Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G3 med G4 uppgradering startar inte i Jaguar

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-02-03 14:24

Försökte install. Jaguaren på min G3 266mhx, rev.3, 28GB HD. Den ville partiotionera Hd. Det ville inte jag. Köpte Sonnet Encore SIF G4 500mhz proc.kort. Installerade och försökte i med OSX.2. Det stannar vid restartknappen. Nu nämns det om firmware-uppgrad. som jag inte hittar. Om Apple Ultra Wide SCSI PCI Card uppgrad. som jag inte hittar och inte vet om det behövs. På sonnets sida antyds att G4-kortet ska sättas i EFTER OSX-install! (där kom partiot. igen). Så nu står man dä inför alt. Säkerhetskop. HD, partiotionera HD, Ta bort G4-kort. Sätta i G3-kort, Install OSX, (om det går). Sätta i G4-kort, install. programm etc. Och hoppas att det funkar? törs inte berätta detta för PC-kompisen han kommer att få vatten på sin kvarn... OM inte nån här har nån genväg...
Ps. har kontaktat Macoteket och väntar på svar. Det stod inte om sånt här i reklamen Ds.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-03 16:12

Om jag inte minns fel tillhör din gamla kära bords-G3 den kategori Macar som kräver att OS X installeras på de första 8GB av hårddisken. Det är för att försäkra sig om detta som jaguaren ryter till om partitionering. Man kan klara sig undan partitionering och kopiering fram och tillbaka av dokument om man har ett bra defragmenteringsverktyg som frigör utrymmet där OS X måste hamna. Personligen skulle jag dock inte försöka mig på någon installation i den här situationen med mindre än att backup tagits, och då är det ju nästan lika bra att partitionera om HDn.

  • Medlem
  • 2005-02-03 16:34

Har pratat me en säljare på Macoteket han föreslog byta tillbaka proc.kort och install. OSX. (Vojne...) Hoppas verkligen det inte innebär att jag måste byta proc.kort vid ev. ominstall. av OSX.

  • Medlem
  • Partille
  • 2005-02-07 03:49

BW /Beige G3 med G4-kort !

Köpte en OWC 466-500MHz G4 ZIF i höstas den går utmärkt (liksom även Sonnets Zifar) i både BW och Beige Mac, men det är flera saker man får tänka på. För tillfället har jag den i min BW G3a på 550 MHz med ett Radeon 7000 kort med och Panther 10.3.7 och 160GB Seagate ! ($129 på OWC)

300MHz G3 Zifen har jag tagit till min Beiga desktop (rev2)och klockat på 366MHz ihop med ATIRage128pci-kortet också från BW G3an. (Jag har som hobby och leker dagligen med olika HW uppgraderingar på Macar.) Men för att lyckas med båda dessa måste man tänka på en lång rad saker för att slippa förbi flera inkompabiliteter:

1) Med Zifen följde detaljerade inga anvisningar med på hur man ändrar frekvensen på Macen (Beige eller BW G3). Men det följde med 10 små byglar i en påse - typ sådana man har till att sätta master/slave/CableSelect på en HD, om man inte ändrar bygling kommer en 1GHz G4 att gå med 300 MHz i en 300 MHz BW iaf!! (Gäller ej Sonnet se nedan!)
Man går alltså och laddar ner anvisningar mm på OWC, som man hittar på:

http://eshop.macsales.com ...väl där, klickar man på fliken som det står: "TechCenter" på,

sedan på den sidan, väljer man alternativet "Accelleratorcards" under rubriken HardWare.

Då får man upp en ny flik med alla tänkbara accelleratorkorts-fabrikat. Eftersom OWC säljer i stort sett alla fabrikat och har manualer, firmware, SW och allt annat man kan behöva för installationen till alla olika sorters Mac-uppgraderingar på sin hemsida!

2) Nu är det så att Sonnet brukar inte ha byglar till frekvensen på sina G4-kort (alla sorter) utan frekvensen ställs automatiskt med mjukvara inbyggt på kortet. Detta kan dock ibland ge datorn problem. (Sonnets reklam: "Simply Fast... no switches...), så det skadar inte att "bygla om" moderkortet iaf!

