Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tre års garanti - bra men dyrt tillval

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Alla Appledatorer levereras med ett års garanti som standard. Svensk konsumentköplag förlänger den till två år när köpet gjorts som privatperson. Apple erbjuder en AppleCare garantiförlängning till 36 månader men det är inte gratis.

Tre års garanti är bra att ha om datorn går sönder, reparationskostnaderna kan bli riktigt höga om fel komponent går sönder. För en bärbar dator är nog riskerna betydligt högre eftersom den hanteras på ett helt annat sätt, priserna för en förlängd garanti återspeglar detta. Du får även 36 månaders telefonsupport men frågan är hur många som behöver den när 99mac finns (flera i det svenska supportgänget på Irland använder 99mac dagligen).

Vi har sammanställt priserna för olika modeller nedan sorterat efter datormodell. Procenttalet visar hur stor del av datorns pris som garantikostnaden utgör, räknat på billigaste modellen av varje datormodell.

AppleCare priser
iPod - 795kr - 31%
Mac mini - 1795kr - 38%
iMac - 2095kr - 17%
eMac - 2095kr - 28%
iBook - 2995kr - 32%
PowerMac - 2995kr - 22%
Powerbook - 4195kr - 29%

För den som köper en Mac mini skulle vi nog rekommendera att istället köpa två datorer när garantikostnaden motsvarar 38% av priset.

Apple Care Pro
Det finns även möjlighet att använda APSL - AppleCare Professional SupportLine som ger dig prioritet före andra till seniortekniker och kortare svarstider måndag till fredag 08.00 till 18.00, lördagar 10.00 - 18.00 samt söndagar 10.00 - 16.00.

Priset är endast 1.849kr per samtal eller 16.995kr per år för obegränsat antal samtal.

Denna supporlinje vänder sig främst till den som använder Mac OS X Server, AppleShare IP, Final Cut Pro, DVD Studio Pro, Quicktime Pro etc.
<a href=http://www.apple.com/se/support/products/pro_supportline/faq.html>Läs mer om APSL här</a>

Kommentera & diskutera
Har du valt AppleCare för din dator, varför eller varför inte? Skulle du vara intresserad av en 36 månaders garanti utan telefonsupport för ett betydligt lägre pris? Kanske flera olika typer av garanti så att den som behöver kan få på-platsen-utbyte dagen efter precis som HP, Dell och andra tillverkare erbjuder.

Låt oss diskutera garantins påverkan av andrahansvärdet också - skulle du betala mer för en dator som fortfarande har garanti efter ett par år? Hur mycket mer?

Svara gärna på vår omröstning också!

<a href=http://tracker.tradedoubler.com/click?p=11612&a=294802&epi=99macforum&url=http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore?family=AppleCare>Läs mer om AppleCare på AppleStore</a>

Svensk information finns på AppleCare.se:
AppleCare - 36 månader förlängd garanti för din Mac till bästa pris

Jag har inte valt AppleCare till någon av de Macar jag inhandlat sista åren.
3st PowerMac dual 1,8 och 1st iMac G5 20"

Jag är dock av den åsikten att AppleCare borde ingå och dessutom var mer omfattande.
Kanske skulle dock 2år räcka.
Apple suger på den här pnkten.

Hade AppleCare på min iBook, och under de 3 åren var den inne 3 ggr, och reparationerna skulle ha överstiget kostnaden för AppleCare.
Då har jag inte räknat in den världsomspännande garantin för för utbyte av logikkortet

  • Oregistrerad
  • 2005-02-12 17:11
Ursprungligen av Björnström:

Alla Appledatorer levereras med ett års garanti som standard. Svensk konsumentköplag förlänger den till två år när köpet gjorts som privatperson.

Konsumentköplagen ger endast 6 månaders garanti och 2 månaders reklamationsrätt.
Konsumentverket

Men visst är AppleCare dyrt och täcker ju tex inte olyckshändelser (Ipod i golvet..). Då är nog tex Siba´s tilläggsförskring bättre, som dels är billigare och dessutom täcker i princip allt utom stöld.

Själv har jag inte AppleCare på Ipoden men däremot på G5:an då det ingick i hempc-avtalet.

Telefonsupporten ger jag inte mkt för, aldrig fått någon hjälp de få gånger jag ringt dit (vid något tillfälle förstod jag inte ens vad personen sa då min danska är tämligen begränsad).

Ursprungligen av Mikael S:

Konsumentköplagen ger endast 6 månaders garanti och 2 månaders reklamationsrätt.

