Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Försvunnen tråd

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hittar baje mig inte rätt på tråden om kopieringsskyddet i Logic, hade en fråga där, var kan man ladda hem en demo på Logic 7

Om man läser 99macs allmänna vilkor förstår man ganska snabbt varför den försvann.

fel

Ursprungligen av Kristofer:

Om man läser 99macs allmänna vilkor förstår man ganska snabbt varför den försvann.

Skulle det vara fel att berömma ett kopieringsskydd, Mama Mia

Ursprungligen av bruksarn:

Skulle det vara fel att berömma ett kopieringsskydd, Mama Mia

Diskussioner av den typen håller sig i gränslandet. Det finns annonsörer på denna sajt, bl a Apple, som knappast lär uppskatta diskussioner om huruvida man kan knäcka deras kopieringsskydd eller inte. Att länka till crackerforum är inte heller något att rekommendera om man vill ha kvar sina trådar...

Flyttar tråden till Feedback-forumet.

Ursprungligen av Christofer:

Diskussioner av den typen håller sig i gränslandet. Det finns annonsörer på denna sajt, bl a Apple, som knappast lär uppskatta diskussioner om huruvida man kan knäcka deras kopieringsskydd eller inte. Att länka till crackerforum är inte heller något att rekommendera om man vill ha kvar sina trådar...

Förstått! Synd bara att det inte tycks finnas nån demo av Logic Pro.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-14 21:33

Man kan låna någon annans installationsplattor och köra utan XS-key i en månad. Det var det jag menade i den försvunna tråden.

Ursprungligen av bruksarn:

Skulle det vara fel att berömma ett kopieringsskydd, Mama Mia

Japp, här är det lågt till tak.

Det står i villkoren att: "Det är inte tillåtet att sprida länkar med anknytning till piratkopierat material eller sidor som innehåller sådana länkar."

Själv fick jag en tråd censurerad för att jag länkade till en söt diskussion mellan hoppfulla crackare som trodde att de snart skulle knäcka Logic. Diskussionen var 1,5 år gammal och de har ju inte lyckats än! Det är möjligt att forumet innehöll crackinfo på andra ställen men i den diskussionen fanns inget. Att hitta själva diskussionen med Google tog 30 sekunder så den länk jag gav var knappast av något större värde eller exklusivitet.

Nä, om 99Mac tänker fortsätta vara så här rädd för sina annonsörer så lär det väl sluta med att man inte ens får berätta att backspacetangenten på ens Powerbook gått sönder...

Höj taket, fegisar!

Jag tror inte att det finns någon demo för Logic.....

Jag vill diskutera crackning av Logic på 99mac

Hej.

Jag skapade en generell diskussion om Apples/Emagics extremt framgångsrika antipiratskydd med sin s.k. XSKey. Det fanns DEFINITIVT inte någon förfrågning om att få tag i en crack eller om hur man skall göra för att lyckas cracka, det verkar ju f.ö. omöjligt.

Till min stora förvåning finner jag att tråden tagits bort.
Varför då? Får man inte ens skriva ordet crack (crack... buuuu!) eller varför i jösse namn satte KGB in suddgummit? Jag har ingen aning om hur man crackar program och känner ingen som gör det heller. Jag tyckte bara det var intressant att diskutera den förändring som långsiktigt fungerande kopieringsskydd kan innebära.

Ja, jag förmodar att även denna tråd raders så passa på och läs:
crack...buuuuu!
Alla blev rädda, dags att radera?

Att hålla koll på allt som postas här är svårt och det är inte alla gånger lätt att dra en gräns, men det finns annonsörer på detta forum som säkerligen inte uppskattar diskussioner som länkar till trådar i "crackerforum" (oavsett om just den specifika tråden visar sig harmlös).

Ursprungligen av Christofer:

Att hålla koll på allt som postas här är svårt och det är inte alla gånger lätt att dra en gräns, men det finns annonsörer på detta forum som säkerligen inte uppskattar diskussioner som länkar till trådar i "crackerforum" (oavsett om just den specifika tråden visar sig harmlös).

Censur för annonsörernas skull med andra ord.

