Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NyTeknik testar Mac mini

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-02-13 12:07

Ny Teknik har kikat på Mac Mini och drar sina slutsatser.

http://www.nyteknik.se/art/38895

En väldigt tunn artikel som utelämnar nästan alla de fördelar som Mac ger gentemot Windows XP, enligt min mening.

Åh nej. Dags för en till "sån här" diskussion. Vem blir först att maila skribenten på NyTeknik och kräva upprättelse av Apples ära?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-13 12:31

Men det var en rätt ytlig och "biased" artikel…

Men det är väl så en Win-tok upplever det vid en ytlig bekantskap

Ursprungligen av Pär:

Men det var en rätt ytlig och "biased" artikel…

Men det är väl så en Win-tok upplever det vid en ytlig bekantskap

Jepp. Men den är inte sämre än mycket av det som skrivs om Windows här.

Nu ska jag till Burger King och äta och när jag kommer tillbaka förväntar jag mig att denna tråd är minst 10 sidor lång och att det skickats minst 10 arga mail till NyTeknik.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-13 12:49
Ursprungligen av Rickard A:

Jepp. Men den är inte sämre än mycket av det som skrivs om Windows här.

Aha… Vi kan använda 99mac som referens då när vi söker jobb som teknikjournalister?
Det är ju kul det inte finns några som helst extra färdigheter hos dom som jobbar professionellt…

Men då är ju följdfrågan; eftersom vi inte får betalt, varför får han???

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-02-13 12:56
Ursprungligen av Pär:

Aha… Vi kan använda 99mac som referens då när vi söker jobb som teknikjournalister?
Det är ju kul det inte finns några som helst extra färdigheter hos dom som jobbar professionellt…

Men då är ju följdfrågan; eftersom vi inte får betalt, varför får han???

Hehe, det är detta jag också undrar över

Gillade delen om ctrl+alt+del. Tror nästan han dömde ut sig själv där. Annars var det en rätt okej artikel.

  • Medlem
  • 2005-02-13 14:12
Ursprungligen av DeeJam:

Gillade delen om ctrl+alt+del. Tror nästan han dömde ut sig själv där. Annars var det en rätt okej artikel.

Jag håller med. Helt OK. Att den inte går in på djupet kan kanske förklaras av att Mac minin saknar djup. Det är en helt okomplicerad liten dator, med ungefär lika många fördelar som nackdelar. Alla ganska uppenbara.

Vilken diskussion

Ursprungligen av Rickard A:

Nu ska jag till Burger King och äta och när jag kommer tillbaka förväntar jag mig att denna tråd är minst 10 sidor lång och att det skickats minst 10 arga mail till NyTeknik.

Inte tio sidor, men vilken diskussion, skrattar högt för mig själv över alla anklagelser/motanklagelser som haglar, stackars redaktör, han visste inte vad han gav sig in på när han skrev om Minin. Mindre artiga mail lär väl strömma in nu

Senast redigerat 2005-02-14 17:01
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-13 14:04

Jag tyckte inte alls att det var något fel på denna artikel. Ganska bra faktiskt.

Det är dock onödigt att klaga på att det bara finns två USB-portar, eftersom man kan köpa en USB-hubb för 100 kr för att åtgärda det och mikrofoningång kan man få med iMic för några hundralappar också.

Jag håller med när det gäller USB-portar. 2 st är inte tillräckligt, de flesta USB-tangenbord har inte inbyggd hubb. Apple borde fixa minst 4 USB-portar som standard på alla macar. Igentligen är väl både modem och bluetooth USB-portar. Så bort med modemporten och fixa 4 USB-portar som standar på alla macar.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-13 14:24
Ursprungligen av sniper:

Så bort med modemporten och fixa 4 USB-portar som standar på alla macar.

Om man tar bort modemporten försvinner mycket fräck funktionalitet…
(Det är ju inte där för "modemsurfning" i förtsa hand)

Men eftersom "varje" Applegrunka innehåller en "hub" så är det väl något man behöver bara om man köper andra märken på tillbehör, och då har man ju sparat in dedär hundralapparna som en strömförsörjd hub kostar…

  • Oregistrerad
  • 2005-02-14 10:08
Ursprungligen av Rajje:

Jag tyckte inte alls att det var något fel på denna artikel. Ganska bra faktiskt.

Det är dock onödigt att klaga på att det bara finns två USB-portar, eftersom man kan köpa en USB-hubb för 100 kr för att åtgärda det och mikrofoningång kan man få med iMic för några hundralappar också.

