Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa antivirusprogrammet?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

God kväll

I en annan diskussion ikväll så verkar det som min kära dator kanske blivit sjuk (riktigt snuvig).
http://99mac.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=1;t=001524

Då kommer den obligatoriska frågan; vilket virusprogram skall man välja?

Ett tips; Norton AntiVirus 8.0

Norton AntiVirus 8.0. Svensk site

Norton AntiVirus 8.0, Amerikansk site

Skyddar dig mot det du verkar ha problem med;

Citat:

quote:Genomsökning av e-post

  • Upptäcker virus som ligger och lurar i e-postbilagor och skyddar din dator proaktivt.

  • Konfigurerar Norton AntiVirus för Macintosh för att automatiskt söka igenom e-postbilagor. När en e-postbilaga laddas ned söker Auto-Protect igenom den efter virus och åtgärdar dem vid behov – hindar virus från att komma in i datorn.

  • Bloodhound™, en revolutionerade teknik för att ”nosa upp” nya och okända virus innan de tar sig in i datorn. Bloodhound granskar programmens struktur, programmeringslogik, instruktioner, fildata och andra attribut och använder sedan heuristisk logik för att bedöma sannolikheten för en virusinfektion. Rena filer passerar direkt men infekterade filer stoppas innan de hinner orsaka någon skada.

[ 08 Juli 2002, 22:31: Meddelandet ändrat av: marton ]

Ett annat alternativ för OS X är Virex 7.0. Jag vet dock inte om det är optimerat för OS X eller endast anpassat.
Det finns inte många bra anti-virusprogram till Mac... finns tydligen ingen marknad

Kollade upp Virex på Versiontracker.com eftersom de har en uppgradering för de som har de tidigare versionerna av Virex och den fick inte särskilt bra kritik utav de som uppdaterat.

Tyvärr, måste jag säga.
Det är inte roligt att bara ha Norton att vända sig till. Men det får nog bli ett Nortonköp för min del i alla fall.
Åtminstone vet man vad man får. Som sagt...Virex för OSX fick väldigt dålig respons.

Gambit :rolleyes:

Gjorde misstaget att testa betan av Nortons antivirus. Den hade en förmåga att låsa filer hit och dit, vilket bland annat gjorde att Help viewer vägrade starta.
Den skarpa versionen har dock inte ställt till med något jävelskap på min burk. Funkar faktiskt fint.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: marton:
[QB...
Det finns inte många bra anti-virusprogram till Mac... finns tydligen ingen marknad [/QB]

Jag tror inte det handlar om dålig marknad riktigt...det har nog med kombinationen lite virus erfarenhet i macvärlden förr och att OSX inte har träffat på så mycket virus...än så länge (!).

Jag skaffar hellre ett antivirus program utifall än att bli fulkomligt tokledsen om jag skulle ha den oturen att få någe elakt i min älskade mac.

Visst är macen relativt säker jämfört med Pee-See men OSX är mera öppet för världen än vad tidigare mac OS har varit och den kan dela mer med andra platformar...dessutom tror jag att mac är ett växande "märke" samt fler och fler kommer att använda mac, därmed växer åxå farorna.
Specielt om man inte sitter bakom en brandvägg och surfar utan antivirus program.

Gambit

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-09 13:42

Jag har testat både Virex 7 och Norton Antivirus 8 och kommit fram till att virex är pinsamt dåligt. Även i OS9 så är det sämre än Norton Antivirus.

Tips är att köpa in Norton Systemworks 2. Mycket trevligt där. Dom släppte till och med en speed disk för OS X idag. Har inte hunnit testa än. Menmen, skall snart!!!

/glemme

Vi kör Virex 6.1 på OS9 och Virex 7 på OSX och är väldigt nöjda.
Det som är lite knas med Virex 7 är att man måste hämta virusdefinitionerna manuellt än så länge (eller shellscript). En fördel är dock att man kan köra den från CLI = scriptbar. Vi scannar tex all inkommande/utgående post i mailservern med den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-09 16:02

Gillar inte den Norton jag kört i OS X. Den hittar ej pc-virus som jag har liggandes på disken. Detta tycker jag är mycket viktigt att ett virusprogram gör. Autouppdatering finns ej heller i versionen jag kört. Kör man den i OS 9 finns detta.

Tar upp en här tråden igen eftersom det har blivit aktuellt med ett antivirusprogram på företaget.

Vi kommer att gå över till Mac OS X under nästa år och vår IT-avdelning vill att vi skyddar oss.

Några nya erfarenheter av Virex och Norton Antivirus?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-14 14:04

Virex, suger fortfarande. Svårt att få hem uppdateringen til 7.1 (inte lyckats än då deras sajt inte är användarvänlig för 5 öre)

Norton. Funkar finfint, är dessutom snabb och enkel..

Gissa vilken jag rekommenderar?

/glemme

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-10-14 14:29

Vi kör Norton 7 i Mac OS 9, och jag tycker att det funkar fint. Eftersom vi aldrig har stött på några virus så kan jag ju egentligen inte uttala mig om hur den hanterar det. Men att den sköter uppdateringen av så väl programmet som virusdefinitionerna autmatiskt via internet är riktigt trevligt.

