Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac återförsäljare i norr och västerbotten?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag känner inte till så många ställen där man kan kolla på mac och köpa mac i norr & västerbotten.
Men ni kanske gör det..så ni kan ju skriva dom ni vet.

Grafit

Ursprungligen av pite_jakke:

Jag känner inte till så många ställen där man kan kolla på mac och köpa mac i norr & västerbotten.
Men ni kanske gör det..så ni kan ju skriva dom ni vet.

Du kan ju pröva att kontakta oss på Grafit i antingen Luleå eller i Skellefteå.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-10 00:11
Ursprungligen av Patrick Jonsson:

Du kan ju pröva att kontakta oss på Grafit i antingen Luleå eller i Skellefteå.

Då får du hälsa till Per-Erik Grannas, vi jobbade på samma ÅF i Göteborg för en massa år sedan

Mikael Fredriksson

När jag var lulebo kollade jag på Macar på Canon Center ute vid det där industriområdet bakom Scandic Hotel. Inte Storheden, men vid... äsch jag kommer inte ihåg längre var det låg... (återigen malmöbo sedan 99)

  • Avstängd
  • International user
  • 2004-09-10 00:24

Canon Center, nu beläget vid Max på Midgårdsvägen. De hade iallafall affischer i skyltfönsteret i somras. Om de sedan har maskiner i butiken, de vete **n.
/Mattias

Fler Malmöbor som försöker sig på Luleografi. Kul!

  • Avstängd
  • International user
  • 2004-09-13 19:51
Ursprungligen av sjovall:

Fler Malmöbor som försöker sig på Luleografi. Kul!

Fast tvärtom i mitt fall. Det är svårare med "malmografi"

Det är rätt fattigt, tyvärr. Är du student i Umeå är nog Umdac det bästa stället att gå till, de är inte så himla serviceinriktade där alltid, men man kan beställa det mesta i macväg och till hyfsade priser. Ibland har de macar inne i butiken så man kan titta, men det är inte något fullständigt utbud direkt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-09-13 13:29

I Umeå finns förutom Grafit även Techno IT. Ingen av dem har "butik" med demoburkar vad jag vet, utan fungerar mer som typ kontor. Bägge har auktoriserad verkstad så man kan få sin burk reparerad på dessa ställen. Är man student kan man som Adrian skrev kontakta UMDAC. De har dock begränsat med öppettider (och personal) för studenter.

Såg att PoP shop i Umeå (ligger på "E4an", Östra Esplanaden?) hade några iPod och iBook i en monter när jag var inne där i somras. Man kan dock inte kalla Pop shop för Macåterförsäljare. Har fått bra hjälp av TechnoIT när jag har haft problem med mina datorer.

I Luleå, Skellefteå och Umeå hittar du Grafit, kan varmt rekommendera dem.

På Canon Center är de inte ens intresserad att sälja macar än fast de har några hemma. har varit inne där några gånger och alltid upplevt ointresserad personal.

Men hos Grafit får du precis den service och support som en äkta återförsäljare skall ge! Kontakta Grafit så hjälper de dig.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-22 13:26

Faktiskt har jag inte hört talas om Grafit eller Techno IT, men Dialect på Haga säljer macar. Synd att de fick lägga ner sin macbutik nere på stan för några år sedan.

Både TechnoIT och Grafit har mycket kompetent personal. Ingen av dom är demo-ställen dock. Men ringer man innan kan nog båda göra sitt bästa för att få tag i det du vill ha demat. Dom är båda serviceinriktade.

Var inne på Grafit förra veckan och det är inga problem att bara klampa in på deras kontor. Dom väntar på iMac demoburk, men har inne PM G5 med en Cinema Display 23" HD med garageband som dom gärna visar. Har för mig at dom även hade en eMac. Dom har även iPods för demo och altec tillbehör.
Montern i PopShop affären tillhör Grafit.