Bra att veta. Jag har helt enkelt haft en felaktig bild av hur detta forum fungerar. Det är annonsörstyrt, inte användarstyrt.

Beigt.

Ribban är på en fullgod nivå men du klarade den inte denna gången. Diskussionen handlar om hur man crackar Apple Logic. Det strider mot våra forumregler och diskussionen raderades. Om du känner till andra forum som tillåter diskussioner om cracking är du välkommen att skriva om det där.

Ursprungligen av Mats Björnström:

Ribban är på en fullgod nivå men du klarade den inte denna gången. Diskussionen handlar om hur man crackar Apple Logic. Det strider mot våra forumregler och diskussionen raderades. Om du känner till andra forum som tillåter diskussioner om cracking är du välkommen att skriva om det där.

Ja, det är ju uppenbart att den stred mot era regler. Det är ju dem jag avser när jag säger att forumet är annonsörstyrt. Eftersom detta är en diskussion i feedbackforumet är det väl just saker som t.ex. regler som skall diskuteras här. Eller är de huggna i sten för att inte ändras eller omvärderas tills Ragnarök?

Huruvida ribban rent objektivt är på en "fullgod nivå" är oavgörbart. Rent subjektivt tycker du det och jag inte. Om det skall vara någon mening med diskussioner i ett feedbackforum måste du prestera sakliga argument. Annars är det ju meningslöst att diskutera.

För övrigt: "Diskussionen handlar om hur man crackar Apple Logic.", säger du. Men diskussionen handlade om några som för länge sedan trodde de skulle cracka Logic och vi vet ju alla hur det gick... Är era annonsörer så elaka?

[QUOTE="torsig1967"]Ja, det är ju uppenbart att den stred mot era regler. Det är ju dem jag avser när jag säger att forumet är annonsörstyrt. Eftersom detta är en diskussion i feedbackforumet är det väl just saker som t.ex. regler som skall diskuteras här. Eller är de huggna i sten för att inte ändras eller omvärderas tills Ragnarök?
QUOTE]

När du blev medlem här på 99mac så godtog du reglerna för detta forum ifråga...Om du trots det försöker tumma på domsamma så är du helt fel ute...

Passar det inte så får du välja ett annat forum att skriva i...

Ursprungligen av torsig1967:

Eftersom detta är en diskussion i feedbackforumet är det väl just saker som t.ex. regler som skall diskuteras här. Eller är de huggna i sten för att inte ändras eller omvärderas tills Ragnarök?

En av anledningarna till att det inte finns så mycket intresse för att diskutera detta, är att det har förts grundliga diskussioner om ämnet tidigare, innan de nuvarande reglerna infördes.

99mac består både av vanliga macanvändare, återförsäljare och Appleanställda, det är därför vi fått en så bra mix av innehåll.

Precis som du inte skulle uppskatta diskussioner om hur dina upphovsrättskyddade verktyg kan "crackas" eller användas illegalt skulle inte jag göra det eller Apples anställda här på forumet göra det. Vi har aldrig tillåtit diskussioner om olika typer av piratkopiering, serienummer eller cracks och jag ser inte att det skulle leda till något positivt om vi ändrade på dessa regler.

Om det innebär att vi har låg ribba vet jag inte vad motsatsen skulle innebära för 99mac.

Ursprungligen av Björnström:

99mac består både av vanliga macanvändare, återförsäljare och Appleanställda, det är därför vi fått en så bra mix av innehåll.

Precis som du inte skulle uppskatta diskussioner om hur dina upphovsrättskyddade verktyg kan "crackas" eller användas illegalt skulle inte jag göra det eller Apples anställda här på forumet göra det. Vi har aldrig tillåtit diskussioner om olika typer av piratkopiering, serienummer eller cracks och jag ser inte att det skulle leda till något positivt om vi ändrade på dessa regler.

Om det innebär att vi har låg ribba vet jag inte vad motsatsen skulle innebära för 99mac.

Men snälla nå'n... Diskussionen ni censurerade handlade ju inte om HUR man crackade Logic utan om det faktum att det är intressant att XSKey är så otroligt svårcrackad och vad det gör som är att man lyckats så bra med skyddet - rent principiellt.