Eftersom jag än så länge bara kör X på testbasis så har jag inte så mycket erfaranhet där, men jag har lagt in mitt .Mac-konto på jobbet, eftersom jag inte har någon användbar dator hemma. I .Mac ingår ju Virex 7.1. Jag kan inte påstå att jag är imponerad. Jag förstår framförallt inte varför Apple valde Virex. Om man kör Mac OS X med sin automatiska uppdatering och .Mac-tillbehör som Backup och iSync så blir man lite smått irriterad när man märker att det inte går att få hem nya virusdefinitioner på något smidigt sätt. Varken genom Virex eller via Programuppdatering. Mycket illa. Dessutom dålig inställningsmöjligheter. Om man väljer "scan home folder at login" (eller något liknande) så verkar den scanna alla filer, även de som är orörda sen sist. Känns lite onödigt.

För att summera så tycker jag att NAV känns mer kompetent, och jag visste inte ens att det fanns en version 8. Men jag har bara kört NAV i OS 9.

[Edit: glömde vital info]

[ 14 Oktober 2002, 14:30: Meddelandet ändrat av: hugin ]

Hur ser det ut på den här fronten åtta år senare (2010)? Min erfarenhet sträcker sig till att jag har kört Disinfectant vid något tillfälle i forntiden. Vad rekommenderar folket och varför?

Ursprungligen av Marcus K:

Hur ser det ut på den här fronten åtta år senare (2010)? Min erfarenhet sträcker sig till att jag har kört Disinfectant vid något tillfälle i forntiden. Vad rekommenderar folket och varför?

Det finns fortfarande inget Virus för OSX i det fria.
man har gjort några proof of concept.
Det finns en handfull trojaner, de är sällsynta.

Använder man hjärnan, inte hämtar program från konstiga servrar på väldigt udda ställen på jorden så är det tämmeligen lugnt.

Bästa virusskyddet är din egen hjärna.

  • Medlem
  • 2010-07-15 11:50

Jag har heller ingen egen erfarenhet mer än Disinfectant, men det enda som jag hör talas om från och till som verkar vettigt - och gratis! - är ClamXav.

ClamXav

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-07-15 12:52

På jobbet (Universitet, 3000 anställda + studentdatorer) använder vi Sophos (Endpoint security and encryption products - Sophos) för både Mac och Windowsmiljöer. Huruvida det är bra eller inte vet jag inte då jag kör mac och därför aldrig får några virus

Jag är inte alltför intresserad av OS X-virus. Det är liksom lugnt vatten där.

Saken är den, jag bygger program. Mest för mitt eget nöjes skull. Men nu är jag snart vid en punkt där någon annan kan tänkas vilja ta del av dem, en dag kanske rentav betala mig för det jag gör.

Vad är det värsta jag kan göra? Att av misstag radera någons hemkatalog utan säkerhetskopia, eller bara en delmängd som ett iPhoto-bibliotek. Det får absolut inte hända under några omständigheter, aldrig, en gång är en gång för mycket. Det finns det inget skydd mot annat än god disciplin.

Vad mer kan jag göra? En sak som jag absolut inte vill göra är att oavsiktligt skicka med virus eller andra liknande program, även om det bara skulle påverka Windows. Jag vill att man ska kunna lita på det jag publicerar. Lär det hända? Troligen inte, men det kan hända och det vill jag förhindra. Om det hände skulle det kunna förstöra ett anseende som kanske har tagit år att bygga upp.

Det räcker med att jag har ett program som kan ta en klase filer och ge tumme upp om allt är som det ska, behöver inte vara mer avancerat än så.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 01:45
Ursprungligen av Marcus K:

Jag är inte alltför intresserad av OS X-virus. Det är liksom lugnt vatten där.

Saken är den, jag bygger program. Mest för mitt eget nöjes skull. Men nu är jag snart vid en punkt där någon annan kan tänkas vilja ta del av dem, en dag kanske rentav betala mig för det jag gör.

Vad är det värsta jag kan göra? Att av misstag radera någons hemkatalog utan säkerhetskopia, eller bara en delmängd som ett iPhoto-bibliotek. Det får absolut inte hända under några omständigheter, aldrig, en gång är en gång för mycket. Det finns det inget skydd mot annat än god disciplin.

Vad mer kan jag göra? En sak som jag absolut inte vill göra är att oavsiktligt skicka med virus eller andra liknande program, även om det bara skulle påverka Windows. Jag vill att man ska kunna lita på det jag publicerar. Lär det hända? Troligen inte, men det kan hända och det vill jag förhindra. Om det hände skulle det kunna förstöra ett anseende som kanske har tagit år att bygga upp.

Det räcker med att jag har ett program som kan ta en klase filer och ge tumme upp om allt är som det ska, behöver inte vara mer avancerat än så.

Hur kan du egentligen lita på ett program som ger tummen upp, när det inte finns några virus på Macplattformen som kan agera som referens för vad som är tummen upp eller ner? Skaffa en virtuell maskin där du kör Microsofts fria antivirus, och se om den ger utslag på din macfil vid scanning. Skriver du för mac är det inget problem, skriver du för windows så är det ett windowsproblem.

1
Bevaka tråden