Grafit

Kan verkligen rekommendera Grafit i Umeå, De har servat mig suveränt under många år

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-02-11 19:43

GRAFIT är riktigt bra, de kan sina saker och är tevliga för den delen..

men konstigt nog har de inte samma studentpriser som mecenat. så de är lite dyrare för oss studenter.. men det är bara någon 100-lapp..:-P

  • Oregistrerad
  • 2004-10-18 11:16

Tack Rafael! Kul att du är nöjd med oss på Grafit. Vår målsättning är att kunna ha en demomiljö för att visa upp den senaste tekniken från Apple samt att testa, utvärdera och visa produkter och lösningar för mediabranschen. Eftersom vi inte är en butik kan det vara svårt att spontant droppa in och få tag på någon person hos oss som har tid. Finns vi däremot på plats och har tid så är det bara kul att lära känna fler som gillar Mac eller bara vill kolla in anledningen varför så många av oss Mac-användare är så glada att vi inte behöver jobba med Win. ; ) Annars är det säkrast att ringa oss före. Då kan vi också tala om vad vi har hemma i vår demomiljö.
Vi är en s.k. "Apple Solution Expert" inom "Education" och kan därmed sälja till studenter och skolor till rätt priser.
Välkommen att höra av er. Mvh / Per-Erik

Hur fungerar service?

Hur fungerar service hos Grafit? Om jag tex köper en mac-dator via Apple Stores hemsida eller Pop Shop-butiken vid E4:an, och efter ett tag får problem med mac-datorn, kanske något tekniskt eller fel i den. Tar jag kontakt med Grafit? Gäller garanti isåfall? Hur fungerar det om jag köper mac-datorn i en annan stad?

Jag lämnade in min iMac G5 på Grafit i November och det var lätt att lämna in den. Ringde bara Apple och dom sa att jag kunde lämna in den till närmaste återförsäljare. Inga problem att lämna in den även om man har köpt på Apple store. Även om Mats inte lyckades laga min dator så blev jag bra bemött, och Apple skickade en ny iMac G5 till mig.

Här kommer lite svar på dina frågor.

Hur fungerar service hos Grafit?
Den fungerar bra.

Om jag tex köper en mac-dator via Apple Stores hemsida eller Pop Shop-butiken vid E4:an, och efter ett tag får problem med mac-datorn, kanske något tekniskt eller fel i den. Tar jag kontakt med Grafit?
Du ringer Apple först. Du har ett års garanti på din dator och under den tiden så lagar Apple din dator utan problem. Det går att förlänga det året till att gälla tre år med sk. Apple Care Protection Plan. Dom försöker då hjälpa dig över telefonen och om inte det funkar så säger dom åt dig att besöka närmaste återförsäljare. (Grafit i Umeå), och då tar dom hand om din dator och lagar den.

Gäller garanti isåfall?
Om det inte har gått mer än ett år så reparerar dom. Du har ett års reperationstid och 90 dagars telefonsupport. I telefonsupporten kan du få hjälp med saker som ställa in mail programmet mm.
Om du köper Apple Care Protection Plan så får du 3 års reperations tid och lia lång telefonsupport rätt.

Hur fungerar det om jag köper mac-datorn i en annan stad?
Det funkar jätte bra. Du kan ha köpt den på internet eller i annan stad, men ändå få den lagad i Umeå.
Förr så skickade man iväg dom bärbara datorerna till Holland, men nu förtiden så lagas även dom utav din återförsäljare.

Om du köper en dator i POP-shop så är det Grafit du köper ifrån. Dom är bra och kunniga på Grafit och Annica är jätte trevlig.

Popshopen och lärarrabatten

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Om du köper en dator i POP-shop så är det Grafit du köper ifrån. Dom är bra och kunniga på Grafit och Annica är jätte trevlig.

