Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

5 snabba iBook frågor för en Switcher.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2005-02-16 23:01

På fredag Switchar JAG! Jippi!

Det blir en iBook 14", 1,33 MHz, 60 Gb, SuperDrive och BlueTooth

Men jag har några snabba frågor som jag har hittat i forumet när jag sökt. Vill bara ha det bekräftat kortfattat så jag köper rätt prylar.

1. Jag kommer inte använda Screen Spanning Docktor. Om jag då skaffar en 19" TFT och kör med 1024 x 768 blir det då en svart ram runt bilden eller fyller den ut hela skärm ytan. (Jag är mest inne på en 17" TFT skärm.)

2. Jag kommer sätta i en 512 Mb bank extra så jag får 768 Mb ram. Och här är det att föredra 333 MHz minnen 2700 SO-DIMM. Även fast iBooken går på 266 MHz PC2100. Och jag kan skaffa vilken tillverkare som helst, men bör vara Kensington minnen för kvaliteten.

3. Appel Care. Måste jag skaffa den direkt eller kan jag vänta tills den medföljande garanti tiden är slut. Alltså 90 dagars support och 1 år garanti. Eller ger Appel Care garanti reparationer på annat än fabrikations fel.

4. Om jag köper den från Appel direkt får jag med iLife 05.

5. I iLife 05 finns det stöd för att bränna DVD +R också? enl. specen så klarar den bara DVD -R

Det var 5 snabba, kanske blir fler innan fredag.

Mvh

Niklas

1: nej, men räkna med att de mesta kommer vara väldigt lågupplöst. 1024x768 är inte mycket i Mac världen.

2. Vågar jag inte uttala mig om

3: där gör jag nog bäst i att hålla tyst också...

4: iLife 05 levereras med alla nya Macar oavsett var du handlar den ifrån

5: I iDVD ska det iaf gå att bränna i både -r och +r... men helt säker är jag inte här heller..

välkommen till den ljusa sidan, hoppas du kommer trivas med din nya kompis

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-16 23:13

Ja men du ser vad fläskigt!

Ursprungligen av Surfsmurfen:

På fredag Switchar JAG! Jippi!

Det blir en iBook 14", 1,33 MHz, 60 Gb, SuperDrive och BlueTooth

Men jag har några snabba frågor som jag har hittat i forumet när jag sökt. Vill bara ha det bekräftat kortfattat så jag köper rätt prylar.

1. Jag kommer inte använda Screen Spanning Docktor. Om jag då skaffar en 19" TFT och kör med 1024 x 768 blir det då en svart ram runt bilden eller fyller den ut hela skärm ytan. (Jag är mest inne på en 17" TFT skärm.)

Nope den fyller ut det är skärmen. va inte orolig.

Ursprungligen av Surfsmurfen:

2. Jag kommer sätta i en 512 Mb bank extra så jag får 768 Mb ram. Och här är det att föredra 333 MHz minnen 2700 SO-DIMM. Även fast iBooken går på 266 MHz PC2100. Och jag kan skaffa vilken tillverkare som helst, men bör vara Kensington minnen för kvaliteten.

Det är ddr 266 el. 333MHz So-Dimm du ska ha. Kavlité och inköps ställen har diskuteras in och ut här finns det gott om på forumet

Ursprungligen av Surfsmurfen:

3. Appel Care. Måste jag skaffa den direkt eller kan jag vänta tills den medföljande garanti tiden är slut. Alltså 90 dagars support och 1 år garanti. Eller ger Appel Care garanti reparationer på annat än fabrikations fel.

tror du måste köpa den direkt eller iaf nära inköps datumet. Fast behöver man verkligen det? tekniska supporten har du här. och fabriks fel efter 1 år? tror inte det.

Ursprungligen av Surfsmurfen:

4. Om jag köper den från Appel direkt får jag med iLife 05.

japp!

Ursprungligen av Surfsmurfen:

5. I iLife 05 finns det stöd för att bränna DVD +R också? enl. specen så klarar den bara DVD -R

nope. du måste skaffa roxio toast titanium. Har dock inte testat +skivor själv i det men läst att den ska ha stöd för +.

lycka till!

//t

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-17 00:30
Ursprungligen av Surfsmurfen:

3. Appel Care. Måste jag skaffa den direkt eller kan jag vänta tills den medföljande garanti tiden är slut. Alltså 90 dagars support och 1 år garanti. Eller ger Appel Care garanti reparationer på annat än fabrikations fel.

Som jag har förstått det kan du teckna Apple Care-support när du vill inom det första året (ifall den "går sönder" eller har ett fabrikationsfel inom det första året kanske det känns onödigt att slänga iväg massa pengar i sjön, smartare då att teckna Apple Care just innan 1 års-garantin går ut). Hör dig för när du köper datorn hur det ligger till (detta hörde jag mun-till-mun på Macoteket i Stockholm, men det verkar stämma med apples hemsida).

5. I iLife 05 finns det stöd för att bränna DVD +R också? enl. specen så klarar den bara DVD -R
[/QUOTE] Som tidigare sagt stödjer Toast Titanium DVD±R (jag har testat både - och +).

  • Oregistrerad
  • 2005-02-17 08:51
Ursprungligen av Surfsmurfen:

På fredag Switchar JAG! Jippi!

