Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Olika frågor angående iMac G5

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter att jag har spanat in macar hela hösten och sneglat lite på de sedan hösten 2003 börjar det nu bli dags att slå till och kanske köpa en iMac G5.
Det är dock vissa frågor som fortfarande står sig obesvarade i mitt huvud och även om dessa frågor har diskutterats i andra trådar har jag inte fått någon klarhet i vad som gäller.

Frågorna är följande:

1. Minnena i iMac G5 ska enligt vad jag har hört jobba i 128-bitar om de sitter två stycken identiska minnen i varsin av iMacens minnesslotar. Det som tydligen måste stämma överrens för att minnena ska klassas som identiska är att de ska ha samma storlek i Mb, ha samma hastighet (PC3200, 400 MHz), och att de ska ha samma CL.
Stämmer detta eller måste minnena vara ännu likare varandra, måste de till exempel komma ifrån samma tillverkare?

2. Vilka tillverkar Apples original minnen och vad har original minnena för CL?
Jag har för mig att jag har sett att Micron är deras minnenastillverkar och att minnenas CL är 3, men jag är inte säker.

3. Om jag köper en begagnad iMac G5 och det visar sig att jag har moppeljudet är det då möjligt att få midplanet utbytt.
iMacen har ju endast bytt ägare, det borde väl inte inverka något negativt på Apples ettåriga verkstadsgaranti?

4. Jag läste i en tråd här på 99Mac där det stod att det GÅR att byta ut iMacens grafikkort även fast många säger att det är omöjligt.
Är det någon som har en länk som stödjer påståendet att det är möjligt?

5. Detta är egentligen inte en fråga specifik för iMac G5 utan för OS X men jag hoppas att ni inte blir sura för det; Har någon en enkel förklaring till vad CoreImage egentligen är?
Är det Tigers nya hårdvaru- eller mjukvarugrafikaccelarator?

Det är de frågorna som jag gärna skulle vilja ha besvarade för tillfället...

Tacksam för svar / Simon.

Ursprungligen av Svampisen:

Efter att jag har spanat in macar hela hösten och sneglat lite på de sedan hösten 2003 börjar det nu bli dags att slå till och kanske köpa en iMac G5.
Det är dock vissa frågor som fortfarande står sig obesvarade i mitt huvud och även om dessa frågor har diskutterats i andra trådar har jag inte fått någon klarhet i vad som gäller.

Frågorna är följande:

1. Minnena i iMac G5 ska enligt vad jag har hört jobba i 128-bitar om de sitter två stycken identiska minnen i varsin av iMacens minnesslotar. Det som tydligen måste stämma överrens för att minnena ska klassas som identiska är att de ska ha samma storlek i Mb, ha samma hastighet (PC3200, 400 MHz), och att de ska ha samma CL.
Stämmer detta eller måste minnena vara ännu likare varandra, måste de till exempel komma ifrån samma tillverkare?

2. Vilka tillverkar Apples original minnen och vad har original minnena för CL?
Jag har för mig att jag har sett att Micron är deras minnenastillverkar och att minnenas CL är 3, men jag är inte säker.

3. Om jag köper en begagnad iMac G5 och det visar sig att jag har moppeljudet är det då möjligt att få midplanet utbytt.
iMacen har ju endast bytt ägare, det borde väl inte inverka något negativt på Apples ettåriga verkstadsgaranti?

4. Jag läste i en tråd här på 99Mac där det stod att det GÅR att byta ut iMacens grafikkort även fast många säger att det är omöjligt.
Är det någon som har en länk som stödjer påståendet att det är möjligt?

5. Detta är egentligen inte en fråga specifik för iMac G5 utan för OS X men jag hoppas att ni inte blir sura för det; Har någon en enkel förklaring till vad CoreImage egentligen är?
Är det Tigers nya hårdvaru- eller mjukvarugrafikaccelarator?

Det är de frågorna som jag gärna skulle vilja ha besvarade för tillfället...

Tacksam för svar / Simon.

Fråga 1 & 2 : Ja minnena måste vara i samma storlek och samma CL men minnes märket behöver ej vara det samma. Du kan ha t.ex. ett Samsung och Kingston bara det båda har samma minnes storlek och CL så bör det funka bra. Det bästa är att du köper ett så kallat Minnes Kit från tillverkaren Kingston. Då har du garanterat identiska minnes moduler.
Kingston minnen ska tydligen fungera bäst med Apples datorer, enligt Apple.
Ju lägre CL ju bättre blir det, men ju högre minnes pris blir det också.
Standar brukar vara CL 4 eller CL3 men helst ska du ha CL 2.5 ellerCL 2.

Fråga 3: Jag garantin följer maskinen.

Fråga 4: Jag har hört och läst om det. Ska se om jag kan hitta hemsidan igen!

Fråga 5 : Det ska vara Tigers nya mjukvarugrafikaccelarator för film, bild m.m. om jag har förstått det rätt.

Ursprungligen av Hunter78:

Fråga 1 & 2 : Ja minnena måste vara i samma storlek och samma CL men minnes märket behöver ej vara det samma. Du kan ha t.ex. ett Samsung och Kingston bara det båda har samma minnes storlek och CL så bör det funka bra. Det bästa är att du köper ett så kallat Minnes Kit från tillverkaren Kingston. Då har du garanterat identiska minnes moduler.
Kingston minnen ska tydligen fungera bäst med Apples datorer, enligt Apple.
Ju lägre CL ju bättre blir det, men ju högre minnes pris blir det också.
Standar brukar vara CL 4 eller CL3 men helst ska du ha CL 2.5 ellerCL 2.

