Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iBook blev Unix-terminal - hjälp!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-08 16:33

Jag postar detta åt en kompis som är så ny som medlem att hans konto ännu inte har aktiverats (men som behöver akut hjälp som synes):

"Hej!

Jag skulle mycket uppskatta lite hjälp med att ställa min iBook tillrätta igen. Vad jag lyckats göra är följande:

Jag har en användare (mig själv) som tillhör gruppen admin, en användare som har begränsade rättigheter och en användare som var tänkt att användas av en kompis som skulle tanka upp lite data via ftp.

I ett försök att begränsa filtillgängligheten på den ftp-user som jag nyss skapat ställde jag nog till det lite för mig. Jag noterade att ftp-usern fick läsa överallt. Det ville jag begränsa, och tittade därför vilka rättigheter olika användare hade på min hårddisk (genom att markera hårddisken och välja info). Då står det att owner är system som har fullständiga rättigheter och gruppen admin har också fullständiga rättigheter (gruppen som min användare tillhör). Gruppen "others" har endast läsrättigheter. Detta modifierade jag. och angav gruppen "others" "No access". Kändes som att det kanske skulle ställa till det för mina andra användar-konton, men som tillhörande gruppen admin så skulle min "user" funka normalt.

Nu var det bara det att en annan user var inloggad, och när jag gjorde switch user för att logga ut denna hängde sig datorn totalt och det krävdes en hård reset i form av strypning av strömtillförsel för att häva detta.

När jag efter det startar om datorn kommer jag bara halvägs igenom "initialisation" och sedan hoppar systemet tillbaka till en unix prompt! Där kan jag logga in som root och se allt mitt data, men min Mac har nu blivit en Unix terminal!

Jag vet inte om det var mitt fingrande på "rättigheterna" på hårdisken allena som gjorde detta eller om det var i kombination med "krashen".

Mina frågor är nu följande:
- Finns det på installations CD skivorna någon option för att göra "repair installation" som skulle kunna fixa detta? (tordes inte prova eftersom jag var rädd att den glatt skulle installera om OS:et)
- Eller, kan jag lösa detta genom att fixa med filrättigheterna från min Unix kommandline, medelst chmod? (tänkte att man kan ju i värsta fall göra chmod 777 rekursivt över hela hårddisken, bara för att komma in på banan igen)

Mycket tacksam för svar!

Mvh
Kristofer "

  • Medlem
  • 2005-02-08 16:39

prova att boota på installations skivan, när installationen startar
ska du upp brevid Äpplemeny kunna välja att starta skivverktyget
och det ska ju kunna reparera rättigheterna.

Funkar inte det, kanske går fortast att installera om systemet
men behålla användarna+nätverkinställningarna.

hoppas det funkar
Micke

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2005-02-08 23:08

Hmm... har aldrig lyckats hamna i den sitsen själv lyckligtvis, men om du i alla fall kommer till Single User Mode som du säger bör du kunna köra kommandot:

diskutil repairPermissions /

för att ställa saker och ting till rätta. Beroende på om kommandot finns i din sökväg eller inte kanske du istället får ange hela sökvägen istället:

/usr/sbin/diskutil repairPermissions /

  • Oregistrerad
  • 2005-02-17 07:11

Reparation av rättigheterna (kört från startskivan) löste problemet. Tack för hjälpen!

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-02-17 12:32

Grattis

1
Bevaka tråden