Tror ni helt ärligt att jag skulle få ett svar av typen "använd hexedit och ändra 0x77 till 0x99....". Det trodde inte jag och jag trodde implicit att det var självklart av en enkel anledning; det FINNS ju ingen crack av Logic så hur i herrans namn skulle diskussionen kunna skada Apple?

Men för att avsluta detta; var det länken per se som var problemet eller var det ord som "crack" och "XSKey" som gjorde att ni blev oroliga och började sudda?

Ursprungligen av torsig1967:

. . .
Diskussionen ni censurerade handlade ju inte om HUR man crackade Logic utan om det faktum att det är intressant att XSKey är så otroligt svårcrackad och vad det gör som är att man lyckats så bra med skyddet - rent principiellt.
. . .

Alla diskussioner om "vad det gör som är att man lyckas så bra med skyddet" ger en liten bit information om VAD. Tillsammans med andra små bitar av VAD ger det till slut så mycket information om HUR att skyddet kan kringgås.

99macs regler är utformade för att hålla diskussionerna på den sida av gränsen som 99mac anser vara till gagn för utbytet på just 99mac.

Om Du spottar på golvet hemma hos Dig är det Din ensak - men att spotta på någon annans golv är en helt annan sak.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-15 03:39
Ursprungligen av torsig1967:

Men snälla nå'n... Diskussionen ni censurerade handlade ju inte om HUR man crackade Logic utan om det faktum att det är intressant att XSKey är så otroligt svårcrackad och vad det gör som är att man lyckats så bra med skyddet - rent principiellt.

Tror ni helt ärligt att jag skulle få ett svar av typen "använd hexedit och ändra 0x77 till 0x99....". Det trodde inte jag och jag trodde implicit att det var självklart av en enkel anledning; det FINNS ju ingen crack av Logic så hur i herrans namn skulle diskussionen kunna skada Apple?

Men för att avsluta detta; var det länken per se som var problemet eller var det ord som "crack" och "XSKey" som gjorde att ni blev oroliga och började sudda?

Den här diskussionen, fast med andra program som front, har varit uppe många gånger förut. Sök och du skall finna.

Min åsikt, som jag vädrat i nämnda diskussionstrådar, är att det är Björnströms forum. Tillsammans med sina moderatorer bestämmer han vad som är tillåtet och inte tillåtet och det har du också accepterat genom användavtalet.

Själv tycker jag det är otroligt skönt att slippa diskussioner kring warez, cracks och dylikt. Vill du diskutera sådant finns det andra forum.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-15 03:39

slappna av, för sjutton...

  • Medlem
  • 2005-02-15 08:02

Trist om annonsörerna ska få bestämma övere inehållet på 99mac. Eventuell journalistisk integritet störtdyker om man håller den linjen.

Jag har inte läst den aktuella tråden, men hålller med om att diskussioner om hur man crackar inte hör hemma här. Inte för att annonsörerna ogillar det, utan för att det är i utkanten av vad lagen tillåter.

  • Medlem
  • 2005-02-15 08:43

Jag han ju läsa den aktuella tråden, och nog var den lite gränsfall.
Förvisso var torsig1967s avsikter helt ok, men det förekom vissa referenser till crackande som kanske inte är att anse ok. Jag hade nog hellre sätt att inlägget "städats upp" istället för att raderas, åtminstone en intressant fråga togs upp; varför använder inte andra program samma teknik?

Intressant. Är det framgångsrika kopieringsskydd som skall diskuteras så starta då en tråd 'Konsten att skapa ett effektivt kopieringsskydd'. Håller sig deltagarna i en sådan diskussion till ämnet så ska det ju enligt vad jag kan se i reglerna inte strida mot dessa. Dessutom vore det klart intressant att se vad en sådan tråd här skulle ge...

Med reservation då för att jag är tekniker, inte lag- eller regeltydare... Kanske får/bör man inte diskutera detta heller...

Ursprungligen av Baron:

Trist om annonsörerna ska få bestämma övere inehållet på 99mac. Eventuell journalistisk integritet störtdyker om man håller den linjen.

