Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tjutande Powerbook! :O

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-02-15 15:26

Jag har en Powerbook G4 12" 1Ghz som har fungerat alldeles utmärkt fram till jag kom hem från skolan idag då den helt plötsligt har fått för sig att avge något tjutande ljud (likt en dåligt spänd fläktrem på en bil) med någon minuts mellanrum. Och nu började det visst komma ett skrapande ljud också medan jag skrev detta. Vad är felet? Håller hårddisken på att ge upp? Extra roligt med tanke på att garantin gick ut för 5 dagar sedan.

Låter som hårddisken - backuppa fort som tusan!

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-02-15 15:46

Mm har gjort det redan men tack för varningen/omtanken :D. Men det verkar visst vara min stereo tror jag för en gång när det tjöt till nyss så råade jag sparka till den med foten (har den under databordet) och just som jag sparkade den blev det tyst och nu har jag itne hört någonting på flera minuter. Om ljudet fortstter uppträda drar ajg ut kablen till stereon och om det låter ändå måte det vara Powerbooken. Jag hör av mig i så fall.

edit*
nu kom ljudet igen. Drog ut stereon så nu får vi se vad som händer. vore ju iofs enkalre att avlägsna macen från stereon så blev man ju säker men ag sitter mitt i en nerladdning jag inte vill avbryta och har itne haft råd att investera i airport express. jag hör av mig om 30 minuter eller nått förutsatt att jag inte hört någonting innan dess.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-02-15 16:23

Det verar ha varit stereon för det blev tyst sen jag drog ur den. Nån som kan nånting om stereos (stereo i plural) som kan förklara varför den skulle tjuta?

Låter som jordbrum. Alltså störande signaler i elsystemet orsakad av mindre bra nätaggregat och dyligt inkopplat till nätet. Ansluter du all apparatur som kräver jordade uttag till jordat uttag?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-02-15 18:05
Ursprungligen av mrsandin:

Låter som jordbrum. Alltså störande signaler i elsystemet orsakad av mindre bra nätaggregat och dyligt inkopplat till nätet. Ansluter du all apparatur som kräver jordade uttag till jordat uttag?

Jajamensan. Men det har ju funkat i flera månader innan. Och nu fungerar stereon igen så det var nog bara nått tillfälligt tydligen. men skumt som faan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-15 17:54

annars har jag upptäckt att nån form av rundgång kan uppkomma när ljudutrustning kommer för nära min iBook. Jag la en telefonlur (med en person väntandes i luren) precis framför iBooken när den låg i vila, och den började tjuta nåt fruktansvärt. Försvann direkt när jag tog bort luren därifrån.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-15 18:26

Hehe bra att det ordnade sig vad vore världen utan lite skumma saker

  • Oregistrerad
  • 2005-02-15 22:14

jag har haft en liknande upplevelse.. normalt sett har jag datorn på bordet.. men någon gång började min powerbook 12" låta helt underligt. ungefär som att fläkten tappade fart... slirade lite (ungefär som en trasig fläktremm).. och sen fick upp farten och lät normalt.. och sådär lagom tyst sen... det har inte hänt på sistone. men det jag undrar över är om det kan ha varit fläkten eller hårddisken som lät... tyckte att det verkade mer som fläkten... men som sagt. det har inte hänt på ett bra tag nu.

vad var det som egentligen hände?

lite nervös dock. har ju bara haft powerbooken 17 månader.

1
Bevaka tråden