Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3Data Card + Mac = SANT!

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag beställde ett 3Data Card för ett par dagar sedan. Tyvärr verkade det inte som om någon hade fått igång det med Mac. Men nu kan jag glädjande berätta att det fungerar!

Jag har pratat med ett företag i Tyskland, Nova Media, och tillsammans har vi fått det att fungera!

Det enda du behöver är programmet High Speed Data, som du hittar här:
http://www.novamedia.de/

Den senaste versionen som fungerar med Tre bör finnas tillgänglig nu i em.
"- If it works, this will become the new version tomorrow afternoon".

Tre erbjuder 3Data Card för 399kr per månad. Inklusive kort och obegränsad trafik i ett år! Ett ganska nice erbjudande tycker jag!
http://www.tre.se/templates/Mobile.aspx?id=1307

Skönt att kunna ha en 3G-uppkoppling på min Powerbook!

Vodafone har det också som fungerar utmärkt med Mac..

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Vodafone har det också som fungerar utmärkt med Mac..

Macworld tyckte iaf att det var intressant

http://www.idg.se/ArticlePages/200501/05/20050105115120_MW/20050105115120_MW.dbp.asp

Macoteket har dessutom gratis seminarium ang detta (Med Vodafone) *shamless plug*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-05 17:47

Men visst är det så att Vodafone tar lite mer betalt för sitt kort...
Tror det är 499:- (el ev 599:-) + moms / månad, har oxå för mig att Vodafone har ngn begränsning vad det gäller trafiken...

Obs! Har absolut inget emot Vodafone, använder själv deras 3G-mobil V800 och är riktigt nöjd faktiskt.

Tycker dock att de kanske kunde frisera priserna vad det gäller 3Gkortet för datorn bara...

//mmi

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-01-06 15:46

399:-/mån och ingen trafikavgift verkar ju rätt sjysst. Fast pris är det som måste gälla om sådana här tjänster ska kunna sälja.

Perfekt att ta med sin PB till stranden, i bilen, på tåget eller i sommarhuset.

Förresten är det inte så att Vodafone och Tre har samma nättäckning för 3g ?

Tydligen har dock Vodafone inbyggt stöd för mac till stt kort, men med Tre måste man köpa till mjukvara om jag fattat detta rätt?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-06 22:01
Ursprungligen av Myrslok:

Förresten är det inte så att Vodafone och Tre har samma nättäckning för 3g ?

Jo delvis, i Sthlm GBG & MMÖ plus omnejd har de separata nät, för resten av Sverige har de ett gemensamägt bolag (3GIS) som bygger resten. (där också Orange var med innan de drog sig ur)

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-01-21 13:00

Låsa uppkoppling till 3g

Hur vet man om 3datacard kör på 3g-nätet eller över GPRS?

Syns det i Novamedias program?
Går det låsa uppkopplingen så den bara sker över 3g-nätet?

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2005-02-09 13:46

Det sitter en diod på kortet som lyser med olika färg beroende på tillgängligt protokoll, Blått för 3G, grönt för GPRS. I novamedias program kan man inte separera de protokollen men jag tror att datorn kopplar ner om det protokoll man använder försvinner. Nu använder jag mitt kort hemma som "smalband" och flyttar inte datorn så helt säker är jag inte. Sen använder man novamedias program bara en gång för att aktivera kortet och mata in PIN-koden samt skapa modemskript och en nätverksplats i macen. Om du sen stoppar in simkortet i en 3G-telefon och stänger av PIN-koden behöver du överhuvudtaget inte använda MobileHighspeed mer. Datakortet som Tre har är ett Novatelwireless Merlin U530 och det verkar finnas ett alternativt program till macen som är mycket billigare (under 300 kr), men jag har inte testat det än. http://www.novatelwireless.com/support/sw-hw-downloads.html

En annan sak: det blev MYCKET stabilare uppkoppling efter att jag gjorde en firmwareuppdatering av kortet.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-02-10 00:28

Firmwareuppdateringen till Merlin U530-kortet måste alltså köras från en PC ?

Jag såg inget firmwareprogram som gick att köra från mac ?

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2005-02-10 08:11

Nej, tyvärr måste det göras på en PC! Men det är det värt. Jag har ganska dålig signal hemma med ca 13 KB/s som max hastighet. Innan firmwaren höll inte uppkopplingen mer än ett par minuter, nu tuggar den på i dygn! Kolla också att du använder senaste versionen av Mobile Highspeed 3G. Jag tror de har justerat något i själva modemscriptet för en stabilare uppkoppling.

Någon du känner borde ha en PC-laptop du kan få låna i 10 minuter. Du behöver installera 3:s program först för drivrutinens skull, men den kan du ju avinstallera sen så ägaren inte misstycker. Tyvärr kan inte Virtual PC läsa PCMCIA-kort annars hade det varit en väg.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-14 18:14

Ni glömde berätta att priset var 75€! Jag trodde det var fix färdigt... tji fick jag.