3. Appel Care. Måste jag skaffa den direkt eller kan jag vänta tills den medföljande garanti tiden är slut. Alltså 90 dagars support och 1 år garanti. Eller ger Appel Care garanti reparationer på annat än fabrikations fel.

Det räcker med att du köper Apple Care *innan* den ordinarie garantin går ut. Osså tycker jag det känns skönt att ha en "drulle"-försäkring ifall man tappar, slarvar bort eller får datorn stulen. Kolla med olika försäkringsbolag. Jag har gjort det och det fanns ett som hade verkligt bra försäkring. Nu har jag glömt vilket, eftersom jag ändå fick min försäkring i samband med hem-PC-köp.

Välkommen till "den ljusa sidan")!

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-02-17 11:50
Ursprungligen av Surfsmurfen:

1. Jag kommer inte använda Screen Spanning Docktor. Om jag då skaffar en 19" TFT och kör med 1024 x 768 blir det då en svart ram runt bilden eller fyller den ut hela skärm ytan. (Jag är mest inne på en 17" TFT skärm.)

iBooken är begränsad till 1024x768 på den externa skärmen, och endast kloning (spegling) av innehållet på den interna skärmen.

Eftersom en 19" TFT normalt sett har högre intern upplösning än 1024x768 så kommer saker inte att fungera perfekt. TFT-skärmar funkar allmänt dåligt i lägre upplösning än de är gjorda för. Antingen hanterar de problemet genom att som du sagt skapa svarta kanter, eller (troligare) så förstorar de bilden. Tyvärrr brukar det innebära oskarpa bilder, då en pixel zoomas upp så den visas på 1,3 inbyggda pixlar eller så.

Faktum är att inte en 17" TFT är ett särskilt bra val heller. Dels har den också en större upplösningen än 1024x768, dvs 1280x1024, dels har denna upplösning inte, till skillnad från alla "andra" vanliga standardupplösningar, ett sidförhållande på 4:3. Alla 17" på marknaden har förhållandet 5:4. Räkna med ännu mer förvridna bilder och/eller svarta kanter.

De enda TFT-skärmar som jag hittat som visar i 1024x768 som de är är 15"-are. Fast då tycker jag nog det börjar kännas lite löjligt att välja en extern skärm till förmån för den inbyggda, speciellt som du ändå väljer en 14" (som i mina ögon mest är inriktad på dem som har synsvårigheter och därför vill ha en större skärm).

Kort sagt, för att sammanfatta lite, i praktiken finns det inte så många fördelar med skärmutgången på iBooken utan Screen Spanning Doctor. De jag ser är Tv-ut för att visa filmer och för olika former av presentationer (där man dels vill se på iBookens skärm vad man talar om, dels vill visa det på en projektor. Du kan inte ens ha två "separata" skärmbilder, eftersom iBooken är begränsad till att klona bilden den visar på den externa skärmen. Om jag hade skaffat en extern skärm till min iBook hade jag i alla fall installerat Screen Spanning Doctor... Utan det programmet ser jag inte riktigt idén med att köpa en extern skärm helt enkelt.

Är det så att du ser dåligt, och därför vill ha en större skärm än vad iBooken kan erbjuda, finns egentligen bara två alternativ. Antingen köpa en monsterskärm som klarar dubbla upplösningen mot vad du har på iBooken, dvs 2048 x 1536. Då skalar varje pixel iBooken skickar ut till exakt 4 pixlar på skärmen. Jag behöver knappast nämna att det alternativet är svindyrt.

Det andra alternativet är att ge upp hoppet om att köpa en snygg TFT och investera i en billig CRT av någon storlek. De har inte de här problemen med att visa upplösningar lägre än "optimalt". Både en 17" och en 19" borde fungera bra.

  • Medlem
  • 2005-02-17 12:00

Varför tänker du inte använda Screen Spanning Doctor, undrar jag? Är det "bara-för-att", eller finns det en logik bakom att plåga sig med något som är sämre?

Om bilden blir mitt i med svarta sorgekanter eller "smetas ut" beror väl på skärmen? För några år sen var ju sorgekanter vanligare, medans "utsmetning" är det vanligaste nu. Skärmarna brukar iaf ha lite smartare omskalningsalgoritmer numer så det brukar inte se SÅ illa ut. Men duger ändå bara till spel och annat som rör sig, IMHO.

För övrigt anser jag absolut att du ska köra Screen Spanning Doctor om du bara så har minsta tanke på extern monitor.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2005-02-20 10:58

Jag tackar för alla svar jag har fått.
Men det lutar mot att jag skaffar en Power Book 12" istället för iBooken. Har varit runt och kollat ännu mer och pratat med kolegor med Mac. Och ju mer jag funderar på begränsningarna i iBook och möjligheterna på Power Book blir valet nog Power Book. PB är 2000:- dyrare men det är den nog värd och då kan jag köra på 19" skärm med lätthet om jag förståt det rätt, för PB har ingen begränsning på 1024 x 768.

Det som gör att jag inte vill ha Screen Spanning Doctor är ju för den hackar firmwaret så att alla garantier försvinner vad jag har förstått. Och efterssom detta är en bärbara dator och jag byter från PC till Mac känner jag nog mer trygghet i att inte göra något som påverkar garantin negativt. Och väljer jag en PB behöver jag inte Screen Spanning heller.

Återigen tack för svaren.

Niklas )

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-20 11:51

Screen Spanning Doctor kan väl återställa firmware med om jag inte förstått fel?

1
Bevaka tråden