Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HTML skapad på mac körs på Win-server?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-15 16:19

Skulle behöva lite information om hur det funkar att jobba med HTML och annat på Mac. Har testat lite med BBEDIT nu och skapat några filer som jag sedan flyttade över till en pc och kollade på. Allt såg bra ut på mac:en men när jag flyttade över den till PC och redigerade blev den helgalen med alla åäö som byttes ut mot andra tecken. Hur funkar det om jag skapar sidorna på mac och de sedan körs på en PC-server? Kan man gå runt problemet så att det funkar klockrent med både plattformarna? Vill hellst jobba uteslutande med mac:en, men det måste funka om dokumenten någongång skulle öppnas på en pc.

Man kan skriva:

å för å
ä för ä
ö för ö

Har någonting med teckenkodningen att göra. Jag låter dock någon annan svara på varför det fungerar att skriva "vanligt" på Windows.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-15 16:30

Jo, kodningen för åäö känner jag mycket väl till, men jag vill hellst inte använda det.

Vilken server det körs på tror jag inte spelar någon roll, det är väl på klientsidan det ligger.
Jag hade ett ftp-program en gång som kunde fixa biffen, jag återkommer.

  • Medlem
  • 2005-02-15 16:38

det beror på vilken teckenkodning du använder.

ladda hem pagespinner och låt den fixa teckenkodningen åt dig.

http://www.optima-system.com/pagespinner/

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-15 16:46

Som ovanstående talare nämnde så beror det på teckenkodningen.

Ett html-dokument kan använda olika teckenkodning. På Mac använder man vanligtvis MacRoman, på Windows i Europa så används oftast ISO Latin-1, i USA används ofta UTF-8.

Vilken du använder spelar ingen roll, vad som är viktigt är dock att du är konsekvent. Om html-sidan är skriven i MacRoman så får det inte stå i själva html-dokumentet att det använder ISO Latin-1 eller UTF-8. Inte heller får webbservern skicka html-sidan som något annat än just MacRoman.

Förmodligen så skickar webbservern html-sidorna som antingen ISO Latin-1 eller UTF-8, det är nog väldigt ovanligt att webbservrar skickar html-dokument som MacRoman (tvivlar på att ens en X-Serve med defaultkonfigurerad Apache gör det). Så lösningen i ditt fall är nog att se till att du skriver dina dokument i ISO Latin-1 (ISO 8859-1), förmodligen så skickar även webbservern html-sidorna med denna teckenkodning. Kolla dessutom i html-koden så att det står rätt teckenkodning även där.

Alltså, använd UTF-8 eller ISO Latin-1, och se till att denna används _överallt_ (både i filen, i html-koden och att webbservern skickar html-sidan som sådant).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-15 16:44

Tackar för tipset tiq.
Vilken teckenkodning ska jag använda för att det ska fungera på båda plattformarna då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-15 16:46
Ursprungligen av Bridell:

Tackar för tipset tiq.
Vilken teckenkodning ska jag använda för att det ska fungera på båda plattformarna då?

Huvudsaken är att du anger teckenkodningen i en meta-tag, så webbläsaren vet hur den skall tolka sidan.

iso-8859-1 brukar fungera bra, och så även utf-8

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-16 12:04

Stort tack för hjälpen och tipsen! Det blir kalas det här. Skönt att kunna sparka PC på ytterligare en arbetsuppgift.

iso-8859-15 innehåller allt som iso-8859-1 innehåller men också Euro tecknet.
Jag använder denna eftersom utf-8 och javascript inte är kompisar.

1
Bevaka tråden