3) När man väl installerat kortet, så har man rent funktionellt ett G3-kort, eftersom MacOS fortfarande tror att det är en G3a i en G3-Mac (det är det ju också normalt). Då ska man uppgradera G3ans firmware till G4-firmware, så att MacOS också kommer att utnyttja Altivecen i G4an (vektor-/flyttalsprocessorn) som är enda skillnaden mellan G3 o G4.

Här rekommenderar OWC att man allra bäst laddar ner en f.d. PowerLogix FW, som har rykte om sig att fungera bäst. Just Sonnets "Altivec-enabler", ska det vara mkt problem med - och ofta är det den som "omöjligör" att man får Sonnets G4 Zifar att funka!!! Den gör istället så att de inte går alls.

Gör man inte det här steget, så kunde man köpt en G3-Zif hellre, då den är billigare och går exakt lika bra som en G4a utan Altivec!

4) Om man ska ha G4an i en Beige G3a, så laddar man på samma gång ner XpostoFacto v3.0 som ju har sitt ursprung på OWC. Den är till för att installera MacOS X på Macar som Apple inte stöder.
Beiga G3or stöds bara upp tom Jaguar (10.2.8), men med XpostoFacto får du din beiga G3 att gå perfekt med Panther (10.3.7).

5) Notera att det är mkt viktigt vilken rev det är på beiga G3, för rev1 stöder bara en HD + en DVD/CD och den får normalt vara på max 128GB (ATA33). Rev 1 stöder alltså ej "slave"-ATA. Gäller även BW rev 1 på HD-IDEn. Men här kan du lägga en extra HD i ZIP-facket om det är tomt (eller töm det). Min DT är rev2 som tur är, men den BW är rev1 så där har jag den andra lösningen att ha ett ATA133-PCI-kort - så blir 7200rpm diskarna mkt snabbare med. Dessutom får diskarna vara hur stora som helst då. Ett annat alternativ är att i formatera diskarna i MacOS9 med Intechs HD SpeedTools v3.6 som också tilllåter diskar>128GB. Jag har båda =>).

6) Sist vill jag rekommender att stoppa i ett bättre grafikkort, typ Radeon, om det är en Beige G3, även om det är en BW, för annars blir grafiken en flaskhals i MacOS X som kräver mkt där!
Märk väl att Quartz i Panther inte stöds av PCI-grafik, men det hinns "hackware" till Jaguar.
Ett Radeon-kort kräver också att man har minst 512 MB RAM i Panther, men minne är ju det billigaste att öka prestandan med på en dator - så det får man igen flerfaldigt.

7) Alla Macar före BW G3 kallas för oldworld-Macar, de andra kallas new world. Detta syftar på att de alla har samma machine-id, nämligen 406, eftersom de har samma ROM, nämligen bara en liten loader-ROM, som laddar in resten av OpenFirmware och andra funktioner till skrivskyddat RAM.
De gamla "äkta" 2-4MB OF ROMarna har den nackdelen att de tillåter att MacOS X måste ligga på den 1:a HD-partitionen som får vara på max 8 GB!

Så tar man en MacOS X-disk från en annan nyare Mac, så kommer tex en Beige G3a att vägra starta med den! En lösning jag använder är att lägga hela program-mappen (inkl program som kommer med i MacOS X) i en annan valfri partition ovanför 8 GB - gränsen. På så vis är det bara .kextar o.likn. som hamnar i de 1a 8 GB från nyinstallerade program, så man är praktiskt inte begränsad.
(Man installerar en app både i systemdelen och den andra, och kastar sen bort allt från program-mappen i systemets partition! Det finns också ett MacOS 9-verktyg, "ROAM Control" som om man är duktig på OpenFirmware kan scriptas till att fixa det med. Det är nämligen en liten tidig startup-tillägg, som hjälper att lägga HW-ROMen på old World Macar i RAM vid uppstarten!

8) Har man gjort allt detta, så har man i gengäld en G3a som är mkt piggare än de flesta G4or tom.
På en Biege bör man ha ett FW/USB2-PCI-kort och 100MHz-Ethernet med, så man blir möjligast modern. Några såna här maskiner blir utmärkta garderob-servrar till sitt LAN.

