Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu blir jag helt tokig på CSS!! Ett omöjligt problem!! Eller?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lidköping
  • 2005-02-14 01:12

Nu har jag satan i mig suttit hela dagen och testat och letat efter en lösning men jag kan bara inte komma på vad det är som jag gör fel! Jag blir galen!

Jag har en kod som funkar perfekt i alla browsers - utom den förbaskade IE 5.2 för mac!

Det kan vara så att jag har missat något litet som jag inte ser men 'top'(se koden nedan) blir liksom överkörd av '.footerBlock'. Den lägger sig liksom över 'top' för jag kan fortfarande se 'top' där under. Men problemet försvinner när jag tar bort 'navbar' antagligen för att den är absolute. Jag har öven försökt att flytta 'navbar' utanför containern men samma fel uppstår!

Snälla hjälp mig! Jag har snart kvar något hår!

Se kodexempel här:

Kod:

<div class="headerBlock"><div class="top"><div class="navbar"> </div></div> <div class="footerBlock"></div></div>

Kod:

.headerBlock { postition: relative; margin: 0 auto; width: 752px; }

.top { postition: relative; width: 752px; height: 84px; background-color: #ffffff; background-image: url(topbg.gif); background-repeat: no-repeat; background-position: 6px 6px;}

.footerBlock { postition: relative; width: 740px; border: 6px solid #ffffff; height: 40px;}

.navbar { position: absolute; left: 300px; top: -7px; width: 599px; height: 50px; }

Tack!

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-14 08:30
Ursprungligen av snobba:

Nu har jag satan i mig suttit hela dagen och testat och letat efter en lösning men jag kan bara inte komma på vad det är som jag gör fel! Jag blir galen!

Jag har en kod som funkar perfekt i alla browsers - utom den förbaskade IE 5.2 för mac!

Inte för att det hjälper så mycket men ie5.x för mac är död!!! den har inte utvecklats vidare det senaste året/-en. Det finns idag i uppsjö med MYCKET bättre webbläsare än pyttmjuks... så lägg inte ner en massa tid på det.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-14 09:06

Börja med att byta ut postition med position.

Om inte det fungerar så posta gärna screenshots på hur du vill att det skall se ut samt hur felet ser ut i IE mac.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-14 10:12

Titta gärna lite på z-index.
http://www.w3schools.com/css/pr_pos_z-index.asp

Vad utvecklar du i?

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2005-02-14 14:53

Tack,

Ja det var lite stavfel i koden som jag skrev här. Blir så när man skriver fort och är stressad av att det aldrig fungerade. Men blind som man är så upptäckte jag (efter ca 24h) att jag egentligen inte behövde en absolute position. Jag kan ju lägga diven var som helst med relative! Så nu fungerar det även med IE!

Är verkligen IE för mac död? På mina normala sidor som ej är datorrelaterat så ser jag ganska många som kör med ie på macen! Jag tror att det är många som inte är så insatta i datorvärlden som fortfarande kör med dem...Och när jag designar för företag så kan jag bara inte lämna en browser helt. Men nu är det fixat! Underbart!

Mvh

Ursprungligen av snobba:

Är verkligen IE för mac död? På mina normala sidor som ej är datorrelaterat så ser jag ganska många som kör med ie på macen! Jag tror att det är många som inte är så insatta i datorvärlden som fortfarande kör med dem...Och när jag designar för företag så kan jag bara inte lämna en browser helt. Men nu är det fixat! Underbart!

Ja, IE för mac är en nedlagd produkt och kommer inte att utvecklas mer. Den används av ett ganska litet antal (typ windowsfolk som sitter vid en mac för första gången ), men på det stora hela tycker jag inte att det finns någon större poäng i att göra särskilda optimeringar och workarounds för just den webbläsaren.

