Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trasig skiva - vad göra? ( p a n i k )

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej 99mac,

Trodde att en gammal videosnutt jag och min vän Petter gjorde till en tävling på mtv var förlorad. Men så stod den där, i min bokhylla. Nu när jag ska kopiera över videofilen (mpeg2) så hänger det sig, såklart, varje enda jävla gång precis innan slutet. (!)
Vad ska jag göra? Det kan ju inte vara kört? Finns det företag som sysslar med att ta hand om krassliga skivor? Jag vill verkligen få ut den där filmen.

Plz help,
MVH
Martin

Ps.
Jag får fel -36 :eek:

Prova med olika -cd-läsare. De är olika känsliga. Men är det fel vid bränningen så blir det nog svårt.

Norska IBAS är nog de främsta i världen på att rädda data, men jag tror inte deras priser passar en privatpersons budget (såvida du inte är onormalt tät såklart)

Kom att tänka på att man ofta kan se på en mpeg även om man bara fått över halva filen, ja alltså man ju då bara se halva filmen, men man behöver inte slutet för att kunna öppna filen. Kan du kanske kopiera den på något sätt så inte allt avbryts när det går åt pipan, så missar du kanske bara sluttexterna.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-14 09:14

Hej

Det finns ett ställe innne i Stockholm vid KTH ungefär som kan slipa cd skivor för inte e sån jättestor penning det kanske kan vara något?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-14 10:42
Ursprungligen av AriTenenbaum:

Hej 99mac,

Trodde att en gammal videosnutt jag och min vän Petter gjorde till en tävling på mtv var förlorad. Men så stod den där, i min bokhylla. Nu när jag ska kopiera över videofilen (mpeg2) så hänger det sig, såklart, varje enda jävla gång precis innan slutet. (!)
Vad ska jag göra? Det kan ju inte vara kört? Finns det företag som sysslar med att ta hand om krassliga skivor? Jag vill verkligen få ut den där filmen.

Plz help,
MVH
Martin

Ps.
Jag får fel -36 :eek:

Testa också att läsa den på en PC eller en UNIX-burk. När jag har problem att läsa repiga CD-skivor kan det i bland hjälpa att köra en LINUX-ripper med "paranoid" inställning så att den gör sitt bästa för att lyckas genom att försöka om och om igen.

Vilket typ av skiva är det du försöker läsa ifrån? DVD? CD?
Vilket filformat?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-14 11:41

Jag har haft problem med en del skivor och har löst det genom att skapa en "image" i Toast. Vet inte varför toast klarar att läsa det men det brukar funka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-14 15:06

SubRosaSoft CDRestore heter ett program som räddat mig ett par gånger.

http://www.subrosasoft.com/thestore/default.php

  • Oregistrerad
  • 2005-02-14 22:01

Har haft liknande problem, det löste sig när jag torkade av skivan med en mjuk trasa.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-15 14:30

Hur gåt det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-18 15:34

Jag har en kompis som inte lyckades instalera en gammal windowsversion. Den var så repig att den knappt gick att läsas av. Gick inte att installera med den. Men dock lyckades han genoföra installationen på en bränd kopia av den repiga skivan.

Ursprungligen av Mickels:

Jag har en kompis som inte lyckades instalera en gammal windowsversion. Den var så repig att den knappt gick att läsas av. Gick inte att installera med den. Men dock lyckades han genoföra installationen på en bränd kopia av den repiga skivan.

Har samma erfarenhet. En XP-skiva som var rejält repig började krångla vid installation, men Toast på Macen fixade en image av skivan som bränndes på CD som vi nu installerar ifrån.

Dvs Toast har nog bättre möjligheter att prova igen när något är svårläst tills man har en komplett image.

1
Bevaka tråden