  • Medlem
  • 2005-02-07 16:51

Tack R.Krok för genomgången. Ska skriva ut den för kommande behov. Just nu är jag i en lättare depression pga att Imacen lagt av efter strul med Firmware contra OSX.2 uppgrad. men det är en annan historia.
1. Vad behöver jag göra för att få in OSX.2 på min G3? Är det den omständliga proc. jag nämner eller finns lättare sätt.
2. Kan man sätta i en extra HD typ 7-8 GB och install. OSX på den och slippa röra Seagaten?
3. Så dina tips för min G3 rev.3 för att öka prestanda är. Mer RAM. (288 mb). Och ett grafikkort.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-07 19:36
Ursprungligen av med:

Ska skriva ut den för kommande behov. Just nu är jag i en lättare depression pga att Imacen lagt av efter strul med Firmware contra OSX.2 uppgrad. men det är en annan historia.

Det finns trådar här på 99mac. Bara sök

Citat:

1. Vad behöver jag göra för att få in OSX.2 på min G3? Är det den omständliga proc. jag nämner eller finns lättare sätt.

Tveksamt om det finns lättare sätt. Gissar på att du har ett fundamentalt problem med att CD-boota i X.2. Det kan du kanske komma runt med en patchad CD-skiva? Den snabbaste lösningen är säkert att ploppa i din gamla G3-cpu igen och göra precis som du beskriver.

Citat:

2. Kan man sätta i en extra HD typ 7-8 GB och install. OSX på den och slippa röra Seagaten?

Ja, det kan du men det kan vara lite bökigt med kabeldragning. Annars, har du en femhundring över (inkl moms) skulle jag rekommendera Macotekets utförsäljning av Acard ATA66. En nyare disk monterad kopplad till ett Acard ger en stor ökning i diskprestanda och en trevligare dator att använda.

Citat:

3. Så dina tips för min G3 rev.3 för att öka prestanda är. Mer RAM. (288 mb). Och ett grafikkort.

Mitt första tips skulle vara det där Acard-kortet från Macoteket. Faktum är att jag inte lyckats få någon beige G3 med X.2 riktigt stabil utan ett ATA-kort och en lite nyare disk än de ursprungliga diskarna på 4-6 GB. (Fråga igen om du råkar ut för stabilitetsproblem efter installationen av X.2, jag tror jag har äntligen har fattat hur man kan komma runt problemet).
Ekonomiskt är det svårt att försvara massiva uppgraderingar av en Beige G3. Det blir snabbt en mycket bättre idé att beställa en Mac mini!

  • Medlem
  • Partille
  • 2005-02-08 03:14

Jag har två HD i min Beige rev2 G3 och de e' plats för tre!

På varje HD kan upp till 8 GB i en partition nyttjas för ett MacOS X system.
Även jag hade mkt problem att få den, både boota i MacOS X och att installera!
Det gick nästan inte alls, man kan säga den Beiga G3an inte är byggd för MacOS X och v.v.

Men antingen du ska ha Jaguar eller Panther, så blir just omstart och även CD-start/installation 100% busenkelt om du använder XPostFacto 3.0 (gratis) som boot-hjälp, till både hårddiskar och CD! Ladda ner den på OWC:s OSX Center på:

http://eshop.macsales.com/OSXCenter/ ....nedladdning är egentligen på:

http://eshop.macsales.com/OSXCenter/XPostFacto/Framework.cfm?page=XPostFacto3.html

XPostFacto 3.0 läggs i Äppel-menyn i ett MacOS 9 system (det är färdiginstallerat då), och är till för att boota in i MacOS X, som finns på en HD eller en CD (tex MacOS X install CD). Det ser också till att man förblir i MacOS X vid tex avstängningar eller omstarter, så länge som man själv vill vara det. Det fungerar i stort som ett alternativ till inställningspanelen "Startskiva" i MacOS 9, med några mindre skillnader, nämligen:

1) Första gången du har valt att starta från ett nytt MacOS X-system på en hårddisk, måste du sedan gå upp i menyn på XPostFacto och välja "installera allt" innan du trycker på omstart.

