Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Separationsångest - från G3-G5

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla!
Ny i detta forum och tänkte bara säga hej och berätta att jag idag tagit steget och sagt adjö till min gamla blueberry och släppt in en sprillans ny iMac G5 i huset. Ska bli kul, hoppas jag! Är det någon som har något sjysst att säga om detta så tackar jag och tar emot!

/Lina

  • Oregistrerad
  • 2005-02-11 17:05

Jag tror att du kommer nog glömma blueberryn snart

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-02-11 17:10

Eller i varje fall inte sakna den så värst ofta.

Tror inte det heller:) Tänkte låta mor och far som i princip aldrig jobbat med dator att ta över den och trixa lite med den. Då får ju jag träffa den också ibland. Och så undviker man ju att föräldrarna sugs ner i något slags pc-träsk. Någon som har något att rekommendera när det gäller nya iMacen? Det är en 1,8 17". Har ju hört att en del störs av ljudet men något annat?

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-02-11 17:33
Ursprungligen av Lina Holmberg:

Någon som har något att rekommendera när det gäller nya iMacen? Det är en 1,8 17". Har ju hört att en del störs av ljudet men något annat?

Det viktigaste är att ha rejält med RAM, komplettera om du inte redan är väl försedd.
Testa också med att under Energy Saver ställa upp processorn på max. Får du inte biljud när du har flera program öppna, exv Safari på Aftonbladets sida, så är du nog förskonad från det eländet.
Extern backup-möjlighet är det lätt att bortse från när man köpt nytt. Men är olyckan framme så.
Lycka till med den snövita raringen.

Kör G5

Kör själv en Imac G5 sedan i julas, går klockrent och mycket behagligt. Inga oljud eller annat. Än så länge. Tror inte någon kan bli missnäjd med en sån skönhet på skrivbordet, minimal plats och ursnygg. Skönt bli av med det pc gråa som tog plats och som orsakade en massa arbete. Keep going.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-12 03:13
Ursprungligen av Le:

Det viktigaste är att ha rejält med RAM, komplettera om du inte redan är väl försedd.
Testa också med att under Energy Saver ställa upp processorn på max. Får du inte biljud när du har flera program öppna, exv Safari på Aftonbladets sida, så är du nog förskonad från det eländet.
Extern backup-möjlighet är det lätt att bortse från när man köpt nytt. Men är olyckan framme så.
Lycka till med den snövita raringen.

Rejält med RAM... hur mycket är det ? ( allting är relativt )... är själv en glad ägare av en sprillans ny iMac G5:a 20" 1,8Ghz med 1 MB RAM... antar att det är tillräckligt. Jag har aldrig upplevt något "motorljud" men det är ju ingen effekt man vill uppnå med sin dator. Så om ytterligare 1 GB kan förhindra detta "fenomen" kan det ju vara värt att överväga en uppgradering av RAM-minnet.

Senast redigerat 2005-02-12 14:03
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-02-12 08:56

1 GB Ram duger gott för vanligt användande.
Ska man sedan försöka göra allt samtidigt och snabbt på sin maskin är maxram enklaste 'uppgraderingsmetoden'.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-02-12 08:59

finns det något sådant som tillräckligt med RAM? när man kan ha hela hårddisken i minnet då kanske;-P

annars tror jag 1gb räcker till allt.. bara riktiga filmtokingar som vill ha mer...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-12 14:11

Tackar för infon !

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-02-11 18:57

Va! Hoppade du över G4:orna helt och hållet?

Får man göra så?

:rolleyes:

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-02-11 19:01
Ursprungligen av Macus:

Va! Hoppade du över G4:orna helt och hållet?

Får man göra så?

:rolleyes:

När några av oss till och med körde två på samma gång! G4 Duett eller vad de nu hette.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-11 19:15

Jag har ett hett tips, krama dig själv lycklig för att ha råd, jag måste låna pengar från min morsa, och på det sättet göra mig fattig de närmaste 3 månaderna för att ha råd med en Mac mini, fast sen har jag alltid lika rik som en rånad kyrkråtta, men ändå Sen krama din plånbok och skaffa mer minne om du inte redan gjort det.

Tackar för tipsen, mer minne var det! Ang. pengarna så har jag ju kramat G3:an så länge nu så att köpa en G5 är ju rena fyndet:) Kostar ju lika mycket som den lilla blå gjorde då, när det nu var… Med det vill jag nu inte påstå att det är lätta pengar på något sätt men ändå!
Finns nu ett antal demoex. på inwarehouse för under 12.000 om någon är intresserad… 1,8 Ghz 17"…

ledsen

Vill inte göra dig ledsen men skall du jobba med datorn i nätverk så lär det inte gå så mycket snabbare. Jag, som arbetar mycket i Quark bytte G3 till G4, villket gjorde viss skillnad i OS9. När sedan OSX blev nödvändigt blev det kaos. Köpte en G5 med massor av minne, men det hjälpte inte. Slöare än att jobba med en G3 i OS9.....

Fruktansvärt trögt. Kass uppdatering. Det hjälper inte med G5 processorer.

Thomas

1
Bevaka tråden