Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Portable Playstation konkurrerar ut iPod?

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .

fast hur snygg e den på en skala!? känns väldigt mycket 90-tal :rolleyes: och tankarna dras till Darth Vader

tror inte den kommer konkurerar direkt med iPod'en när det väl kommer till kritan, kommer den kunna synka med iTunes och iTMS lika lätt? förmodligen inte, förövrigt så är PSP hur stor som helst, känns inte direkt überportabel om ni frågar mig, och sony har ju förut visat att dom gärna tar bort en del features när dom väl lanserar deras produkt.
Sälja kommer PSP'n säkert att göra (även om den kommer kosta ~$250), men jag tror inte att man ska se den som en konkurent till iPod direkt..

Ursprungligen av johan dansk:

förövrigt så är PSP hur stor som helst, känns inte direkt überportabel om ni frågar mig

"nice cameltoe" var det första som slog mig när jag kollade på bilden haha.

MEN! Tänk vad smutt att kolla på en film eller nåt med den där mojängen! I wants it!

Kolla in killen till höger... jag tycker det ser patetiskt när folk går runt med sina mobiltelefoner runt halsen, men detta saknar hittills motstycke!

  • Oregistrerad
  • 2004-05-12 12:14

jag håller helt med både chaosstar och erran.man ska inte döma ut nintendo bara för att man tycker att den nya sony-maskinen såg coolare. Nintendo gör och har de bästa och mest genomtänkta spelen, till sonys maskiner finns det istället flest spel.
Nintendo släpper desssutom ett nytt koncept med sina dubbla skärmar, touchscreen och dessutom mikrofoningång, något som borde få speltillverkarna att dregla över alla nya möjligheter.

nintendo känns helt enkelt lite mer inriktat på en grej de kan bra och struntar i alla onödiga skiteffekter.lite som apple.....

“The Nintendo dual screen is something that we’re really excited about developing for. It’s very innovative, which is classic Nintendo.”
– Nick Earl, vice president and general manager, Electronic Arts

Ursprungligen av julius:

jag håller helt med både chaosstar och erran.man ska inte döma ut nintendo bara för att man tycker att den nya sony-maskinen såg coolare. Nintendo gör och har de bästa och mest genomtänkta spelen, till sonys maskiner finns det istället flest spel.
Nintendo släpper desssutom ett nytt koncept med sina dubbla skärmar, touchscreen och dessutom mikrofoningång, något som borde få speltillverkarna att dregla över alla nya möjligheter.

nintendo känns helt enkelt lite mer inriktat på en grej de kan bra och struntar i alla onödiga skiteffekter.lite som apple.....

“The Nintendo dual screen is something that we’re really excited about developing for. It’s very innovative, which is classic Nintendo.”
– Nick Earl, vice president and general manager, Electronic Arts

med risk för att dra ut diskutionen mer på ett sidospår så håller jag faktisk med.
Jag, personligt, är mer upphetsad över Nintendo DS, dubbla skärmar, varav den ena med touchscreen, känns mer som friskluft än PSP's koncept (en bärbar ps2a typ). Men båda är jävligt coola, och har jag pengar när dom släpps kommer jag säkert köpa båda, men det känns ändå som att Nintendo rent faktiskt försöker att innoverar, något som ju faktiskt kan straffa sig om det inte funkar i verkligheten, men tar man inte den chansen kommer man ju ingenvart i världen. Något som Nintendo, och Apple, ju är ett prima exempel på..

  • Oregistrerad
  • 2004-05-12 12:39

Jag förstår inte hur PSP skulle kunna konkurrera ut iPod, PSP har ju varken hårddisk eller MP3-stöd. Som att säga att T630 skulle konkurrera ut iPod för att den är mindre.

Jag tror personligen att PSP kommer att sparka Nintendo DS stjärt. Nintendo har ju, som vanligt, riktat in sig på yngre konsumenter, medan Sonys målgrupp är de som har råd att själva köpa spel. GT4, MGS, etc, känns ju bra mycket mer lockande än Nintendos Hello Kitty-lineup. Lyckas Sony bara tvätta bort tönt-stämpeln från att spela på bussen så har de säkert en vinnare.

Ursprungligen av henrrrik:

Nintendo har ju, som vanligt, riktat in sig på yngre konsumenter, medan Sonys målgrupp är de som har råd att själva köpa spel.