Ursprungligen av Samuel K:

Ja, IE för mac är en nedlagd produkt och kommer inte att utvecklas mer. Den används av ett ganska litet antal (typ windowsfolk som sitter vid en mac för första gången ), men på det stora hela tycker jag inte att det finns någon större poäng i att göra särskilda optimeringar och workarounds för just den webbläsaren.

Man får nog bestämma sig för att antingen fixa massa olika workarounds för en mängd olika webbläsare om man vill det, eller så statuerar man ett exempel genom att visa vilka webbläsare som är kassa. Problemet är att kunderna till ett företag som har en webbplats bryr sig bara om att det ser rätt ut. Sen att det är deras browser som inte är bra struntar dom i, det funkar ju på "alla" andra.

Så jag förstår fullt att man vill få det att funka i alla vanligt förekommande webbläsare. Eftersom Apple skickar med IE och det var det de flesta använde innan Safari så ligger många kvar där. Ser hela tiden folk som kört OSX i flera år men knappt vet vad "kompassen" i dockan är för något.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-14 16:09
Ursprungligen av snobba:

Och när jag designar för företag så kan jag bara inte lämna en browser helt. Men nu är det fixat! Underbart!

Om du designar för företag så rekommenderar jag att du lär dig CSS ordentligt, det är väl det minsta som företagen ifråga ska kunna förvänta sig.

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2005-02-15 02:06

Det är det jag gör. Det jag skapar fungerar i alla browsers(utan att förlora designmässigt) förutom någon väldigt gammal. XHTML strict valid och CSS valid. När detta är klart så känns det tryggt. Vet när man började för många år sedan när man hade 0 koll och man fick höra att saker inte fungerade då fick man ju panik och sprang hem för att fixa. Det vill jag inte ha tillbaka, nu när man kör fulltid har man inte tid att få panik annat än inför deadline.

MVH

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-15 09:29

Ditt sätt att använda position:relative tyder på att du inte riktigt har förstått dess funktion.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-15 10:57
Ursprungligen av tjogin:

Ditt sätt att använda position:relative tyder på att du inte riktigt har förstått dess funktion.

Jag skulle nog inte påstå att användningen av position:relative är felaktigt använd, det beror lite på vad han vill göra senare inne i dessa divvar....han kanske vill sätta fasta positions inne i dessa divvar, eller ha objekt som använder floats...i dessa fall använder man position:relative korrekt.

Du kan förkorta din kod lite grann iaf...ex.

.headerBlock {position: relative; margin: 0 auto; width: 752px; }

.top {position: relative; height: 84px; background: #fff url(topbg.gif) no-repeat 6px 6px;}

.footerBlock {position: relative; width: 740px; border: 6px solid #fff; height: 40px;}

.navbar {position: absolute; left: 300px; top: -7px; width: 599px; height: 50px; }

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2005-02-15 11:19

Tack...Som sagt, detta är bara en mycket förkortat exempel av hela koden! Tack för ex. ändå King..Påminner mig i varje fall att förkorta mina sheets.

Tjogin...Även om du säkerligen kan mycket mer om css än mig så förstår jag dess funktioner väldigt bra, tack för omtanken. Men nu är i varje fall allt löst och fungerar perfekt (även i ie mac)..

Ursprungligen av tjogin:

Ditt sätt att använda position:relative tyder på att du inte riktigt har förstått dess funktion.

Du må vara korrekt i din bedömning, men jag tycker inte du var speciellt konstruktiv i ditt uttalande.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-15 11:23

Varför vill du sätta en fast position på din navbar? Eller hur vill du att upplägget ska se ut?

Är det ett standard upplägg?

Jag skulle hellre köra utan fasta positioner....

