Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Val av powerbook

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!

Har fastnat för Mac lite nu och ska byta ut min Thinkpad x23 som börjar bli gammal.

Det jag funderar är om kraften i PB 12" verkligen räcker till? Fick sagt till mig att jag skulle köpa mini istället så länge och sen köpa en PB när G5 kom eftersom G4 var lite för slö.

Satt vid en iMac G4 1,2ghz 512mb ram för ett tag sedan och tyckte den kändes lite slö i safari. Segare än IE på att ladda sidorna. Går det att speeda upp OS X?

Tar det verkligen 2 månader att få hem en PB? Känns lite väl drygt!

1gb ram minimum?

Kommer att använda datorn i både jobbet (drifttekniker) och hemma för att surfa och ha mig.

Så vill att det ska gå och köra saker hyfsat snabbt, helst surfningen.

Bestillte en 12" PB på torsdag. Fikk mail om at den ble sendt i går (fredag) og at det tar 4-5 dager før den er hos meg. Kjøpte den med 512mb minne og alt som standard.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2005-02-12 21:56
Ursprungligen av bingolotto:

Tjena!

Har fastnat för Mac lite nu och ska byta ut min Thinkpad x23 som börjar bli gammal.

Det jag funderar är om kraften i PB 12" verkligen räcker till? Fick sagt till mig att jag skulle köpa mini istället så länge och sen köpa en PB när G5 kom eftersom G4 var lite för slö.

Satt vid en iMac G4 1,2ghz 512mb ram för ett tag sedan och tyckte den kändes lite slö i safari. Segare än IE på att ladda sidorna. Går det att speeda upp OS X?

Tar det verkligen 2 månader att få hem en PB? Känns lite väl drygt!

1gb ram minimum?

Kommer att använda datorn i både jobbet (drifttekniker) och hemma för att surfa och ha mig.

Så vill att det ska gå och köra saker hyfsat snabbt, helst surfningen.

Jag tror inte att du behöver oroa dig för att en powerbook g4 12" är långsam. Jag testade den föregående versionen med 1.25 GHz och 256MB, den fungerade jävligt bra i både safari och alla de medföljande program, t.om. photoshop gick bra att använda, drog upp en ganska högupplöst bild som jag körde lite filter på, det gick förvånansvärt snabbt.

Nu finns den ju t.o.m. med lite snabbare processeor, mer minne och snabbare hårddisk... men framförallt, den är så fruktansvärt jääävla snygg och du slipper allt strul som windows innebär!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-12 22:08

Om du köper något annat än en dual G5 får du nog räkna med att OS X känns slöare i reaktionerna än vad Windows gör. Särskilt sidor med Flash i är betydligt raskare i Windows, men det är Macromedias fel och inte Apples. Men startar du upp 15-20 program på vardera maskinerna är dock OS X mycket raskare än Windows.
Det låter inte som att du ska göra något särskilt tungt på datorn, så en 1,5GHz G4 kommer antagligen att svara väl mot dina behov. Powerbook G5 vill du antagligen inte ha, eftersom den lär ha en hel drös med barnsjukdomar, när den nu kommer.
Safari är inte den snabbaste webbläsaren, kör firefox istället!
768MB duger bra så länge man inte arbetar med tunga dokument, det är flera tusen kronor upp till 1,25GB.

Sen tycker jag att man ska tänka på att det finns lite placebo-effekt med G5-an. Bara namnet får folk att tycka att allt går sååå mycket snabbare. En G5-a är snabb, inge snack om det, men det är inte SÅÅÅ mycket snabbare än en G4-a. De stora fördelarna ligger i högre klockfrekvens och en förbättrad systemarkitektur (snabbare systembus, Serial-ATA, AGP 8X osv).

