Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är du nöjd med din mini?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För att runda av lite trådar, är du nöjd med din mini?

Jag har en 1,42:a med blåtand och trådlöst samt dvd-brännare. Installerade 512 MB ram vilket inte var några problem. Kan inte köra min TFT monitor i 1280x1024@75 Hz för då får jag grafikfel. För en dialog med Apple om detta men just nu är det inget som stör då 60 Hz går lika bra på min TFT. Kör jag en CRT skärm kan jag klämma upp hur hög upplösning som helst (så mycket kortet/skärmen fixar).

Jag är helt klart nöjd med mitt köp! Behöver inget prestandamonster men den är ändå rätt rapp. Jag uppskattar att den är relativt tyst vilket gör att jag kan ha nerladdningar påslagen under natten. Klar fördel att det blir rent och snyggt på och under skrivbordet i och med dom få kablar som behövs (kör trådlöst tangentbord och mus).

På en skala från 1-10 får den en 8:a. Lite tystare och bättre ljud in/ut samt video in/ut och det hade varit en 10:a (för det borde väl ha gått att klämma in i samma chassi?).

  • Oregistrerad
  • 2005-02-09 17:10

Jag håller med dig helt. Att den är så liten och tyst är underbart. Det enda som jag kan klaga på är den något klena I/O samt att operativet känns lite segt med alla animationer.

  • Medlem
  • 2005-02-09 17:15

Hur tyst är 1,42an? Just fläktarna är största anledningen till att jag vill byta bort min PM dual 1GHz... jag klarar inte av det vinande ljudet längre!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-09 18:09

Jag är mycket nöjd med min Mac Mini (som även är min första Mac).
1.42GHz med 512MB RAM.

Den är viskningstyst när man inte rippar skivor eller liknande. Det brukar t.o.m. vara så att jag när jag kommer hem från skolan rusar in i vardagsrummet och tror att datorn har gått sönder för den är så tyst jämfört med min gamla PC.

De enda saker jag har att anmärka på är egentligen inte Mini-specifika.
Tycker Findern är lite jobbig. Saknar bra klient för ICQ/MSN.

*PC-befriad sen 1 vecka tillbaka*

Ursprungligen av effigy:

Jag är mycket nöjd med min Mac Mini (som även är min första Mac).
1.42GHz med 512MB RAM.

Den är viskningstyst när man inte rippar skivor eller liknande. Det brukar t.o.m. vara så att jag när jag kommer hem från skolan rusar in i vardagsrummet och tror att datorn har gått sönder för den är så tyst jämfört med min gamla PC.

De enda saker jag har att anmärka på är egentligen inte Mini-specifika.
Tycker Findern är lite jobbig. Saknar bra klient för ICQ/MSN.

*PC-befriad sen 1 vecka tillbaka*

Gör som alla andra... Quack different.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-09 22:44
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Gör som alla andra... Quack different.

Varken Fire och Adium X fungerade som jag ansåg att dom skulle. Men med Adium X 0.80 ska funktionerna jag saknar komma...

Ursprungligen av EricBradley:

Har du börjat använda exposé??

Jepp. Exposé är en funktion som jag är mycket nöjd med
Jag försöker lura hem folk hit så jag kan "råka" exposéa lite så att dom blir imponerade och konverterar.

Ursprungligen av effigy:

Jag är mycket nöjd med min Mac Mini (som även är min första Mac).
1.42GHz med 512MB RAM.

Den är viskningstyst när man inte rippar skivor eller liknande. Det brukar t.o.m. vara så att jag när jag kommer hem från skolan rusar in i vardagsrummet och tror att datorn har gått sönder för den är så tyst jämfört med min gamla PC.

De enda saker jag har att anmärka på är egentligen inte Mini-specifika.
Tycker Findern är lite jobbig. Saknar bra klient för ICQ/MSN.

*PC-befriad sen 1 vecka tillbaka*

Har du börjat använda exposé??

Vänligen håll er till ämnet, "Är du nöjd med din mini?"! Trådar som spårat ur har vi nog av!

  • Medlem
  • Arvika
  • 2005-02-09 18:48

Jag är mycket nöjd och ger den 9/10 , hade apple stoppat i mera minne (minst 512) så hade betyget varit topp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-09 19:29

Nix, ej nöjd. Har en 1,42Ghz, 512Mb. Den är allmänt tyst, men när den börjar låta så kan den väcka döda. Låter högre än mitt AMD torn. Bugg med DVI-utgången (redan påpekat i tråden). Jag har ofta hört att Apple gör bra hårdvara, men min egna erfarenheter visar precis tvärtom. Min iBook pajjade tre gånger första året, Mini är redan paj från början.

Jag gillar OSX och så, men nix, för de pengarna (7100kr) +kostnad för KVM-switch tycker knappt det var värt. Jag behövde en Mac för video-chat, så vi får väl hoppas att den duger till det.

