Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Första inlägget...

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2005-02-14 00:29

Som ny medlem förväntas man presentera sig helt kort. Joakim heter jag, och detta är skrivet på min första Mac. Det är då inte någon av de vanliga modellerna ni förmodligen antar, utan faktiskt en Compaq Presario (3 GHz, 512 MB) som kör Linux (Slackware 10.1). Med hjälp av powerpc-emulatorn PearPC kan man installera och boota MacOS 10.3 på x86-baserad hårdvara, vilket jag allstå gjort. Delvis av nyfikenhet för att se om det gick och hur olidligt slött det blir, delvis för att utröna om OS X är så bra som alla mac-fantaster hävdar.

Om svaret på den senare frågan blir ja införskaffar familjen förhoppningsvis en bärbar dator från Apple relativt snart. Min bättre hälft driver en enskild firma och säger sig behöva en egen dator eftersom jag hela tiden "förstör" den stationära med eviga uppdateringar och allsköns annat experimenterande. Hon menar också att det underlättar alldeles otroligt om denna dator kör Windows (jämfört med Linux som nu är fallet) eftersom alla andra gör det. Vad hon egentligen menar är att alla som hon korresponderar med använder Word, varför hon också ser sig nödsakad att göra det, och dessutom är hon van vid Windows. Att just Word finns även för Mac är ju bra, så det skulle vara intressant att veta hur det fungerar (både kompatibilitets- och användarmässigt) i förhållande till sin windowssläkting.

Vad den första frågan beträffar kan jag bara säga att det är ganska olidligt segt att köra på emulerad hårdavara. Initialt är det inte så illa, men så fort ett program startas eller något beräkningsintensivt händer kommer "badbollen" fram, och ibland låser sig hela härligheten på grund av någon bug i emulatorn. Det gör det exempelvis mer eller mindre omöjligt att på ett meningsfullt sätt utvärdera demoversionen av Word som finnsa att ladda ner för Mac -- man retar sig bara på slöheten istället för att verkligen testa funktionalitet och handhavande. Annars är det ganska facinerande att det trots allt fungerar över huvud taget! Får man bara ordning på felen, snabbar upp emuleringen, fixar till ljudstödet och acceleratorstödet för grafiken, så kan OS X på PC-hårdvara bli verklighet trots allt...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-14 00:41

Du får skaffa dig en mac så du kan uppleva osX på "riktigt" men en emulator är ju en emulator

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-14 15:00

Välkommen!

du får köpa en mac mini så kan du leka lite

1
Bevaka tråden