Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seagate -med eller utan NCQ?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Tänkte skaffa en ny Seagate-disk till min B/W G3 (200 GB, och jag får skaffa ett SATA-kort också). Är det nån som vet om NCQ (Native Command Queuing) stöds av MacOS på nåt sätt? -Eller är det en PC-grej?

Jag har inget emot att köpa det senaste som släppts, men jag har kollat lite på specarna, och den nyare modellen (med NCQ, och för övrigt en gnutta kortare åtkomsttid) verkar låta LITE mer än den äldre modellen. Ljudnivån är det ALLRA viktigaste för mig, inte minst när disken bara snurrar (utan att läsa eller skriva).

Stöds NCQ tro? -I så fall bara i OSX eller även i tidigare OS-versioner?

PDF-specar, om nån vill titta.
Äldre disk:
http://www.seagate.com/docs/pdf/datasheet/disc/ds_barracuda7200.7.pdf
Nyare disk:
http://www.seagate.com/docs/pdf/datasheet/disc/ds_barracuda7200.8.pdf

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-02-11 10:41
Ursprungligen av Komponist-Kalle:

Hej!

Tänkte skaffa en ny Seagate-disk till min B/W G3 (200 GB, och jag får skaffa ett SATA-kort också). Är det nån som vet om NCQ (Native Command Queuing) stöds av MacOS på nåt sätt? -Eller är det en PC-grej?

Ljudnivån är det ALLRA viktigaste för mig, inte minst när disken bara snurrar (utan att läsa eller skriva).

Stöds NCQ tro? -I så fall bara i OSX eller även i tidigare OS-versioner?

Nej, det varken en PC eller MAC grej. Däremot för att utnyttja NCQ behöver du:

* En SATA disk med NCQ (SATA-II)
* Ett kontrollerkort som stöjder NCQ (SATA-II)
* Möjligen en drivrutin/applikation som aktiverar NCQ

Som du sa var ljudnivån viktigast för dig så varför inte köpa den tystaste disken?

-J

Ljudnivån är viktigast, men inte det ENDA viktiga. Om NCQ hade gjort enormt mycket på prestandan så hade jag velat väga in det.
Det du skriver om eventuell drivrutin eller applikation nuddar vid vad jag _egentligen_ menar; är stöd för NCQ kanske inbyggt i Windows operativsystem och ej i MacOS? Tack för upplysningarna så länge! Jag får kolla om kortet jag siktar på stöder SATA II.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2005-02-12 15:33
Ursprungligen av Komponist-Kalle:

Ljudnivån är viktigast, men inte det ENDA viktiga. Om NCQ hade gjort enormt mycket på prestandan så hade jag velat väga in det.

http://www.storagereview.com/articles/200406/20040625TCQ_1.html

saxat från slutsatsen i den artiklen:

---< snipp >---

2. Command queuing is meant to assist multi-user situations, not single-user setups. With the recent release of Intel's 9xx chipsets, pundits and enthusiasts everywhere have been proclaiming that command queuing is the next big thing for the desktop. Wrong. As evidenced by the disparities between the FastTrak S150 TX4 and TX4200 (otherwise identical except for the latter's added TCQ functionality), command queuing introduces significant overhead that fails to pay for itself performance-wise in the highly-localized, lower-depth instances that even the heaviest single-user multitasking generates. It is becoming clear, in fact, that the maturity and across-the-board implementation of TCQ in the SCSI world is one of the principal reasons why otherwise mechanically superior SCSI drives stumble when compared to ATA units. Consider that out of the 24 combinations yielded from the four single-user access patterns, one-to-four drive RAID0 arrays, and RAID1/10 mirrored arrays presented above, the non-TCQ S150 TX4 comes out on top in every case by a large margin. TCQ is only meant for servers, much like the technology mentioned just below.

---< snipp >---

Man kan även följa diskussion i forumet om artiklen och andra diskar/kontrollers med TCQ/NCQ:

http://forums.storagereview.net/index.php?act=ST&f=4&t=15904

-J

Tack för länkarna! Intressant läsning!

Vad som inte står helt klart för mig är om en disk som stöder NCQ lider av "overhead" för en "single user" även om det är kopplat till ett kort som inte stöder NCQ. För övrigt verkar ju NCQ vara bättre än TCQ.

Tack än en gång! Utan NCQ blir nog bäst för mig.

Jag har inte lyckats hitta något exakt om NCQ-stöd i Mac OS X men jag skulle bli mycket förvånad om det redan nu finns drivrutin för det. När det gäller Windows hittade jag detta:

"Ncq fungerar bara med Windows XP Service Pack 2 och anpassade drivrutiner."

Kanske kan det då komma stöd lite senare. Vi får se. Troligen innebär väl knappast diskens stöd för NCQ något negativt, även om man inte använder det (mer än om priset skiljer lite, vilket jag tror att det gör).

Jag kommer att köra OS 9 ett tag till (och till och med OS 8.6) så jag har väl troligen ingen glädje av NCQ ännu. -Men disken håller förhoppningsvis ett tag och om jag framöver skaffar en G5:a med en sen OSX-version, så kanske...

Vi får se.

Frågan är ju dock om det är någon märkbar ljudtrycks-skillnad mellan 2.5 bels och 2.8(?) I och för sig är det mer en fråga om interferenser; jag har en lågmäld Fujitsy-disk på 5400 rpm, som kommer att sitta i samtidigt, och det är mer interferensen jag tror att jag kommer att störas av. Blir dessa differens-svängningar tydligare av 0.3 extra bels? Jag vet inte.

1
Bevaka tråden