Konsumentverket

Taget ifrån sidan du länkar till:

"Enligt konsumentköplagen har du två år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början."

Vi kanske talar om olika saker, eller har jag missuppfattat något?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-12 17:23
Ursprungligen av Björnström:

Taget ifrån sidan du länkar till:

"Enligt konsumentköplagen har du två år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början."

Vi kanske talar om olika saker, eller har jag missuppfattat något?

Bevisbördan skiljer sig mellan garanti och reklamationsrätt.

Saxat ifrån konsumentverket:

Vad är det för skillnad mellan garanti och den möjlighet man har att reklamera enligt lagen?

Den största skillnaden mellan en garanti och det skydd som konsumentköplagen ger är det som kallas omvänd bevisbörda. Har man inte fått någon garanti är det köparen som måste bevisa att ett fel fanns från början. Finns det garanti så är det säljaren som, för att undgå ansvar, måste bevisa att felet orsakats av konsumenten. Reklamationsrätt i enlighet med konsumentköplagen har man i två år, oavsett om man fått en garanti eller inte. En garanti får inte vara utformad så att den ger sämre skydd än konsumentköplagen.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-12 17:30
Ursprungligen av Mikael S:

Bevisbördan skiljer sig mellan garanti och reklamationsrätt.

Sant men den springande punkten och skillnaden mot ditt ursprungliga inlägg var väl tiden det handlade om, du sa ju inledningsvis att "Konsumentköplagen ger endast 6 månaders garanti och 2 månaders reklamationsrätt." och det är fel, det är 1 år resp 2 år som gäller. Men observera att detta är just Konsumentköpslagen och innefattar alltså inte företag. Företag omfattas av Köplagen, som inte riktigt är lika "generös".

  • Oregistrerad
  • 2005-02-12 17:44
Ursprungligen av nubi:

Sant men den springande punkten och skillnaden mot ditt ursprungliga inlägg var väl tiden det handlade om, du sa ju inledningsvis att "Konsumentköplagen ger endast 6 månaders garanti och 2 månaders reklamationsrätt." och det är fel, det är 1 år resp 2 år som gäller.

Konsumentköplagen ger precis som jag skrev 6 månaders garanti. Men jag skrev otydligt och kommenterade inte att Apple förlängt den garantin till 1 år.
Det jag ville med mitt första inlägg var bara att påpeka att garantin faktiskt inte är 2 år utan att det är 1 års garanti (ifrån Apple) och 2 år reklamationsrätt (enligt konsumentköplagen) samt att det är skillnad på garanti och reklamtionsrätt.

Uttryckte mig dåligt och ber om ursäkt om jag förvirrat någon.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-12 19:53
Ursprungligen av Mikael S:

Men visst är AppleCare dyrt och täcker ju tex inte olyckshändelser (Ipod i golvet..). Då är nog tex Siba´s tilläggsförskring bättre, som dels är billigare och dessutom täcker i princip allt utom stöld.

Jag undrar om man inte kan använda sig av hemförsäkringens allriskförsäkring (drulle). Självrisken för allrisk i min hemförsäkring är 1500 kr, det får man ett halvt iBook-AppleCare-kontrakt för. Så för mig gäller då:
Det första året med Apples garanti.
Det andra året med min reklamationsrätt enl. konsumentköplagen.
Därefter: Min hemförsäkrings allrisktillägg.
Kostar: Inget. (allrisk ingår i min försäkrings grundutbud).

  • Oregistrerad
  • 2005-02-12 21:07
Ursprungligen av jahve:

Jag undrar om man inte kan använda sig av hemförsäkringens allriskförsäkring (drulle).

Jovisst kan en drulleförsäkring vara bra, framförallt på skador på lite dyrare produkter.

Nackdelen med den är dels en relativt hög självrisk (1000-1500kr) men framförallt så brukar avskrivningen vara ganska så hög, dvs du får inte en ny dator/ipod om den inte går att laga utan du får motsvarande vad en likadan begagnad skulle kosta minus självrisken. Så går en ipod mini sönder efter 2 år så blir det ju inte mkt till ersättning kvar när självrisken är dragen. Däremot på en dator så ger det ju en hel del pengar.