2) XPostFacto letar själv upp de olika MacOS X-systemen som finns att starta från. Precis som inställningspanelen "Startskiva", men XPostFacto delar upp dem i 2 sorter, hårddiskar och CD/DVDer.
När man ska starta med en MacOSX system-CD, måste man nämligen också välja en godtycklig "hjälp-hårddisk", där en del hjälpkod läggs, för en säker uppstart.

3) Innan det gråa "Äpplet" kommer, finns det en "verbose" Open Firmware-start, där en del text skrivs på skärmen. Oftast stannar den 1 gång ungefär mitt i så man ska kunna ändra på något i OF om man vill. Det normala är att man då bara skriver "exit" följt av returtangenten, så går det vidare till grå-äpplet och den blå inloggningsrutan.
(Vid omstarter inom MacOS X sedan, slipper man ifrån det här extra steget!)

Vill man tillbaks till 9:an, håller man bara nere alt-tangenten (=option) nere vid start - omstart. Så mkt enklare kan det ju inte bli! Men det är egentligen mkt komplicerat, XPostFacto ändrar bla på ROM-filen, som läses in i RAM, lägger in osynliga bootstrap-filer på bootdisken och lägger alla nödvändiga drivrutiner (.kext) för just din maskin i MacOS X systemet du valt.
OBS! att XPostFacto 3.x är för Panther och XPostFacto 2.x för Jaguar osv.

Min G3a var också en Beige 233 MHz desktop! Den har 2 ATA-bussar och kontakterna sitter ihop längs bak t.h. på moderkortet.
Min 128 GB Seagate (=max antal GB utan ATA-66-kort) har jag nere bredvid CPU:n, där det finns ett fäste för en standard grå plastsläde. Orginal IDE-kabeln har bara 2 kontakter här, så man får byta den om man vill ha 2 diskar på den bussen. Den andra kontakten har 3 kontakter, den ena går till DVD-brännaren och förtsätter sen till en liten hårddisk på 8 GB bredvid floppyn - (här finns egentligen ännu en 3.5" plats med släde för ännu en HD.) Denna HD är en backup av hela Panther-systemet inkl. lite diskverktyg o.dyl. Normalt har jag denna disken okopplad - den är bara reserv/backup. Dessutom låter denna gamla disk rätt mkt.

Med bara Seagaten är datorn extremt tyst. Med 366 MHz G3a och ATIrage128-kortet från blådåren är det bra hugg i maskinen med Panther! (bara 256 MB ram) Den spelar alla DVD-filmer perfekt och är mkt mjuk och följsam i Finder!!! Den är väldigt mkt bättre än man väntar sig - kanske det är Panther som går så bra ihop med den Beiga?

Det är mkt lätt att ändra byglingen för CPUn och så tjäna 50 - 100 MHz. Jag brukar gå upp till den högsta frekvens CPUn är helt stabil på i längden och sedan gå tillbaks ett steg.
Det var EN stor skillnad mellan den BW och Beiga G3an vid överklockning. Nämligen att om man ändran på byglingen på en BW, så startar den sedan om lätt, t.o.m utan att man trycker på nvram-reseten.

På den Beiga räcker det inte att trycka bara 1 gång - då totalvägrar den att starta på den nya frekvensen, utan man måste trycka 2 tydliga ggr med 5-10sek emellan!!!

Detaljanvisningar för ombygling finns bäst beskrivna på www.xlr8yourmac.com, eller närmare på:

http://www.xlr8yourmac.com/G3_OC/tims.html

Går du till: http://www.xlr8yourmac.com/systems.html ....så får man scrolla ca till mitten på sidan så finns där mängder artiklar som gäller G3or.

Sen har jag ett löst felfritt 500MHz iMac G3 DV moderkort liggande som du kan få om det är rätt (vet inte om det är en G3, G4 eller G5 iMac du har som strular för dig).

  • Medlem
  • 2005-02-09 12:18

Många tack för svaren!! Kommer att ta tag i de snarast. Just nu tynger mig den firmwaredöda imacken mitt hjärta Missade varningarna me nåra timmar om vikten av f wareuppgrad. vid install. OSX.2. Så han dog. Kanske ni har nåt svar på mina luddiga frågor under iMac?

