Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skum bild med tv-ut.....

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-14 00:53

Hej!

har en ibook g4 12" 1.2ghz. Köpte häromdagen en video-ut adapter på kullanders som jag hade beställt. Åkte hem och kopplade in. För det första, när jag var i affären för några veckor sedan och beställde den så visade en av försäljarna hur denna fungerade då jag tycker att min pc är mycket omständig med sitt radeon 9800pro när jag vill se på film på min tv. Han visade då genom att sätta in kabeln i datorn helt enkelt så fixade datorn allting själv och i menyraden dök det upp en ikon som liknade en bildskärm, ganska så nära klockan och det andra där finns.

På min dök det inte upp någon sådan ikon =(, varför?
När jag först kopplade in den så blev det svartvitt dår datorn tydligen var inställd på 60hz och NTSC format. Ställde om den efter 1 minuts letande till 50Hz PAL. Bilden blev då i färg och allt var bra.

Satte på U-571 på dvd genom combodriven och skulle se hur bilden blev på tv:n. Jodå mycket fin bild, men.....när det var mörka partier i filmen så kunde vissa segment av dessa mörka partier börja blinka/flasha? Varför? Är det för att jag har 50hz istället för 60 eller är mitt radeon 9200 dåligt eller har jag usla drivrutiner? Eller är helt enkelt inte kvaliteten bättre än så?

Är för övrigt jättenöjd med både produkt och bemötande på Kullander&Kullander.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-14 08:57

Display-ikonen får du dit genom att gå in på systeminställningar -> bildskärmar och klicka i "visa bildskärmsikon i menyraden" (vet inte exakt vad det heter på svenska).
Att det blir olikfärgade kvadrater i mörka partier (antar att det är det du menar) beror på filmens komprimering. Sånt är vanligt på hårdare komprimerade filmer, men är inte lika vanligt på DVD:er. Det kan också vara så att Apples DVD-spelarprogram inte är lika bra på efterbehandling av bilden som fristående DVD-spelare är.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-14 13:12
Ursprungligen av C-mon:

Display-ikonen får du dit genom att gå in på systeminställningar -> bildskärmar och klicka i "visa bildskärmsikon i menyraden" (vet inte exakt vad det heter på svenska).
Att det blir olikfärgade kvadrater i mörka partier (antar att det är det du menar) beror på filmens komprimering. Sånt är vanligt på hårdare komprimerade filmer, men är inte lika vanligt på DVD:er. Det kan också vara så att Apples DVD-spelarprogram inte är lika bra på efterbehandling av bilden som fristående DVD-spelare är.

ok så det är antagligen filmen som är dålig kvalitet då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-14 15:01

Ja, eller DVD-spelarprogrammet.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-14 17:11
Ursprungligen av C-mon:

Ja, eller DVD-spelarprogrammet.

oki...får testa med en annan film....

Var filmen en köp/hyr-film, dvs original eller är det en omkodad nerladdad DVD?
Är den det senare så kan det bero på omkodningen av filmen som är gjord för att den ska rymmas på skivans 4,7GB. En köp/hyrfilm är betydligt större än 4,7GB och måste då kodas om med diverse små fel som följd.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-14 18:23
Ursprungligen av mrsandin:

Var filmen en köp/hyr-film, dvs original eller är det en omkodad nerladdad DVD?
Är den det senare så kan det bero på omkodningen av filmen som är gjord för att den ska rymmas på skivans 4,7GB. En köp/hyrfilm är betydligt större än 4,7GB och måste då kodas om med diverse små fel som följd.

Det är en alldeles orginal U-571 film på köpedvd. Eftersom jag är ett sådant filmfreak så tankar jag ej film utan köper den hellre på dvd då jag samlar på sådana och har över 100dvd just nu....säkert mer än 120 till och med....
plus att köpefilmer brukar vara brända på dvd-ram skivor som tar 17.5 till 18gb. Sådana kan min dvd-rw i pc´n bränna på 10 min blankt.

1
Bevaka tråden