Jag läser detta gång på gång och varenda gång skakar jag på huvudet, förklara gärna?
Nintendo är faktiskt mer än pokémon. Men metroid prime, residentevil och soulcalibur mf kanske inte är tillräckligt vuxna och manliga för dig?
Underskatta inte bra spel såsom pikmin, zelda, viewtiful joe och många andra heller...

Iofs sig håller jag med om att Sony och Microsoft faktiskt säljer sig sälv bättre än vad nintendo gör, vilket kommentara såsom "nintendo riktar sig bara till småbarn" tyvärr är ett ganska bra bevis på...

  • Oregistrerad
  • 2004-05-12 13:04
Ursprungligen av johan dansk:

Jag läser detta gång på gång och varenda gång skakar jag på huvudet, förklara gärna?
Nintendo är faktiskt mer än pokémon. Men metroid prime, residentevil och soulcalibur mf kanske inte är tillräckligt vuxna och manliga för dig?
Underskatta inte bra spel såsom pikmin, zelda, viewtiful joe och många andra heller...

Iofs sig håller jag med om att Sony och Microsoft faktiskt säljer sig sälv bättre än vad nintendo gör, vilket kommentara såsom "nintendo riktar sig bara till småbarn" tyvärr är ett ganska bra bevis på...

Jag har inte påstått att det inte finns "vuxenspel" till Nintendo, men de har valt att profilera sig med Mario och Kirby, och det påverkar ju i allra högsta grad vilka som går och köper den och i förlängningen vilka spel som utvecklas till den. När det dessutom handlar om bärbara maskiner som blir det ju ännu känsligare vad man "syns med på stan".

jag har köpt mig en PSP och den stödjer MP3, JPEG, MP4...
Detta gör den till den grymmaste multimedia maskin jag har testat trots att den inte har hårddisk...
Jag lyssnar på musik sert på komprimerade DVD filmer och spelar Ridge Racer i grymt bra grafik.

Jag vill inte säga om den konkurrerar ut Ipod snarare så kommer Nintendo Gamboy att dras ner från tronen totalt...Men för en person som vill ha mycket i en liten masik så är PSP att föredra framför Ipod.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-12 13:11

Angående UMD-brännare som kommer det enligt Sony aldrig att komma några, inte ens för utvecklarna. De oroar sig för piratkopiering.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-12 23:06
Ursprungligen av henrrrik:

Angående UMD-brännare som kommer det enligt Sony aldrig att komma några, inte ens för utvecklarna. De oroar sig för piratkopiering.

Är det inte pirat kopieringen som gör att playstation är så ledande när det gäller att sälja konsoler, jag känner nog ingen PS/PS2 ägare som inte har sin konsol chippad och lirar brända spel. Eller för att inte tala om x-boxens hd med inlagda spel på.

/Erik

  • Oregistrerad
  • 2004-05-13 00:15
Ursprungligen av Erran:

Är det inte pirat kopieringen som gör att playstation är så ledande när det gäller att sälja konsoler, jag känner nog ingen PS/PS2 ägare som inte har sin konsol chippad och lirar brända spel. Eller för att inte tala om x-boxens hd med inlagda spel på.

Piratkopiering är tydligen inte så utbrett bland PS2-ägare. Installationen av chippet kräver sin man om man jämför med Xbox och gamla PSone (som man i princip kan chippa på fyllan). Chippningens svårighetsgrad verkar stiga med varumärkets styrka... Skulle tro att PS3/Xbox 2 blir riktigt kniviga.

Brorsan har en Nintendo DS, har testat den en hel del:

Känns lite plastigare än Gameboy SP.
Knapparna (A, B, X, Y) är små och min tjocka tumme får problem med att trycka på en knapp utan att trycka på den andra (Gameboy SP:ns knappar var i perfekt storlek).
Skärmarna är kanske lite för småa, borde kunnat varit lite större.
Skärmarna är, precis som alla andra, fortfarande helt omöjlig att använda i dagsljus/starkt ljus.
Jag hade gärna sett GBA-bakåtkompatibiliteten skippad och sett pengarna/utvecklingen på konsollen gått någon annanstans.
Designen gör så att man får ont i händerna om man inte håller den på rätt sätt. Ungefär samma problem som jag hade med vanliga Gameboy Advance.
Inga bra spel ute just nu för den förutom kanske Super Mario DS, tycker jag.

