Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problemen med överhettade iMac G5 lösta ?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 18:38

Hej!

Köper snart en iMac G5 17" 1,8Ghz.
Undrar om dom omtalade värme / fläkt problemen är lösta ?
Samt lite generellt om hur den känns / presterar etc. ?

Mvh Christoffer "Cyrox"

Jag tror inte att det är löst än... Vänta till nästa rev. istället.
Den känns jäkligt rapp om man har processorhastigheten ställd på 'högsta'. Tyvärr är det då oljudet är som värst och ställer du den i 'automatisk' så kan det kännas lite laggigt när du gör mindre krävande grejer (som att scrolla en webbsida med mycket grafik t.ex)

  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 19:40

Rev. ? >.<

Revision, el. liknande ?
När kan en sådan beräknas släppas ifs ... ?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-02-06 19:43

iMacG5 20'' är inte alls så drabbad av de ökända problemen.
Gör en sökning på 99Mac och du ska finna det och mycket mycket annat i detta ärende.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 19:47
Ursprungligen av Le:

iMacG5 20'' är inte alls så drabbad av de ökända problemen.
Gör en sökning på 99Mac och du ska finna det och mycket mycket annat i detta ärende.

Jag undrar faktist om iMac 17"
...

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-02-06 19:55
Ursprungligen av CyroX:

Jag undrar faktist om iMac 17"
...

Jo visst, men ibland kan man få tips om annat och rentav tänka om. Det gjorde jag också en gång - tror det var 1985 på våren.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 19:57
Ursprungligen av Le:

Jo visst, men ibland kan man få tips om annat och rentav tänka om. Det gjorde jag också en gång - tror det var 1985 på våren.

Vad pratar du om ? Kan du hjälpa mig eller inte ?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2005-02-06 20:01

Han menar att han köpte sin första Mac då och att du kanske skulle fundera på att köpa en 20" iMac istället eftersom den inte dras med de problemen.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-02-06 20:02
Ursprungligen av CyroX:

Vad pratar du om ? Kan du hjälpa mig eller inte ?

Det finns en massa trådar om de nya iMac:arna här på 99Mac. Det är bara att söka så får du läsa vad många skrivit om exv 17'':aren. Sökfunktionen finns för att inte samma fråga ska behöva ställas i tråd efter tråd. Risken finns att folk tröttnar på att svara på frågor som redan ställts ett antal gånger.
Lycka till med sökningarna.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 20:21
Ursprungligen av Le:

Det finns en massa trådar om de nya iMac:arna här på 99Mac. Det är bara att söka så får du läsa vad många skrivit om exv 17'':aren. Sökfunktionen finns för att inte samma fråga ska behöva ställas i tråd efter tråd. Risken finns att folk tröttnar på att svara på frågor som redan ställts ett antal gånger.
Lycka till med sökningarna.

Har sökt, hittade ingen tråd som behandlade mitt problem. Verkar ganska omoget att strunta i att svara på folks frågor om du har vetskapen, det är faktist inte vidare jobbigt. Eller ?

Så;
Vad är en "rev." ?
När skulle nästa kunna släppas ? (Antar att det är en slags nyare version av iMac G5 17").
Är det verkligen så jobbiga problem med den ? (Och nej, jag tänker inte köpa en iMac 20").

Mvh Christoffer

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2005-02-06 19:44

Det var tur att jag läste det här. Var precis inne på Inwarehouses sida för att beställa en iMac 20". Är det samma problem med den modellen?

Ursprungligen av onnyt:

Det var tur att jag läste det här. Var precis inne på Inwarehouses sida för att beställa en iMac 20". Är det samma problem med den modellen?

iMac 20 har inte de problem som iMac 17 har. iMac 20 lider inte av några problem vad jag vet?
Jag hade en iMac 20 som lämnades tillbaks pg av att ljud kortet var trasigt, men en ny är på väg från Kullande & Kullande i Malmö. iMac 20 är knäpptysta så iMac 20 = Bra köp!

Ursprungligen av Hunter78:

iMac 20 har inte de problem som iMac 17 har. iMac 20 lider inte av några problem vad jag vet?
Jag hade en iMac 20 som lämnades tillbaks pg av att ljud kortet var trasigt, men en ny är på väg från Kullande & Kullande i Malmö. iMac 20 är knäpptysta så iMac 20 = Bra köp!

