Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Högre upplösning i PB 17"?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Från MacOSXrumors: http://www.macosxrumors.com/articles/2005/02/13/powerbook-hd-planned/

Enleigt en läsare där skvallrar manualen om att det kan komma en 17" PB med 1900x1200 i upplösning istället för dagens 1440x900.

Vad tror ni? Behövs det? Verkar det troligt?

Year of HD

  • Oregistrerad
  • 2005-02-14 14:16

Det var verkligen på tiden. Får bara hoppas att de i så fall även ökar upplösningen på de andra PowerBook-modellerna.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-02-14 14:43
Ursprungligen av Leftrustle:

Från MacOSXrumors: http://www.macosxrumors.com/articles/2005/02/13/powerbook-hd-planned/

Enleigt en läsare där skvallrar manualen om att det kan komma en 17" PB med 1900x1200 i upplösning istället för dagens 1440x900.

Vad tror ni? Behövs det? Verkar det troligt?

Year of HD

Skulle vara klockrent. Jag skulle dock bli lite ledsen i ögat eftersom jag igår beställde en PB 17"...

Inte en dag för tidigt i så fall, den upplösningen skulle den haft från början!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-16 20:30

15" och 17" PB har väl 16:10 förhållande på bredd:höjd?

Då borde det vara 1920x1200 om man ska vara petig

Jag tycker det verkar vettigt.

Övriga PB tycker jag borde få:
15" - 1600x1000
12" - 1200x900

/Ulf

Ursprungligen av DaWolf:

15" och 17" PB har väl 16:10 förhållande på bredd:höjd?

Då borde det vara 1920x1200 om man ska vara petig

Jag tycker det verkar vettigt.

Övriga PB tycker jag borde få:
15" - 1600x1000
12" - 1200x900

/Ulf

Det är 1920x1200 som det gäller.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2005-02-16 23:02

damn då skulle jag också bli lite smått ledsen.
beställde just en pb 17"

Ursprungligen av Gabriel Malmqvist:

Det är 1920x1200 som det gäller.

Jag kanske är ute och cyklar? Men vore det inte bra om skärmar i framtiden baseras på samma antal pixlar som HD-tv formaten:

720p: 1280x720 px
och
1080i: 1440x1080 px

Ja, då blir de äntligen brukbara! Alla budget-dell har ju skithöga upplösningar
(men en fjant jag känner som har en sån kör interpolerat lägre upplösning - lol)

  • Oregistrerad
  • 2005-02-16 21:33
Ursprungligen av statemachine:

Ja, då blir de äntligen brukbara! Alla budget-dell har ju skithöga upplösningar
(men en fjant jag känner som har en sån kör interpolerat lägre upplösning - lol)

Är väl bara för att se något, hur många operativ och program skalar hur som helst?
(Men 10.4 kommer att... och annat kommer att så småning om... Hjälper ju inte nu.)

Såg någon not om detdär med den höga upplösningen och att det kanske var externt, det lilla "dumpat" jag sett på infon så framgick det ju inte mycket...

  • Medlem
  • 2005-02-17 01:06
Ursprungligen av statemachine:

Ja, då blir de äntligen brukbara! Alla budget-dell har ju skithöga upplösningar
(men en fjant jag känner som har en sån kör interpolerat lägre upplösning - lol)

Jag anser att det inte är något annat än pixelmasturbation. De få personer jag känner som har 15" med 1600x1200 önskar att de hade åtminstone 1400x1050 istället. En kör på lägre upplösning, som ser skitfult ut. Om man har en laptop i knät, blir den väldigt svårläst med så hög upplösning, och utan ett skalande OS är det inte helt enkelt att få mer läsbar text.

1920x1200 på en 17" är för hög upplösning. Möjligen skulle det funka på en 20". Apple ligger lite lågt, men de måste ta hänsyn till folk som inte är 19 år också. Istället för att ha flera varianter, har de valt ett mellanläge, som i sämsta fall ingen tycker är optimalt.

Med Exposé tycker jag att nyttan med jätteskärmar har miskat en aning, även om det alltid är praktiskt att få plats med Adobes alla fåniga små paletter.

Ursprungligen av stfm:

Jag anser att det inte är något annat än pixelmasturbation. De få personer jag känner som har 15" med 1600x1200 önskar att de hade åtminstone 1400x1050 istället. En kör på lägre upplösning, som ser skitfult ut. Om man har en laptop i knät, blir den väldigt svårläst med så hög upplösning, och utan ett skalande OS är det inte helt enkelt att få mer läsbar text.