På just denna punkt så kan vissa tilläggsförsäkringar ifrån elektronikkedjorna vara bättre då de oftast inte har någon värdeminskning.
Å andra sidan brukar det stå i villkoren att de har rätt att ersätta produkten med en likvärdig,kanske inte så skoj att få en Jens Of Sweden(eller liknande)-spelare istället för en Ipod.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-13 11:15

jag tycker det är dyrt.
jag har dock haft det på de bärbara jag haft genom åren.
som Rickard A så har jag haft en skräck iMac med en miljard fel, då var det skönt med AP.
sen fick jag en ny, nyare modell (1.25Mhz som snart skall säljas) då förlängde dom min AP för att jag knappt hade sett röken av min första modell.
men det är alltid lätt att vara efterklok, som vi vet...

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-02-13 11:25

I personaldatorpaketet ingick AppleCare till iMac G5. Klokt då maskinen ju är rev A med allt vad det nu kan föra med sig.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2005-02-13 11:41
Ursprungligen av Le:

I personaldatorpaketet ingick AppleCare till iMac G5. Klokt då maskinen ju är rev A med allt vad det nu kan föra med sig.

Det är väl ett ganska smidigt och billigt sätt för Nicator att "bli av med" supporten på iMacarna också, har en känsla av att de är bäst på PC…

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-02-14 11:02
Ursprungligen av Mikael S:

Jovisst kan en drulleförsäkring vara bra, framförallt på skador på lite dyrare produkter.

Nackdelen med den är dels en relativt hög självrisk (1000-1500kr) men framförallt så brukar avskrivningen vara ganska så hög, dvs du får inte en ny dator/ipod om den inte går att laga utan du får motsvarande vad en likadan begagnad skulle kosta minus självrisken. Så går en ipod mini sönder efter 2 år så blir det ju inte mkt till ersättning kvar när självrisken är dragen. Däremot på en dator så ger det ju en hel del pengar.

På just denna punkt så kan vissa tilläggsförsäkringar ifrån elektronikkedjorna vara bättre då de oftast inte har någon värdeminskning. [snipp...]

Jag tror att även privatpersoner byter datorer med hyfsat korta mellanrum. Vart tredje år inte ovanligt och om fyra år tror jag nog att min iBook tjänstgör som brevpress medan jag kör en ny Mac med OS XI :D. Den snabba avskrivningen är förstås otrevlig om det händer något, men samtidigt realistisk. Vad gäller just datorer så tror jag därför knappast att det lönar sig med att förlänga garantin. Hur skojigt är det att laga en tre år gammal dator? Varför inte hellre köpa en ny?

Möjligen kan det mer vara aktuellt för just bärbara som just utsätts för extra slitage som kan vållas av användaren. För den som har en stationär dator tror jag inte att AppleCare eller elektronikkedjornas garantier är en tillräckligt bra affär för att motivera priset.

Sällan borde det gå för säljaren att hävda att användaren har förstört en stationär dator genom vårdslöst handhavande vilket gör att man i princip har två års garanti. Så det man egentligen betalar för med AppleCare är då garantin för det tredje året. Är det då inte bättre att lägga just de pengarna som startkapital för en ny dator om tre år?

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2005-02-14 19:50

Apple care och bärbart

Jag hade haft nytta av Apple care på min tibook då kanten på handlovsstödsplattan tappade färgen efter lite mer än ett år.
Försökte få det fixat på garantin, men det ansågs vara slitage, medans jag hävdade tillverkningsfel när färgen flagar av på ställen man inte ens kommer åt normalt med händerna, kostnad för ny platta med byte, omkring 3000:-.
Efter omkring ett och ett halvt år ville inte CD RW/DVD enheten ens installera program från orginalskivorna med OSX. Kostand för enbart ny enhet, ca 2000:-, plus installatiopnskostnad.
Efter ytterligare ett år pajade bateriet ihop totalt efter en glappande laddare och även detta (totalt ca 2500:- inklusive moms) hade Apple care antagligen fixat gratis.

Summa reparationer under två och ett halvt år, cirka 7500:-

Nu sålde jag datorn i det skick den var i stället, eftersom köparen ändå ville modda datorn.

Är helt klar över att jag inom det första året vill teckna Apple care till min nya 12" ibook.

/Lamin

  • Medlem
  • 2005-02-14 21:14

Två veckor efter att jag skaffade AC till min PowerBook, så spillde min dotter cola över datorn och datorn blev så pass förstörd att den bara var att kasera o få ut en ny på hemförsäkringen... bye bye med 4.000:- som AC kostade och försvann med datorn.

Har ingen större lust att hosta upp yterligare 4000:- för AC till min nya PowerBook.

