Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AppleCenter i Helsingborg

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-02-08 21:25

Är det bara jag som saknar ett vettigt Apple Center i Helsingborg?
Vi har bara en ÅF, och de tar inte särskilt väl hand om sina besökare/kunder.

Någon som några tankar på det här?

  • Medlem
  • 2005-02-08 22:16

Håller med. Men det är inte unikt för Jansson. Macademic i Uppsala ville ha typ 800 spänn för en hembränd 8.1-skiva jag hade tappat bort. Datorn (pb1400) den följde med hade jag köpt ny där, och det här hände långt efter OSX lanserades...
Helsingborg är en skitstad som inte har plats för nånting som sticker ut det minsta.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-08 22:34

Jo sant sant..

Men man tycker att det borde finnas tillräckligt många mac-ägare i HBG för att kunna starta en ÅF i centrum området.

Jag och några av mina vänner har gått i tankarna ganska länge.
Men det känns som att man är för våt bakom öronen för att klara ett sådant projekt.
Samt att ekonomin inte är på topp när man är student.

Jag blev iaf otroligt besviken på bemötandet som jag fick på janssons med min PowerBook.

  • Medlem
  • 2005-02-08 22:39

Jag tror att en applebutik i helsingborg är vad den marknaden klarar av.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-02-08 22:57

Håller med att det skulle vara trevligt och bra med en riktig apple center desvärre lär det ta tid om det ens kommer till det stadiet

  • Oregistrerad
  • 2005-02-08 23:09

Jo allt tar sin tid. Speciellt all utbildning man måste genomgå osv.
Men man kan ju alltid drömma.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-09 21:55

Men det sa väl öppna ett i Helsingborg snart? Läste om det på macnytt.

Borde isf vara Janson-data som startar det?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-13 20:24

Jaså?!

Det finns en affär, men den ligger långt ute på ett industriområde.
Om det är ngt nytt så är det att de öppnar en i Centrum.
Men om det är samma folk som på jansson så tar jag hellre ett tåg till Lund eller Malmö.

  • Medlem
  • 2005-02-13 20:50

Nah, jag tycker nog att Jansson är rätt ok ändå. Men de vänder sig inte till privatpersoner, så det blir ju lite fel att jämföra dem med prispressarna på Macoteket eller liknande.
Visserligen tycker jag att det var blekt av dem att kränga en beggad iMac G3 (runt 400 MHz) till min granne för en massa pengar när hans gamla iMac havererade. Grannen är lyckligt ovetande om att han betalade ett otroligt överpris för en gammal pjäs. Men han fick 3 mån garanti...
De borde ha sålt en eMac eller sagt åt honom att köpa en på Blocket.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-13 20:56

Det är verkligen trist att det inte går att dra runt ett AppleCenter i en medelstor svensk stad. Jag saknar ett i Kristianstad... Kan det bero på Apples brist på marknadsföring till privatpersoner? Kanske...?

  • Medlem
  • 2005-02-13 21:00

Medlestor? Det bor 29 000 personer i Kristianstad.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-13 21:03

OK. Mindre-medelstor...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-13 23:01

Hmm.. Kan man räkna 29000 som mindre medelstor?
Snarare mindre stad..

HBG bor det lite fler. Jag håller inte med dig baron. Även om de inte är riktade mot privatpersoner så borde de väl ändå kunna ta hand om de få som dyker upp där. Utan att vara otrevliga. Ett företags som bemöts av den personalen hade gått till ngn annan om det funnits ngn i HBG...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-20 17:28

Hur många?

Ursprungligen av Baron:

Medlestor? Det bor 29 000 personer i Kristianstad.

Nja, 2000 bodde det 34000 i tätorten Kristianstad - dock 74000 i kommunen. Det kan man räkna som en medelstor mindre stad - brukar komma runt 21 plats eller så

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2005-04-20 18:00

Vaddå dyrt?
Såvitt jag vet (dvs. det jag köpt nyligen) så ligger Jansson på exakt samma pris som AppleStore.

  • Medlem
  • 2005-04-20 20:12
Ursprungligen av gumse:

Vaddå dyrt?
Såvitt jag vet (dvs. det jag köpt nyligen) så ligger Jansson på exakt samma pris som AppleStore.

Nu när JanssonData öppnat en butik i stan så kan man köpa Apples prylar utan så kallad "top support", då är priserna samma som Apples stores. Innan kunde man inte det och en mac kostade unngefär 2000-3000 kr mer på Jansson än på Apple Store.

  • Medlem
  • 2005-02-14 14:30

nej, det var inte (o)trevligheten jag ursäktade.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-14 17:00

Ok.
Feltolkning av mig då.

  • Medlem
  • 2005-02-14 20:00

Jag saknar också ett bra Apple Center i Helsingborg city. Enligt denna artikel på Macnytt http://macnytt.se/news/index.lasso?news_id=8457&part=shownews.inc så ska de öppna ett Apple Center i Helsingborg city. Hoppas det inte är Jansson som öppnar den, då kommer jag aldrig kunna handla där pga deras enormt höga priser.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-14 21:00

Ja, där ser man. Intressant, speciellt att den skulle hamna mitt i centrum. Låter för otroligt för att vara sant.

