Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ViewSonic VX715 eller BenQ FP731

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-01-21 00:45

Ja...vilken av dessa är ett bra köp? Såg att ViewSonic fick bra i ett test nyligen. Den har dessutom DVI. BenQ monitorn har jag, till skillnad från ViewSonic diton, kunna kika lite på. Den har inte DVI, men jag tyckte att bilden var fin. Den har dock bara en respons på 25ms, medans ViewSonic har 16ms på sin. Jag ska dock inte spela, utan är ute efter en bra allroundskärm till min Mac Mini. Runt 3000 vill jag lägga. Inte mer. Såg även att ViewSonicen har högre fot. Borde väl vara bra?

Länkar:

http://viewsoniceurope.com/se/Products/LCDX/VX715.htm

http://www.benq-eu.com/Products/LCD/index.cfm?product=368&page=specifications

Skulle ni vilja hjälpa mig med detta val, tack.

/Fredrik

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-21 01:10

Utan att ha sett någon av skärmarna så vågar jag rekommendera ViewSonicen.
Den har DVI och en bättre responstid.

Ingemar Ragnemalm har köpt två såna skärmar och han är mycket nöjd.

  • Medlem
  • 2005-01-21 11:20

Tack för tipset. Har kontaktat Ingemar för mer information.

/Fredrik

Jag har också köpt två och är, misstänker jag, lika nöjd som Ingemar. Underbara skärmar till ett mycket bra pris!

Ursprungligen av hedelina:

Jag har också köpt två och är, misstänker jag, lika nöjd som Ingemar. Underbara skärmar till ett mycket bra pris!

Var köpte du dom?

www.butik.it efter att ha rådfrågat Pricerunner. Levererades från Finland (!) på tre dagar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-14 13:02

En fråga till er som har köpt VX715:

På testen på Tom's Hardware får VX715 bra kritik, inte minst vad gäller färgåtergivning, men den är något sämre vad gäller responstiden och de menar att det blir eftersläpningar om man tittar på film med den.

Är eftersläpningar något som ni upplever som problem vid filmtittande eller när man exempelvis flyttar fönster? Ser att den på Tom's hardware står klassad som 25ms men att den på ViewSonics hemsida står som 16ms... Har de uppdaterat panelen sedan testen tro?

Ursprungligen av clabur:

En fråga till er som har köpt VX715:

På testen på Tom's Hardware får VX715 bra kritik, inte minst vad gäller färgåtergivning, men den är något sämre vad gäller responstiden och de menar att det blir eftersläpningar om man tittar på film med den.

Är eftersläpningar något som ni upplever som problem vid filmtittande eller när man exempelvis flyttar fönster? Ser att den på Tom's hardware står klassad som 25ms men att den på ViewSonics hemsida står som 16ms... Har de uppdaterat panelen sedan testen tro?

Jag har inte sett minsta eftersläpning, och jag har både spelat spel och sett på film på den. Någon påstod att 25-16 ms var en uppdatering av specen, vilken kan betyda att det finns två olika kvaliteter på samma skärm. Alla nya lär vara 16 ms hur som helst.

Har inte märkt en tillstymmelse till eftersläpning.

Nu framstår jag som duktigt jävig, men jag har mina två till salu nu. Eller eventuellt bara en, det är svårt att skiljas från dem till fullo.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-02-24 22:11

Samsung Syncmaster 710T går på under 3000 nu, prissänktes med en tusenlapp sådär poff ett par veckor efter jag köpt min...

I vilket fall en riktigt vass 17-tummare som även den fått många bra recensioner.

http://buggy.no-ip.com - Sök på 710T så hittar ni de billigaste butikerna. Väldigt bra skärm, och väldigt prisvärd nu efter sänkningen. Det var den även före

Är det DVI på 710T?