//Freez

Jag har handlat AC till mina senaste två bärbara (PB) varav den förra hade problem med den optiska enheten och var nere i Holland och vände. För det första kändes det väldigt smidigt att bara kunna skicka iväg den utan snack och utan att det kostade en massa pengar. All form av försäkring är ju trots allt till för att skydda då det som inte ska hända händer, att man då tycker att det är dyrt så länge det har vänligheten att inte inträffa något tycker jag inte är särskilt konstigt.

Håller även med om poängen med AC då man byter dator och den gamla ska säljas. Vågar nästan påstå att halva kostnaden för AC fås tillbaka då. Förutsätter naturligtvis att man byter hyffsat ofta.

Har inte handlat AC till stationärt men skulle nog göra det idag. Håller dock med om att det i dyraste laget, i synnerhet till de stationära (38?!) men även till bärbara. Telefonsupporten har jag aldrig nyttjat såvitt jag kan minnas.

OT: Konstigt med procent i omröstningen förresten. Drygt fem procent i Powerbook-stapeln exempelvis. Fem procent av Powerbook-ägarna? Nej utan av alla som röstat.

...som tur var...

Jag fick en ny skärm och cd-r några månader före utgången av 3-års-garantin!!! till min powerbook.
Det kändes BRA ruggigt bra så jag har app till min iMac 20 tum

  • Oregistrerad
  • 2005-02-12 17:12

För mig ingick Applecare på iBooken i avtalet (personalköp). Jag är tveksam till om jag skulle betala så mycket för en utökad garanti med, för mig, så ringa omfattning. Hade jag använt datorn mycket mer eller i profesionella sammanhang hade jag resonerat annorlunda tror jag. Jag ser här att det motsvarar 38% idag, det är på tok för mycket. När jag köpte datorn gick den på styvt tjugo tusen och Applecare kostade under tre tusen så…

Det har uppenbarligen blivit dyrare, vilket är ovanligt i dylika sammanhang.

En billig Apple Care utan telefonsupport skulle jag kunna betala för, men va fan sitta där och snacka med en dansk eller norrmans som är ointresserade av ens problem, nä fy för det. en tusen lapp eller en och en halv hade varit ett bra pris för AC till PB och iB

Själv minns jag den gamla goda tiden när det var nästan löjligt att tänka sig att en Mac gick sönder. Idag däremot tycker jag det är allt vanligare med fel på datorerna. Själv sitter jag nu med en Powerbook med ett logikkort som behöver bytas (en månad efter det att ett årsgarantin gick ut). Jobbdator så jag behöver inte betala själv, men i alla fall...
Idag skulle jag nog rekommendera en tilläggsförsäkring vid datorköp, men jag tycker att AppleCare är i dyraste laget, i synnerhet på bärbara datorer.

Ursprungligen av Michael Nord:

Själv minns jag den gamla goda tiden när det var nästan löjligt att tänka sig att en Mac gick sönder.

Hur har man lyckats att slå sönder dem fina kvalitet som mackarna verkade ha förr, min teori är sk. outsourcing har gjort att man tappat greppet om kvaliteten, hoppas att gammalt hederligt kvalitetstänkande kommer till heders igen.

  • Medlem
  • 2005-02-12 17:41

OT:
Jag köpte nyligen en Dell-dator, och valde ett års "nästa arbetsdag på platsen service". Skärmen var kass, och jag förväntade mig naturligtvis att en snubbe skulle komma dagen därpå, för att kolla på problemet och fixa det. Så blev det inte. Jag fick vänta tre veckor på att få en ny levererad, och nu sitter jag här med TVÅ kassa skärmar. Deras "på platsen service" gäller tydligen bara väldigt specifika saker, som t ex utbyte av trasigt minne. Saker man kan göra själv alltså. En säljare hade uttryckt sig annorlunda, men supporten tyckte att deras garanti var ganska tandlös själv.

Apple Care är i det avseendet bättre, pga att det är väldigt lite tjafs. Trots det har jag aldrig köpt det. Kanske pga att mina erfarenheter av Macar är att om de hållit i ett år, så håller de i tio år till. Självklart kan saker gå sönder, men den risken känns inte värd att ta en försäkring på. Dessutom skulle det kännas extra trist om den går sönder under år fyra.

Hårresande villkor

Att behöva betala 20-30% av nypriset är ju hårresande dyrt, ger inte nåt vidare förtroende för mackarnas kvalitet, eftersom dessa hårresande kostnader väl är vad som behövs för att försäkringen ska gå runt...