Okej, då var det alltså som jag trodde. Har du någon anning om vad Apple har för CL i sina original minnen?

Ursprungligen av Hunter78:

Fråga 3: Jag garantin följer maskinen.

Fråga 4: Jag har hört och läst om det. Ska se om jag kan hitta hemsidan igen!

Fråga 5 : Det ska vara Tigers nya mjukvarugrafikaccelarator för film, bild m.m. om jag har förstått det rätt.

Skönt att saker och ting är som man tror ibland:D. Hoppas att du hittar hemsidan...

Ursprungligen av Svampisen:

Okej, då var det alltså som jag trodde. Har du någon anning om vad Apple har för CL i sina original minnen?

Det brukar vara CL 4 eller 3 som Apple använder som standard.

Ursprungligen av Svampisen:

Skönt att saker och ting är som man tror ibland:D. Hoppas att du hittar hemsidan...

Åter kommer när jag har hittar hemsidan!

Kan Rekommendera dig iMac G5!

Hur kommer det sig att de använder sig av CL 3 eller CL 4 minnen när CL 2,5 kostar ungefär lika mycket?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-13 09:29
Ursprungligen av Svampisen:

Hur kommer det sig att de använder sig av CL 3 eller CL 4 minnen när CL 2,5 kostar ungefär lika mycket?

Apple specade "alltid" CL2,5 för SDRAM och CL2.5/CL3 DDR för och det vore underligt om de inte följde det själva…
Angående "matchade" minnen så står det lite här (30330 är CL3)

Bra länk!
Var kan man hitta information om vad just iMacens minne har för CL? Jag har sökt lite på supportsidorna men allt jag hittar är att iMacen använder sig av PC3200 minne...

Ännu en fråga: Hur komer det sig att Apple använde (använder?) sig av både CL 2,5 och CL 3 minnen, de borde väl få ett billigare inköpspris om de håller sig till ett och samma minne?

Ursprungligen av Hunter78:

Fråga 4: Jag har hört och läst om det. Ska se om jag kan hitta hemsidan igen!

Är det någon som ännu har hittat hemsidan där det berättas om att det är möjligt att uppgradera iMacens grafikkort?

ska kolla

Ja sk söka efter den sidan Simon, har ju sett din sökteknik


Men är inte du i skolan Fille?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-13 09:42

Vad det är i burken står säkert i "systeminformationen" under fliken "minne".
[Själv skall jag ha PC133, men det sitter en blandning av PC133-333 och PC100-222S där detdär PC100-222S emellanåt i vissa systemrevisioner rapporteras som PC133.)

Tror varken Apple eller någon annan tillverkare håller sig till en enda leverantör av någon enda komponent (om det går undvika), så det varierar nog lite vad det sitter i beroende på när det plockades ihop…

4. Även om det nu är möjligt att byta ut grafiken på en iMac G5 så kommer ju inte tillgången på såna kretsar vara direkt god. Det är ju inte direkt ett separat kort grafikminne och krets sitter på. Och från vem skulle de komma? Apple? Inte så troligt. Jag skulle då inte räkna med att kommer ske. Och om det nu ändå gör det lär det inte bli billigt. Och då är frågan om det verkligen är värt det. Jag tror svaret på den frågan är nej.

Ursprungligen av Rickard A:

4. Även om det nu är möjligt att byta ut grafiken på en iMac G5 så kommer ju inte tillgången på såna kretsar vara direkt god. Det är ju inte direkt ett separat kort grafikminne och krets sitter på. Och från vem skulle de komma? Apple? Inte så troligt. Jag skulle då inte räkna med att kommer ske. Och om det nu ändå gör det lär det inte bli billigt. Och då är frågan om det verkligen är värt det. Jag tror svaret på den frågan är nej.

Andledningen till att jag frågar är inte att jag vill byta ut grafikkortet direkt för att få höge FPS i Doom 3 , andledningen till att jag frågar är att grafikkortet är den komponent i iMacen som kommer gå ur tiden först och det vore trevligt att om 2-4 år kunna slänga in ett nytt grafikkort i burken för att på så sätt känna att den fortfarande hänger med relativt väl i svängarna.

Vad tror du om möjligheterna att till exempel Sonnet kommer med uppgraderingar till iMacen?

Ursprungligen av Svampisen:

Andledningen till att jag frågar är inte att jag vill byta ut grafikkortet direkt för att få höge FPS i Doom 3 , andledningen till att jag frågar är att grafikkortet är den komponent i iMacen som kommer gå ur tiden först och det vore trevligt att om 2-4 år kunna slänga in ett nytt grafikkort i burken för att på så sätt känna att den fortfarande hänger med relativt väl i svängarna.

Vad tror du om möjligheterna att till exempel Sonnet kommer med uppgraderingar till iMacen?

Tja man ska ju inte helt utesluta möjligheten men JAG skulle iaf inte köpa en iMac G5 idag och sen räkna med att grafiken går att uppdatera om några år. Jag kan dock inte annat än hålla med om att det vore trevligt. Särskilt som mycket av förbättringarna i Mac OS X på senare tid varit kopplade till grafikkortet (Quartz Extreme, Core Image mm). Det lär ju vara en utveckling som fortsätter.

Men lek med tanken att det vore möjligt om några år, vad tror du att du är beredd att betala för det? Uppgraderingar från t ex Sonnet är ju inte överdrivet "billiga" idag och säg att en sån lösning går på 2-3000kr, är det värt det? Jag tror inte du kommer tycka det. Du lär istället lägga de pengarna på en ny dator.

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-02-20 10:15

Vad är det här CL som berättas om? Ska man fråga efter det när man köper minnen?

1
Bevaka tråden