Typ

#headerBlock {
  position: relative; 
  margin: 0 auto; 
  padding: 0;
  width: 752px; 
  }

#navbar {
  margin: 0;
  padding: 0;
  height: 84px; 
  background: #fff url(topbg.gif) no-repeat 6px 6px;
  list-style-type: none;
  }

#navbar li {
  display: inline;
  margin: 0;
  padding: 0;
  }

#footerBlock {
  margin: 0;
  padding: 0; 
  border: 6px solid #fff; 
  }

<div id="headerBlock">
 <ul id="navbar">
  <li>Länk</li>
  <li>Länk</li>
 </ul>

 <div id="footerBlock"></div>
</div>

Eller nåt...vet inte riktigt hur du vill att det ska se ut, men om divven "top" har funktionen att bara ha en bakgrundsbild, kan du sätta den direkt på navbar istället, och sen styra med padding eller dylikt. Lite beroende på hur du vill att det ska se ut.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-15 12:11
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Du må vara korrekt i din bedömning, men jag tycker inte du var speciellt konstruktiv i ditt uttalande.

Det enda skälet att jag förtydligare överhuvudtaget var för att han påstod sig kunna det mycket väl, villket ju uppenbarligen inte är fallet. Jag är inte här för att lära honom CSS, och dessutom är det långt utanför vad denna tråd handlar om. Jag bara konstaterade att om han säljer sina tjänster professionellt så borde han kanske lära sig CSS ordentligt. Köp en bok, lixom.

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2005-02-15 14:06
Ursprungligen av tjogin:

Det enda skälet att jag förtydligare överhuvudtaget var för att han påstod sig kunna det mycket väl, villket ju uppenbarligen inte är fallet. Jag är inte här för att lära honom CSS, och dessutom är det långt utanför vad denna tråd handlar om. Jag bara konstaterade att om han säljer sina tjänster professionellt så borde han kanske lära sig CSS ordentligt. Köp en bok, lixom.

Jag förstår inte riktigt vad ditt problem är? Har jag sagt något så dumt att jag ska höra 'köp en bok, liksom'?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-15 14:36
Ursprungligen av snobba:

Jag förstår inte riktigt vad ditt problem är? Har jag sagt något så dumt att jag ska höra 'köp en bok, liksom'?

Med kommentaren "köp en bok, lixom" menade jag att jag inte har tid eller lust att sitta här och lära dig eller någon annan hur CSS fungerar, därför var mitt svar inte heller särskilt konstruktivt i den bemärkelsen (dock anser jag att det är konstruktivt att föreslå att du lär dig mer om CSS om du ska jobba professionellt med webbutveckling).

  • Oregistrerad
  • 2005-02-15 14:57

Måste lägga mig i....alla har olika kunskap om olika saker....så himla jobbigt är det inte att ge ett förslag som kanske kan hjälpa en person i rätt riktning.

Eller är det bara jag som tycker så?

Ursprungligen av King Good:

Eller är det bara jag som tycker så?

Nej, det är inte bara du. Naturligtvis måste man (som i denna tråd) kunna ställa en fråga utan att bli anklagad för att vara inkompetent i sin yrkesutövning. Frågan som ställdes i denna tråd var, vad jag kan se, inte alls 'Tycker ni att jag är ett värdigt CSS-proffs?'...

Att inte anse sig ha tid att svara på den fråga som ställdes är naturligtvis helt rimligt, men då kanske man inte ska hitta en egen liten fråga att svara på heller?

EDIT: Liten disclaimer här nu. Jag tycker inte att det har varit några större övertramp i denna tråd. Mitt personliga tyckande, och min iaktagelse är mer allmän än specifik för detta fall...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-15 15:57
Ursprungligen av thorman:

Naturligtvis måste man (som i denna tråd) kunna ställa en fråga utan att bli anklagad för att vara inkompetent i sin yrkesutövning.

Det har jag aldrig påstått heller.

Ursprungligen av tjogin:

Det har jag aldrig påstått heller.

Så står vi då ånyo och stångar mot vad som i mitt tycke är den största begränsningen med forum på Internet. För lite metainfo...

Du skrev nämligen

Citat:

Jag bara konstaterade att om han säljer sina tjänster professionellt så borde han kanske lära sig CSS ordentligt. Köp en bok, lixom.

