Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hack för tvåfingrarsscroll på äldre alubooks

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-08 19:16

Sprang nyss på den här sidan:
http://www-users.kawo2.rwth-aachen.de/~razzfazz/
Mannen bakom sidan har alltså gjort en egen trackpad-drivrutin som möjliggör tvåfingrarsscrollning (som finns på de nya powerbookarna) på äldre maskiner.
Testade nyss på min egen Powerbook 12" 1GHz, det funkar kanon!

Kul! Fungerar även på min iBook G4 800 MHz.

och som vanligt när jag försöker ge mig in i terminalen och rota så känns det aldrig
så enkelt som det ser ut. Men det kommer nog nå´t enklare sätt. Jag klarar mig med sidetrack så länge.

Förstår inte riktigt. "Open the project file in Project Builder". Vilken Project Builder?

Ursprungligen av southtown:

Förstår inte riktigt. "Open the project file in Project Builder". Vilken Project Builder?

Kan nån dra hela proceduren inklusive avinstallering för oss vanliga dödliga?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-08 21:37
Ursprungligen av southtown:

Förstår inte riktigt. "Open the project file in Project Builder". Vilken Project Builder?

du behöver inte kompilera om programmet själv. tanka istället ner binärfilen och packa upp den. sedan följer du instruktionerna på hemsidan men hoppar över första steget.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-08 21:52
Ursprungligen av southtown:

Förstår inte riktigt. "Open the project file in Project Builder". Vilken Project Builder?

Project Builder kan du installera från Developer CD:n om du har den. Ladda annars ner från äpplet

Har löst det nu. Håller på o skriver ner en liten guide hur ni ska göra. Vänta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-08 21:49

Installation för vanliga dödliga:
1. Dra hem binaryfilen och packa upp den. Lägg den resulterande filen AppleADBMouse.kext på Skrivbordet.
2. Öppna terminalen.
3. Skriv: cd Desktop; sudo chown -R root:wheel ~/Desktop/AppleADBMouse.kext
4. Skriv: sudo kextunload /System/Library/Extensions/AppleADBMouse.kext
5. Rör inte trackpaden!
6. Skriv: sudo kextload ~/Desktop/AppleADBMouse.kext
7. Klart!

Enklaste sättet att avinstallera är att starta om datorn. Annars gör man så här:
1. Öppna terminalen
2. Skriv: sudo kextunload ~/Desktop/AppleADBMouse.kext
3. Rör inte trackpaden!
4. Skriv: sudo kextload /System/Library/Extensions/AppleADBMouse.kext
5. Klart!

Tar inget som helst ansvar för om era datorer pajar p.g.a. ovanstående instruktioner.

1. Ladda hem AppleADBMouse.kext.zip (binary, ~68k) på http://www-users.kawo2.rwth-aachen.de/~razzfazz/
2. Lägg den i hem-mappen.
3. Öppna teminalen.
4. Skriv sudo chown -R root:wheel ./AppleADBMouse.kext och klicka sedan på Enter
5. Om nödvändigt, ange lösenord. (Lösenordet för ditt användarkonto i Mac OS X). Klicka på Enter.
6. Skriv sudo kextunload /System/Library/Extensions/AppleADBMouse.kext och klicka på Enter
7. Rör inte musplattan, om du inte vill få din dator hängd.
8. Skriv sudo kextload ./AppleADBMouse.kext och klicka på enter.

Det funkade för mig.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-09 10:38

Hmm - här funkade det då inte - kan det vara så att det krockar med SideTrack eller nåt. Jag får följande respons när jag följer den sista instruktionen.

Welcome to Darwin!
yaformac:~ lassenilsson$ sudo chown -R root:wheel ./AppleADBMouse.kext
yaformac:~ lassenilsson$ sudo kextunload /System/Library/Extensions/AppleADBMouse.kext
kextunload: unload kext /System/Library/Extensions/AppleADBMouse.kext failed
yaformac:~ lassenilsson$ ./AppleADBMouse.kext
-bash: ./AppleADBMouse.kext: is a directory
yaformac:~ lassenilsson$

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-09 11:28
Ursprungligen av ReSign:

Hmm - här funkade det då inte - kan det vara så att det krockar med SideTrack eller nåt.

Japp, sidetrack har en egen driver. Avinstallera det först.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-02-09 11:47
Ursprungligen av C-mon:

Japp, sidetrack har en egen driver. Avinstallera det först.

Nej, han hade missat att skriva sudo kextload på sista raden. Men man ska nog ta bort SideTrack först.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-09 12:04
Ursprungligen av frazze:

Nej, han hade missat att skriva sudo kextload på sista raden. Men man ska nog ta bort SideTrack först.

Aha, jag fastnade med blicken på kextunload: unload kext /System/Library/Extensions/AppleADBMouse.kext failed

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2005-02-09 13:16

underbar hack, nu behöver jag inte sura längre för jag inte vänta med att köpa de nya PB med bättre styrplatta

  • Oregistrerad
  • 2005-02-10 01:51
Ursprungligen av C-mon:

Japp, sidetrack har en egen driver. Avinstallera det först.