Näe, men å andra sidan ligger OS X bra till för att bli det första upplösningsoberoende OS:et och då är fler pixlar väldigt trevligt. Redan nu är ju alltid större i OS X än i OS 9 (det brukar vara bland de första kommentarerna från gamla OS 9-användare när de ser OS X första gången).

Och de finns de som redan idag är missnöjda med upplösningen, Mr Björnström t.ex. blir nog glad för han har länge efterlyst högre upplösning på PB 17".

Ursprungligen av stfm:

Med Exposé tycker jag att nyttan med jätteskärmar har miskat en aning, även om det alltid är praktiskt att få plats med Adobes alla fåniga små paletter.

Ibland vill man kunna se mera på en och samma gång, t.ex. när man kodar för webben. Då skulle det vara trevligt med ett kodfönster och en webbläsare bredvid varandra.

  • Medlem
  • 2005-02-18 00:26
Ursprungligen av Adrian B:

Ibland vill man kunna se mera på en och samma gång, t.ex. när man kodar för webben. Då skulle det vara trevligt med ett kodfönster och en webbläsare bredvid varandra.

Och hur hög upplösning krävs för det? 1920x1200? Dessutom, måste man ha det på en bärbar? Jag är tveksam, och det är bevis nog i sig själv att det inte passar alla.

Ursprungligen av stfm:

Och hur hög upplösning krävs för det? 1920x1200? Dessutom, måste man ha det på en bärbar? Jag är tveksam, och det är bevis nog i sig själv att det inte passar alla.

Näe, det passar förstås inte alla och jag vet inte riktigt vilken upplösning som är optimal. Men jag tycker definitivt det vore trevligt med högre upplösning på en bärbar, för det är det jag sitter och jobbar på på dagarna.

Jag räknade lite på olika upplösningar på de nuvarnade modellerna:

iBook 12" och PowerBook 12" (1024 x 768 pixlar): 106,7 ppi
iBook 14" (1024 x 768 pixlar): 91,4 ppi
PowerBook 15" (1280 x 854 pixlar): 102,6 ppi
PowerBook 17" (1440 x 900 pixlar): 99,9 ppi

Dagens PowerBook 17" har alltså lägre upplösning än iBook/PB 12" och PB 15".

Upplösningen på iBook 12" är rätt hög, men går ändå hyfsat att jobba med. Skulle man ha samma upplösning på 17" skulle det innebära ungefär 1536 x 960 pixlar.

1920 x 1200 på 17" ger däremot 133,2 ppi vilket är klart högre än någon annan upplösning. Därmed skulle det bli klart mindre än på en iBook och behovet att ett skalbart OS ännu större.

Även Apple Insider skriver om detta: Apple to add high-density display option to PowerBooks?

Apple Computer may be planning to offer PowerBooks with higher density displays, and may have intended to do so with its latest PowerBook offerings, tipsters tell AppleInsider.

It's either that, or the company is speaking with a loose interpretation of the term "native resolution" in the printed user manuals that are being shipped with the first batch of its new 17-inch PowerBook models.

Page 22 of Apple's new 17-inch PowerBook G4 manual reads: "Depending on how your PowerBook was configured, it may have a wide-screen display that has a 'native' resolution of 1920 x 1200 or 1440 x 900. For either of these native resolutions, other standard resolutions, such as 1024 x 768, are supported."

Ett problem med upplösningsoberoende system är webben. Även om själva os:et kan förstoras så man faktiskt kan se vad det står utan att få migränattack så kommer alla websidor vara pyttesmå. Och att webmakare kommer göra hemsidor med högupplöst grafik innan Windows är upplösningsoberoende tror jag inte på....

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-18 00:19
Ursprungligen av Leftrustle:

Ett problem med upplösningsoberoende system är webben. Även om själva os:et kan förstoras så man faktiskt kan se vad det står utan att få migränattack så kommer alla websidor vara pyttesmå. Och att webmakare kommer göra hemsidor med högupplöst grafik innan Windows är upplösningsoberoende tror jag inte på....

Hoppas på en skärm med utmärkt färgåtergivning, bred betraktningsvinkel och bra upplösning och därmed kunna ha alla palletter uppe i PS vilket inte går med dagens lågupplösta bärbara Macskärmar .
Sedan går det utmärkt att förstora på den bärbara jag använder i Firewox, Mozilla och även ändra i skärminställningar . Så smått kan bli stort med bra resultat.

mvh

Senast redigerat 2005-02-18 00:30
  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-17 22:44

1080i (och 1080p) är väl 1920x1080?

1
Bevaka tråden