Edit: Det var det inte.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-02-28 12:47

710T har både DVI och VGA. Man får med sladdar för båda DVI och VGA också. Dock kör jag själv VGA pga att min iBook bara har VGA, men det är fin bild ändå

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-03-01 01:50
Ursprungligen av k3vlar:

710T har både DVI och VGA. Man får med sladdar för båda DVI och VGA också. Dock kör jag själv VGA pga att min iBook bara har VGA, men det är fin bild ändå

710T har DVI-D(igital utan fyra extra hål). T.ex. PM har DVI-I(digital/analog med fyra extra hål)
http://www.kjell.com/?page=http://www.kjell.com/kjellfakta/DVI/

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-03-01 15:36

Vad säger du, att man inte kan koppla 710T till PowerMac? Det borde väl gå utmärkt?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-03-01 18:04
Ursprungligen av k3vlar:

Vad säger du, att man inte kan koppla 710T till PowerMac? Det borde väl gå utmärkt?

Jag vet inte men Hedelina i tråden nedan köpt en Viewsonic som har DVI-D ingång. Han har tydligen köpt en DVI-I kabel till datorn och fått böja de extra stiften för analoga signalen när han kopplat kabeln till skärmen. Det går ju att köpa en DVI-I/DVI-D-kabel men jag tror jag läste någonstans att bilden inte fungerade så bra. Eller har jag missuppfattat det hela?

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=51375&highlight=DVI-D

  • Oregistrerad
  • 2005-03-01 16:23

Är nöjd med min Viewsonic, köpte den för att den var billigaste 17" med DVI. För samma pris får man dock en väldigt bra utan DVI, med högtalare och annat.

Så frågan är ju vad man prioriterar.

Kollar mycket film och tv på den (DivX) och det funkar väldigt bra tycker jag.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-03-01 22:33

Men en DVI-D-kabel (som följer med 710T om jag kollade rätt, har slängt undan den nånstans..) ser ju ut precis som en DVI-I-kabel fast utan de extra stiften, då borde det inte vara några problem att trycka in den i en PM med DVI-I-kontakt. Jag kanske är ute och cyklar men poängen med DVI-I är väl att den ska "klara allt" typ?

Det vore underligt om det inte gick

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-03-02 20:49
Ursprungligen av k3vlar:

Men en DVI-D-kabel (som följer med 710T om jag kollade rätt, har slängt undan den nånstans..) ser ju ut precis som en DVI-I-kabel fast utan de extra stiften, då borde det inte vara några problem att trycka in den i en PM med DVI-I-kontakt. Jag kanske är ute och cyklar men poängen med DVI-I är väl att den ska "klara allt" typ?

Det vore underligt om det inte gick

Aha! Om det följer med en DVI-D-kabel utan analoga stift är ju saken klar. Det ska passa utan problem. Jag trodde det följde med bara en VGA-kabel.

Min böjelse var inget som orsakade några som helst bildproblem. Ledsen om det uppfattades på det sättet. Bilden är ruskigt klar och fin, trots våldet.

Personligen tycker jag att Viewsonic-skärmen är bland det bästa köp man göra för tillfället — alla katetgorier. En alldeles lysande 17" med DVI för 2600 är skitbra!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-03-02 20:58
Ursprungligen av hedelina:

Min böjelse var inget som orsakade några som helst bildproblem. Ledsen om det uppfattades på det sättet. Bilden är ruskigt klar och fin, trots våldet.

Personligen tycker jag att Viewsonic-skärmen är bland det bästa köp man göra för tillfället — alla katetgorier. En alldeles lysande 17" med DVI för 2600 är skitbra!

Varför använde du då en DVI-I-kabel om din skärm hade DVI-D-ingång? Hade du en kabel liggandes som du ville utnyttja kanske?

Endast VGA-kabel medföljer. Problemet var att jag inte fick tag i en DVI-D-kabel lika lätt som en DVI-I-kabel och man vill ju ogärna sitta med svarta skärmar i några dagar när man är sprängkåt av prylgalenhet.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-03-03 21:45
Ursprungligen av hedelina:

Endast VGA-kabel medföljer. Problemet var att jag inte fick tag i en DVI-D-kabel lika lätt som en DVI-I-kabel och man vill ju ogärna sitta med svarta skärmar i några dagar när man är sprängkåt av prylgalenhet.

Haha! Äntligen kommer sanningen fram.

1
Bevaka tråden