Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Processoruppgradering till Quicksilver 733 - värt det?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-02-09 18:14

Har en första generationen Quicksilver med en processor på 800 Mhz (överklockad från 733..).

Jag har ett acard kort som ger en ATA100 bus istället för ATA66 och 3 stycken Seagate rpmhårddiskar på 7200 RPM, så den biten är snabb.
Har uppgraderat grafikkort från geForce 2 MX till ett Radeon 8500 på 64 MB VRAM.
Har 768 MB i Ram. En 512 MB modul + 2 st 128 MB.

Funderar nu på en processoruppgradering. Tänkte satsa på Sonnet Encore 1,7 Ghz, då borde datorn bli mer än dubbelt så snabb. Dock är den ganska dyr, 4988 kr med moms. Tror ni att det är värt det? Eller ska jag satsa på en mindre och billigare uppgradering?

För mycket pengar för att få den farten

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-02-09 19:13

Jag tycker att du skall nöja dig med en Sonnet Encore G4 1,2 GHz eller 1,4 GHz. Det gör nog en hel del med 2 MB L3-cache. Din 733:a saknar ju L3 cache och har bara 256 kb L2 cache.

Billigast köper du uppgraderingen från USA t ex från OWC. www.macsales.com

1,7 Ghz:aren känns inte riktig prisvärd. Då kan du lika gärna sälja hela datorn och köpa något annat t ex en PM G5 eller iMac G5.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-02-09 22:58

Det är billigare här. http://www.provantage.com/pr_72883.htm
Själv har jag ingen erfarenhet av butiken.

Jag skulle inte satsa på dyra uppgraderingskort som inte förhöjer andrahandsvärdet när G5:orna blivit bra mycket billigare på sistonde. En dual 1.8GHz G5 är riktigt kvick tycker jag och om du tittar på vad du får för din G4:a begagnad inkl tillbehör och inköpet av processorkort tror jag skillnaden inte blir jättestor.

Då får du en ny dator med garanti som kör cirklar runt en 1.7GHz G4.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-10 10:46

Ok, men till saken hör (och det kunde inte ni veta eftersom jag inte påpekade det) att jag har ett byggt ett ljudisolerat skåp som är anpassat för G4an + att jag vill kunna ha minst 4 hårddiskar, och G5an har bara plats för två om jag inte har helt fel. Så igentligen bryr jag mig inte om hur mycket snabbare en ny dator är, jag är ute efter att snabba upp min nuvarande för en mindre summa pengar.
Det kanske är bättre att bara maxa ut RAM och låta processorn vara?

Marcus - om man beställer från OWC, får man inte betala frakt + tull då?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-02-10 11:55
Ursprungligen av bOOzo:

Marcus - om man beställer från OWC, får man inte betala frakt + tull då?

Jo, men det blir ändå billigare.

  • Medlem
  • 2005-02-10 10:59

Om du ska köpa en ny processor, så skulle jag satsa på en dubbelpropp. Det finns en ganska prisvärd dual 1.3 Ghz, tror jag. Avsevärt mycket snabbare än den nya 1,7:an, som inte heller har L3 Cache.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-10 11:26
Ursprungligen av stfm:

Om du ska köpa en ny processor, så skulle jag satsa på en dubbelpropp. Det finns en ganska prisvärd dual 1.3 Ghz, tror jag. Avsevärt mycket snabbare än den nya 1,7:an, som inte heller har L3 Cache.

Hur kommer det sig att macoteket inte har den? Dom har bara uppgraderingar från Sonnet.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-02-10 11:36

Köp inte 1,7 GHz! En 1,4 med L3 cache är snabbare enl. alla tester och billigare.

  • Medlem
  • 2005-02-10 11:39
Ursprungligen av bOOzo:

Hur kommer det sig att macoteket inte har den? Dom har bara uppgraderingar från Sonnet.

Ring och fråga. Du förlorar förvisso ingenting på att göra en egen import från macsales.com, snarare tvärt om.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-10 12:04

Jag ska tänka på det. Men det verkar onekligen som att den här uppgraderingen är bästa valet. Med frakt och betalning genom bank skulle den hamna på $700, och det är ungefär 4900 kronor, om dollarn kostar 7 kronor. Fas jag är lite skeptiskt till att få den fraktad så lång, och betala med bank verkar också krångligt. Har tyvärr inget kredit kort.

  • Medlem
  • 2005-02-10 12:15
Ursprungligen av bOOzo:

Jag ska tänka på det. Men det verkar onekligen som att den här uppgraderingen är bästa valet. Med frakt och betalning genom bank skulle den hamna på $700, och det är ungefär 4900 kronor, om dollarn kostar 7 kronor. Fas jag är lite skeptiskt till att få den fraktad så lång, och betala med bank verkar också krångligt. Har tyvärr inget kredit kort.