Klart man skulle köpa en 20'' om inte den var typ 6000 kronor dyrare. Det är rätt mycket pengar om det svider redan vid 12 000.

Jag tycker hela den här "moppe-affären" känns underlig. Hur kan ett stort företag fortsätta att sälja en produkt de vet inte uppfyller måttet?

Jag har beställt en 17'' och börjar nu få kalla fötter. Lägger jag nästan 15 000 (inkl. div minnes uppdat. etc) så förväntar jag mig att maskinen skall vara felfri.

Förvånad Switcher

Ursprungligen av korner:

Klart man skulle köpa en 20'' om inte den var typ 6000 kronor dyrare. Det är rätt mycket pengar om det svider redan vid 12 000.

Jag tycker hela den här "moppe-affären" känns underlig. Hur kan ett stort företag fortsätta att sälja en produkt de vet inte uppfyller måttet?

Jag har beställt en 17'' och börjar nu få kalla fötter. Lägger jag nästan 15 000 (inkl. div minnes uppdat. etc) så förväntar jag mig att maskinen skall vara felfri.

Förvånad Switcher

Jag switchade också till en femtontusenkronorsmoppe. En del säger att man inte märker av det om man har tv'n eller musik på men så är det inte för mig iaf. Om jag sitter och kollar på tv, med ganska högt ljud, så måste jag sätta datorn i vila för att inte höra det där genomträngande ljudet. Det kanske är olika hur känsliga öron man har eller så har helt enkelt en del fått tystare 17"are.

Precis, "rev" står för revision. Och som alltid med apple, man vet aldrig när de ska släppa något.

(Och du, Le försökte bara hjälpa dig. Vem som egentligen beter sig omoget tycker jag att du ska tänka över.)

  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 20:35
Ursprungligen av Kristofer:

(Och du, Le försökte bara hjälpa dig. Vem som egentligen beter sig omoget tycker jag att du ska tänka över.)

"Jo visst, men ibland kan man få tips om annat och rentav tänka om. Det gjorde jag också en gång - tror det var 1985 på våren."

Hur hjälpsamt verkar det vara ? Och sen säger han att man borde söka (självklart, det hade jag gjort ochså) _annars kanske folk inte orkar svara_.

!?
Jag tycker du skall tänka på vad han har svarat egentligen, han verkar ganska lat och ohjälpsam.

Tack för svaren btw, skall snoka lite i när nästa kan släppas då.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 21:39

Problemen finns beskrivna in i oändlighet i denna tråd:

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=50369

Jag har själv en iMac G5 17", och "lider" också av moppeljudet. Dock är det inte alls så irriterande som det säkert framstår när man läser om problemet på nätet.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 22:42

annars ar val det bara att ga forbi nan apple affar och prova datorn ett tag och lyssna med egna oron

  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 23:09

Som sagt, man lär aldrig höra moppeljudet i en affär, om man inte är helt ensam och man stänga av alla andra datorer förutom just den datorn.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-10 13:17

Vad jag förstått det som så finns det olika volym på moppeljudet. Klaga och säg att de skickar ett NYTT midplane om ni stör er på det.

Ursprungligen av Anders Båth:

Vad jag förstått det som så finns det olika volym på moppeljudet. Klaga och säg att de skickar ett NYTT midplane om ni stör er på det.

Midplane - är det typ fläktmodulen?
Och - nu målar jag visserligen fan på väggen - om min splirrans nya 17' skulle vara kass - skall jag då skruva upp den och ge mig in och rota. Nä, känns segt detta.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-10 14:32

Om du är orolig skulle jag rekommendera att avbeställa alt. ta nåt annat. Finns inget så trist som en ny, pajjig burk. En del av Apple's 1a rev. kan bli mer/mindre ökända...

Ursprungligen av DaPhox:

Om du är orolig skulle jag rekommendera att avbeställa alt. ta nåt annat. Finns inget så trist som en ny, pajjig burk. En del av Apple's 1a rev. kan bli mer/mindre ökända...

Jo, men jag har inte varit så här uppspelt över ett värdsligt ting innan - så nu vill jag ha den, och det snabbt!

  • Oregistrerad
  • 2005-02-10 14:42

Jag säger bara: good luck...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-13 18:53

Jag har min dator och som sagt så är det inte så farligt, jag är verkligen inte känslig och det berör mig inte ett smack

Tack alla.

1
Bevaka tråden