Myycket riktigt - då funkade det. Jag hade testat flera gånger, så jag hde inte glömt sudo ..., även om jag gjorde det sista gången. Nu gick det finfint i alla fall!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-09 11:48
Ursprungligen av ReSign:

Hmm - här funkade det då inte - kan det vara så att det krockar med SideTrack eller nåt. Jag får följande respons när jag följer den sista instruktionen.

Welcome to Darwin!
yaformac:~ lassenilsson$ sudo chown -R root:wheel ./AppleADBMouse.kext
yaformac:~ lassenilsson$ sudo kextunload /System/Library/Extensions/AppleADBMouse.kext
kextunload: unload kext /System/Library/Extensions/AppleADBMouse.kext failed
yaformac:~ lassenilsson$ ./AppleADBMouse.kext
-bash: ./AppleADBMouse.kext: is a directory
yaformac:~ lassenilsson$

Du får köra "sudo kextload /sökvägen/AppleADBMouse.kext" för att ladda den nya "drivrutinen".

#Bättre sent än aldrig

Ett tips kan vara att stänga av "Mjuk rullning" i Systeminställningar > Utseende.
Det fungerar betydligt bättre utan.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-08 22:49

Dödlig som inte e så bra på det här!!

Får det här svaret när jag genomför ovanstående.

sudo: /var/run/sudo writable by non-owner (040777), should be mode 0700

Ps, jag både klistrade in era rader o skrev, är det okej att klistra in i terminalen?

Kul att ni som kan finns! Lär mig mycket av er.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-08 23:56
Ursprungligen av tratter:

Får det här svaret när jag genomför ovanstående.
sudo: /var/run/sudo writable by non-owner (040777), should be mode 0700

Ps, jag både klistrade in era rader o skrev, är det okej att klistra in i terminalen?

Låter som att du har problem med rättigheterna, reparera dem med hjälp av Skivverktyg.

Om man nu kan skriva sånt här tjosan, kan man inte göra ett applescript av det då, som vi idioter kan dubbelklicka på? Eller går det inte att köra script i terminalen kanske, för då kan vem som helst som vill döda min dator genom att sprida en falsk sån här fil kanske? Hmm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-08 23:55
Ursprungligen av sjovall:

Om man nu kan skriva sånt här tjosan, kan man inte göra ett applescript av det då, som vi idioter kan dubbelklicka på? Eller går det inte att köra script i terminalen kanske, för då kan vem som helst som vill döda min dator genom att sprida en falsk sån här fil kanske? Hmm.

Det är ju alltid själva drivern som skrivs först, sen läggs allt grafiskt lull-lull på det. Notera att drivrutinen är en dag gammal, GUI kommer säkerligen inom en inte alltför snar framtid. Och det ska visst gå att Applescripta terminalen.

Ursprungligen av C-mon:

Det är ju alltid själva drivern som skrivs först, sen läggs allt grafiskt lull-lull på det. Notera att drivrutinen är en dag gammal, GUI kommer säkerligen inom en inte alltför snar framtid. Och det ska visst gå att Applescripta terminalen.

Jag hoppas verkligen det. Det låter ju helt lysande att ha en sån i start-up items, eller hur!

Jag skrev in för övrigt in tips nr2 här ovan (från Southtown) och det fungerade utan problem! TACK!

Senast redigerat 2005-02-09 10:02

funkar detta till ibook g4? den nyaste.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-02-09 23:55

Det får bli SideTrack ett tag till alltså En implementering av två-finger-scrollning i SideTrack hade varit ännu trevligare, men utvecklaren avvaktar (vilket tydligen inte utvecklaren till det i denna tråden nämnda extention gör) på något slags godkännande från Apple. Inte kul att bli stämd (och i dessa dagar verkar risken att bli stämd av Apple tämligen överhängande).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-08 23:39

Guld! Fungerar ju helt underbart bra... (än så länge iaf..)

Edit: Hmm... Lite "hoppigt" blir det...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-09 09:37

Jag följde C-mon´s guide och fick ett riktigt råhäng...
Det tog mer än 10 min att starta igen.

Ursprungligen av TU:

Jag följde C-mon´s guide och fick ett riktigt råhäng...
Det tog mer än 10 min att starta igen.

Well, there you have it... följ Southtowns pryl, alla barn!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-09 11:24
Ursprungligen av TU:

Jag följde C-mon´s guide och fick ett riktigt råhäng...
Det tog mer än 10 min att starta igen.

Ursprungligen av sjovall:

Well, there you have it... följ Southtowns pryl, alla barn!

Suck, det står ju samma sak i båda guiderna. :rolleyes:
Har man inte koll på nåt så trivialt som sökvägar kanske man inte ska göra det här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-09 10:18

Verkar inte fungera på en PB12" 867MHz

Bevaka tråden