GigaDesigns DUAL G4/1.33GHz* w/2MB L3 Cache Per Processor for PowerMac G4 Digital Audio, QuickSilver & QuickSilver 2002 Models. *7455 G4/1.25GHz Processors Tested & Guaranteed by Giga for 1.33GHz Dual Operation* New, 3 Year GigaDesigns Warranty. (GIGM5D1213Q) more info...

$599.00

Från Macsales.

Att du inte har kreditkort är ju ett problem. Du kanske känner någon som har det?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-02-10 17:33

Jag vill inte avskräcka dig men det finns vissa exemplar av just QS 733 som haft problem med processoruppgraderingar. Dels ska man kolla först om datorn är kompatibel med dubbla processorer. Det finns ett litet testprogram någonstans som man kollar det. Tyvärr minns jag inte var jag såg det. Leta i forumen här!. Sen har jag också läst på XLR8yourmac om att vissa haft dolda fel på moderkortet eller om det var något konstigt med strömaggregatet som visade sig först när de skulle uppgradera processorn. Jag var själv i uppgraderingstankar då jag hittade denna info. Kanske någon annan här som har hört liknande och har några länkar.

Kolla även monteringsproceduren för den du vill köpa. Alla processorer monteras inte på samma sätt. Det är svårare med vissa märken. En del har egna fläktar men andra kräver att du använder din egen fläkt och sätter den fast på den nya processorn, vilket kan vara jobbigare. Bl.a. har just Sonnet många såna modeller tror jag.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-02-11 17:36
Ursprungligen av Homy:

Jag vill inte avskräcka dig men det finns vissa exemplar av just QS 733 som haft problem med processoruppgraderingar. Dels ska man kolla först om datorn är kompatibel med dubbla processorer. Det finns ett litet testprogram någonstans som man kollar det. Tyvärr minns jag inte var jag såg det. Leta i forumen här!. Sen har jag också läst på XLR8yourmac om att vissa haft dolda fel på moderkortet eller om det var något konstigt med strömaggregatet som visade sig först när de skulle uppgradera processorn. Jag var själv i uppgraderingstankar då jag hittade denna info. Kanske någon annan här som har hört liknande och har några länkar.

Kolla även monteringsproceduren för den du vill köpa. Alla processorer monteras inte på samma sätt. Det är svårare med vissa märken. En del har egna fläktar men andra kräver att du använder din egen fläkt och sätter den fast på den nya processorn, vilket kan vara jobbigare. Bl.a. har just Sonnet många såna modeller tror jag.

Jag har haft en del kontakt med Sonnet. Samtlida uppgraderingskort därifrån har nu fläkt/kylfläns. Jag står och väger mellan 1.7 och 1.4an. 1.4GHz är snabbare, men 1.7an drar mindre kraft och blir inte lika varm. Jag har börjat fundera på att vänta på 7448. L2 cache lär bli rejält större än den på 1.7an. Jag har en G4 'Sawtooth' 200W.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-11 19:04
Ursprungligen av stfm:

GigaDesigns DUAL G4/1.33GHz* w/2MB L3 Cache Per Processor for PowerMac G4 Digital Audio, QuickSilver & QuickSilver 2002 Models. *7455 G4/1.25GHz Processors Tested & Guaranteed by Giga for 1.33GHz Dual Operation* New, 3 Year GigaDesigns Warranty. (GIGM5D1213Q) more info...

$599.00

Från Macsales.

Att du inte har kreditkort är ju ett problem. Du kanske känner någon som har det?

Är det någon som har erfarenhet av GigaDesign? Känns som om Sonnet är mer pålitligt, men då går jag bara på att jag hört om dom mer. Sen kan man ju undra varför Gigas dual 1,33 är billigare än Sonnets.

Jag är lite sugen på att importera Sonnets dual 1,3 ghz, känns som det skulle ge bra ökning. Ska kolla det där med serienumret - finns info här:
http://www.sonnettech.com/publicfiles/pdfs/pdf_onlinedocs/english/mac/encore_st_duet_2g_add.pdf

Men jag ska nog köpa en ny skärm och lite ram först.

Någon som har koll om det är några nya cpu uppdateringar på g?

  • Medlem
  • 2005-02-11 20:01
Ursprungligen av bOOzo:

Är det någon som har erfarenhet av GigaDesign? Känns som om Sonnet är mer pålitligt, men då går jag bara på att jag hört om dom mer.

Jag har bara provat en, men den funkar bra. Låter mindre än datorn gjorde i original, och har inte blivit instabil i vare sig OS 9 eller OS X. Det är möjligt att jag hade tur, det vet jag ju inte.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-02-11 18:54

>>BoP
Jag hade en Sawtooth och valde att köpa en PM G4 digital audio innan jag satsar på en snabbare processor. Digital audio-modellen har en hel del som Sawtooth:en saknar t ex AGP 4x, snabbare 133MHz systembuss, stöd för apples ADC-skärmar och uttag för Apples Pro speakers.

Jag tänker nöja mig med en 1,2 GHz Sonnet G4 med 2 MB L3 cache.