Ursprungligen av stfm:

Apple Care är i det avseendet bättre, pga att det är väldigt lite tjafs. Trots det har jag aldrig köpt det. Kanske pga att mina erfarenheter av Macar är att om de hållit i ett år, så håller de i tio år till. Självklart kan saker gå sönder, men den risken känns inte värd att ta en försäkring på. Dessutom skulle det kännas extra trist om den går sönder under år fyra.

Vet inte om jag håller med riktigt. Jag har på senare tid insett att i stort sett alla tillverkar är i stort sett lika kassa när det gäller felaktiga produkter.

När det gäller just Apple är min erfarenhet att det varit en hel del tjafs. En Power Mac som var borta 4 veckor för byte av moderkort, en iMac som var borta totalt sett 6 veckor i ett antal olika genomgångar. Supporten jag ringde var med just iMacen måttligt intresserade av mina problem när jag för andra gången fick tillbaka den trasig. Det krävdes ett mail till Apple Sverige för att det skulle hända saker. Då fick jag lånedator. Sen har jag flera gånger jag ringt AppleCare hamnat hos nån engelsktalande vilket inte alltid kännts klockrent då jag inte alltid haft koll på vad allt hetat på engelska.

Men lika kass service har jag fått av bl a Sony (tv som var borta i 6mån och kom tillbaka trasig!!!).

Mina erfarenheter säger alltså att Apple inte är bättre än nån annan. Sen håller jag med stfm att har macen väl hållt 1år går den i stort sett för evigt. Därför har jag inte nånsin köpt utökad AppleCare.

Tja, det var onekligen nödvändigt för Apple att få ner priset på datorerna. Alltså blev det billigare standardkomponenter. "Gammalt hederligt kvalitetstänkande" i all ära, men hur många är beredda att betala priset? Trots allt så är ju Apples datorer generellt sett av hög kvalite fortfarande...

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-02-12 19:52

Prissättningen på AppleCare är ett skämt. Ett dåligt.

För privatpersoner räcker det gott och väl med konsumentköplagen + en juste hemförsäkring. Mycket bättre (och billigare) att komplettera hemförsäkringen med "drulle".
AppleCare borde exkludera telefonsupport och kosta *mycket* mindre.

Åskan grillade min PowerBook (utan AppleCare). Kostade mig 1000:- i självrisk på hemförsäkringen.

Apropå telefonsupport - en begränsad sådan ska givetvis ingå i datorpriset.
När jag fick min PowerMac G4 (blådåre) hemlevererad skramlade det i lådan. Jag öppnade luckan och såg att processorns kylfläns var lös! Ringde datorleverantören för att få veta hur jag skulle få fast den igen. Fick svaret: -"Va, har du *öppnat* datorn! Då gäller inte garantin!". Jag suckade lätt över detta patetiska svar och bad att få bli kopplad till Apple, hamnade hos en svensk i Irland och allt löste sig på ett par minuter.

Senast redigerat 2005-02-12 20:39

På företagsköpen är det ju knappast något annat att göra. Det gäller ju att säkra det som går. När det nu kan tjänas in så mycket på att använda Mac, så vill det till att den fungerar. Gör den inte det vill det till att det är täckt in. Har AppleCare för Powerbook och har tidigare haft det på PowerMac. Nu är PMen för gammal, men den rullar. Hoppas att PBarna håller lika bra. Köper hellre trygghet i onödan än får "valuta" för pengarna. Det är som med sjukvården, inte vill jag bli inlagd.

Jag köper aldrig extraförsäkringar till hemelektronik som jag handlar. Går nåt sönder så täcker hemförsäkringen det mesta. Om det inte täcks av hemförsäkringen så räknar jag med att det i längden blir billigare att laga själv eller köpa nytt än att betala en massa extra småförsäkringar/garantier.

Än så länge har inget gått sönder utöver produkter som varit felande redan vid leverans (doa) som har täckts av garantin. Sen skadar det inte att ha lite skinn på näsan om man ska reklamera nåt i kombination med att vara trevlig (jag lovar er, att skälla på motparten skälper mer än det hjälper).

Hoppas det inte blev för mycket OT.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-02-20 10:33

hm kolla på applestore i usa nyss.. där går aplecare på 349 dollar.. ?!? kan någon förklara den enorma prisskillnaden.. även om man lägger till moms å hela faderullan så är det en stor skillnad..

om vi säger att dollarn ligger i 7,2 och sedan lägger till svensk moms blir det 3577 mot (i sverige) 4195 ??
är vi mer oförsiktiga i norden eller?

Bevaka tråden