En USB-hub som duger åt en designintresserad macanvändare, för hundra spänn? Näädu, fyrahundra borde det nog landa på.

Som litet tillägg fattar jag inte att folk hyllan iLife så förbaskat mycket. Det är ju ett typiskt argument från Apple själva, för att få OSX att framstå som välutrustat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-14 10:53
Ursprungligen av petsematary:

Som litet tillägg fattar jag inte att folk hyllan iLife så förbaskat mycket. Det är ju ett typiskt argument från Apple själva, för att få OSX att framstå som välutrustat.

För att det är väldigt bra program som följer med operativet "gratis" (ingenting är ju gratis egentligen)?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-02-14 11:07
Ursprungligen av petsematary:

Som litet tillägg fattar jag inte att folk hyllan iLife så förbaskat mycket.

Du har inte funderat på att det kanske är för att folk är väldigt nöjda med produkten? Ibland är det så enkelt...

Ursprungligen av petsematary:

Som litet tillägg fattar jag inte att folk hyllan iLife så förbaskat mycket. Det är ju ett typiskt argument från Apple själva, för att få OSX att framstå som välutrustat.

Ilife har sina brister, men att snacka om windows klipp program i samma andetag som imovie är hmm nästan skrattretande.

Sen så har vi Garageband som jag älskar, enkelt och kul helt enkelt.

En poäng med ilife när det kommer installerat är att man slipper ut på jakt efter program, alla är inte nyfikna el. intresserade av att leta på internet för att organisera sina kort, sin musik, klippa sin film och göra en dvd. Sen så är allt integrerat vilket för nybörjaren inte gör saken sämre.

Han skriver att man inte kan köra helskärmsläge i qt - går inte det med "presentationsläget", eller har jag fel?

Och sen så hoppas jag vi kan på detta forum slippa höra i alla dessa trådar om fanatism, mactalibaner osv. Nu kan man knappt säga något positivt om macen förrän någon hojtar något elakt, eller om man tycker någon artikel är felvinklad så skriks igen. (framförallt från vissa utvalda här på forumet)

  • Oregistrerad
  • 2005-02-14 12:41

Folk måste väl ha lika mycket rätt att kritisera somligas kritik som de personerna har att skriva kritiken in the first place? Varken jag eller nån annan gnäller väl på vartenda macpositivt inlägg, då skulle vi knappast vara medlemmar här. Men ibland tycker jag det går för långt, särskilt när folk inte kan skilja på Apple och sig själva.

Apropå iLife: jag köper det du säger rakt av. Jag har redan förklarat vad jag menade i tidigare inlägg. Dock tog jag själv bort Garageband eftersom jag inte tycker det ger mig nåt då jag inte aspirerar på att bli låtsasmusiker med färdiggjorda timestretchade looplåtar.

OBS! Sista stycker var lite humoristiskt - kom igen nu!

Ursprungligen av draags:

Ilife har sina brister, men att snacka om windows klipp program i samma andetag som imovie är hmm nästan skrattretande.

Sen så har vi Garageband som jag älskar, enkelt och kul helt enkelt.

En poäng med ilife när det kommer installerat är att man slipper ut på jakt efter program, alla är inte nyfikna el. intresserade av att leta på internet för att organisera sina kort, sin musik, klippa sin film och göra en dvd. Sen så är allt integrerat vilket för nybörjaren inte gör saken sämre.

Han skriver att man inte kan köra helskärmsläge i qt - går inte det med "presentationsläget", eller har jag fel?

Och sen så hoppas jag vi kan på detta forum slippa höra i alla dessa trådar om fanatism, mactalibaner osv. Nu kan man knappt säga något positivt om macen förrän någon hojtar något elakt, eller om man tycker någon artikel är felvinklad så skriks igen. (framförallt från vissa utvalda här på forumet)

  • Oregistrerad
  • 2005-02-14 13:01

Jösses, hur kan en enkel artikel i Ny Teknik skapa så mycket debatt. Jag upphör aldrig att förvånas över hur trådar i detta forum så fullkomligt kan spåra ur...

Jag saknar ord... för vem orkar egentligen bry sig

Garageband är visserligen inte enbart loopar utan även en instrument del där man kan göra riktiga hits faktiskt

Som tur är har jag hörlurar på när jag rockar loss min såkallade låtsas musik

Jag tycker att artikeln gav en ganska allmän och rättvis bild av minin eller Macen i allmänhet. Förskonat från Mac-fanatism. Men att Apple har snålat kan jag inte hålla med om, med tanke på allt man faktiskt får för pengarna. Jämför bara med vad en iPod photo kostar.

