Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

top med Geektool

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur gör jag för att få fram "top" med geektool???

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-02-13 13:22

Det verkar inte gå, tror inte top skickar sin output till stdout (men jag är inte säker på det).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-13 13:28

top -l 2 ("Topp minus ell två") och refresh 2 fungerar utmärkt hos mig, GeekTool v2.1.

En coolare variant är "top -ocpu -n 20 -l 2" som visar de 20 mest cpu-intensiva processerna i fallande ordning. Man måste visserligen flytta halva fönstret utanför skärmen eftersom man får två outputs, där det andra är korrekt. Men GeekTool är designat så att det går.

Senast redigerat 2005-02-13 13:43

Schysst...

Vad betyder -l samt 1 i detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-13 13:55

Saxat från top:s mansida:

-l <samples>
              Use logging mode and display <samples> samples, even if standard
              output  is  a  terminal.  0 is treated as infinity.  Rather than
              redisplaying, output is periodically printed in raw form.

Ettan är för att skriva ut det en gång, men som jag editerade nyss kan det behövas "minus ell 2" för att få nån vettig output.

Nice!
Finns det någon möjlighet att få fram ett terminalfönster med hjälp av geektool också?

Ett terminalfönster på skrivbordet som du kan skriva i? Tyvärr går det inte med GeekTool men jag skulle rekommendera Visor för ett terminalfönster ala Quake.
http://docs.blacktree.com/visor/visor

Ja skulle vilja ha ett terminalfönster som alltid låg på skrivbordet, utan borders o scrollbars o sånt, bara transparant ovanpå bakrundsbilden, men nåt sånt verkar väldigt svårt att ha native i OSX. :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-17 09:38

Använd "tail " för att bli av med den oanvändbara första sidan. Såhär:

top -o cpu -l 2 -s 2 -n 10 | tail -n 17

1
Bevaka tråden