Vi har aldrig fått påstötningar ifrån någon annonsör över innehållet på forumet, vi har ju i princip bara Applestore som annonsörer till att börja med och dom talar bara franska

Däremot används 99mac av många personer i branschen inkl Apple, Adobe och andra mjukvarutillverkare och vill ha så mycket stöd som möjligt ifrån dom såklart.

Jag läser och begriper. Jag är fel ute, jag hade fel rubrik, jag borde inte ha lagt in en länk (den var avsedd som källhänvisning, annars kan man ju ljuga ihop vad som helst) och det sämsta argumentet av alla; att jag borde gå till ett annat forum.

Alla som har lite insikt i förhållandet journalistik/annonsörer vet för övrigt att det inte behövs explicita påstötningar från annonsörer för att böja en lydig publicisist. 99Mac har tyvärr visat sig vara en sådan, enligt min åsikt.

leonardo: Men det FINNS ju ingen som lyckats cracka Logic. Tror du verkligen att en diskussion här på 99Mac kommer att ändra på det? Att påstå att min diskussion var som att spotta på någons golv är en ren förolämpning.

Patrick Lindgren: Ja, det är många diskussioner som det är skönt att slippa. Jag brukar läsa rubrikerna och välja utifrån det - en metod som känns mycket intressantare än att låta någon über-censor välja bort åt mig.

eleven: Tack för uppmaningen men jag är ganska slapp redan. Du låter lite som en Securitasvakt.

Appropå rubriken (som någon - inte jag - ändrat utan vidare) så känns det nu helt ointressant att diskutera ämnet i detta forum. Så alla ni lydiga diskutörer kan andas ut, jag rättar mig i ledet.

Fasen, nu när jag ser rubriken och mitt namn i forumöversikten blir jag arg. Jag har ju inte skrivit den rubriken och den ger fel bild av vad jag avser. Den får mig att framstå som en cracknisse.

Vem skrev om rubriken? Hur har ni det med respekten för upphovsrätt? Ni kan ju inte bara ändra i text på det där viset...ni får i så fall ange att NI (inte jag) skrivit rubriken.

Ursprungligen av torsig1967:

. . .
leonardo: Men det FINNS ju ingen som lyckats cracka Logic. Tror du verkligen att en diskussion här på 99Mac kommer att ändra på det? Att påstå att min diskussion var som att spotta på någons golv är en ren förolämpning.
. . .

Utifrån min bakgrund som informationsinsamlare är jag kraftigt miljöskadad och är av den fasta övertygelsen att det bara finns ett enda sätt att hålla känslig information borta från de som inte ska ha tillgång till den - diskutera den inte alls - keep it on a strictly need-to-know basis hade mina amerikanska kollegor sagt. Alla försök att diskutera känslig information, ökar den tillgängliga mändgen information, tills den når en kritisk massa och då är det så dags att gömma sig bakom pratet om fri diskussionsrätt.

Du är i Din fulla rätt att känna Dig förolämpad, inte för att jag avsett att förolämpa Dig, utan just för att Du uppfattat det som en förolämpning. Metaforen att spotta på någon annans golv, liksom att snyta sig i någon annas gardin, är enligt mitt synsätt ett sätt att förenklat beskriva regelbrott mot de regler om hyfs som den som "äger" golvet, eller gardinen, ställer upp, kanske inte på annat sätt än underförstått, men likväl finns det ett regelverk i all mänsklig samvaro.

För att Du inte ska förledas att tro att detta är en ursäkt, så är det inte det. IHHRMC.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-15 08:41

Jag håller med baron, inte bra om annonsörer bestämmer vad som får skrivas eller inte.
Vidare anser jag att en en diskussion kring crackande av program kan vara intressant utan att för den delen leda till att man crackar programmet i fråga. Tycker nog att diskussion kunnat fått fortleva med en uppmaning från moderator att verkligen hålla sig till diskussionen om varför xskey var/är så svårt att cracka

Ni kan lugna er angående annonsörerna. Det var mest spekulation från Christofers sida. Forumreglerna är baserade på allmänt förnuft och erfarenheten från flera års forumdrift.

Jag håller med, dålig stil att ändra rubriken till något så plumpt. Respektera att Torsigs avsikt inte var den, och jävlas inte genom att ge den rubriken.

Mina 5 cent.

Bevaka tråden