Fastnade bland annat för det här stycket, killen kan inte ha använt iLife särskilt mycket när han drar en sån här slutsats:
"Med Windows XPs filmredigeringsprogram, möjligheten att köra Apples Itunes på Windows och gratisprogram som hanterar bilder lika bra som Iphoto så är det frågan om just dessa program motiverar någon att byta till Mac"

  • Medlem
  • 2005-02-13 20:04

Tycker det var en bra, balanserad artikel. Det är alltid befriande att läsa Mac-artiklar som inte är skrivna av hysteriska Apple-fanatiker...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-13 23:56
Ursprungligen av viol:

Tycker det var en bra, balanserad artikel.

Håller med. Det står att fördelarna är OSX och designen och att den är utrustad som en bärbar och med motsvarande små utbyggnadsmöjligheter. Svårt att se att det inte stämmer.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-02-14 01:06
Ursprungligen av condon:

Håller med. Det står att fördelarna är OSX och designen och att den är utrustad som en bärbar och med motsvarande små utbyggnadsmöjligheter. Svårt att se att det inte stämmer.

Det stämmer bra det. Jag saknar dock några rader om det faktum att man slipper alla spyware- och virusproblem som Windows medför, eftersom det är en av de verkligt stora fördelarna med att använda Mac. Antar att artikelförfattaren bara missat det.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-14 10:07
Ursprungligen av akesson:

Det stämmer bra det. Jag saknar dock några rader om det faktum att man slipper alla spyware- och virusproblem som Windows medför, eftersom det är en av de verkligt stora fördelarna med att använda Mac. Antar att artikelförfattaren bara missat det.

Men duuude! Han recenserade en maskin, inte en filosofi. Det är minin som dator, inte Mac som fenomen han pratar om. Varför måste såna här artiklar dras upp varje gång nån trampar Apple och därmed dig/er på tårna? Dra upp en gammal diskussion om XP skrivet av en Macare som inte suttit vid en PC sen '95 också, för att kvotera lite.

Det är väl ingen hemlighet att den är snålt utrustad, minin? Det är ju hela grejen, annars skulle den inte vara billig. Det är ju en typisk flickväns-, morsa- eller systerdator. För de som inte har såna jävla krav förutom att surfa, skriva nåt i Word och maila.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-02-14 11:05
Ursprungligen av petsematary:

Men duuude! Han recenserade en maskin, inte en filosofi. Det är minin som dator, inte Mac som fenomen han pratar om. Varför måste såna här artiklar dras upp varje gång nån trampar Apple och därmed dig/er på tårna? Dra upp en gammal diskussion om XP skrivet av en Macare som inte suttit vid en PC sen '95 också, för att kvotera lite.

Lugn i stormen, jag är nog inte så fanatisk som du verkar tro. Det är du som börjar blanda in filosofi i det hela, jag bedömer artikeln på ett strikt tekniskt plan. Vad har det faktrum att Mac erbjuder en virusfri användarmiljö med filosofi att göra? Det är ett enkelt faktum och en mycket stor bekvämlighet med Mac:en. Hade jag babbalt på om "designen är snyggare", "känslan i MacOS X är bättre än i XP" osv osv hade jag förstått om du hackat på mig för att jag försvarade en filosofi, men så är ju inte fallet, vilket du säkert förstår.

Läser jag en biltidning där de testar en ny bil jag är intresserad av och ger bilden ett omdöme efter att ha tittat på specifikationerna och kört en vända runt kvarteret, är det ju självklart att jag reagerar då också.

Sen börjar jag bli lite trött på alla här som har någon slags inbyggd "mactaliban-skräck", och genast måste böra hacka på folk som kritiserar artiklar och liknande som skrivits om Apple eller Mac-plattformen. Det har gått lite till överdrift. Det är väl inte så konstigt om man kritiserar delar av en artikel man tycker är dåligt skriven. Jag skiter fullständigt om artikeln är skriven om Mac eller PC, bilar eller cyklar. Är det en dålig och innehållsfattig artikel kritiserar jag den självklart. Läser jag en bra artikel mailar jag ofta och tackar skribenten för trevlig läsning. Credit where credit is due och vice versa.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-14 11:22

Vad jag menade var såklart att det du tog upp väl är en generell grej som många anser vara en fördel. Det är ju ett resultat av macens låga marknadsandelar totalt - det är helt enkelt inte "lönsamt" att göra virus för mac för det har liksom ingen effekt. Jag menade blott att maskinen är en maskin och att det andra är aningen irrelevant om man inte pratar om pc vs. mac på ett annat plan. Det du sa tyckte jag kändes lite som att prata om att SUV-bilar i allmänhet är miljöfarliga när man recenserar en SUV-bil. Typ.

