Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Felmeddelande vid compilering

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag har stött på ett problem vid compilering av en fil, vid make fås:

cc -O2 -Wall -I./ -I/usr/include -I/usr/include/GL -I/usr/local/CalculiX/libSNL/src -I/usr/X11/include -c -o AsplitA.o AsplitA.c
In file included from AsplitA.c:1:
extUtil.h:7:19: GL/gl.h: No such file or directory
extUtil.h:8:20: GL/glx.h: No such file or directory
extUtil.h:9:21: GL/glut.h: No such file or directory
In file included from AsplitA.c:1:
extUtil.h:352: error: parse error before "GLint"
extUtil.h:352: warning: no semicolon at end of struct or union
extUtil.h:353: warning: type defaults to `int' in declaration of `pgn'
...
osv i ca. 30 rader.

Jag kör en PowerBook G4 med Fink och XFree86 samt X11 har installerat följande komponenter:
XCodeTools1.5 med uppdatering för GCC
OpenGLstools med uppdatering

Tacksam för förslag på vad det är som saknas.

MVH
/freeminder

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-13 20:42

Kompilerar du från XCode? I så fall skall du nog lägga till OpenGL framework.

Ursprungligen av flojon:

Kompilerar du från XCode? I så fall skall du nog lägga till OpenGL framework.

Tack för tipset flojon.

Ska genast testa detta. Vet du vad det är för skillnad på OpenGL framework och OpenGL tools?

BTW, Håller även på att installera clips via fink då jag har fått tips om att det kan vara en tänkbar lösning.

Happy Hacking
/freeminder

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-02-13 22:31

I OS X så ska du använda 'OpenGL' istället för 'GL' så t.ex.

#include<OpenGL/glut.h>

istället för

<GL/glut.h>

och som flojon sa så måste du lägga till OpenGL frameworket om du kör i XCode. Kompilerar du från terminalen så skickar du flaggan '-framework OpenGL' till gcc.

Problemet är löst

Tack för hjälpen och visat intresse.

Problemet uppstod då jag skulle installera Calculix 1.2 ( www.calculix.de

Efter några turer fram och tillbaka kom Syn Schmitt fram med nedanstående lösning på problemet.

MVH
Freeminder

###############################################################
# HowTo install Calculix cgx_1.2 on Powerbook 12" with MacOSX 10.3.7
# Syn Schmitt, 15.02.2005
# sschmitt@tat.physik.uni-tuebingen.de
###############################################################

# Software preparation
Install OpenGL-framework from www.apple.com
Install glut via fink
Get cgx_source from www.calculix.de

# Filesystem and compiling preparation
# Make symlink to X11
cd /usr
sudo ln -s X11R6 X11
# Untar the source
cd /usr/local
sudo tar xvfpz cgx_source
sudo chown -R root:wheel Calculix
# Make libSNL
cd /usr/local/CalculiX/libSNL/src
sudo make
sudo ranlib libSNL.a
# Edit Makefile to fit with fink-glut
cd /usr/local/CalculiX/cgx_1.2/src
sudo editor Makefile

the first lines have to look like follows:
CFLAGS = -02 -Wall \
-I./ \
-I/usr/include \
-I/usr/include/GL \
-I/sw/include \
-I/sw/include/GL \
-I/usr/local/CalculiX/libSNL/src \
-I/usr/X11/include

LFLAGS = \
-L/usr/local/CalculiX/libSNL/src -lSNL \
-L/usr/lib -lGL -lGLU \
-L/sw/lib -lglut \
-L/usr/X11/lib -lpthread -lX11 -lXext -lXi -lXmu -lXt -lSM -lICE \
-lm

# Compilation and installation
# Hopefully, now you can do a
sudo make
sudo cp cgx /usr/local/bin/.
sudo chmod +x /usr/local/bin/cgx

# Run from your home
# check to have the /usr/local/bin path in your .bashrc

1
Bevaka tråden