Men man ska väl hålla tummen eller ngt. Hoppas framförallt att det inte är janssons.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-02-14 22:32
Ursprungligen av T3kila:

Ja, där ser man. Intressant, speciellt att den skulle hamna mitt i centrum. Låter för otroligt för att vara sant.

Men man ska väl hålla tummen eller ngt. Hoppas framförallt att det inte är janssons.

Jag är alltså inte ensam om att tycka att Jansson är dyra?

  • Medlem
  • 2005-02-14 22:54

Jansson är apdyra, men har ju serviceavtal och sånt med i priset. De riktar sig som sagt mot företag.

  • Medlem
  • 2005-02-15 09:12

Jag visste inte att det fanns några "Höganäsare" på 99mac! Det var ju trevligt!

Alltså... Varför i centrum av alla oerhört korkade placeringar? Ok, blir det som Kullander & Kullander så att man faktiskt kan stanna med bil utanför även i praktiken, så...

Men den bästa placeringen vore väl ändå Väla? För exponering mot en intet ont anande allmänhet, då. För företag vidhåller jag att postorder är mest effektivt, handlar själv mest av Macoteket... :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2005-02-15 10:40
Ursprungligen av thorman:

Men den bästa placeringen vore väl ändå Väla? För exponering mot en intet ont anande allmänhet, då. För företag vidhåller jag att postorder är mest effektivt, handlar själv mest av Macoteket... :rolleyes:

Antagligen så stämmer det, men det fina är att man helt plötsligt kan spontan handla apple prylar. Vilket man inte kunnat innan..

Ursprungligen av T3kila:

Antagligen så stämmer det, men det fina är att man helt plötsligt kan spontan handla apple prylar. Vilket man inte kunnat innan..

Givet att man rör sig i butikens närområde då...

På med ytterocken -> bil ur garage -> bila in till stan (från Rydebäck) -> hitta %¤##!!! parkering -> knalla in i butik blir inte så spontant. För mig då. Känns mer naturligt & spontant att stanna i TV-soffan framför brasan och knappa in www.macoteket.se... Öppet dygnet runt dessutom.

Fast naturligtvis har du rätt. En butik syns ju, och då kanske Apple ses av fler. Sedan kanske möjligen designintresserade rör sig mer i stan än jag gör. Vill minnas att jag sett nån butik som säljer hockena dyra plastmöbler nära lokala skatt, men däremot inte på Väla... (själv handlar jag naturligtvis bonniga möbler i Ekeby Möbelaffär...). Jag som är teknikintresserad snarare än designintresserad (samt bor i villaförort, och har barn) graviterar mer mot Väla trots att centrum ligger närmre (Teknikmagasinet, Claesolsson, Kjell & Co, Skivlagret, ElGiganten, Siba, Power, Toys-R-us, K-Rauta, Vodafone Stores samt diverse mindre intressanta butiker bekvämt samlade på ett ställe).

Men... Det kanske inte är mig som en Applebutik vänder sig till, jag behöver ju inte känna & klämma & 'uppleva' produkterna, jag köper efter att ha tuggat tekniska specar på nätet... :rolleyes:

  • Medlem
  • 2005-02-15 22:23
Ursprungligen av thorman:

På med ytterocken -> bil ur garage -> bila in till stan (från Rydebäck) -> hitta %¤##!!! parkering ->

Har du missat att det finns ett nytt fint garage som aldrig är mer än halvfullt mitt i stan?

Ursprungligen av henke:

Jag visste inte att det fanns några "Höganäsare" på 99mac! Det var ju trevligt!

Gamla Lerberget om jag får be.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-16 02:04
Ursprungligen av Baron:

Gamla Lerberget om jag får be.

Gamla Lerberget/Höganäs ungefär samma sak ju. Ligger där norrut.

Ursprungligen av Baron:

Har du missat att det finns ett nytt fint garage som aldrig är mer än halvfullt mitt i stan?

Nejdå, har parkerat i underjorden ett flertal gånger redan... Nu är ju min natur sådan att jag helst parkerar inom 2 meter från dörren på den butik jag skall till, så jag kör alltid en kringelikrok och letar innan jag ger upp och motvilligt (och ofelbart irriterad på Helsingborgsbilisternas många fel och konstiga vanor) parkerar under torget...

Har för övrigt upptäckt de allmänna kommunikationernas förträfflighet och faktiskt börjat åka buss till stan när jag ska dit, buss 219 går ju precis hela tiden (är nybliven Rydebäckian, bodde tidigare i Kvistofta där bussen kom förbi två gånger om dan och snirklade runt på alla Skånes omvägar in till stan, så...). Så centrum kanske blir mer välbesökt nu, trots allt.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-16 11:47

Skickade mail till Janssons och frågade om den här butiken. Det verkar fortfarande inte vara ngt bestämt.

Men de har förhoppningar om att göra det en dag.

"Faller allt väl ut, så hoppas vi så småningom kunna öppna en butik med öppettider och sortiment som passar en bredare publik."

Bevaka tråden