Ah, tack! Jag tycker det är trevligare att kunna beställa varor direkt från någon återförsäljare eller butik för att få personlig service. Samt kunna lämna in datorn istället för att skicka den någonstans. Men kanhända jag får ändå beställa ibooken via Apple Stores hemsida eftersom jag är lärare och vill använda education-rabatten..Antar att de inte har sådana rabatt på Pop-shopen?

Tack igen!

Jonas

Ursprungligen av greenjuice:

Ah, tack! Jag tycker det är trevligare att kunna beställa varor direkt från någon återförsäljare eller butik för att få personlig service. Samt kunna lämna in datorn istället för att skicka den någonstans. Men kanhända jag får ändå beställa ibooken via Apple Stores hemsida eftersom jag är lärare och vill använda education-rabatten..Antar att de inte har sådana rabatt på Pop-shopen?

Tack igen!

Jonas

Nej du kan inte få den rabatten på POP-shop(Grafit showroom) , men riktiga Grafit som är "Apple Solution Expert" kan ge dig den rabatten. Så ring dom på måndag, och om dom inte kan ge dig den så beställer du bara ifrån internet.
Visst är det att kul att få en personlig sälj kontakt, men du kommer att bli lika bra bemött om du har köpt den på internet eller hos dom. Blir det problem så kommer du alltid att lämna in den hos Grafit ÄVEN fast du har köpt den på internet.

Lycka till.

Tack igen för svaren! Nu är det bara en tidsfråga tills jag skaffar en ibook! Ska slå till en 12" och laddar ner Firefox och Mellel! Plus några påltiliga open souce-program som Adium osv.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-13 19:01

Du kan gärna ringa oss på Grafit och beställa din dator till samma pris som AppleStore Education så länge du har ett CSN kort som visar att du är student. Vi servar, precis som sagts i tidigare inlägg, datorer som köpts på andra håll än genom oss och PopShop men har ju naturligtvis målsättningen att få sälja hård- och mjukvara till de kunder som värdesätter vår närvaro och de mervärden vi erbjuder tillsammans med produkterna. Ju mer av Mac försäljningen som kan hamna i vår korg desto mer kan vi se till att ni Macanvändare i vår region kan få ta del av i form av kompetens, seminarier, utbildningar, demomiljöer/showroom m.m. Ring mig gärna för mer info då jag annars är rädd att detta inlägg blir väl mycket säljtugg. Kan inte hjälpa det.... : )

Per-Erik

Lärarrabatt?

Ursprungligen av Per-Erik:

Du kan gärna ringa oss på Grafit och beställa din dator till samma pris som AppleStore Education så länge du har ett CSN kort som visar att du är student. Vi servar, precis som sagts i tidigare inlägg, datorer som köpts på andra håll än genom oss och PopShop men har ju naturligtvis målsättningen att få sälja hård- och mjukvara till de kunder som värdesätter vår närvaro och de mervärden vi erbjuder tillsammans med produkterna. Ju mer av Mac försäljningen som kan hamna i vår korg desto mer kan vi se till att ni Macanvändare i vår region kan få ta del av i form av kompetens, seminarier, utbildningar, demomiljöer/showroom m.m. Ring mig gärna för mer info då jag annars är rädd att detta inlägg blir väl mycket säljtugg. Kan inte hjälpa det.... : )

Per-Erik

Låter bra, men jag är inte student utan en lärare, det har pratas så mkt om studentrabatt men det gäller också för lärare som jobbar i skolor? Dvs rabatten? Jag uppfattar att rabatten också gäller för lärare? Har jag fel? När jag surfar på Apple Store Education, står det båda lärare och student....

Det gäller dig som lärare också.

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Det gäller dig som lärare också.

Greeeaaaaaaaaatttt

  • Oregistrerad
  • 2005-02-14 08:53

Ja det gäller lärare, skolor och institutioner också. Som privatköpare och anställd så ska man ha ett intyg att man jobbar på skolan/institutionen. Du är välkommen att höra av dig.

Per-Erik

1
Bevaka tråden