Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel datornamn i terminalen

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-16 14:22

När jag startar terminalen får jag upp denna rad.

x40pe:~ the_eagle$

Där x40pe är namnet på min fars dator (Thinkpad X40 med XP) som sitter på samma nätverk till och från. Det verkar som det är någon typ av SSH-koppling till datorn trots att jag inte skapat ngn sådan. Mina misstankar går tilll Web Sharing då min far anslöt sig till min dator via just denna för ett tag sedan. Efter det verkar den "ha fastnat" kvar i min terminal. Hur får jag tillbaka mitt datornamn?

Vad sitter du i för nätverk?

Jag hade liknande problem när jag upptäckte att hur jag än ändrade datornamn så ändrades det inte i Terminalen. Det som kom mig på vad som felade var det som står längs ner i Fildelnings insällningarna under Tjänster om man har Windows-delning markerad. Hos mig ser det ut så här:
Windows-användare kan ansluta till din dator på \\svartkatt.home.lan\linus
Jag har Datornamn Svart katt. Det jag hade gjort var att jag har en Linux server hemma som agerar router och i den har även en DNS för det lokala nätverket, en caching DNS. Där hade jag angett att ip:t till min iBook skulle heta svartkatt.home.lan och det är det namn som terminalen tar.

Om du har en router med inbyggd lokal DNS så kan det vara den som spökar.

/Linus

  • Oregistrerad
  • 2005-02-16 15:49
Ursprungligen av Linus Söderlind:

Vad sitter du i för nätverk?

Jag hade liknande problem när jag upptäckte att hur jag än ändrade datornamn så ändrades det inte i Terminalen. Det som kom mig på vad som felade var det som står längs ner i Fildelnings insällningarna under Tjänster om man har Windows-delning markerad. Hos mig ser det ut så här:
Windows-användare kan ansluta till din dator på \\svartkatt.home.lan\linus
Jag har Datornamn Svart katt. Det jag hade gjort var att jag har en Linux server hemma som agerar router och i den har även en DNS för det lokala nätverket, en caching DNS. Där hade jag angett att ip:t till min iBook skulle heta svartkatt.home.lan och det är det namn som terminalen tar.

Om du har en router med inbyggd lokal DNS så kan det vara den som spökar.

/Linus

Det kan stämma. Sitter på ett liknande nätverk. Om jag förstod dig rätt är detta någonting som måste ändras i nätverket inte på min klient?

Ursprungligen av the_eagle:

Det kan stämma. Sitter på ett liknande nätverk. Om jag förstod dig rätt är detta någonting som måste ändras i nätverket inte på min klient?

Precis.

Jag har detta problem på jobbet. Jag får också andras datornamn. Märkte att detta hänger ihop med om jag byter IP. Så jag antar att DHCP-servern lagrar vilken dator som har ett visst IP för att man ska kunna få samma igen. Så när jag får en IP till Macen så kan den antaligen inte uppdatera namnet.

Någon som vet hur jag får in mitt namn. Vi har Win 2003 servrar. Är det DHCP eller DNS som jag ska pilla på ?

Det enklaste är nog att pilla på DHCP servern och ge längre lease time på ip-adresser.

Annars är det DNSn som lagrar namnen.

Ursprungligen av the_eagle:

När jag startar terminalen får jag upp denna rad.

x40pe:~ the_eagle$

Där x40pe är namnet på min fars dator (Thinkpad X40 med XP) som sitter på samma nätverk till och från. Det verkar som det är någon typ av SSH-koppling till datorn trots att jag inte skapat ngn sådan. Mina misstankar går tilll Web Sharing då min far anslöt sig till min dator via just denna för ett tag sedan. Efter det verkar den "ha fastnat" kvar i min terminal. Hur får jag tillbaka mitt datornamn?

Det finns kanske ett 'more fluffy' sätt att göra detta med ett UI, men om du vill köra över namnet som DNS ger dig, ändra /etc/hostconfig

Byt linjen som läser
HOSTNAME=-AUTOMATIC-

till
HOSTNAME=<datornamn>

tex
HOSTNAME=freja

Sen starta om lookupd, och voila ..

<CMH/>

  • Oregistrerad
  • 2005-02-16 20:57
Ursprungligen av Christian Hansson:

Det finns kanske ett 'more fluffy' sätt att göra detta med ett UI, men om du vill köra över namnet som DNS ger dig, ändra /etc/hostconfig

Byt linjen som läser
HOSTNAME=-AUTOMATIC-

till
HOSTNAME=<datornamn>

tex
HOSTNAME=freja

Sen starta om lookupd, och voila ..

<CMH/>

Tack! Ska prova det. Upptäckte nu att det garanterat har med nätverket på jobbet och göra (PC-miljö). Är inte alls så här hemma i min trygga Mac-miljö

Gissar att ni har en DDNS (Dynamisk DNS). DHCP ger ip-nummer till frågeställare (din burk), DNS kollar var ipnumret tillhör för namn. Om det är en dynamisk DNS så gissar jag att detta förekommer oftare än med en statisk DNS där man mer manuellt ställer in. Den dynamiska varianten fungerar nämligen väldigt bra i ett windowsnätverk med ett AD, för Macen så är det lite mer prekärt.
Enda sätter verkar vara att gå in och göra ett hårt entry i DDNS:en.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-17 09:35
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Gissar att ni har en DDNS (Dynamisk DNS). DHCP ger ip-nummer till frågeställare (din burk), DNS kollar var ipnumret tillhör för namn. Om det är en dynamisk DNS så gissar jag att detta förekommer oftare än med en statisk DNS där man mer manuellt ställer in. Den dynamiska varianten fungerar nämligen väldigt bra i ett windowsnätverk med ett AD, för Macen så är det lite mer prekärt.
Enda sätter verkar vara att gå in och göra ett hårt entry i DDNS:en.

Men hur kommer det sig att det inte är mitt eget datornamn som står framför domänen? Idag verkar det vara borta däremot.

Ursprungligen av the_eagle:

Men hur kommer det sig att det inte är mitt eget datornamn som står framför domänen? Idag verkar det vara borta däremot.

Därför att HOSTNAME är satt till -AUTOMATIC- i orginal konfigurationen av operativ systemet, vilket betyder att den sätter namnet till vad DHCP ger den för namn.

<CMH/>

Tror inte att det är DHCP:n som ger den namnet, skulle tro det är DNS:en.
Lite osäker på just det dock.

1
Bevaka tråden