  • Medlem
  • 2005-02-15 22:54

iMacken verkar ha tillfrisknat! Åter till G3n. Den ord. HDn på 28GB tänkte jag att slippa partitionera utan kunna install. OSX.2 på den 3GB jag satt bredvid CDn. Men hittills har G3n vägrat starta OSX. Båda HD syns på skrivbordet men det kan vara ngt skumt med OSX install. Det ligger 4 mappar på 3Gb. Users, System (162 Mb), Library, Applications. Ingen slags install. icon e dy. Kan det ha trilskats ngt vid install? Skulle ett ATA-kort lösa ev. problem? Eller Xpostfacto? Annars kan jag väl lägga över mina filer på 3GB och partionera den andra det är väl inte hela världen.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-16 11:40

Min systemkatalog (/System) på min beiga G3 med 10.2.8 är 660MB enligt Finders visa info. 162 MB låter litet.
Hade en gång en WD Caviar originaldisk på 4.3 GB i en Beige G3 där det var stört omöjligt att installera OS X. Det har fungerat att installera (om än långsamt) på liknande originaldiskar av fabrikat Quantum Fireball.
Jag hade nog fimpat den där 3GB-disken du har. Om inte annat bör den vara plågsamt långsam jmfrt med din nyare disk på 28 GB.
Inte ens säkert att ett ATA-kort accepterar den gamla disken på 3GB. Tror Acards lista över diskstöd börjar med aningen större och nyare diskar. Säg diskar på 10-15GB och framåt?

  • Medlem
  • Partille
  • 2005-02-17 12:49

Nu tar vi svaren i tur och ordning! (Så gott det går)

1) I "ReadBeforeYouInstall.PDF" står det:

If you install Mac OS X on a PowerBook G3 Series computer that does not have USB, an original Power Macintosh G3 (Beige), or a Rev. A, Rev. B, Rev. C, or Rev. D iMac, and the hard disk is larger than 8 GB with more than one partition, be sure to select a destination partition for Mac OS X that is completely within the first 8 GB of the disk.

Men i "ReadBeforeYouInstall.PDF" står det verkligen inte:

Den enda orsaken att MacOS X alltid måste installeras på en hårddisks första 8GB och aldrig får vara större än 8 GB, beror på att en Beige PowerMac G3 inte har en G4 processor och att den inte heller har ATA66 buss till hårddiskarna. Detta medför att om jag uppgraderar till en G4 processor och stoppar i ett ATA-66-kort så behöver jag inte bry mig om att ta hänsyn till vad Apple säger om 8 GB gränsen (eng. limitatiion).

Man behöver faktiskt inte ens leta i "ReadBeforeYouInstall.PDF", för att kunna räkna ut att det sista påståendet här är fel!
För om jag observerar att den BW PowerMac G3an saknas bland de uppräknade Macmodellerna som lider av 8 GB begränsningen, så måste ju slutsatsen bli den, att inget hindrar en att sätt in en odelad 128 GB hårddisk i en BW G3a, sen installerar valfri version MacOS X och utan hänsyn till var på disken och det ska bara funka finfint!

Om du dessutom ser att namnet "BW G3a", ju betyder att den har en G3 processor samma som en Beige G3a och att båda har ATA33-bussar, så förstår man att det varken beror på processortyp eller diskbusstyp att den Beiga, men inte den BW lider av 8 GB begränsningen. Jag har flera gånger av ren glömska från en annan dator satt i en MacOS X systemdisk i min Beiga desktop som har mer än 8 GB för MacOS X och mej veterligen har det alltid betytt "totalt omöjligt att starta", nu senast var disken helt fräsht 100% defragmenterad med Norton Speed disk (tillfällighet) och den startade lika dåligt för det! Jag har tvivel på att det hjälper som Helmer antyder, såna här max datastorlekar brukar alltid vara förknippade med att SW/HW har ett ändligt och begränsat antal adresseringsbitar i sin konstruktion. Om det då finns en massa bitar som man inte råder på/använder, behöver det inte betyda att de alla då har värdet noll, chansen är faktiskt större att alla är ett! Då är du inte inom första 8 Gb av disken utan sniffar i diskens bakända med negativa adresstal, allså adresserar åt fel håll! Då blir big endian, little endian o vv.

