Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta G5 mot PB12" eller ev. 15"

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-13 20:51

Nu sitter jag med en dual 1.8GHz, 1.5GB RAM och 250GB HD, men jag tror jag skulle vilja ha en PB12 eller PB15 i stället. Fast samtidigt är jag osäker, tänk om jag skulle tycka PB'n var allt för trött efter att vara van med en dual G5. Det jag gör mest nu är arbetar med bilder i RAW-format i Photoshop och iPhoto, annars är det saker som inte kräver så mycket av maskinen.

Hur är det nu, hur mycket kan jag få för min G5:a? Är det värt att byta, kommer jag ångra mig efter en stund? Sen är det ju en annan sak, ska man ha en 12" eller 15"? Sitter jag hemma och arbetar med bilder så kopplar jag ju bara den till min 23":are, men är 12" lite litet när man inte är hemma?

Glömde ju att säga att när jag köpte maskinen så velade jag ganska länge om det skulle vara en PB eller PM, jag vill egentligen ha friheten man får med en PB, men tyckte att man fick så mycket mer power för pengarna om man valde en stationär.

Snacka om byte. Dual G5 och 23" mot G4 1,5Ghz och 12"!!!

Jag kan lova att du kommer märka en hel del skillnad i vissa saker. PBen kommer vara långt ifrån slö men den högre klockfrekvensen, snabbare systembussen och snabbare hårddisken hos G5an gör ju faktiskt att saker går lite snabbare.

Men.... en bärbar är underbart. En bärbar med wlan dvs. Jag har väldigt svårt att se mig själv gå tillbaka till stationärt efter att ha gått över till bärbar. Att kunna ha den med sig överallt, surfa i soffan, vid köksbordet, i sängen (?) osv är obetalbart. Jag gör mer på datorn nu än jag nånsin gjort med mina stationära. Jag använder iMovie, iDvd tex framför tvn eller när jag reser i jobbet. Den stationära stod där den stod men då surfade jag mest. Men min nyvunna frihet med en bärbar gjorde att jag blev mer intresserad av att göra mer.

Skaffa du en PB!! Det är så kul att man bara vill gråta ibland.

Har du resurser att skaffa dig en PB12 tycker jag att du ska göra det. Har en själv och blir bara mer och mer förtjust i den. Rent ut sagt är jag barnsligt förtjust i min lilla baby.

Du kan ju alltid göra det vardagliga på den och de tunga prylarna på din G5.

Vad det gäller burkar brukar det ju vara så att de sjunker så snabbt i pris att det inte är någon ide att sälja dem.

/freeminder

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-13 22:35
Ursprungligen av freeminder:

Har du resurser att skaffa dig en PB12 tycker jag att du ska göra det. Har en själv och blir bara mer och mer förtjust i den. Rent ut sagt är jag barnsligt förtjust i min lilla baby.

Du kan ju alltid göra det vardagliga på den och de tunga prylarna på din G5.

Vad det gäller burkar brukar det ju vara så att de sjunker så snabbt i pris att det inte är någon ide att sälja dem.

/freeminder

Det ör ju det jag helst skulle vilja göra, men jag har inte råd att skaffa en pb i tillägg. Pengar jag får över lägger jag helst på kamerautrustning just nu. Det är därför jag undrar hur mycket man kan tänkas få för min G5. Är det så att man kan ha råd till en PB så kan det vara intressant att sälja den, men annars så får jag nog "stå ut" med G5:an i 2-3 år till.

Jag har ju en laptop som jag kör Linux på, men det är lixom inte helt optimalt, vill ju ha OSX på den. Dom enda tunga prylarna jag gör är ju bildbehandling, det kanske en PB skulle klara också?

Jag känner ju 3 stycken som har en PB12, men dom bor i Sverige och jag i Norge, så det är inte så lätt att låna dom för att testa hur "trögt" det kommer kännas.

Ursprungligen av dabloom:

Det ör ju det jag helst skulle vilja göra, men jag har inte råd att skaffa en pb i tillägg.

