidan skulle du säkert inte få en lös DVD-brännare NU heller utan fått vänta på den, så det kanske är värt att vänta på en fullutrustad mini.

Va? Har du fått din Mac mini med SuperDrive redan?! Min verkar aldrig komma ...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-05 20:58

Menar ni att vi som beställt med superdrive får vänta längre än de 3-4 veckor som har utlovats?

//Fiiz

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-05 21:46
Ursprungligen av FIIZ:

Menar ni att vi som beställt med superdrive får vänta längre än de 3-4 veckor som har utlovats?

//Fiiz

Nä, min tog inte längre tid än en annan.... Så det kan jag inte tänka mig.

Ursprungligen av motif:

2.. Köpa en extern är knappast ngt man vill

Extern brännare är både billigare och mer framtidssäkert (lätt att byta när det kommer snabbare etc) än att köpa en dyr intern "slimdrive".

Ursprungligen av Andersson:

Extern brännare är både billigare och mer framtidssäkert (lätt att byta när det kommer snabbare etc) än att köpa en dyr intern "slimdrive".

Att ha 10 externa prylar .. då faller allt vad en mini är för mig.
Den skall vara en fullutrustad dator utan massa externa grjor.

Skall man vara framtidsäker så skall man väl inte ha dator

Kommer nytt .. så köper man det.. det kallas att uppgradera sig !

Nu behöver ni inte bli sura på motif för att hans mini e lite bättre än era "småmacar".

Dessutom undrar jag var man köper en extern för under 1100:-

Ursprungligen av ill_chrill:

Nu behöver ni inte bli sura på motif för att hans mini e lite bättre än era "småmacar".

Dessutom undrar jag var man köper en extern för under 1100:-

Kolla här http://www.netonnet.se/item.asp?iid=59182
Den kostar dock 1.490 Kr.
Jag bor 10 m ifrån och brukar ha 10% där.. så PM om du är intresserad.

Ursprungligen av motif:

Kolla här http://www.netonnet.se/item.asp?iid=59182
Den kostar dock 1.490 Kr.
Jag bor 10 m ifrån och brukar ha 10% där.. så PM om du är intresserad.

De va väldans trevligt av dig. Har iofs redan en Dual-brännare.

Dessvärre kommer du inte ner i under 1100:- ändå.

Ursprungligen av ill_chrill:

De va väldans trevligt av dig. Har iofs redan en Dual-brännare.

Dessvärre kommer du inte ner i under 1100:- ändå.

Den här var inte lika snygg men här kommer jag ner till 1100
Den är dock Dual också.. men om man inte hittar ngn billigare så gör det väl inget extra om man får Dual i priset kanske !

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=59656

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-02-05 23:56
Ursprungligen av nubi:

Funkar förmodligen, men har hört nåt om att ATA-bussen i minina är lite "konstig" på nåt sätt, kommer inte riktigt ihåg vad det var, men det var något med master/slave på nåt sätt.

Har också hört något om det. Har för mig att det var något med att vissa dvd-enheter var låsta till master, vilket man eventuellt skulle kunna lösa genom att bygla hårddisken som slave, men då vill tydligen inte Mac mini kännas vid den...

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-02-05 18:32

Klara orginal superdrive att bränna Dual Layer?

Ursprungligen av Adl:

Klara orginal superdrive att bränna Dual Layer?

Nej och är bara 4* bränn

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-05 18:42
Ursprungligen av Adl:

Klara orginal superdrive att bränna Dual Layer?

"SuperDrive (DVD±RW/CD-RW) som tillval: skriver DVD-R-skivor i upp till 4x hastigheten, skriver DVD-RW-skivor i 2 x hastigheten, skriver DVD+R-skivor i upp till 4x hastigheten, skriver DVD+RW-skivor i upp till 2,4 x hastigheten, läser DVD-skivor i upp till 8 x hastigheten, skriver CD-R-skivor i upp till 16 x hastigheten, skriver CD-RW- skivor i upp till 8 x hastigheten, läser CD-skivor i upp till 24 x hastigheten"

Så svaret är alltså nej! (Dual Layer nämns i alla fall inte)

Så det skulle ju kunna vara skäl för att lägga de extra hundralapparna på driven som nämndes i första inlägget kanske...

Nu sitter den på plats.. Pioneer DVD Brännare 8* samt Dual Layer stöd

Ursprungligen av motif:

Nu sitter den på plats.. Pioneer DVD Brännare 8* samt Dual Layer stöd

Köpte du http://eshop.macsales.com/shop/mac-mini/optical-drives/ eller någon annan stans?

Ångrar att jag var så ivrig när jag köpt minin, och alltså köpte en utan superdrive. Men man kan väl lägga till den efteråt, eller?
/Anders

Vad ska man då ha FireWire-porten till?

Ursprungligen av Andersson:

Vad ska man då ha FireWire-porten till?

Varför finns Mac mini med DVD brännare som standard ?
De finns ju att köpa externt ?
Varför kommer inte minin i en byggsats ?
Det går ju bygga själv ?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-02-17 15:42

finns faktiskt externa dvd-brännare för 897kr, BTC...men hittar ingen sån just nu

https://ssl.itbutikken.dk/default.asp?sprog=46&land=46&varenr=c20973505
däremot, kostar ca 932kr och klarar dual layer...dock bara USB2 och inte Firewire

1
Bevaka tråden