Vilket i min tolkning (påverkad av den klart begränsande metainfo jag har, jag känner inte dig, det finns inget tonfall, inga gester, ingen mimik att tillgå ) är att påstå att personen som yttrandet avser är/agerar inkompetent i sin yrkesroll.

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2005-02-15 16:25

Ja ni, det blev en liten tråd av ett helt annat ämne än just det man ville ha hjälp med.

Jag känner mig såpass trygg i min yrkesroll att jag inte blir stött av lite konstiga uttalanden(vilken jag tyckte) men jag tycker det är lite konstigt att man reagerar så. Jag har ju inte frågat specifikt tjogin om att han kan hjälpa mig och framför allt så har jag inte frågat om han kan lära mig allt om css!?!?

Men vad sjutton, allt är ju löst nu och om någon har en dålig dag så kan väl han ha det.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-15 16:58
Ursprungligen av thorman:

Vilket i min tolkning (påverkad av den klart begränsande metainfo jag har, jag känner inte dig, det finns inget tonfall, inga gester, ingen mimik att tillgå ) är att påstå att personen som yttrandet avser är/agerar inkompetent i sin yrkesroll.

Jag delar inte din åsikt att man är "inkompetent" i sin yrkesroll som webbdesigner för att man inte kan CSS väl. Dock tycker jag det bör förväntas av en professionell webbutvecklare, men verkligheten är att det är faktiskt rätt vanligt att webbutvecklare har mindre bra förståelse för CSS (inte helt ovanligt att de har obefintlig förståelse heller, dock är så inte fallet här).

Ursprungligen av snobba:

Ja ni, det blev en liten tråd av ett helt annat ämne än just det man ville ha hjälp med.

Du ställde följdfrågor till mina kommentarer, jag svarade på dem. Förlåt.

Ursprungligen av snobba:

Jag känner mig såpass trygg i min yrkesroll att jag inte blir stött av lite konstiga uttalanden(vilken jag tyckte) men jag tycker det är lite konstigt att man reagerar så. Jag har ju inte frågat specifikt tjogin om att han kan hjälpa mig och framför allt så har jag inte frågat om han kan lära mig allt om css!?!?

Bra, jag har inte tid eller lust att lära dig heller. Jag vet inte vad av det jag har sagt som du tycker är "konstigt". Jag vet inte heller vilken "reaktion" du pratar om, så vitt jag vet så har jag inte just reagerat överhuvudtaget.

Ursprungligen av snobba:

Men vad sjutton, allt är ju löst nu och om någon har en dålig dag så kan väl han ha det.

Jag har ingen dålig dag, om du tror att jag är upprörd så är detta ett fantasifoster som endast finns i ditt eget huvud och som du på något vis har fått för dig finns i verkligheten. Jag struntar högaktningsfullt i hur väl du kan CSS. Dock anser jag att företag som anlitar proffs bör förvänta sig att proffset i fråga har en djup förståelse för det han/hon håller på med -- vilket typ är den enda åsikt jag har framfört i denna tråd.

Medskyldig till att tråden spårade ur en aning. Låt oss gå tillbaka till trådens ämne.

Skönt att höra att det löste sig även med IE för Macen. CSS kan som sagt vara jobbigt att få att fungera för alla browsers. Hoppas lärskapen här gör att det går snabbare för dig nästa gång du gör en. Skönt att höra att du bryr dig om alla browsers.

Ursprungligen av tjogin:

Jag delar inte din åsikt att man är "inkompetent" i sin yrkesroll som webbdesigner för att man inte kan CSS väl. Dock tycker jag det bör förväntas av en professionell webbutvecklare, men verkligheten är att det är faktiskt rätt vanligt att webbutvecklare har mindre bra förståelse för CSS (inte helt ovanligt att de har obefintlig förståelse heller, dock är så inte fallet här).

