Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur får man plats i sin Mac Mini?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har bytt ut min 80GB hårddisk mot den snabbare men mindre Hitachi Travelstar 7K60 och tänkte lägga mapparna Bilder, Filmer och Musik på en firewiredrive. Detta var inte helt enkelt utan jag har fått strula med SharePoints, iPhoto Library Manager och liknande program. Har jag gjort fel? Finns det en "enkel lösning"?

En variant är att starta och köra minin från en extern drive. Då slipper man kanske en del problem?

Man skulle också kunna ta bort hårddisken och DVD-spelaren och ersätta "paketet" med en stor 3,5"-drive. Den får förmodligen plats inom skalet och strömmen kanske räcker. Det borde gå att ansluta till moderkortet via den kretskortskontakten som blev ledig, eller?

  • Avstängd
  • 2005-02-09 11:36

Är du riktigt riktigt liten så får du nog inte plats i minin ändå. Det är rätt trångt därinne.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-09 11:44

Jag får inte heller plats i en Mac mini! Dåligt, Apple!

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-02-09 12:11

får nog leta efter mac maxi då....:-P

  • Oregistrerad
  • 2005-02-09 12:16

För att återknyta til lämnet.
Man kan väl lägga hela jäkla usern på den externa m.h.a. netinfomanager...

(...och för att glida från ämnet igen så kan ju det externa kabinettet vara två rum och kök om man vill...)

Beror nog på vem man är - fanns det inte en tecknad serie för minst 40 år sedan och där leading star kallades för Mr. Jetman - han hade en strålpistol att förminska med. Så OM du är i storlek med Mini Me och får lite strålning så kanske det går att promenera in genom hörlursintaget

Kunde inte låta bli - Olle

var det svårt att byta hårddisk?

Citat:

Man kan väl lägga hela jäkla usern på den externa m.h.a. netinfomanager...

Hur gör man det?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-09 15:02
Ursprungligen av Roland:

Hur gör man det?

Finns massor i arkiven om det, bara att söka...
N.B. att jag inte provat sedan 10.2 N.B
(Eller provade jag på tidiga 10.3? Hm... minns inte...)

Såvitt jag förstår blir det jobbigt att strömförsörja en 3,5...

Både 2,5 tums hårddisk och slimcd går på 5 volt, en 3,5 hårddisk vill ha 12 volt för att funka. (I alla fall vad jag vet)

Externt firewirechassie (med nätadapter) råder dock bot på problemet. Eller så kör man med en extra strömadapter frö 12 volt till hdn. Om det inte redan finns 12 i minin, vilket det inte finns någon riktig anledning för.

Ursprungligen av irrelogical:

Såvitt jag förstår blir det jobbigt att strömförsörja en 3,5...

Både 2,5 tums hårddisk och slimcd går på 5 volt, en 3,5 hårddisk vill ha 12 volt för att funka. (I alla fall vad jag vet)

Externt firewirechassie (med nätadapter) råder dock bot på problemet. Eller så kör man med en extra strömadapter frö 12 volt till hdn. Om det inte redan finns 12 i minin, vilket det inte finns någon riktig anledning för.

Ja en 3,5"-drive skall ju ha både 5V och 12V så då blir det problem. Nätdelen till Mac Mini levererar dock 18,5V 4,6A av någon anledning. Om man tar bort hårddisken och optodriven så följer även fläkten med vilket skapar ytterligare problem, men problem är ju till för att lösas.
Finns det någon adapter från 2,5" till 3,5"?

Kolla http://www.appletalk.com.au/articles/index.php?article=4433

Man kan visst göra en själv, ser inte så jättesvårt ut.

Ursprungligen av Einar Lindgren:

var det svårt att byta hårddisk?

Nej, bara rädslan att ha sönder något. Två tunna sladdar till högtalaren? och frontlampan? måste lossas försiktigt från sina anslutningar utan att sladdarna går av eller lossnar från kontakterna. Dra inte i sladdarna!
Det svåraste är nog att sätta skalet på plats efteråt. Det knakar och brakar.

Alternativ lösning här: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=7505

Annars kan man ju helt enkelt strunta i att använda de färdiga mapparna, och skapa sina egna för musik, filmer osv på den anda hårddisken. Att flytta på iTunes bibliotek är ju inga problem, men hur det går med iPhoto vet jag inte.

Kan det möjligen bli problem med värmeutveckling om man försöker montera i en större 3,5" i minin?

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Alternativ lösning här: http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=7505

Annars kan man ju helt enkelt strunta i att använda de färdiga mapparna, och skapa sina egna för musik, filmer osv på den anda hårddisken. Att flytta på iTunes bibliotek är ju inga problem, men hur det går med iPhoto vet jag inte.

Kan det möjligen bli problem med värmeutveckling om man försöker montera i en större 3,5" i minin?

Jag har mitt iPhoto-bibliotek på min externa hårddisk. Jag löste det genom att göra en symbolisk länk. iPhoto märkte inte ens av flytten.

Får man in en 3,5", ens om man använder våld?

1
Bevaka tråden