Om du skaffar bärbar tror jag den stationära mest kommer stå och samla damm. Så var det för mig i a f. Hade iofs inte en lika snabb stationär som du har men iom att jag inte gjorde nå mer avancerade saker än du räckte den bärbara till och då blev den stationära stående oanvänd. Körde den som server ett tag men insåg snabbt att det var för bra för det så jag sålde och fick en bra hacka för den.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-13 23:09
Ursprungligen av Rickard A:

Om du skaffar bärbar tror jag den stationära mest kommer stå och samla damm. Så var det för mig i a f. Hade iofs inte en lika snabb stationär som du har men iom att jag inte gjorde nå mer avancerade saker än du räckte den bärbara till och då blev den stationära stående oanvänd. Körde den som server ett tag men insåg snabbt att det var för bra för det så jag sålde och fick en bra hacka för den.

Hur mycket kan det tänkas vara jag får för burken då? Om jag kollar på AppleStore så hamnar "min" maskin på 21.565 kr fast då är det bara med 512MB minne och så är det med nvidia-kort istf ATI som jag har, men det är bara ett 64MB-ATI som jag har, så det är mer likt nvdian då.

Om man får 18K för den så räcker det ju till en 12". fast 18K är kanske optimistiskt?

  • Medlem
  • 2005-02-13 23:04

Jag har en 3,4 Ghz P4, men gör allt mitt jobb på en Powerbook. ALLT. Inklusive Photoshop. Ska jag vara helt ärlig, tror jag att jag köpte PC-datorn för att spela halflife och Doom. Dyra spel.

Jag är helt klart en person som föredrar bärbart. Jag skulle inte byta min 17" mot en Dual 2,5. Självklart är en G5:a snabbare, men bärbarheten är ett plus. Du kanske kan skramla ihop till en äldre iBook, som du kan ha med dig? Det spelar kanske inte så stor roll att den är lite seg. Det är mitt tips.

Du förlorar alltid en hel del på att sälja, särskilt dumt om du har lite pengabrist.

Varför inte en 12" iBook 1.2 Ghz med maxat minne och screen hack? Visst, det är en konsumentdator men det är ju bärbarhet till ett lågt pris du är ute efter. För tyngre arbete har du alltid G5:an, allt annat klarar iBooken galant. Oavsett vilken bärbar du väljer kommer den ändå inte riktigt kunna jämföra sig med G5:an.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-13 23:17
Ursprungligen av Kristian B:

Varför inte en 12" iBook 1.2 Ghz med maxat minne och screen hack? Visst, det är en konsumentdator men det är ju bärbarhet till ett lågt pris du är ute efter. För tyngre arbete har du alltid G5:an, allt annat klarar iBooken galant. Oavsett vilken bärbar du väljer kommer den ändå inte riktigt kunna jämföra sig med G5:an.

Jag har varit inne på den tanken också, men en maxad iBook 12" kostar trots allt 11K + en 1GB minnesmodul. Det blir ganska mycket det också.

Ursprungligen av stfm:

Du kanske kan skramla ihop till en äldre iBook, som du kan ha med dig? Det spelar kanske inte så stor roll att den är lite seg. Det är mitt tips.

Det är ju helt klart en tanke.. Har man en G5:a så är inte det lika stort krav på en laptop. Men så är det ju som Rickard A sa, risken finns ju att den stationära bara får stå och samla damm för att man hellre sitter på den bärbara, så blir man sur för att man inte valde en fetare bärbar. Fast å andra sidan har man ju kvar sin G5:a, så man kan ju sälja den + iBooken och köpa en PB då.

En iBook G4 1.2 Ghz/60 GB/768 MB minne (från Macoteket) har du för 11 016 kr inklusive moms.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-14 01:46

Jag har tänkt tvärtom, jag vill byta min powerbook 15" 1,33ghz mot en G5 inom en snar framtid....

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-14 07:39
Ursprungligen av Elias:

Jag har tänkt tvärtom, jag vill byta min powerbook 15" 1,33ghz mot en G5 inom en snar framtid....

Ah, helt åt andra hållet. Varför då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-14 17:08
Ursprungligen av dabloom:

Ah, helt åt andra hållet. Varför då?

Just nu använder jag min dator i skolan varje dag, men i maj när jag är klar så behövs ingen bärbar längre, fast jag är grymt nöjd med min powerbook.

Behåll din G5'a, om du har råd. Om du byter till bärbart kommer du ändå att vilja koppla in både skärm, mus och tangentbord i din PB när du sitter hemma.

Däremot är en PB (+WLAN) oslagbar för mail, ordbehandling etc, mobilitet är kanon (sitter själv i fåtöljen just nu!)

Bottomline : KÖP en ny el beg 12-tums snikmodell av PB eller ibook, plussa med RAM.

1
Bevaka tråden