Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

eMac 1GHz vs. 1,25 Ghz vs. Mac Mini

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 11:12

Min far har en eMac 1Ghz, men vill nu ha en till dator (en i stugan och en hemma). Han vet inte om han ska köpa en Mac Mini, och då köpa till en TFT-skärm (tangentbord och mus finns redan sen en äldre iMac), eller köpa en till eMac, då den senaste modellen. Vad verkar vettigast? Vill minnas att jag läste ett test av senaste eMac-modellen i MacWorld för ett tag sen, där de skrev att eMac nu var en "riktig" Mac. Kommer inte ihåg vad de skrev om skillnaden mellan den och den här lite äldre modellen han har nu. Nån som har kvar denna artikeln? Priset blir ju någorlunda detsamma (4,5k + 2,xk för Mac Mini, och typ 7k för eMacen).
Fördelar eMac:
•Snabbare (?)
•Ljud-ingång (han vill kunna spela in musik), och därmed sparas det in en 700 kr på en ljudingång via USB till Mac Minin)
Fördelar Mac Mini:
•Fräckare
•Tystare
•TFT-skärm väger ju tyngre..

Datorn skall alltså användas till lite allt möjligt.

Nån som kan hjälpa till i kvalet? Nån som har några fler för/nackdelar?

Senast redigerat 2005-02-06 12:09
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-02-06 13:19

En tredje variant vore ju att sälja eMac:en och köpa en Mini och två TFT-skärmar, ett tangentbord och en mus. Då kan han ju ta med sig Minin till och från stugan.

En fjärde variant vore ju byta ut eMac:en mot en iBook eller PowerBook. Då behöver han ju varken köpa extra tangentbord, möss eller skärmar.

Bland dina nackdelar och fördelar tycks inte stå med vad som blir dyrast. Räkna ut det så kanske det blir lite lättare.

Edit: det hade du visst räknat ut, men gör en lite noggrannare uträkning där du tar med USB-micingången och det.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 15:23

Vettigast är en MacMini, sådeså!

  • Medlem
  • 2005-02-15 09:22

eMacen kommer nog uppdateras inom kort! Jag skulle vänta för att se hur den blir.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-15 15:45

Så här stod det på MacAddict:

We have just been informed that PowerBooks as well as eMac Superdrive have been declared "End of Life" at the FNAC (largest multimedia consumer shop in France).
This means that once machines in stock have been sold; there will not be any new shipment for the same ordering number.
PS: this is not a rumor, simply a fact. We let you draw your own conclusions.

...men sen kom nya PowerBooks så det känns ju inte så trovärdigt ändå. eMac borde väl komma i en sista tappning tycker man...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-15 15:50

De måste ju mena av just den modellen bara. Alltså, att en ny eMac modell är precis runt hörnet?

Så här skrev macrumors.com

"It's unclear the role of the eMac in Apple's future. With the new Mac Mini, it's unclear if Apple will continue to aggressively update the eMac."

Men man kan alltid hoppas, den passar mig bättre än minin. Men det låter otroligt om skillnaden från den dyraste minin 5700 kr till den billigaste imacen 12000 kr. Skillnaden är dubbelt så stor så en modell mellan dom borde finnas.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-15 16:13

Mm, hoppas de gör en sista version i alla fall. Jag hade tänkt förmå päronen att skaffa en fullmaxad eMac istället för PC nu när det är dags för ny maskin därhemma.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-15 16:18

Vet att jag sett en sida där det om varje macmodell står när den antagligen kommer uppdateras m m. Någon som vet vilken jag talar om?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-15 16:19

macrumors.com?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-15 16:21

Aaah... Trodde inte det var den, men det var det! Tackar.

1
Bevaka tråden