Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hårddisk + DVD-brännare med FireWire

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-11 21:28

Funderar på att köpa en extern hårddisk att ha som backup till min iBook G4/12". Har också tänkt köpa en extern DVD-brännare som komplement.

Min undran är nu om någon vet vad det finns för möjlighet att kombinera en hårddisk och en DVD-brännare i samma låda och koppla denna till FireWire-porten? Går det bra med vilka märken som helst på hårddisk resp. DVD-brännare? Vilka lådor finns det? Är några märken att föredra? Vad kan det tänkas kosta (hårddisk, DVD-brännare, låda + kablar)?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-12 00:28

Har inte sett några hopbyggda brännare och hårddiskar. Välj grejor från LaCie: de håller utomordentligt bra kvalitet. Om du väljer något i stil med Macotekets FireSmart Alu, ta då en med både Firewire 800 och USB 2 så att du har valfrihet.

  • Medlem
  • Mark
  • 2005-02-12 00:46

Jag har ett FW kabinett från Deltaco med 4st 5 1/4" platser. Ful som stryk i grått men det löste jag med en skruvmejsel och lite svart sprayfärg;) Jag har för tillfället bara hårddiskar i den men min plan är att även sätta in en dvd-brännare som jag har vilket borde fungera perfekt, åtminstone tillsammans med Toast. Låda med två platser får du för under 1000, fyra platser är lite dyrare. 200GB hårddisk 800 och en brännare för 600. Kablarna följer nog med lådan, det gjorde mina. Hoppas det kan vara till lite hjälp.

/c

http://www.speedmania.se/store/customer/home.php?cat=29

http://www.deltaco.se/showarticle.asp?ITEMID=MAP-502F&UTG=&TheFROM=&TheTO=&myYEARfrom=&myMONTHfrom=&myDAYfrom=&myYEARto=&myMONTHto=&myDAYto=&page=1&level=YES&MaxPages=

Ursprungligen av pyro:

Funderar på att köpa en extern hårddisk att ha som backup till min iBook G4/12". Har också tänkt köpa en extern DVD-brännare som komplement.

Min undran är nu om någon vet vad det finns för möjlighet att kombinera en hårddisk och en DVD-brännare i samma låda och koppla denna till FireWire-porten? Går det bra med vilka märken som helst på hårddisk resp. DVD-brännare? Vilka lådor finns det? Är några märken att föredra? Vad kan det tänkas kosta (hårddisk, DVD-brännare, låda + kablar)?

Det är sannolikt bara att stapla dem på varandra och seriekoppla. De Firewirelådor jag har är försedda med dubbla portar. Jag hade t.ex min DV-kamera kopplad till en extern HD, som i sin tur var kopplad till datorn. Bara en port på datorn blockerades.

1
Bevaka tråden