Vad gäller iLife är det möjligt att folk är nöjda med det men jag känner ofta att folk köper Apples "why switch"-argument från hemsidan rakt av och liksom kör med de argumenten hela tiden, oftast för att de är vana vid att ha en radda argument att räkna upp när det kommer i bråk med en pc-fanatiker. Inte att de verkligen är nöjda med sviten. Men det är möjligt att så är fallet...jag är i så fall glad att ha fel.

Ursprungligen av akesson:

Lugn i stormen, jag är nog inte så fanatisk som du verkar tro. Det är du som börjar blanda in filosofi i det hela, jag bedömer artikeln på ett strikt tekniskt plan. Vad har det faktrum att Mac erbjuder en virusfri användarmiljö med filosofi att göra? Det är ett enkelt faktum och en mycket stor bekvämlighet med Mac:en. Hade jag babbalt på om "designen är snyggare", "känslan i MacOS X är bättre än i XP" osv osv hade jag förstått om du hackat på mig för att jag försvarade en filosofi, men så är ju inte fallet, vilket du säkert förstår.

Läser jag en biltidning där de testar en ny bil jag är intresserad av och ger bilden ett omdöme efter att ha tittat på specifikationerna och kört en vända runt kvarteret, är det ju självklart att jag reagerar då också.

Sen börjar jag bli lite trött på alla här som har någon slags inbyggd "mactaliban-skräck", och genast måste böra hacka på folk som kritiserar artiklar och liknande som skrivits om Apple eller Mac-plattformen. Det har gått lite till överdrift. Det är väl inte så konstigt om man kritiserar delar av en artikel man tycker är dåligt skriven. Jag skiter fullständigt om artikeln är skriven om Mac eller PC, bilar eller cyklar. Är det en dålig och innehållsfattig artikel kritiserar jag den självklart. Läser jag en bra artikel mailar jag ofta och tackar skribenten för trevlig läsning. Credit where credit is due och vice versa.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-14 11:24

...sen tror jag man måste fråga sig vad det är för typ av artikel man läser också. Alla artiklar är inte av det slaget att de ska vara jätteuttömmande och breda. Ibland skriver man något kort bara. Det måste man ha i åtanke innan man kritiserar. Annars är det lite som att kritisera en novell för att den är en så kort roman.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-02-14 11:32
Ursprungligen av petsematary:

Vad gäller iLife är det möjligt att folk är nöjda med det men jag känner ofta att folk köper Apples "why switch"-argument från hemsidan rakt av och liksom kör med de argumenten hela tiden, oftast för att de är vana vid att ha en radda argument att räkna upp när det kommer i bråk med en pc-fanatiker. Inte att de verkligen är nöjda med sviten. Men det är möjligt att så är fallet...jag är i så fall glad att ha fel.

Tror du ska akta dig för att dumförklara folk på det viset. Många här på 99Mac är väldigt erfarna datoranvändare och skriver man att något är bra är det eftersom man är nöjd med det. Ibland kan det vara så enkelt.

Nästan alla jag pratar med är otroligt nöjda med iLife eftersom de för första gången har fått ordning och reda på sina digitala mediafiler, vilket jag tycker är ett fullt tillräckligt arument.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-14 11:40

Okej, jag köper det. Jag menade inte att dumförklara folk, bara att många macare har en agenda ungefär som veganer och har läst på om "fördelarna" mer än de provat sig fram själva. Men okej, no hard feelings hoppas jag. Jag har dock lika god ordning på mina digitala mediafiler utan iLife.

EDIT: Dock, tror jag, är argumentet iLife (som diskuterats tidigare) inte särskilt intressant för ev. switchers eftersom de är vana att gratisprogram och bundled software är dynga.

Nu har jag läst artikel och jag tycker då inte att den är så särskilt illa. Det kunde ju vara mycket värre. Killen är ju väldigt öppen i sinnet och försöker inte finna massor med likheter från windowze i OSX. Enda bottennappet är väl egentligen att han saknar PS/2 kontakter men hey inte ens alla windoze-datorer har ps/2 kontakter (min Compaq Presario saknar dem men inte jag).

Överlag tycker jag att det var en bra artikel.

Nu till detta MacTaliban uttrycket: Personligen gillar jag det inte och vill inte se mig som en sådan. Jag är snarare en MacEvangelist eller en MacAddict eller ett MacFreak eller en MacLover eller MacUser and proud of it...

Bevaka tråden