När det väl kommer en PB G5 kommer knappast den ha allt detta. Systembussen lär vara lägre klockad t ex för att minska värmeutvecklingen. Min dröm istället är att Apple tillsammans med IBM/Freescale utvecklar en processor som är gjord för bruk i bärbara datorer i första hand. Så som Intel gjort med Pentium M. Det är ju en processor som i vissa tester är snabbare än betydligt högre klockade Pentium 4 och dessutom har en utmärkt batteritid.

Jag väntar hellre ett tag på en strömsnål PB "G5" eller vad den nu kan kallas istället för en kompromiss med dålig batteritid och större format bara för att få ut nåt med 64-bitar bara för att det låter bra. Och jag är inte det minsta oroligt för att Apple ska stressa ut en sån heller. När tiden väl är mogen kommer det komma en som motsvarar de flesta av våra förväntningar.

Jag tycker PB G4 idag är en väldigt kompromisslös dator. BT 2.0, Radeon 9700, Airport Extreme, 8x dvd-brännare, 100Gb hårddisk osv. Detta i en väldigt snygg och kompakt förpackning. Nu är ju iofs jag lite partisk eftersom jag nyss beställt en PBG4 men orsaken till detta var just att den kändes så komplett. Samt att den faktiskt finns att köpa. Säg att det kommer en PBG5 i sommar, man ska nog inte räkna med att ha en förrän nån gång i höst. Och så länge är jag inte beredd att vänta. Dessutom finns ju inga garantier att det dyker upp en sån i sommar. Kan ju lika gärna dröja ännu längre.

Ursprungligen av bingolotto:

Fick sagt till mig att jag skulle köpa mini istället så länge
......
Tar det verkligen 2 månader att få hem en PB? Känns lite väl drygt!

Beställer du idag får du vänta betydligt längre på en Mac mini än på en PowerBook. Iaf om du köper en på Applestore. För att få en Mac mini snabbt ska det nog till att nån ÅF har en på lager men då blir det ju bara standardmodellerna så vill man blåtand och airport inbyggt är inte det rätt väg att gå.

En PB har du hemma på ca 2 veckor inkl frakttid om beställer på AppleStore.

OK!

Har kommit så långt att jag bestämt mig för PB 12" nu. Men sitter och tänker på vilka tillbehör man ska ha till.

Billaddare skulle ju vara mycket smidigt! Helst då jag reser en hel del i jobbet. Något mer måste?

Hur bra täckning har airport?

Vilket stöd finns det för andra wireless kort? Ifall man senare skulle vilja byta ut det mot något som är lite mer kräm i?

Tack för alla svar. Trevligt

Ursprungligen av bingolotto:

OK!

Har kommit så långt att jag bestämt mig för PB 12" nu. Men sitter och tänker på vilka tillbehör man ska ha till.

Billaddare skulle ju vara mycket smidigt! Helst då jag reser en hel del i jobbet. Något mer måste?

Hur bra täckning har airport?

Vilket stöd finns det för andra wireless kort? Ifall man senare skulle vilja byta ut det mot något som är lite mer kräm i?

Tack för alla svar. Trevligt

En iSync-kompatibel mobil eller Palm Pilot för att synka adressbok och kalender med.
http://www.apple.com/isync/devices.html

När du skaffar en sån mobil bör du även skaffa en som funkar med Salling Clicker. Det är väl i ärlighetens namn inget man använder varje dag men imponeringsfaktorn är sjukt hög. Att styra en powerpoint/keynote-presentation t ex är skitkul helt enkelt. Oftast är det dock bara en själv som tycker det.
http://homepage.mac.com/jonassalling/Shareware/Clicker/

iWorks 05 gör sig bra på hårddisken. Keynote är läckert. Jag har iofs aldrig förstått mig template-hysterin som verkar råda i framför allt USA men man kan ju låta bli dem.

En iPod av nån sort är ju aldrig fel.

Stöd för andra wirelesskort= 0. Det skulle vara om Apple uppdaterar sitt och gör så det passar i dagens airport extremedatorer. Så gjorde man dock inte när man gick från Airport 11mbit till Airport 54mbit.

