Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ett första rop på hjälp!!!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Precis hittat hit! Verkar super, men min helt ny G4 17' har blivit STULEN.....
Om ni ser den kontakta gärna mig. Så otroligt tråkigt, den vart stulen på restaturang SMAK i Malmö mellan den 27 januari och den 3 februari.
MAC adress 00:0D:93:EF:EE:41
Serienr SW84383FDQRV
Visst är det tråkigt!! Men kul att ha hittat till 99Mac
tack
Adde

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-12 21:10

Tråkigt att höra.
Vidarebefodrar till denna tråd http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=61209
Ta kontakt med någon av de som hjälpte till i den tråden, så ska du nog få hjälp.

Hade du automatisk inloggning? Förinställt lösenord på mailkontot? 99mac som startsida i webbläsaren? .mac-synkronisering? Spårningsprogram?

Allt detta är saker som gör att det går att spåra din maskin.

/M

Tyvärr hade jag inget registrerat..... Går den att hitta/söka via mac adressen????

Ursprungligen av Adde Granberg:

Tyvärr hade jag inget registrerat..... Går den att hitta/söka via mac adressen????

Nej, det går tyvärr inte. Man måste försöka spåra maskinen via IP-nummer. Detta gör man genom att hålla koll på de loggar som genereras i de servrar som din maskin kan tänkas kontakta via nätet, e-postservrar, synkroniseringstjänster, IM-tjänster, spårningstjänster etc.

/M

Förlåt men hur skulle en dator kunna spåras via ip-nummer om man flyttar på den ?
Det vanligaste är att man har en s.k dynamisk ip-adress som delas ut av en server hos internetleverantören. Det kan hända att denna byts varje dag...Min byts ofta.
Om tjuven kopplar upp datorn ett kvarter bort får den en ny ip-adress
Sen finns det fasta ip-addresser också, men kruxet med dem är att du måste ha otrolig tur för att kunna flytta på en maskin där du konfigurerat en fast ip-adress och få den att kommunicera med nätverket. Den måste nämligen stämma överens med det lokala nätverket på ett särskilt sätt.
Gör den inte det får man ingen kontakt med nätverket. Alltså lär maskinen inte kunna skvallra på detta sätt heller.
MAC-adressen kan man däremot ytterst sällan ändra, men den syns dessvärre inte längre bort än närmsta router på nätverket, sedan kastas den header där den stod....

Ursäkta denna lilla teknikföreläsning. Det måste vara skittrist att bli bestulen. Men det är ju ännu värre att dessutom sätta sitt hopp till fel saker och sen sjunka som en sten när man förstår hur det ligger till.

Hmmm.... kanske vore det teoretiskt möjligt att spåra maskinen, om det funnits någon typ av klient/server-relation i samband med något program som du använt t.ex ftp....och tjuven sen använder dina inloggningsuppgifter , men det är väl närmast att betrakta som rent önsketänkande.

I de fall någon kokar ihop något riktigt elakt virus brukar ju internetleverantörer kunna kolla loggar på ip-adresser för att få fast hackerungarna.....men då handlar det ju om jävelskap av lite större kaliber förstås.

Nämen förlåt , man bör läsa ordentligt vad folk skriver innan man börjar svamla ( det gjorde inte jag ) Det är klart att om du har t.ex Outlook Express på datorn och tjuven av nyfikenhet hämtar din e-post borde det ju kunna finnas en ip-adress loggad hos din internet leverantör efteråt. Frågan är hur länge den sparas och hur hårt de engerar sig i en sån här sak. Jag skulle nog ringa och höra efter, i alla fall.

Lycka till

Ursprungligen av fcerha:

Nämen förlåt , man bör läsa ordentligt vad folk skriver innan man börjar svamla ( det gjorde inte jag ) Det är klart att om du har t.ex Outlook Express på datorn och tjuven av nyfikenhet hämtar din e-post borde det ju kunna finnas en ip-adress loggad hos din internet leverantör efteråt. Frågan är hur länge den sparas och hur hårt de engerar sig i en sån här sak. Jag skulle nog ringa och höra efter, i alla fall.

Lycka till

Jepp, det var precis så vi spårade en annan stulen PowerBook här på 99mac för någon månad sedan.

/M

OK...och den kom tillbaks till sin rätte ägare ?
Coolt, isåfall

Ursprungligen av fcerha:

OK...och den kom tillbaks till sin rätte ägare ?
Coolt, isåfall

Exakt. Kolla här:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=61209

/M

Oj ,det där var kul att läsa ,på flera sätt. Jag måste säga att jag undrar en hel del över detta att spåra en dator med hjälp av mac-adressen.
Jag läste nätverksteknik för ett par år sedan och fick då lära mig att första routern som ett datapaket passerar kastar bort mac-headern och sätter dit en ny som anger mac-adressen på den routerport där paketet går ut. Det borde alltså inte finnas spår av min macadress (inte för att det bekymrar mig i de datapaket som innehåller informationen som nu hamnar på Mac99 - jag menar, inte efter att de passerat första routern .Skulle det kunna vara så att mac-adressen finns loggad i närmsta routern och kan kollas av en nätverktekniker , genom t.ex en telnetsession.

En helt annan sak.... blev den rafflande upplösningen bortplockad ur tråden ?

Ursprungligen av fcerha:

En helt annan sak.... blev den rafflande upplösningen bortplockad ur tråden ?

Nejdå, den finns på sidan 12. Det enda som plockats bort var det som nån liten haschtomte skrev och ifrågasatte allt på lösa grunder.

Mitt tråkiga problem är att jag inte hade konfigurerat den för något privat.... Endast installerat AVID och kört den med det..... Den har fått vanlig program uppdatering via webben.... thats all as i can remeber.......

Adde

Jättetråkigt att höra om din förlust. Men... hade du glömt den på restaurangen ett par dagar, eller jobbar du på konsthallen?

Jag hjälper några vänner med en show där och hade lånat ut datorn. Helt idellt. datorn fanns i ett låst rum, rummet var låst när vi upptäckte stölden............

Fy fan vad dina vänner måste skämmas... Vilket jäkla läge. Fri öl resten av livet, antar jag?

1
Bevaka tråden