Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Temperaturen ökar stadigt i min iBook

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-17 19:21

Tja.

Jag vet att det har diskuterats lite förut, men jag vet inte säkert om det verkligen kan stämma det här. Jag börjar nästan bli lite orolig för famlijelyckan. Jag har alltså lite problem med temperaturen på min iBook. Jag kan förstå att datorn blir lite varm närman använder den lite intensivare, men min börjar flämta efter ungefär 30-40 minuters användande. T.ex: Jag sitter och "kodar" php, och databasen ligger på iBook:en, så den sitter och eggar och ger mig lite databas-svar då och då. Men då borde ju inte processorns hastighet kila upp mot 70 grader?

Detta kan väl inte vara normalt?

Borde kanske tillägga att datorn står på ett plant underlag och att det t.om finns ett ganska stort hål i underlaget där det luftar... Snyggt ord..

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-17 23:15

Låter onekligen högt, jag ligger runt 38-50grader dock utan jämnt underlag. Men du kanske har något som gör att den arbetar mer som är dolt ?

/Jerry

En gång lät jag min Pismo (400 MHz G3) stå och konvertera video i fem timmar.
Då gick temperaturen upp till 64 grader, varpå fläkten gick igång, och tempen sjönk. Omkring 50 är inte särskilt ovanligt för den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-18 08:29

Hmm... Jusst nu sitter jag ju inte vid datorn, och då blir det lite bökigare att kolla det. Men det enda som jag kan tänka mig borde sega ner datorn, som inte ligger inne från början är: Quicksilver, en vnc-server, apache2 och mysql från server logistics.

Jag kan återkomma lite senare idag och så om jag har rätt...

Men jag antar att jag borde få rätsida på det här innan garantin går ut.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-18 11:27

Ladda hem programmet X Resource Graph från Apples programbibliotek. Där kan du samtidigt se i snygga stapeldiagram hur mycketet porcesskraft du använder och hur det påverkar temperaturen. Snyggt program. Och praktiskt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-18 15:35

Hmm, det verkar som att jag löste det hela. Du som jag var hade jag bara inte kollat aktivitetshanteraren. Det visade sig att Finder hade fått ryck och låg konstant på 70% av processorns kraft. Efter en omstart tickade temperaturen ner till 40-50 Grader, och batteritiden ökade avsevärt. Klumpigt av mig.. hehe..

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-13 11:50

Någon som vet varför Finder ibland får ett sånt ryck och använder 60%> cpukraft och inte går ner själv ??

Min finder brukar ligga på 90% aktivitet en gång i månaden ungefär, och måste startas om.. Är också mycket intresserad av varför Finder gör så här. Mycket irriterande att den varvar upp och segar ner hela datorn.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-13 12:35
Ursprungligen av mrsandin:

Min finder brukar ligga på 90% aktivitet en gång i månaden ungefär, och måste startas om.. Är också mycket intresserad av varför Finder gör så här. Mycket irriterande att den varvar upp och segar ner hela datorn.

Hittade "boven" varför min finder beteede sig konstig, löste mitt problem som jag frågade i tråden "pipliknande ljud i iBooken". Hade ikryssat Visa info om detta objekt i visningsalternativ, detta medförde att varje gång jag la över bilder från iPhoto 05 till skrivbordet så blev alla utom 1 och fler alltid inte riktigt överförda + att man vart tvungen för att kunna tömma paperskorgen med bilderna starta om finder. Kryssade av "visa info....." och nu funkar det som det ska inget pipliknande ljud från datorn hittils och finder beter sig normalt igen

Bortsett från"X Resource Graph" finns det något annat sätt att kolla CPU-temperaturen? Inbyggt i Panther alltså...så man slipper installera mer än nödvändigt.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-13 12:43
Ursprungligen av torsig1967:

Bortsett från"X Resource Graph" finns det något annat sätt att kolla CPU-temperaturen? Inbyggt i Panther alltså...så man slipper installera mer än nödvändigt.

Tror inte det , men du kan ju alltid ladda ner "menu meter" från versiontracker.com eller temperature monitor

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-02-24 12:02

En n00bfr[ga, hur kan man komma in i Aktivitetshanteraren_ Jag kan inte skriva a a o med prickar pa. Lite konstigt..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-24 12:14
Ursprungligen av dayweed:

En n00bfr[ga, hur kan man komma in i Aktivitetshanteraren_ Jag kan inte skriva a a o med prickar pa. Lite konstigt..

Den brukar ligga i "Program" -> "Verktygsprogram", i annat fall kan du ju söka (äpple + f) efter den.

Aktivitetskontroll ligger i Verktygsprogram, och teckenuppsättningen ändrar du under "Internationell" i systeminställningarna.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-02-24 16:40

Tack så mycket, ska titta efter där.

Utan att ha läst hela tråden så har jag ett tips. Findern ballar som bekant ur ibland och jag har läst många som skriver att man då ska starta om datorn eller slänga bort finderns plist och logga av/på. Oftast helt onödigt! Anledningen kan vara att man har "Visa info" aktiverat i Finder, en funktion som jag inte vill vara utan.

Klicka Opt+Command+Esc. Markera Finder och klicka på Starta om och bekräfta på frågan om man vill tvngsavsluta Finder. Du kommer inte märka att något händer förutom att skrivbordet kanske blinkar till lite snabbt. Däremot kommer CPU aktiviteten att sjunka till normal nivå igen!

Dom flesta kanske redan visste om detta men det tåls att upprepa.

1
Bevaka tråden