Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få ett x11 program att forstätta köra

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Här har jag en lite svår fråga (tror jag). Jag har en dator som jag bara kan komma åt via ssh. På den här datorn kör jag ett x11 program vars fönster jag exporterar till min lokala dator. Problemet jag har är att detta program behöver ofta vara igång länga, så pass länga att jag inte kan ha min lokala maskin igång under hela tiden. I vanliga fall så kan man lösa detta med hjälp av "nohup" och/eller "screen" men inte när man arbetar med x11.
När jag stänger ner X11.app på min mac så avslutas också de program som visade något på min dator genom X11.app, vare sig man använder nohup eller screen. Detta beror ju på att x11 använder en egen uppkoppling för att exportera fönster (jag tror att det sker via port 6000 för övrigt) och när den kopplingen stängs så stängs också aktuellt program.
Så frågan blir då: Vet någon av er om det finns ett program som kan agera mellan X11 på min dator och och programmet på fjärr datorn i stil med exempelvis screen fast för x11 program?

Tekniskt sett så tycker jag att det borde vara fullt möjligt, jag undrar bara om någon har gjort det ännu...

Har inte gjort exakt det du beskriver, men det borde gå att lösa med vnc.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2005-02-13 03:28

Det finns en programvara som heter 'xmove'. NetBSD's pkgsrc hänvisar till ftp://ftp.cs.columbia.edu/pub/xmove/ för att få hem det.

Citat:

xmove is a pseudoserver (aka proxy server) which allows you
to dynamically move an X application between servers, and screens
within a server.

Verkar intressant...
Trodde faktiskt inte att jag skulle få något svar. Ska ta och titta på det.

Tack så mycket!!

1
Bevaka tråden