Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IE 7 pågång

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Microsoft har avvikit från sina tidigare planer på att släppa nästa version av Internet Explorer (för windows alltså) tillsammans med Longhorn. Idag sa Gates att de ska släppa IE 7 tidigare. Siktet är inställt på säkerhet och det var nog inte en slump att uttalandet gjordet på en säkerhetskonferens. IE 7 ska fungera med Windows XP SP 2.

Det har redan kommenterats flitigt idag på nätet, här är några länkar:
News.com: Reversal: Next IE update divorced from Windows
QuirksBlog: Explorer 7?
456 Berea Street: IE 7 is coming

Som webbutvecklare håller man tummarna för att det ska betyda bättre stöd för CSS, XHTML, PNG mm men man kanske inte ska hoppas för mycket. Och eftersom IE 7 bara är för XP SP 2 så är det knappast något som kommer att utplåna den åldersstigna IE 5. QuirksBlog, länkad ovan, är skeptiskt:

In short, the new Explorer 7 will not contain a new code engine. I doubt that we'll see any real CSS and JavaScript enhancement, except maybe to clean up a few small bugs. Neither does this release deserve a new version number. The "7" in Explorer 7 is a marketing trick, nothing more — but before you bash Microsoft for it, remember that Netscape and Opera did exactly the same thing earlier on. Be fair, just this once.

For a truly renewed Explorer we'll probably have to wait until Longhorn (or however it's called nowadays) becomes operational. My theory remains that a new Explorer needs a new code engine, and it makes sense for Microsoft to build this new code engine on the new platform.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-15 22:26

Jag lovar att äta upp min hatt om IE7 får det standards-stöd som webbnissar har bönat och bett om i flera år nu. MS kommer att satsa på grejor som tabbar, ytterligare integration med andra MS-program och annat lullull. Har ingen specifik länk, men jag läste på MS egen sida Channel9 (http://channel9.msdn.com) att en i IE-teamet sade att "users dont care about standards". (AGH!)

http://weblogs.asp.net/IE/ IE Teamets blog..

  • Oregistrerad
  • 2005-02-15 22:43

Det stog väl inget speciellt i bloggen?
Bara det gamla vanliga (som man hör från alla) - det kommer bli bättre imorgon, och det är för er skull (som vi, levis, gör byxor med sömmarna lite hur som helst…)

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-02-15 22:48

hehe kanske kommer IE 7 med "antiwork"

Jag som fått för mig att IE skulle sumpas och en ny webläsare skulle födas från M$

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-02-16 00:28

Så länge den inte är integrerad i ett OS så kommer den nog inte att göra stort väsen av sig hos andra än "de närmast sörjande", dvs webbutvecklare och andra. Vanligt folk kommer nog att ligga kvar på IE5 och 6 ett bra tag till, kanske 10-20% (?) kommer att testa 7:an. Och just TEST tror jag det är: ett riktigt rejält beta-test.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-16 00:34
Ursprungligen av Danne V:

Vanligt folk kommer nog att ligga kvar på IE5 och 6 ett bra tag till, kanske 10-20% (?) kommer att testa 7:an.

Gick det inte ganska fort för folk att uppgradera till IE 6 sist? Kommer inte ihåg några specifika siffror, men om jag inte missminner mig så hade IE 6 snott majoriteten av marknadsandelarna på typ bara ett år, eller kanske mindre? Fast jag vet inte, det kanske är andra tider och annorlunda nu.

Ursprungligen av Gustaf Haag:

Jag som fått för mig att IE skulle sumpas och en ny webläsare skulle födas från M$

Jo, och det är väl det som QuirksBlog-citatet ovan syftar på, alltså att IE 7 bara är IE 6 i ny förpackning medan den omskrivna, helt nya, webbläsaren fortfarande dröjer (tills Longhorn är ute).

Ursprungligen av tjogin:

Gick det inte ganska fort för folk att uppgradera till IE 6 sist? Kommer inte ihåg några specifika siffror, men om jag inte missminner mig så hade IE 6 snott majoriteten av marknadsandelarna på typ bara ett år, eller kanske mindre? Fast jag vet inte, det kanske är andra tider och annorlunda nu.

Jo, jag har också för mig att IE 6 faktiskt ökat riktigt mycket på bekostnad av IE 5. Jag har inga siffror att länka till, men jag vet att jag läst sådan statistik. (Sen har jag också läst att Firefox tagit mera marknadsandelar från IE 6 än IE 5, antagligen eftersom de som sitter på IE 5 är minst brydda eller minst benägna att förstå att det öht finns andra webbläsare.)

  • Oregistrerad
  • 2005-02-16 10:36
Ursprungligen av tjogin:

Gick det inte ganska fort för folk att uppgradera till IE 6 sist? Kommer inte ihåg några specifika siffror, men om jag inte missminner mig så hade IE 6 snott majoriteten av marknadsandelarna på typ bara ett år, eller kanske mindre? Fast jag vet inte, det kanske är andra tider och annorlunda nu.

Alla Win kan ju inte köra IE6 så de med gamla W95/98/Me etc ligger ju ofta kvar på IE5.5.
(kan och kan köra IE6, visst kan man men vissa funktioner i IE6 uteblir eller konstrar konstant)
Nu skulle ju IE7 bara funka på XPsp2 så många kommer ju ligga kvar på IE6 förutom dom som redan ligger kvar på IE5.5.
Inte en önskesituation för webmastrar och systemintegrerare kanske...

1
Bevaka tråden