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2005-02-15 09:37

Ja, det är för dyrt tycker jag! Jag har även köpt programmet från SmithMicro http://www.smithmicro.com/novatel som är betydligt billigare ($29.95). Det har fördelen att det visar signalstyrkan hela tiden. Till min besvikelse verkar det inte ha support för svenska tre-nätet, och jag har inte fått svar från supporten än. Men det borde vara en bagatell för dem att lägga till svenska operatörsinställningar. Jag återkommer när jag vet mer!

Fick precis mitt 3 kort och tänkte höra om det var åtgärdat med svenska 3 inställningar? Har ingen lust att köpa om det inte fungerar. Menar SmithMicro programvaran för 30 dollars.

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2005-05-11 08:05

Det har kommit en uppdatering, men jag har inte fått den att funka. Jag har dock inte testat så utförligt. Den har inte inställningar för Tre, men nu kan man lägga in sina egna inställningar så det är tänk att man skall kunna använda programmet ändå. Men som sagt, gratislösningen ovan fungerar utmärkt!

  • Oregistrerad
  • 2005-05-20 20:26

Telia Connect

Jag har ett Telia Connect-kort som är ett Option Globetrotter 3G (det står Qualcomm 3G CDMA på det också). När jag sätter i det får jag upp kortet i menyraden men det står "Unknown vendor" (utgråat). Det kommer inte upp som en ny nätverksport.

Jag trodde att det skulle funka, några idéer?

-Bosse

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-20 20:48

Finns det inget kort som funkar med ibook 12''? för att det finns ju ingen pc-card plats på dem
Finns det inget som man kanske kan koppla in i usb/firewire el. liknande? och finns det såna man kan typ ladda med pengar och sen kan man inte surfa mer när pengarna tagit slut?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-05-21 11:36
Ursprungligen av isac.j:

Finns det inget kort som funkar med ibook 12''? för att det finns ju ingen pc-card plats på dem
Finns det inget som man kanske kan koppla in i usb/firewire el. liknande? och finns det såna man kan typ ladda med pengar och sen kan man inte surfa mer när pengarna tagit slut?

Är det inte bara att skaffa en 3G-lur och koppla ihop med en USB-sladd?

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2005-05-23 08:44
Ursprungligen av bbus:

Jag har ett Telia Connect-kort som är ett Option Globetrotter 3G (det står Qualcomm 3G CDMA på det också). När jag sätter i det får jag upp kortet i menyraden men det står "Unknown vendor" (utgråat). Det kommer inte upp som en ny nätverksport.

Jag trodde att det skulle funka, några idéer?

-Bosse

Det låter som om kortet behöver en drivrutin. Har du kollat på http://www.option.com/support/index.shtml

När det gäller PB12 så är som sagt den enkla lösningen en 3G-lur men helst då en med bluetooth som jag tror alla fungerar på mac. USB kan fungera på en del men kräver nog lite research först.

Jag tror jag har sett nån extern pc-card läsare, men de är dyra och inte vanliga.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-23 11:03
Ursprungligen av matsa:

Det låter som om kortet behöver en drivrutin. Har du kollat på http://www.option.com/support/index.shtml

Faktum är att jag fick det att fungera till slut. Jag satte datorn i sovläge och när den vaknade igen så hittade den nätverksporten.

Någonstans i processen installerade jag Mobile Highspeed från http://www.novamedia.de/ och det kan ha varit det som fick det att funka. Dock stödjer inte Novamedia mitt kort enligt en kontakt jag haft med deras support. I stället kör jag med de modemscript som Macworld skrev om och ansluter med Internet Connect.

-Bosse

  • Oregistrerad
  • 2005-02-18 01:13

Har hört att Vodaphone har en tjänst som även stöder Mac.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-02-18 17:01

Vodafone har ett liknande 3g-kort, men inte lika förmånliga priser som Tre. Dvs de har inget fast pris utan rörligt pris per MB över en viss nivå. 1 GB?

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2005-02-19 09:54

Jo, Vodafone ger(! ) bort en specialversion av Novamedias program som bara fungerar med vodafone. Dessutom kan man ansluta extern antenn till deras kort, vilket inte går med tre:s! Men tre:s enda men viktiga fördel är fastpris. Om än bara första året!

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2005-02-27 22:55

Ok, nu har jag gratislösningen (nästan i alla fall, det är "Pintware") för tre och mac! Det du behöver är modemscriptet "Generic 3G Scripts" som finns på http://www.taniwha.org.uk
Följ instuktionerna i den medföljande "Read Me"-filen. Tre:s "APN" är data.tre.se och användarnamn och lösenord är båda "void"
Dessutom måste PIN-kodskontrollen stängas av på SIM-kortet. Detta kan man göra med hjälp av en 3G telefon. Den enda nackdelen är att man inte har någon koll på signalstyrkan, men så länge lampan lyser blå så är allt som det ska!

1
Bevaka tråden