  • Medlem
  • 2005-02-09 20:55
Ursprungligen av kajetan:

Den är allmänt tyst, men när den börjar låta så kan den väcka döda. Låter högre än mitt AMD torn.

Är det när fläkten sätter igång eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-09 21:23

Förmodligen inte... det är när disken/CDn jobbar som den drar igång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-09 18:09

Ja, jag är nöjd med allt förutom minnet ...

256 MB är verkligen lite! Man kan inte ens spela musik samtidigt som man tittar i Safari, för då hackar musiken!
Måste verkligen köpa en 512 så fort jag får pengar ...

Annars är det väldigt bra. Man kan inte riktigt klaga på prestandan, för den är ju ungefär som i en bärbar dator och den klarar sig ju många med.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2005-02-09 21:22

Hur är det med 1,25Ghz varianten, är den tystare?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-09 21:44

Jag valde "vet inte".

Eftersom ingen av mina två ger nån användbar bild på upplösningar över 1024x768, varken på analoga eller DVI anslutna monitorer. Den ena är hos LAN-Master för undersökning.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-10 11:49

Hur är det - kan man i efterhand trycka dit mer minne eller måste man köpa direkt från fabrik? Då måste man ju ta en gig i så fall, för 512 är för lite för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-10 12:35
Ursprungligen av petsematary:

Hur är det - kan man i efterhand trycka dit mer minne eller måste man köpa direkt från fabrik? Då måste man ju ta en gig i så fall, för 512 är för lite för mig.

Det finns ett antal trådar om hur man enkelt kan byta minnet själv med hjälp av en spackelspade.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2005-02-10 20:20

Jag är helnöjd med min!
Den är söt, den är tyst, den är (tillräckligt) snabb. Vad mer kan man begära, till det priset?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-10 21:13

Jag är extremt nöjd!

Jag är en switcher, sålde mitt prestandamonster till peze och skaffade mig en mac mini 1.42. Den är helt outständning knäpptyst, och pinnar på bra i enklare uppgifter sina 256mb till trots (även om jag kommer slänga in 1 gig i den vid tillfälle, för att få redigt flyt i OS X). Datorn klarar av det jag har förväntat mig av en burk till det överkomliga priset. Att den dessutom är snygg, väldesignad och tyst är en riktigt trevlig bonus!

Med minin har jag fått bekanta mig med OS X på allvar. Jag kommer nog inte vilja ta i ett annat os med tång

mvh
FrrH

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-11 00:24

Lite funderingar angående oväsendet Mac Mini för:

Jag har märkt att det är en offantlig skillnad på att ha öronen riktade exakt mot minin och att ha dem i en 90 graders vinkel från den. I det senare fallet är den nästintill knäpptyst men vid det förra så hör man ett svagt, ganska högfrekvent, surrande. Är det någon mer som har tänkt på detta? Ska nog möblera om så att min mac mini står i en vinkel där jag slipper höra den. En overkill vore ju förståss att gömma den under eller bakom någonting men då missar man ju poängen med hela datorn

En annan grej jag har tänkt på är att man hör hårddisken göra ett litet klickande då och då, även när datorn inte används. Vad beror detta på?

Vet inte om detta var helt OT men såg det här lite som en fri disskusionstråd för minin.

Jag är iaf nöjd med datorn. Har haft PC hela livet men har nu äntligen bytt.

Dock så måste den klara ett test till: Att få en FW-hårddisk kopplad till sig. Om det fnkar bra och snabbt är jag nöjd.

Måste säga att det enda jag saknar från PC:n är att kunna spela ett och annat spel ibland. Maccen är ju minst sagt rätt fattig på spel. Nåja, får väl bli en konsoll eller nått.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-11 12:41
Ursprungligen av Pluffo:

Dock så måste den klara ett test till: Att få en FW-hårddisk kopplad till sig. Om det fnkar bra och snabbt är jag nöjd.

Det gör det säkert. Lite synd att det bara är Firewire400 i minin.

Men som sagt - för det priset, osv.

mvh
FrrH
- supernöjd återswitchad användare

Ursprungligen av Pluffo:

Vet inte om detta var helt OT men såg det här lite som en fri disskusionstråd för minin.

Som jag tidigare nämnt så vill jag att den här tråden helt håller sig till frågan "Är du nöjd med din mini?" eftersom väldigt många trådar har en tendens till att spåra ur.

Re:

Ursprungligen av Pluffo:

Dock så måste den klara ett test till: Att få en FW-hårddisk kopplad till sig. Om det fnkar bra och snabbt är jag nöjd.

FW400 funkar snabbt och smidigt med min G5 i alla fall.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-16 13:43

Snart dax att ta upp Apples gamla slogan:

"99.6% nöjda användare"

([font="times"]Vilket verkar ha varit en slogan pezegurus retat sig enormt på... Go figure...[/font])

1
Bevaka tråden