Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express - hittas inte - problemet löst

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-15 22:58

Hej! Jag har precis switchat till en PowerBook.
Jag har köpt till en Airport Express för att koppla upp min PB och mina två andra pc-datorer...

Problemet är den att jag lyckas hitta AP:n med ena datorn och med den andra lyckas jag inte...

Trots att avståndet till AP:n är densamma...

Först kopplade den sig ena PC:n utan problem, men sen när jag anslöt den andra så slutade den finns AP:n...

Vid vissa tidpunkter finner PC:n AP:n men då klarar den inte av att koppla upp sig...

Jag använder mig av Windows XP och Netgear WG311.
Jag har provat olika krypteringar samt att nollställa AP:n....

Nån som vet nåt? *orolig*

Senast redigerat 2005-02-17 01:36

Vet att detta varit uppe förut men kommer inte ihåg var. Sök runt lite så finns svaret här...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-15 23:53
Ursprungligen av mrubenson:

Vet att detta varit uppe förut men kommer inte ihåg var. Sök runt lite så finns svaret här...

söker men finner ej...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-16 00:27

Vet att dom har aft lite problem med just tillägnliheten på APexpress. Har istallerat 5 st å 3st har krånglat.

Testa å tryck in nätverks kabeln direkt i APex å ställ in den där å uppdatera osv. Efter det jag gjort det på mina så har det aldrig vart problem.

Hade tidigare samma problem som du.

//t

  • Oregistrerad
  • 2005-02-16 14:49
Ursprungligen av atomlab:

Vet att dom har aft lite problem med just tillägnliheten på APexpress. Har istallerat 5 st å 3st har krånglat.

Testa å tryck in nätverks kabeln direkt i APex å ställ in den där å uppdatera osv. Efter det jag gjort det på mina så har det aldrig vart problem.

Hade tidigare samma problem som du.

//t

Menar du att jag ska ta min stationära PC så nära som möjligt Airport Express-stationen för att sedan uppdatera?

Vad menade du med nätverkskaben kopplad till Airport Expressen? Ska jag dra ut o sätta in den igen?..

  • Oregistrerad
  • 2005-02-16 17:39

Jäklar va skum Airport Express stationen är...

Med en av PC-datorerna lirar den bra... medan med den andra så hittar den knappt stationen, men när den hittar via XP så hittar den APExp. med full täckning...

Det måste verkligen vara något fel på stationen, den lirar värdelöst dåligt med PC-datorer...

Just nu är den placerad vid vägguttag som ligger nära golvet... kanske smartare att sätta den högre? eller tror ni det gör nån skillnad?

Skulle verkligen vara tacksam för svar...

Hakan

  • Oregistrerad
  • 2005-02-16 17:52

Okej nu har jag omplacerat min APEx, och nu har jag full täckning... men nu när jag försöker ansluta till APEx. så står det bara: väntar på nätverket...

Jävla skit asså... hehehe man börjar bli riktigt rejält frustrerad... undrar om man inte ska satsa på en vanlig trådlös router istället...

nån som har några tips?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-16 18:34

NÄ NU GER JAG UPP!

Imorrn köper jag en NETGEAR TRÅDLÖS ROUTER och lämnar in min nuvarande AirPort Express... värdelös asså...

Bra för Powerbooken, men för PC är den värdelös...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-16 22:13

Gör en sista åtgärd.

Nollställ den.

Tryck in nätverkskabeln i AP och änden till PB.
Ställ in den å uppdatera den osv med nätverkkabeln i.

När det är klart så placerar du den där du vill ha den å kopplar in allt som vamligt.

Nu ska den funka felfritt med alla WiFi datorer.

//t

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-02-16 22:18

Prövat mjuk resp hård reset alltså?!

  • Oregistrerad
  • 2005-02-16 22:46
Ursprungligen av Le:

Prövat mjuk resp hård reset alltså?!

Jepp båda har jag gjort...

Men det är verkligen skumt att den kopplar upp sig om jag står med min AP Express med ett kort avstånd på 50 cm... men längre än det "pallar" den inte typ...

det konstiga är att min andra dator som ligger i ett annat rum funkar... om jag ska vara ärlig känns d som att AP Express har problem med räckvidden...

Så imorrn blir det raka vägen till Macoteket och byta ut den om jag ska vara ärlig...
Netgear bör funka med ett netgear kort, så enkelt är det... men men... det lär vi avgöra imorrn...

Jag kommer rapportera direkt här om hur det gick för er som kanske undrar...

Men tack för all hjälp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-16 22:30

har ett nätverk hos min bror som är såhär.

Modem -> dlink 624+ -> ethernet till en iMac
-> förlängd till en ApEx -> streamar musik från iMacen till stereon samt delar musik till en laptop som i sin tur tar uppkoppling till internet å streamar musik till ApEx.

När jag kommer dit så är det aldrig problem.

Är ett ganska kompliserat "hemma nätverk" så ditt borde funka fin fint bara allt är inställt bra från början.

//t

  • Oregistrerad
  • 2005-02-16 22:50
Ursprungligen av atomlab:

har ett nätverk hos min bror som är såhär.

Modem -> dlink 624+ -> ethernet till en iMac
-> förlängd till en ApEx -> streamar musik från iMacen till stereon samt delar musik till en laptop som i sin tur tar uppkoppling till internet å streamar musik till ApEx.

När jag kommer dit så är det aldrig problem.

Är ett ganska kompliserat "hemma nätverk" så ditt borde funka fin fint bara allt är inställt bra från början.

//t

Jag förstår dig, men saken är den att det "spökar". Det känns som AP:n "ignorerar" min Dell dator och netgear-kortet i det... jäkligt skumt o frustrerande...

Vi får se som sagt imorrn... hoppas dem är snälla på macoteket angående en produkt som inte fungerar med PC-datorer...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-16 22:50

Hmmm konstigt.

Och du är säker på att du har alla de senaste uppdateringarna?

jaja gör som du vill. men så ska det inte vara iaf.

//t

  • Oregistrerad
  • 2005-02-16 23:44
Ursprungligen av atomlab:

Hmmm konstigt.

Och du är säker på att du har alla de senaste uppdateringarna?

jaja gör som du vill. men så ska det inte vara iaf.

//t

Jepp, har dem senate uppdateringarna både till nätverkskortet och AP:n...

funkar trots allt inte? på nåt sätt känns d som om AP:n blockar min Dell dator?!?!...

jag har gjort allt tänkbart...

jag är inte den som brukar ge upp så här direkt det e just det...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-17 01:35

Jaha då "löste" jag problemet!

Det hela handlade om att jag hade automatiskt val av KANAL!

så jag ändrade på KANALEN i Airport admin verktyg...

Så för dig som stöter på problemet, ändra bara på kanalen...

Man känner sig riktigt dum nu... men problem solved God natt på er alla...

1
Bevaka tråden