Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstant 100% CPU-belastning, iMac G5 1,8

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-04 20:26

Hej!
Min iMac G5 strular lite grann nuförtiden (senaste tre dagarna eller så). Första problemet är att den går otroligt segt, och Activity monitor säger att det råder 100% CPU-belastning - men om jag räknar ihop summan av processernas CPU-belastning blir det cirka 30-40%. Det känns rätt fel.

Dessutom slutar dockan svara på musklick. Det går inte att växla program där längre, och program som avslutats stannar ibland kvar.

Kan det ha nåt att göra med att jag installerade Skype för några dagar sen? Jag har inte hört nåt liknande dock.

Några idéer? Som det är nu går det inte att arbeta på den...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-04 20:44

Något knasar…
Hur många procent är "user" och hur mycket är "system".
Är det kvar efter en omstart?
Har du installerat något nyligen?

EDIT: Såg detdär med 'skype' nu, gav du passord när du installerade det?

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2005-02-04 21:20

Vid installation av Skype så går man med på att de får använda dina fria resurser, för nått projekt.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-07 11:54
Ursprungligen av macdek:

Vid installation av Skype så går man med på att de får använda dina fria resurser, för nått projekt.

Var kommer denna information ifrån? Jag installerade just Skype på en Mac (utan att behöva ange lösenord) och det stod ingenstans att så (se citat ovan) var fallet. Detta var troligen första gången jag granskade villkorstexten så noga som jag gjorde, och det närmaste jag kunde hitta var detta:

Ursprungligen av Skype agreement:

Article 4. Permission to Utilize

4.1 Permission to utilize Your computer. In order to receive the benefits provided by the Skype Software, you hereby grant permission for the Skype Software to utilize the processor and bandwidth of Your computer for the limited purpose of facilitating the communication between You and other Skype Software users.

Och att de behöver utnyttja processorn och bandbredden för att tillhandahålla tjänsten måste väl ses som rimligt

Jag tycker Skype fungerar väldigt bra, och tycker det vore synd om det fick obefogad kritik. Därför ställer jag min fråga igen: Hur vet ni att det är Skype som orsakar problemen?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-08 23:05

Jag är en av dom som märkt problemen, men vet ej om det är skype! Tycker skype är ett exilent program. Men när jag stängde av skype, o startade om datorn så slutade den att utnyttja 100 %, kan också ha varit office? brukar vara "bill" som trasslar på min dator.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-12 21:19
Ursprungligen av tratter:

Jag är en av dom som märkt problemen, men vet ej om det är skype! Tycker skype är ett exilent program. Men när jag stängde av skype, o startade om datorn så slutade den att utnyttja 100 %, kan också ha varit office? brukar vara "bill" som trasslar på min dator.

vad har "bill" INTE trasslat till?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-04 23:37

De använder fan itne mina fria resurser, de använder hela min dator... Och vad för jävla projekt?

Att avinstallera Skype, är det bara att slänga programmet och allt som heter Skype eller är det mer avancerat?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-04 23:41
Ursprungligen av JonesH:

Att avinstallera Skype, är det bara att slänga programmet och allt som heter Skype eller är det mer avancerat?

…gav du passord när du installerade det?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-05 01:27

Har samma problem på en pb 12

Har samma problem på en pb 12

Och har lämnat lösenordet!
Är mitt liv förstört nu, hackar dom sig ända in i min mickro??? :rolleyes:

Hur avinstalerar man alla filer om det är skype som e problemet?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-05 09:06
Ursprungligen av tratter:

Har samma problem på en pb 12
Och har lämnat lösenordet!
Är mitt liv förstört nu, hackar dom sig ända in i min mickro??? :rolleyes:
Hur avinstalerar man alla filer om det är skype som e problemet?

I så fall så finns filerna som knasar i systemets mappar… Och processen körs som system…
I sig inget farligt (utna snarare helt som det ska) men man vet lite mer vart man skll leta

Det enklaste är väl att via aktivitetshanteraren hitta vad processen heter, vi vet ju nu att det är en systemprocess, och sedan "mörda" den för att se om det hjälper (väljer vi fel så blir datorn lite "spattig":-) ). Hjälper det så skall vi hitta den filen som läses in och blir prosessen, och de bör ha samma namn och ligga i /library/.
Vill man inte leka dektektiv så hör man med dom bakom skype…

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-06 01:55
Ursprungligen av Pär:

I så fall så finns filerna som knasar i systemets mappar… Och processen körs som system…
I sig inget farligt (utna snarare helt som det ska) men man vet lite mer vart man skll leta

Det enklaste är väl att via aktivitetshanteraren hitta vad processen heter, vi vet ju nu att det är en systemprocess, och sedan "mörda" den för att se om det hjälper (väljer vi fel så blir datorn lite "spattig":-) ). Hjälper det så skall vi hitta den filen som läses in och blir prosessen, och de bör ha samma namn och ligga i /library/.
Vill man inte leka dektektiv så hör man med dom bakom skype…

Kan ju tillägas att datorn blir icke-spattig igen efter en omstart

  • Oregistrerad
  • 2005-02-05 04:47

tror inte att jag gett nåt lösenord faktiskt. inte vad jag minns.

Det där fanns inte med i de tidiga betorna av Skypa va ? Har inte sett något sådant uppträdande själv ?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 08:54

Ibland blev den mindre spattig efter omstart när skype körts, men nu har jag totalformaterat om datorn och installerat på nytt. Vi kan ju säga att just skype är inte det första som installeras här igen.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-07 10:57

Jag kör Skype men har inte upplevt dessa problem. Hur vet ni att det är just Skype som orsakar problemen?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-10 22:51

Hade precis detta problem på min nyinköpta iMac g5 1.8 med 100% cpu belastning som resulterade i en skenande cpufläkt som konstant låg på max.

Löstes genom att trasha com.apple.finder.plist och com.apple.sidebarlists.plist och starta om findern.

Min dator tyckte att findern var så rolig att den använde 70-80% cpu och åt då upp det som blev över av mina egna små procedurer.

Efter detta så blev min nya imac ... tyst

Bara något som någon annan kan prova om det händer för dom.

//Trinodia

  • Oregistrerad
  • 2005-02-12 16:14

Trinodia: ska testa det där sen!

Jag har haft Skype i några dagar nu men jag har inte märkt nån skillnad efter installationen. (iBookG4, 10.3.8)

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-13 20:53

Skype funkar hos mig dock så blir finder lite småskum hög cpu % om man klickar i "visa info om objekt" i visningsalternativ

1
Bevaka tråden