<SNIP>

Citat:

Dock anser jag att företag som anlitar proffs bör förvänta sig att proffset i fråga har en djup förståelse för det han/hon håller på med -- vilket typ är den enda åsikt jag har framfört i denna tråd.

Det är inte min åsikt, det är den åsikt du framför i min tolkning. Jag gör det för mig fullständigt självklara antagandet att den som arbetar proffessionellt med någonting men saknar kunskap som kunden bör förvänta sig per definition är inkompetent.

Men va 17, vad sägs om att lägga ner det här spåret? Det börjar lukta filosofi nu, och när det gör det så är det min bestämda åsikt att fortsatt diskurs fungerar bäst under avslappnade former och under inmundigande av valfri dryck...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-15 18:22
Ursprungligen av thorman:

Det är inte min åsikt, det är den åsikt du framför i min tolkning. Jag gör det för mig fullständigt självklara antagandet att den som arbetar proffessionellt med någonting men saknar kunskap som kunden bör förvänta sig per definition är inkompetent.

Jag anser att webbdesign och webbutveckling inte endast handlar om CSS. Man kan vara en utmärkt interaktionsdesigner och ha fantastiskt bra förståelse för användarvänlighet, ha grym talang för färg och form, etc osv, utan att ha särskilt djup förståelse för CSS (och att ha brister i förståelsen för CSS är också ganska vanligt).

Jag anser dock att man bör förvänta sig av en professionell webbdesigner/webbutvecklare (oklart vad det handlar om i detta fall) att de har en djup förståelse för de verktyg och metoder som personen i fråga väljer att använda sig av.

  • Medlem
  • Lidköping
  • 2005-02-15 17:52
Ursprungligen av tjogin:

så är detta ett fantasifoster som endast finns i ditt eget huvud och som du på något vis har fått för dig finns i verkligheten

Absolute, man är hyfsad kreativ så fantasi finns det.

Ursprungligen av tjogin:

Jag struntar högaktningsfullt i hur väl du kan CSS.

Och jag struntar lika högaktningsfullt i hur perfekt du kan CSS. Jag ställde bara en fråga om ett problem jag hade och förväntade mig inte en predikan om vad ett proffs ska kunna eller inte. Detta var ett EXEMPEL och kanske läste du classnamnen lite för ordagrannt.

Men som sagt allt är frid och fröjd nu när det fungerar till 100%. Tilläggas ska väl att jag inte är en guru på CSS, är en grafiker i botten och har blivit tvungen att lära mig att koda, men anser att det ska fungera i allt som används i dagsläget.

Mvh

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-02-15 18:24
Ursprungligen av snobba:

Och jag struntar lika högaktningsfullt i hur perfekt du kan CSS. Jag ställde bara en fråga om ett problem jag hade och förväntade mig inte en predikan om vad ett proffs ska kunna eller inte.

Det hade inte blivit någon "predikan" om inte det ställts motfrågor till mig. Menar du att jag absolut inte bör förklara eller förtydliga när jag får en fråga av dig, eller av andra? Ställ inte frågan om du inte vill ha ett svar.

Det är lite OT, men eftersom andra varit inne på det: Jag har också givit upp att stödja IE5/mac, det är inte värt det. Den webbläsaren, som var världens bästa en gång i tiden (och lååångt bättre än IE5/win då den kom) främst tack vare Tantek Çelik som gjorde ett jättejobb (och tack vare att han fick skapa ett helt eget macprogram istället för bara en port av IE5/win). Men IE5/mac har de mest knepiga CSS-buggar och framförallt har en försvinnande liten användarskara numera. Det enda sorgliga är att OS 9-användarna lämnas åt sitt öde. Som tur är går det inte att köpa en ny mac och bara köra OS 9 på den, så den användarskaran minskar också kraftigt numera.

De webbläsare jag försöker stödja för publika sajter är Firefox (mac/win), Safari, IE5/win och IE6/win. Förhoppningsvis fasas även IE5/win-användarna ut vart tiden lider.

1
Bevaka tråden