Ryan Rempel som skapat XpostoFacto som nyligen blivit skarp skriver på dess hemsida en hel del nu om just 8GB-problemet.
Han har ju i princip löst alla openfirmware och hårdvaruproblem på alla de Macmodeller som Apple velat dumpa utanför MacOS X. Det är nog därför han säger, att han funderar på att snart försöka införliva kod i sitt 3,4MB tunga XpostoFacto som tar bort 8 GB begränsningen, hos de Macar som lider av det.

Han säger att honom veterligen, finns det inte något i hårdvaran som hindrar att en Beige G3a ska gå lika bra som en BW G3. Men det är en begränsning i ROMet av adressomfånget i uppstarten pga att man då koden skrevs inte förutsåg det skulle bli problem med MacOS X, som inte fanns då koden skrevs. Nu när XpostoFacto är skarp i ordets rätta bemärkelse, har han ju inget att göra, han har ju löst alla problem hos alla Macar - tex min desktop G3 löper 100% felfritt i Panther - känns dubbelt så snabb än i Jaguar, dubbelt så stabil, är dubbelt så lättanvänd med Exposé mm och det var ca 10 ggr så enkelt att göra installationen och ger 100% kontroll när man sen vill byta uppstartskiva till annat system. Det enda som finns kvar att göra för honom nu, är att fixa 8 GB problemet (- om han nu inte ska förbereda inför Tiger.)

2) Med gratis-programet som heter "MacTracker" (hämtas på tex MacUpdate, finns tom i PC-version!), som bara är till för att få översiktsdata på alla Macar, System, Printrar, Skärmar, ja kortare sagt allt som Apple någonsin tillverkat och sålt, så finns sist på första sidan för alla Apples datormodeller, längst ner, en länk till nyaste firmware updaten. Mao vill man ta reda på om det kommit nån ny firmware till sin dator, är det enklast att först se till att man har senaste "MacTracker" (man klickar på "Check for new version"), sen tittar man bara på den modell man själv har och längst ner på sidan.
Om det tex står "G4 FirmwareUpdate 4.1.9" och längst ner på första sidan i AppleSystemProfiler står Firmware vers. 3.8.3, och följdaktligen behöver en update, så ska du klickar på på texten "G4 FirmwareUpdate 4.1.9" i MacTracker, så startar det din webläsare (om nätet är inkopplat), och du hamnar på Apples sida för den nya Firmwaren du behöver med info och nedladdninglänk.

Men......... för alla Beige modeller av G3 är gemensamt om du tittar på i MacTracker, så står följande: FirmWare: None

Det är därför du har svårt att hitta uppdateringen, för det finns ingen. (Mao det är inte ditt fel)

3) Mitt råd är gör det absolut enklast möjliga: installera Panther på 1:a 8 GB på din disk med XpostoFacto och G3 processor - inte G4 om man har svårt att klara 1 problem åt gången, så ska man inte ta dem 2 och 2! När du installerat allt, även dina privata program, så blir 8 GB rätt fullt, för att fixa detta kopierar du över hela programmappen till den andra partitionen av disken.

OBS! alla program funkar lika bra från den andra delen, eftersom de från början är rätt installerade när de var på startskivan.
Poängen är att trots att jag tex har 6,55 GB program, har jag nästan 5 GB kvar av de 8 GBen på systemskivan.
Om du har installerat iLife, så lägger GarageBand dessutom in 1,81 GB olika ljudloopar olikn - det får du ha alias på om GarageBand ska hitta det. Du kan själv inse, att jag omöjligen skulle få in Panther på det som är kvar!
Sen tar jag alltid bort all barlast på MacOSX - jag väljer anpassad installation, där jag klickar bort alla språk utom svenska och engelska, likaledes klickar bort asbedjanska, koriansk, ukrainska typsnitt och sånt. Varje sånt klick ger mellan 100-300 MB ledig disk, som iaf jag aldrig i livet kommer att använda. Många fina GB ledig disk för spel nedladdning etc att vinna!
Med ett minimum av städning vet jag att min 8GB MacOS X-systemdisk aldrig kommer att bli mer än något över halvfull!

