Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverksdöd

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-07-07 01:39

Installerade ett nytt system idag. Började med 10.0, allt fungerar. Fortsatte med 10.1, nätverket vägrar att fungera. Den hittar IP-adressen med DHCP, men inga internet eller nätverksfunktioner fungerar.
Jag har testat att stänga av kabelanslutningen, zappa PRAM och kollat att nätverket fungerar på en annan dator.

????

Hm, lite mer info skulle hjälpa för att dra några slutsatser, men jag kan ge några tips.

Har du haft den datorn du installerat på inkopplad på anslutningen tidigare? Om inte så kan det vara så att din isp låser sig vid din mac-adress. Har du Chello så säger tips i en annan tråd att kabelmodemet ska vara avstängt i en timme för att du ska kunna koppla in en ny dator. Annars kan du försöka pinga isp:ns gateway om du har ip-numret till den (Starta terminal.app och skriv "ping ip.nummer" och tryck enter. Avbryt pingen genom att trycka ctrl-c).

Hjälper inte ovanstående får du precisera problemet lite. Vilken är din leverantör? Har nätet fungerat med samma dator innan installation? Etc.

  • Medlem
  • 2002-07-07 02:24

För att utesluta hårdvarufel boota på en OS 9 skiva och se om du kan få liv i en enkel AppleTalk anslutning kan du det är det mjukvara som spökar och inte ett akut floppande nic. Sedan följer som vanligt irriterande anvisningar om att kolla att allt blir rätt i DHCP pushen, läs verkligen och kolla inte bara att du fått ett nummer (måste sägas tyvärr =P). Är det ja på alla frågor är det nog dags att ta sig en liten titt i terminalen. Onödigt att gå in på direkt kanske men en ping mot din gateway/router följt av en snabb netstat vore kanske inte fel.

Har du en bärbar? Har du 10.1.5, med eller utan nätverskuppdateringen Apple nyligen släppte?

[ 07 Juli 2002, 06:05: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

  • Medlem
  • 2002-07-07 11:29

Tack för alla svar. Det är inte en bärbar, det är en gigabit-ethernet. Jag har Chello och har haft modemet avstängt en stund (inte en timme dock), det underliga är att det fungerade när jag installerat OS X 10.0, men slutade att fungera efter uppgraderingen till 10.1...

Datorn har inte varit inkopplad på det här nätverket tidigare. OS 9 är inkomplett, och min startskiva verkar vara trasig. Måste fixa en kopia, för att kunna se om det fungerar i nian.

Jag har uteslutit kabelfel, nätverksfel. Glapp i nätverkskontakten på datorn kanske?

  • Medlem
  • 2002-07-07 11:42

Nu har jag installerat om 10.0, igen. Fungerar utmärkt. Finns det något i uppdateringen till 10.1 som kan paja saker, eller hade jag otur? Har aldrig varit med om det tidigare.

  • Medlem
  • 2002-07-07 12:52

10.1 och det fungerar inte... Att Windows inte fungerar med viss hårdvara är inte konstigt, men Apple är i en lite annorlunda sits. Skitdåligt. Det är en G4/667...

Om jag inte minns helt fel så var det strul med DHCP-funktionen i just 10.1 men fungerade i 10.0. Lösningen är att köra manuell tilldelning av IP-nummer eller uppdatera X till 10.1.5.

  • Medlem
  • 2002-07-08 14:04

Jag laddade ned uppdateringarna, brände en CD och installerade. Nu funkar det. Röta att det inte hände när det inte fanns några uppdateringar till 10.1...

1
Bevaka tråden