Då har jag spenderat ungefär lika mycket som du har tänkt lägga på enbart processorn, men då kan jag sälja Sawtooth:en och få tillbaka lite pengar den vägen.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-02-11 19:58
Ursprungligen av Macus:

>>BoP
Jag hade en Sawtooth och valde att köpa en PM G4 digital audio innan jag satsar på en snabbare processor. Digital audio-modellen har en hel del som Sawtooth:en saknar t ex AGP 4x, snabbare 133MHz systembuss, stöd för apples ADC-skärmar och uttag för Apples Pro speakers.

Jag tänker nöja mig med en 1,2 GHz Sonnet G4 med 2 MB L3 cache.

Då har jag spenderat ungefär lika mycket som du har tänkt lägga på enbart processorn, men då kan jag sälja Sawtooth:en och få tillbaka lite pengar den vägen.

Det låter intressant! Jag har inte vågat hoppas på att få tillbaka pengarna, mer en fråga om att få den såld alls om 1-2 års tid. Jag har uppgraderat genom eBay, så jag har nästan inte betalt något. Hur är digital audio i förhållande till sawtooth, ljudmässigt, prestanda?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-02-11 19:28

Undvik PowerLogix. Deras uppgraderingar hindrar datorn att gå ner i vila.
Jag vet inte hur det är med GigaDesigns.
Sonnet känns mera säkert.

Men kolla med databasen på xlr8yourmac innan du beställer!

http://forums.xlr8yourmac.com/cpureview.lasso

  • Oregistrerad
  • 2005-02-11 20:46

Blir lite orolig om en snabbare processor skulle öka temperaturen i datorn.. Eftersom min dator står i ett skåp. Den har luftintag utifrån, just nu ligger temperaturen på 8° i skåpet. Men under sommaren kommer temperaturen upp i ca 28-30°. Så om en ny processor alstrar mer värme kan det vara ett problem..

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-02-11 20:55
Ursprungligen av bOOzo:

Blir lite orolig om en snabbare processor skulle öka temperaturen i datorn.. Eftersom min dator står i ett skåp. Den har luftintag utifrån, just nu ligger temperaturen på 8° i skåpet. Men under sommaren kommer temperaturen upp i ca 28-30°. Så om en ny processor alstrar mer värme kan det vara ett problem..

Det är temperaturen jag tänker på också i kampen mellan 1.4 och 1.7GHz. Den sistnämnda alstrar mindre värme.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-11 20:58
Ursprungligen av BoP:

Det är temperaturen jag tänker på också i kampen mellan 1.4 och 1.7GHz. Den sistnämnda alstrar mindre värme.

Vart har du fått reda på det?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-02-11 21:19
Ursprungligen av bOOzo:

Vart har du fått reda på det?

Jag har surfat runt och läst allt vad jag hittat i ämnet. Jag har också mailat med Sonnets support. Den sistnämndas rekommendation var att skaffa 1.7GHz. Detta pga att åtminstone 'Sawtooth' kör på 200W. L3 cache alstrar en hel del värme. Killen jag mailade med hävdade att han hade två datorer, en med 1.4 och en med 1.7GHz, det var ingen större skillnad ifråga om hastighet. Du kan läsa på 'cubeowner'-listan.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-02-11 23:07

Jag föreslår att ni byter ut fläktarna i era PM G4. Då behövs det inte några ljuddämpande skåp.

Jag har haft en Enermax 120 mm kullagrad chassifläkt i min Sawtooth, som jag nu har flyttat över min PM G4 DA. En 80 mm Papstfläkt i nätdelen är inte heller fel. Den ger bara 12 db ifrån sig.

Givetvis så ska ni satsa på ett Sonnetkort med 2 MB L3 cache. Det gör mycket för hastigheten.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-11 23:10
Ursprungligen av Macus:

Jag föreslår att ni byter ut fläktarna i era PM G4. Då behövs det inte några ljuddämpande skåp.

Jag har haft en Enermax 120 mm kullagrad chassifläkt i min Sawtooth, som jag nu har flyttat över min PM G4 DA. En 80 mm Papstfläkt i nätdelen är inte heller fel. Den ger bara 12 db ifrån sig.

Givetvis så ska ni satsa på ett Sonnetkort med 2 MB L3 cache. Det gör mycket för hastigheten.

Är inte främmande för att byta ut fläktar. Vart har du köpt dina? Direkta länkar vore att föredra!
Men jag tror inte det ersätter mitt skåp, datorn är så gott som ljudlös i den, speciellt när det är svalt som nu. Så gott som allt fläktljud försvinner, hårddisken hörs knastra ibland men inte mer. Kan sova i samma rum, det gick inte innan.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-02-11 23:37

Den förre ägaren bytte fläktarna innan jag köpte Sawtooth:en. Men det är en sån här chassifläkt jag har:
http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e503826&ReferId=3

Och en sån här sitter i nätdelen:
http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e547006&ReferId=3

1
Bevaka tråden