I mina ögon går min Beiga desktop G3 inget sämre än den BW. Allt är rymligt (128 GB Seagate), löper mjukt och Panthern hugger, med bara 256MB RAM & 366MHz G3. /R

  • Medlem
  • 2005-02-16 22:37

Får använda den lilla 3:n som div.förvaring. Jaggan vill ju ha partitionering av Seagaten 28GB. Kan det förbigås med Xpostfacto?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-16 23:11
Ursprungligen av med:

Jaggan vill ju ha partitionering av Seagaten 28GB. Kan det förbigås med Xpostfacto?

Även om det går, DON'T!
I enkla termer, under uppstarten kan en beige Mac bara komma åt diskens första 8 GB. Där *måste* de filer som behövs för att boota OS X finnas! Om du lyckas installera 10.2 på en större hårddisk kan du starta datorn så länge rätt filer ligger på diskens första åtta gigabyte.

  • Medlem
  • Partille
  • 2005-02-17 12:59

Om förbigående av 8 GB-limiten med XpostoFacto, så ser du av det jag skrivit ovan, att Ryan Rempel kanske just nu jobbar på det, eftersom han löst alla andra Mac-problem och följdaktligen inte har mkt att välja på längre.

I vart fall om någon fixar det över huvud taget så är det med 95% chans han! Den som i vart fall helt säkert absolut inte kommer att göra det, men egentligen har störst förutsättning, (Gåta:) är de som fixat att Panther utan XpostoFacto inte går på din desktop G3a, när det nu tog nån veckas pyssel vid sidan för Ryan att rädda dessa fina gamla Macar till ett liv i solljuset. (=MacOSX)

  • Medlem
  • 2005-02-17 16:36

Tackar för inläggen. Eftersom jag går i lågstadiet i Macskolan kommer en liten feedback: Jag har kopierar det viktigaste till min 3GBHD. Installerar OSX.2 till min 28GB och måste där partionera på order från Jaguaren. Install. på 8 GB. Kan efter det återinsätta ZIF G4processorn och åka fort.
• Det är vid. ev. install. av Panthern som Xpostfacto kommer in.
• Har jag idag ngn nytta av ett ATA-kort?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-17 21:13
Ursprungligen av med:

• Har jag idag ngn nytta av ett ATA-kort?

Ett ATA-kort kan göra din beiga G3 avsevärt mer stabil.
Kombinationen nyare hårddisk och ATA-PCI kort från Acard har gjort underverk med stabiliteten i alla beiga G3or jag använt. Sedan har jag för mig att de inbyggda ATA-kanalerna max är ATA3-kompatibla. Det innebär endast 16MB/s i överföringshastighet. Ett nytt ATA-kort borde därför ge en bra skjuts i diskprestanda tillsammans med din Seagate på 28 GB.

Mitt tips är att vänta lite med köp av fler komponenter. Försök installera Mac OS X på datorn och sätt tillbaka din G4-ZIF. Med lite flyt funkar datorn utmärkt efteråt. För mig har Acards ATA-kort närmast varit ett måste, det kan vara annorlunda för dig.

  • Medlem
  • 2005-02-22 16:30

Tur att ni inte tar betalt för inläggen. Tackar. Jag äger ingen Panther ännu. Just nu bökar jag med Classic som inte vill starta. Bomb med systemfel, unimplemented trap. ett kodfragment kunde inte förberedas Em Extension typ 1010. Carbonlib. Tänker omistall. Os9, 9.1, 9.2. På part.2.
Tydligen måste software till G4-kortet install under OS9, inteOSX eller Classic. Ngn som har ett ATA-kort till hyggligt pris? Nått 256mb-minne skulle inte heller skad.

