Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini och spel

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-09 12:48

Hej Alla!

Tänkte höra efter hur den fungerar som spelmaskin, det spel jag skulle vilja veta hur det fungerar på Minin är UT2004. Skriv gärna om era spelupplevelser här i denna tråd. Det som är intressant att veta är ifall spelen flyter och isåfall med vilka inställningar osv.

Mvh Johan

  • Oregistrerad
  • 2005-02-09 16:02

Sitter och spelar Halo på min. Fungerar utmärkt utan att lagga. Fastnar ibland i 2 sek när den laddar men de i på ställen man inte stör sig på. Har en 1.25 med 512mb.

Fungerar utmärkt!

//Fiiz

Jag fullkomligt hatar att spela spel men jag undrade hur den skulle palla av nyfikenhet. Det nyaste spelet som jag visste vad det var testade jag - Quake 3. Spelade i 3 minuter sen var det färdigtestat. Okej ett dåligt test men va fan Spel = bortkastad tid.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-02-09 18:26

Det inbyggda grafikkortet har ynka 32mb i minne, så förvänta dig inte att det är någon speldator.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-09 20:31
Ursprungligen av Smirf:

Det inbyggda grafikkortet har ynka 32mb i minne, så förvänta dig inte att det är någon speldator.

Är väl medveten om detta..

Troligtvis fungerar spel som bygger på Q3 motorn bra. Tycker att det är intressant att veta vilka spel som fungerar ok och vilka som inte gör det.

ha de

Jag har tänkt att koppla in min Mac mini till TVn och spela gamla TV- och arkadspel på den. www.emulation.net är en gammal fin sida som har alla emulatorer man kan tänkas behöva till sin mac.
Jag och lillebrorsan ska köpa oss varsin gamepad också så vi kan spela mot varandra.
En av de bästa emulatorerna tycker jag är Macmame (www.macmame.org). Det är en emulator för arkadspel och den stödjer mer än 2000 spel enligt emulation.net.
Sen finns ju så klart emulatorer för Nintendo, Sega, Playstation och så vidare. En kolossal mängd av spel med andra ord.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-18 14:23
Ursprungligen av Mustafva:

Jag har tänkt att koppla in min Mac mini till TVn och spela gamla TV- och arkadspel på den. www.emulation.net är en gammal fin sida som har alla emulatorer man kan tänkas behöva till sin mac.
Jag och lillebrorsan ska köpa oss varsin gamepad också så vi kan spela mot varandra.
En av de bästa emulatorerna tycker jag är Macmame (www.macmame.org). Det är en emulator för arkadspel och den stödjer mer än 2000 spel enligt emulation.net.
Sen finns ju så klart emulatorer för Nintendo, Sega, Playstation och så vidare. En kolossal mängd av spel med andra ord.

Hej!

Jag tänkte köpa lite spel till playstation2. Sedan använda dem på macen. Kommer de att fungera?

Jag kör mac mini 1.25 med 512 MB ram samt en G4 dual 1GHz 1GB ram.

Mvh
Jonas

  • Oregistrerad
  • 2005-02-18 14:30
Ursprungligen av Panaga:

Hej!

Jag tänkte köpa lite spel till playstation2. Sedan använda dem på macen. Kommer de att fungera?

Jag kör mac mini 1.25 med 512 MB ram samt en G4 dual 1GHz 1GB ram.

Mvh
Jonas

Om du menar att du ska emulera spelen på din Mini kan jag rakt av säga nej.

Finns nog ingen dator i dagens läge som klarar av att emulera PS2 såpass bra att spelen blir spelbara.

Ursprungligen av christianf:

Om du menar att du ska emulera spelen på din Mini kan jag rakt av säga nej.

Finns nog ingen dator i dagens läge som klarar av att emulera PS2 såpass bra att spelen blir spelbara.

Många som emulerar PS2 på PC, bland annat min kompis har gjort det inget lagg.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-10 00:13

Kika in på www.barefeats.com för lite tester. Deras resultat är inte alltför imponerande dock....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-10 10:30

Tack!

Det var detta jag delvis var ute efter..
http://www.barefeats.com/mini01b.html

  • Oregistrerad
  • 2005-02-10 13:18
Ursprungligen av poddan:

Tack!

Det var detta jag delvis var ute efter..
http://www.barefeats.com/mini01b.html

Det är alltid svårt att diskutera vad som fungerar när det gäller spel, då alla har olika preferencer. Får jag höra att UT2004 fungerar på ett 32mb-kort brister jag ut i skratt. Min peze - som jag hade mestadels som spelburk (och som jag gjort mig av med för att ägna tiden åt vettigare saker) lirade UT2004 i 1280x1024, High Detials, 4xAA och 8xAF. Då "fungerar spelet" i mina ögon. Att dra ned det till 640x480 med noll detaljer är inte kul.

Vad vill jag ha sagt med det här? Tja, dels att jag inte tror att minin i standardutförande kommer vara någon spelmaskin. Jag har således heller inte köpt den för det syftet. Och att det är väldigt svårt - utan riktmärke - att tala om spel som flyter.

mvh
FrrH

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-10 16:19
Ursprungligen av FrrH:

Det är alltid svårt att diskutera vad som fungerar när det gäller spel, då alla har olika preferencer. Får jag höra att UT2004 fungerar på ett 32mb-kort brister jag ut i skratt. Min peze - som jag hade mestadels som spelburk (och som jag gjort mig av med för att ägna tiden åt vettigare saker) lirade UT2004 i 1280x1024, High Detials, 4xAA och 8xAF. Då "fungerar spelet" i mina ögon. Att dra ned det till 640x480 med noll detaljer är inte kul.

Vad vill jag ha sagt med det här? Tja, dels att jag inte tror att minin i standardutförande kommer vara någon spelmaskin. Jag har således heller inte köpt den för det syftet. Och att det är väldigt svårt - utan riktmärke - att tala om spel som flyter.

mvh
FrrH

Har en Pc Athlon xp1800, 512MB ram och ett 32MB's GF3 kort. UT2004 flyter på bra i 1024x768 med normala inställningar. Skulle jag uppnå detta med mini'n skulle jag vara mer än glad, vet att den inte är ämnad som speldator, det är intresssant ändå att höra folks erfarenheter.

Mvh Johan

  • Oregistrerad
  • 2005-02-10 16:32

Vad trött jag blir på det här tjafset om grafikminne. Mer än 64 mb är snudd på löjligt till ett Radeon 9200, eftersom GPUn ändå inte hinner med. 32 mb ger inte en så stor prestandaförlust jämtemot 64 mb.
Ni som tvivlar, vill ni bencha era 9200 / FX5200 med 256 mb minne mot mitt Radeon 9800 Pro 128 mb?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-10 16:43

På xlr8 en rapport om FPS i Q3 med Minin.
xlr8 har oxå en "feedback" bd för spel, som är ganska tom när det gäller Mini ännu...
SweC finns någon som provat lite Q3 och UT2004 på sin Mini... Verkar hyfsat nöjd...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-18 22:56

Vad jag vet så finns det ingen PS2 emulator till PC som fungerar någe vidare. Några introfilmer här å där men inte mer.

1
Bevaka tråden