Annars så tycker jag den är riktigt intressant. Två skärmar plus en tryckkänslig skärm är så otroligt intressant. Jag gillar verkligen potentialen den har. Har spelat en massa Metriod Prime Demo multiplayer och det är skitkul Jag undrar verkligen hur PSP:n kommer kunna köra FPS-spel med sin D-Pad... DS:en kan ju åtminstånde emulera en mus/analog pad med sin tryckkänsliga skärm.

Golden Eye måste portas till DS! Om det släpps då kommer jag köpa min egen DS och det spelet DIREKT!

Har inte sett nått datum för släpp än... är den redan på marknaden?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-12 14:31
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Har inte sett nått datum för släpp än... är den redan på marknaden?

Slutet av 2004 för Japan/USA, Q1 2005 för Europa/Australien

  • Medlem
  • 2004-05-12 16:38
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Har inte sett nått datum för släpp än... är den redan på marknaden?

Enligt Level7.nu kommer den första kvartalet 2005. Men det är bara preliminärt...

http://www.level7.nu/spel/spel.php?id=899

  • Medlem
  • 2004-05-12 16:36
Citat:

Har iPod fått en övermäktig konkurrent?

Nej...

  • Oregistrerad
  • 2004-05-12 17:37

Mars 2005 har jag sett på flera ställen.

Väldigt väldigt häftigt! Jag tror dock inte att det är riktigt samma målgrupp som köper en iPod. Många kommer nog vilja ha både och. (Som jag t.ex.)

Vad kommer den kosta månne?

Playstation är ett otroligt starkt varumärke och jag tror Sony kommer lyckas bra med den här. Vi lär se en hel del marknadsföring i medierna.

Ciryon

jag läste runt $250 någonstans, vet dock inte hur sant det är, eller om sony ens ha sagt något officiellt runt priset..

Tror aldrig att någon kommer välja den här om det i huvudsak är en musikspelare som de letar efter. Apple behöver bara konsenterar sig på att göra en så enkel, smidig och allmänt genialisk renodlad musikspelare som möjligt så tror jag inte att de behöver änna sig hotade. Inte ännu iaf.

Som sagt mer Nintendo som borde oroa sig. Jag undrar hur många sånna här format utvecklarna kan stödja. PC, Mac, X-box, PS2, Gamecube, Game Boy, N-Gage, och nu det här. Det här känns som en halvdålig kompromiss på alla områden utan just spelande, och är inte den marknade redan mättad?

Ursprungligen av zodijackyl:

Som sagt mer Nintendo som borde oroa sig. Jag undrar hur många sånna här format utvecklarna kan stödja. PC, Mac, X-box, PS2, Gamecube, Game Boy, N-Gage, och nu det här. Det här känns som en halvdålig kompromiss på alla områden utan just spelande, och är inte den marknade redan mättad?

Vissa marknader mättas aldrig. Nya kunder "föds" varje dag.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-13 12:35

Jag har itne läst hälften av inläggen i denna tråd. Jag vill bara uttrycka mig

portabel PS är knappt en konkurrent med iPod. PSen är en spelmaskin och därmed konkurrent med GameBoy och N-Gage varav den senare jag undrar hur populär den verkligen är - kan bli utkonkurrerad nu när två kända spelmärken har bärbara.

Förresten, ska en bärbar PS med 4gb mp3or brännda på en DVD konkurrera med en iPod mini? Eller iPod med 15gb?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-02-09 14:31

Wheee! It is alive! Aliiiiiive!

Ja, tråden då... Trodde den var stendöd men se vad fel man kan ha...

Eftersom jag har lekt med en PSP för ett tag sedan, kan jag lungt påstå att PSP och iPod har olika målgrupper. PSP är inget man släppar runt på i fickan likt en iPod. Den är för stor, och för fin och ömtålig för det. Den har lite minne. PSP är inriktat till Gamers. iPod är inriktad till folk som lyssnar på musik.

Dock är PSP sjukt grym på alla andra sätt. Men som musikspelare. Nej. Du har färre möjligheter än iPod Shuffle att lägga upp din musik. Kan tänka mig att köpa en PSP, men jag kommer inte direkt slänga min iPod.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-02-11 16:10

hela grejjen med UMD:s låter ju jättejobbig, hade varit grymmt om den haft en stor hårddisk.
Men som det är nu verkar det hundra gånger läckrare att köpa en iPob & en GBA

Bevaka tråden