  • Medlem
  • Partille
  • 2005-02-17 18:59

Det låter väl bra, men du behöver inte installera Jaguaren alls, i fallet att du bara ska ha Panther!
Som jag tror jag nämnt tidigare i nåt sammanhang, så har XpostoFacto en egen inbyggd funktion för att starta upp från en System/InstallationsCD, därför har den 2 fönster att välja startskivai, istället för som inställnings-programet "StartSkiva" bara ett.

I det ena väljer man vilken Panther-hårddisk man vill starta från, det andra väljer man vilken Panther startCD man vill starta från, ifall det är det man istället vill starta på. Man måste ju förutom att kunna starta från MacOS9 till en Pantherhårddisk, ju även kunna starta på tex en DiskreparationsCD med ett Panthersystem på, om allt vara helt kompitabelt och funka fullt ut.

Eller som i ditt fall, starta från en Panther systeminstallationsCD. Så har du bara ett MacOS 9 system och Xpostofacto, någonstans på samma disk, är det bara att starta och installera Panter direkt dit den ska vara, om man vill! Men man måste alltså välja att starta från PantherinstallationsCDn varken från inställningsprogrammet "Startskiva" eller genom att tex klicka på "Install MacOSX-knappen" på installationsCDn, för kommer XpostoFacto inte med i boot-processen av systemCDn och det blir ingen start..

Glömde tala om enda drawback jag märkt, med XpostoFacto, man ska helst inte ha ett MacOS 9 och ett Panthersystem tillsammans på samma disk, då kan det bli problem vilket Macen startar ifrån, fast man valt bara det ena, fast lite så blir det även utan XpostoFacto om man gör så här.

Ett ATA-kort ger liknande nytta som G4-ZIFen, om du har en ny stor modern 7200rpm ATA100-hårddisk, så kan ATA33 bara nyttja ca hälften av diskens möjliga filöverföringshastighet! sån disk kan ge, typ som att byta upp till 660MHz G4 från en 330MHz, för 66MB/s är ju exakt dubbla av 33MB/s och en stor 7200rpm HD av idag, klarar ungefär just precis 66MB/s, men bara om även ATA-bussen man har gör det! Dessutom kan man inte ha större diskar än 128GB med en ATA33 buss, med undantaget iför att man installerat www.InTech.coms MacOS9-HFS+ hårddiskdrivrutiner, som gör att du kan ha hur stora diskar som helst även på ATA33. Om du sätter en 300GB HD på en ATA33 bus, så säger system info att den har 128 GB bara!

Nyttan av att trimma sin Mac, är att allt går fortare och stabilare - inga misständningar och baksslag i förgasen om motorn har bra gas. /R.

Senast redigerat 2005-02-17 19:16
  • Medlem
  • Partille
  • 2005-02-17 19:38

Ja, nu såg jag, en sak till, innan G4an är på plats, bör du bygla om Macen till typ 500MHZ, fast för det är en Sonnet -Zif, slipper du säkert det, men när G4-zifen är på plats, måste du få igång Altivecen, för annars kunde du besparat dig några hundralappar på att köpa en G3-Zif med samma hastighet, för en G4 med altivecen av är exakt lika snabb som en G3a med samma frekvens!

Sen finns det de som inte har en Sonnet, som förutom att inte sätta på altivecen också glömmer att bygla om, för de tror att det inte är så viktigt - därför att Macen går ju så bra ändå utan ombyglingen. Fast de brukar säga att de tycker att uppgraderingen inte gjort Macen så jättemycket snabbare ändå!

Det har de ju alldeles rätt i! En G4 som då går på exakt samma frekvens som den gamla G3an och dessutom med Altivecen av, är ju en exakt kopia av den gamla G3an och har exakt samma prestanda. De har alltså köpt en dyr snabb G4a för att se hur bra den är på att exakt försöka härma den slöa gamla G3an de hade innan. Hua! /R.

Openfirmware

Kan man tvinga en Powerbook G3 med 10,2,8 att starta från den interna disken?? finns det något sett att starta från OF, min cd-rom har bara packat ihop, så jag kan inte starta från cd och sen välja startskiva, det är inget fel på HDD det vet jag, men den vill inte starta pga att den inte hittar en 9 startmapp suck.. blinkar ett ? help

Senast redigerat 2005-02-25 11:37
1
Bevaka tråden