En sjusst väska är aldrig fel.

En mini-dvi till video-adapter är bra att ha för att visa film och bilder på tvn.

Jag kan hålla på i evigheter. Prylar är det roligaste jag vet. Näst efter tjejer.

Ursprungligen av Rickard A:

Stöd för andra wirelesskort= 0. Det skulle vara om Apple uppdaterar sitt och gör så det passar i dagens airport extremedatorer. Så gjorde man dock inte när man gick från Airport 11mbit till Airport 54mbit.

Tänkte mest på PC-CARD eller USB kort. Att byta ut det interna är nog överkurs.

Ipod, ja du, snyg men för stor. Har hellre lite mindre lagrinsutrymme än för stor och klumpig.

Biladaptern som Apple säljer är det bra kvalla på den eller är det som de flesta andra cigg-anslutningar av hemsk kvalité?

Finns det FM-Sändare till pb?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-02-13 01:51
Ursprungligen av bingolotto:

Ipod, ja du, snyg men för stor. Har hellre lite mindre lagrinsutrymme än för stor och klumpig.

iPod Shuffle?

Ursprungligen av akesson:

iPod Shuffle?

Eller varför inte iPod mini?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-13 01:25
Ursprungligen av bingolotto:

OK!

Har kommit så långt att jag bestämt mig för PB 12" nu. Men sitter och tänker på vilka tillbehör man ska ha till.

Billaddare skulle ju vara mycket smidigt! Helst då jag reser en hel del i jobbet. Något mer måste?

Hur bra täckning har airport?

Vilket stöd finns det för andra wireless kort? Ifall man senare skulle vilja byta ut det mot något som är lite mer kräm i?

Tack för alla svar. Trevligt

Airport har mycket bra täckning. Billaddare finns men är dyra. Dock kan du skaffa dig en inverter som är lite klumpigare men ger dig 230 V 60 Hz ur bilen. Den kan alltså användas med fler apparater än datorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-13 01:26

Liten och smidig, men dyr:

Klumpigare, men billig och användbar till annat:

Så då var det beställt

En PB 12" med 768MB och 60GB.

Med lite extra videosladdar och en liten väska till den.

Hoppas att det ska duga att börja med.

Ska man bara få den att fungera bra i två olika w2k3 domäner så den blir användbar.

Enda som är lite jobbigt var att det inte gick att få 128MB grafikkort men men...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-16 21:43
Ursprungligen av bingolotto:

Så då var det beställt

En PB 12" med 768MB och 60GB.

Med lite extra videosladdar och en liten väska till den.

Hoppas att det ska duga att börja med.

Ska man bara få den att fungera bra i två olika w2k3 domäner så den blir användbar.

Enda som är lite jobbigt var att det inte gick att få 128MB grafikkort men men...

Härligt! 128mb grafikkort är inte så viktigt prestandamässigt, så det spelar inte så stor roll.

Ursprungligen av ajaxx08:

Härligt! 128mb grafikkort är inte så viktigt prestandamässigt, så det spelar inte så stor roll.

Klarar man en upplösning på 1280*1024 i 32bitar på en extern skärm på det?
Utan att det känns för segt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-16 22:34
Ursprungligen av bingolotto:

Klarar man en upplösning på 1280*1024 i 32bitar på en extern skärm på det?
Utan att det känns för segt?

Vad jag har läst bör man klara det utan problem.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-16 22:49
Ursprungligen av bingolotto:

Klarar man en upplösning på 1280*1024 i 32bitar på en extern skärm på det?
Utan att det känns för segt?

klarar min mer än 2år gamla powerbook g4 med 32mb videominne att driva interskärmen på 1280x867 samt en 20" cinema display på 1680x1050 så lär nuvarande 12" klara det utan problem..
Exposé vart väl lite lidiande när det var mycket fönster men annars flöt det på myckt bra tycker jag.

1
Bevaka tråden